Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Válka konzolí - díl třetí: Xbox

  12:00aktualizováno  17. října 10:20
Kruh se pomalu uzavírá a my vám tímto představujeme posledního soutěžícího, americkou videoherní konzoli Xbox. Kterak si prozatím vede a jaké má vyhlídky do budoucna se bude snažit nastínit náš poslední článek, jenž je nicméně jen malou sondou do velkého světa herního průmyslu.

Halo 2

Zkraje opět pár čísel. Obdobně jako v případě Nintenda nejsou v současnosti k dispozici oficiální údaje o shipmentu Xboxu a tak si budeme muset vystačit s průzkumy MGG a NPD. MGG uvádí, že koncem července bylo počínaje listopadem 2001 odprodáno celosvětově 3.8 milionu kusů Xboxů. Z toho nám podle NPD celé 2.6 milionu spadají na trhy v Severní Americe (za uvedené období). V Japonsku se pak podařilo prodat zhruba 230.000 kusů (za období od února 2002 do konce července 2002) a pro Evropu (kde nejsou žádné údaje k dispozici) nám pak zbývá necelý 1 milion prodaných kusů (za období od března 2002 do konce července 2002; tohle číslo bych ovšem doporučoval brát s rezervou, protože dosažení uvedené hranice by určitě nenechal marketing Microsoftu bez oznámení, což se nestalo). Porovnání s úspěchy konkurence si pak jistě zvládnete udělat sami, pro připomenutí - tady je článek věnovaný PS2 a zde článek zaměřený na GameCube.

Xbox - majetný nováček na trhu, jehož vstup do soukolí videoherního průmyslu byl provázen rozporuplnými reakcemi, předpověďmi, ale i velkými plány a silnými prohlášeními. Analytici se po několika nemastných neslaných prezentacích chystané mašinky od Microsoftu křížili protikladnými predikcemi jeho šancí na úspěch a přežití, Microsoft však sliboval bezmála zlaté z nebe - padala slova o stovce titulů majících být k dispozici zároveň s launchem Xboxu, prodejnosti pohybující se kolem jednoho sta milionů kusů, revoluci v herní branži či obrovských investicích do reklamy (kromě posledního nelze nic z toho považovat za splněné).

Project Gotham Racing 2

Hlavní akcent při prezentaci Xboxu byl kladen na jeho hardwarové dispozice, ovšem až trochu příliš prostřednictvím papírových čísel. V neposlední řadě pak zároveň vedle slibů a agresivní propagace Microsoft investoval nemalé peníze do získání toho nejdůležitějšího, exkluzivních titulů a širší podpory ze strany vývojářů. A právě úspěch na tomto poli - naštěstí pro Microsoft - dal Xboxu do startu přesně to, co potřeboval. Dal mu dnes už několika prestižními cenami ověnčené Halo. A především díky němu se launch na domácí půdě Microsoftu vydařil. Přestože mu předcházelo, navzdory slibům, velké snížení počtu konzolí dostupných v obchodech, nelze start Xboxu hodnotit jinak než jako velký úspěch. Přes milión a půl na trh dodaných kusů Xboxů v relativně krátkém předvánočním období, naprosto vyrovnaná konfrontace s GC od Nintenda (cca 1.3 milionu dodaných kusů) – to je na nováčka bezesporu více než povzbudivý výsledek. Navzdory pokročilému hardwaru, modemu i osmigigabajtovému HDD se prostřednictvím velké dotace podařilo udržet cenu na konkurenceschopných 299 dolarech (stejně stála o něco výbavově chudší PS2). Především ale Xbox nabídl (hodnoceno optikou výsledků) patrně nejlepší line-up v kontextu své přímé konkurence, nabízející řadu kvalitních her populárních žánrů a především velkou "killer" game, tedy Halo. Bez nadsázky lze totiž říci, že úspěšný launch Xboxu v Severní Americe "udělal" především tento titul; ovšem nejen launch, ale z velké části i celkový dosavadní výsledek, protože táhne prodej Xboxu prakticky dodnes a díky němu byla prodejnost konzole relativně kontinuálně plynulá (zhruba 1.1 milionu kusů za půl roku). Dodnes se Halo udalo zhruba dva miliony kopií, což Splinter Cell s ohledem na počet prodaných kusů konzole znamená, že v současnosti více jak každý druhý majitel Xboxu má tohle FPS doma! Ještě pozoruhodnější ale je, že milionových blockbusterů z premiérového startu má tenhle videoherní systém na triku vícero a to hned dva: bojovku Dead or Alive 3 a arkádové závody Project Gotham Racing. A tři milionové trháky z launchového line-upu - to je opravdu výborná známka na úvod nelítostného next-gen závodu. A aby těch zajímavostí nebylo málo, tak ani jeden z posledních dvou jmenovaných nebyl nijak extra kvalitní (o AAA tituly v žádném případě nešlo).

