The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim

V souboji moderního pozlátka a drsné klasiky vítězí Skyrim

  • 156
Skyrim drtí nejpopulárnější herní značky současnosti. Hráči mu věnují více času než Modern Warfare nebo Battlefieldu. Alespoň na PC.

Z čistě finančního pohledu vyhrál bitvu o letošní vánoce opět Activision a jeho moderní válečná pohádka Modern Warfare 3. Série Call Of Duty překonala během prvních pěti dní rekord ve výši tržeb, a to již třetí rok za sebou. Hráči za hru utratili 773 milionů dolarů, což je o 125 milionů dolarů víc než za Black Ops před rokem. Jen v USA a UK se prodalo za první dva dny dostupnosti 6,5 milionu krabic.

Call of Duty: Modern Warfare 3

Nástup Modern Warfare 3, která ovládla globální žebříčky prodejnosti, ale nijak neohrozil úspěch černého koně letošního roku, již páté hry na hrdiny ze série The Elder Scrolls. Skyrim ve většině zemí skončil v žebříčku prodejnosti na druhém místě a za první dva dny zaznamenal prodeje 3,4 milionu krabic bez započítání nákupů na digitální distribuční službě Steam.

V první pětce prodejnosti se v různých regionech různě umístily ještě další "velké" hry: v Británii se do první trojky na konzolích dostal Assassin's Creed: Revelations (který je po skvělém Brotherhoodu spíše zklamáním), v USA bodovala díky silné pozici Xboxu 360 předělávka prvního dílu střílečky Halo do vysokého rozlišení. A stále dobře se prodávaly i tituly Uncharted 3 a Just Dance 3.

Trochu jiná čísla

Náskok Modern Warfare 3 v prodejích je v celku logický. Jde o herní sérii, která má největší marketingový rozpočet a která se pravidelně dostává do povědomí lidí často uměle vytvářenými kontroverzemi, kterých se chytají tradiční média. Výraznou mediální vlnu (odporu) zaznamenala značka Modern Warfare v souvislosti s teroristickým útokem Anderse Breivika v Oslu.

Náskok Modern Warfare se ale podle všeho týká hlavně konzolí. Na PC je situace odlišná. Podle statistik služby Steam, na které upozornil časopis GamePro, hraje Skyrim více lidí než Modern Warfare v on-line i off-line režimu dohromady, a to více než dvojnásobně. Navíc bez masivní reklamy.

Klasický střet

Na konzolích může být situace odlišná. Obhájci PC hraní rádi upozorňují, že majitelé konzolí jsou méně nároční hráči. Je to klasický případ, kdy proti sobě jdou naprosto odlišné hry. Modern Warfare má už podobnou nálepku jako Angry Birds: je to hra pro všechny, takový nenáročný akční film v režimu kampaně. 

Skyrim

Skyrim oproti tomu může spoustu hráčů vyděsit absencí pomocné ruky, která by je hrou provedla jako rodič prvňáčka na cestě do školy. Je to hra ze staré školy, která dává hráči k dispozici velký prostor, kde může dělat, co chce, a kromě toho má k dispozici alespoň základní dějovou linku, kdyby se cítil ve fantasy světě ztracený.

Takové jednoduché rozdělení hráčů na moderní slečinky a tvrdé jádro PC hráčů, kteří preferují hry na hrdiny a místo granátometu raději naporcují soupeře obouručním mečem, ale nefunguje. Už proto, že v případě on-line hraní (a tomu podle statistik využití Modern Warfare dominuje) vyžaduje obrovské množství času a nějaké schopnosti. Navíc se Skyrim prodává dobře i na konzolích. 

Dalším vysvětlením úspěchu Skyrimu v přímém srovnání s reálnými počty hráčů Modern Warfare na PC je šíře nabídky. 3D stříleček je spousta, nedávno vyšel i Battlefield 3, který CoD o část zákazníků připravil, stále populární je i Counter-Strike nebo Team Fortress 2 (alespoň na Steamu). Oproti tomu nabídka her na hrdiny je výrazně slabší. Dragon Age 2 se navíc dal dohrát za pár hodin a Zaklínač 2 vyšel před půl rokem.

Ať to je, jak chce, úspěch Skyrimu znamená, že hry staršího "poctivého" ražení mají stále smysl. Teď jen aby si skvělé vykročení Bethesda nezkazila nesmyslnými stahovatelnými balíčky, jako bylo brnění pro koně v předchůdci Skyrimu, Oblivionu.