Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Válka digitálních distribucí začíná. Battlefield 3 na Steamu nekoupíte

aktualizováno 
Společnost Electronic Arts se pustila do distribučního boje s platformou Steam. EA tvrdí, že konkurence bude přínosná pro všechny zúčastněné, ve skutečnosti však budou biti zákazníci. Pokud se i další distribuční společnosti rozhodnou založit digitální obchody, mohlo by to znamenat přítrž pohodlnému nakupování her.

Battlefield 3

EA začátkem června spustili platformu nazvanou Origin. Sestává z webového obchodu i stejnojmenné aplikace a její program funguje na podobné bázi jako Steam. Zahrnuje tedy obchod s hrami, uživatelské profily či možnost být v kontaktu s přáteli a připojovat se do stejných her jako oni.

Na rozdíl od Steamu však aplikaci chybí ještě řada funkcí a uživatelé tak ve svých profilech neobjeví například herní úspěchy (tzv. achievements). EA plánuje dostihnout funkce "největšího konkurenta", tedy platformy Steam, v březnu 2012. Je ovšem otázkou, zdali Origin lidem skutečně nabídne přidanou hodnotu či bude jen "dalším Steamem".

Už dnes se však Origin snaží získat uživatele exkluzivitou některých her. Například digitální verze limitované edice Battlefieldu 3 je k dispozici jen v jeho obchodě a digitální verzi Star Wars: The Old Republic jinde také nekoupíte.

EA Origin

Digitální distribuce Origin

Zdá se, že prostřednictvím Steamu nepůjde koupit žádná verze nadcházející válečné akce Battlefield 3. EA totiž na svých stránkách nedávno uveřejnila (a později z nich odstranila) seznam prodejců, mezi kterými Steam nefiguroval. Společnost ze Steamu odstranila také Crysis 2. Chtěla totiž prostřednictvím vlastních serverů spravovat aktualizace a stahovatelný obsah, což Steam neumožňuje.

Crysis 2 i Battlefield 3 však mají být nadále k dispozici v jiných digitálních obchodech. Ty ale zpravidla nenabízejí vlastní nadstavbu v podobě aplikace sloužící jako herní knihovna a zajištující propojení hráčů.

Mohlo by to tedy znamenat, že v budoucnu některé tituly od EA budou vyžadovat spuštěný Origin a to nezávisle na jejich prodejci. V krabicové verzi jsou dnes v podobné symbióze některé tituly právě s konkurenční platformou Steam či vyžadují přihlášení do služby Games for Windows Live od Microsoftu.

Crysis 2

Crysis 2

Co hra to distribuce

Origin zatím nabízí jen hry z katalogu Electronic Arts, společnost by však uvítala i zájem dalších společností. "Řada jiných distributorů hledá schůdné kanály pro zpřístupnění svého obsahu a my bychom je s Originem přivítali," řekl David DeMartini, který je viceprezidentem Electronic Arts. Společnost podle něj doufá, že i ostatní uvidí hodnotu, kterou Origin hrám přinese.

Podle DeMartiniho je na trhu dost místa pro všechny a konkurence vždy obchodu prospívá. "Myslím si, že je důležité, aby zákazníci měli možnost volby a Origin takovoz volbou je," tvrdí DeMartini.

Nakolik se jedná o "možnost volby", je však v případě exkluzivních titulů diskutabilní. Řada lidí navíc preferuje Steam jakožto ústřední knihovnu her a sociální centrum.

Steam

Digitální distribuce Steam

Každá dodatečná distribuční aplikace pak znamená nové seznamy přátel, zátěž pro operační paměť a prohledávání jednotlivých knihoven, kde že je daná hra uložená. Pokud by tedy v budoucnu k vlastním platformám přistoupil větší počet distributorů, mohl by uživatel spravovat třeba i pět klientů naráz.

Vzhledem k tomu, že každý klient může vyžadovat i 100MB operační paměti, mohla by armáda distribučních aplikací pro počítač představovat znatelnou zátěž. Mezi hráči lze též objevit lovce herních úspěchů (achievementů), kteří by ztratili jakousi stříšku v podobě jednoho uživatelského účtu a měli úspěchy rozdělené mezi několik profilů.

Přínosem pro hráče pak může být větší tlak na rozvoj funkcí a nižší ceny plynoucí z konkurenčního boje. Zatím se však zdá, že distribuční válka je zajímavá zejména pro prodejce samotné, a pro uživatele naopak může znamenat určitou ztrátu pohodlí. Teprve čas ukáže, jestli ho lidé vymění za lepší ceny či exkluzivní tituly nebo raději zůstanou věrnými zákazníky jedné distribuce.

Autor:






Nejčtenější

Kingsglaive: Final Fantasy XV
Vydavatelství: Nepřestáváme hry poskytovat kvůli negativním recenzím

Společnosti Square Enix a Koch Media odmítají nařčení španělského herního webu AreaJugones, kterému prý kvůli kritickým recenzím nechtějí zpřístupňovat nové...  celý článek

Battlefield 1
Nejsledovanější herní trailer má 50 milionů přehrání. A ty další?

Z letošních ukázek hráče zaujala první světová válka, fotbal, ale i hackování. Seznam nejpopulárnějších YouTube trailerů k titulům vydaným nejpozději v roce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.