Nicméně nic netrvá věčně a obzvláště ne opojení. Přestože prodejnost v Americe nadále pokračovala ke spokojenosti Microsoftu, první štípnutí na sebe nenechalo dlouho čekat. Ačkoliv dnes Microsoft tvrdí něco trochu jiného, výsledek v Japonsku, kde debutoval v únoru letošního roku, nejspíš rozhodně nečekal. Určitě ne po celkem nadějném startu, kdy se podařilo udat zhruba 100.000 ks Xboxů. Dodnes (k začátku měsíce října) se totiž celkem prodalo pouhopouhých 268.000 ks konzolí made in Microsoft, což je situace, která není příliš dlouho udržitelná, protože na takovém trhu se bez dotací z kapsy MS nevyplatí nikomu nic vydávat. Spíše než možná přeceňovaný japonský patriotismus má dosavadní prodejnostní výsledek na triku skutečnost, že Xbox nenabídl žádnou hru, která by jej mohla prodat na japonském trhu (což mu ale zase dává jistou naději do budoucna). Bojovky, co se prodejnosti týče, už dávno nejsou takovými tahouny co bývaly - když se ani Virtua Fightera 4 neprodá ani milión kusů (o Tekkenovi 4 nemluvě), těžko lze čekat něco většího od osamoceného a méně Dead or Alive Extreme Beach Volleyball kvalitního Dead or Alive 3. Halo se sice dočkalo pozitivního přijetí u kritik, ale je dítětem žánru, jehož popularita je v Japonsku mizivá. A v dohledné době se větší počet titulů, schopných prodejnost konzole výrazněji zvednout na specifickém japonském trhu nechystá. Situace je pro Microsoft o to vážnější, že právě Japonsko může být v konečném zúčtování klíčové. Jsou to totiž ve valné většině případů hry japonských vývojářů, které udávají v celosvětové prodejnosti prim a hrají tak v prodejních výsledcích konzolí významnou roli. A primárně a z větší části jsou určeny pro domácí trh. Pokud se tady Microsoft hodně brzy nezvedne a nezačne místo s PSone svádět vyrovnané souboje aspoň s GC, přestane být pro zdejší trh zajímavý a nezbude mu než vyklidit pole a soustředit se na ostatní herní regiony. Ostatně příkladů z minulosti pro tento jev tu pár máme!

Neúspěch v Japonsku ovšem nebyl vzhledem k očekáváním to nejhorší, co Xbox potkalo. Skutečně pořádné fiasko a probouzející políček měl teprve přijít. V březnu roku byl totiž na řadě evropský launch, od kterého si Microsoft sliboval opravdu hodně (v podstatě čekal opakování se situace ze Severní Ameriky). Jenže marně. Přestože nabídl ještě o chloupek lepší line-up, Xbox během prvních týdnů jednoduše ležel ladem a prodával se po celé Evropě jen po pár tisícovkách. Důvod byl tentokrát ale celkem prozaický, cena. 299 liber (tedy nějakých 499 Euro) byla absolutně nekonkurenceschopnou alternativou (PS2 stála 199 liber), což záhy pochopil i sám Microsoft a po zhruba třech týdnech došlo ke snížení ceny o plných Fable 100 liber! A jako kompenzace těm, co si Xbox koupili už dříve, dával Microsoft dvě hry dle vlastního výběru zdarma. Tedy krizová opatření, ke kterým ještě nikdy nebyl nikdo nucen sáhnout. Trochu smutné prvenství ovšem. Nicméně krizový managment odvedl dobrou práci a snížení ceny postupně zabralo. Pozvolna se tak v prodejnosti v Evropě Xbox dotáhl na GC, které naopak v polaunchovém období stagnovalo a jeho ztráta v současnosti dělá odhadem už jen nějakých 200.000 kousků. Prodejnost ovšem vykazovala poměrně zajímavé výkyvy; zatímco v některých týdnech se Xbox dotahoval na PS2, jindy zaostával i za PSone (hlavně v poslední době). Celkově je tak ale nakonec ten necelý milion prodaných kusů po počátečním zaváhání docela slušným výsledkem.

Otázkou ovšem je, co bude dál. Nelze totiž na tomto místě nezmínit, že Xbox poměrně obrovským způsobem na rozdíl od konkurence prodělává. Každý prodaný kus je dotován Microsoftem ve výši zhruba jednoho sta dolarů (vynásobte si to počtem prodaných kusů), propagace sama jen v úvodních měsících stála více než půl miliardy dolarů, nákupy softwarových firem stojí rovněž pěkných pár set milionů (jen Rare stálo 375 milionů dolarů) a zajišťování exklusivních titulů pro Xbox také není zadarmo (10 milionů za šestiměsíční exklusivitu Matrixu - namátkou). A Xbox zatím nemá dostatečně velký trh, který by mohl prodejem her náklady přiměřeně kompenzovat. Dnes už i sám Microsoft trochu silácky prohlašuje, že se vším počítal (odhady shipmentu byly ovšem původně mnohem větší). Ztrátovost by tak měla koncem fiskálního roku (březen 2003) činit bezmála dvě miliardy Malice dolarů a příliš se nepočítá s tím, že by Xbox začal vydělávat dříve, než koncem svého životního cyklu. Všechno má ale Microsoftu vynahradit Xbox 2, do jehož vývoje se mají vrazit dvě miliardy dolarů, a jemuž má jeho předchůdce (současný Xbox) vlastně jen připravit cestu - Xbox 2 už prý bude skutečnou konkurencí pro Sony a její Playstation 3. Na to ovšem bude ale na každý pád potřebovat pořádně velkou základnu rekrutů a aby ji získal, je na čase začít něco dělat s prodejností, současné poslední místo na trhu není optimální výchozí pozicí. Je otázkou, kdy se MS podaří odrazit ode dna. Letos to patrně nebude.

Kouzlo Halo začíná pomalu opadávat (stále ale je nejprodávanější hrou pro Xbox) a line-up Microsoftu pro letošní vánoce se s tím od Nintenda nemůže příliš srovnávat. Přestože by se v něm našlo několik velmi slibných AAA titulů, citelně chybí vyložená "killer" game, kterou by mohl Xbox kontrovat Mariovi, Star Foxovi či Metroid Prime, o Zeldě v Japonsku nemluvě. Splinter Cell vypadá bezesporu špičkově, ale kvůli silnému důrazu na realismus, patrně jen dočasné exklusivitě a PC verzi navrch nelze příliš čekat, že by nějakým silným způsobem zahýbal s prodejností konzole. Unreal Championship je zase naopak hra určená svou koncepcí poměrně omezené skupině hráčů, kteří se jí navíc budou věnovat převážně na PC ve verzi Unreal Tournament 2003, protože jednoduše představa fanoušků UT hrající jej s joypadem v ruce je mírně řečeno úsměvná. Zpočátku slibný Blinx podle prvních reakcí zdá se zůstane za očekáváním a ostatně jsou pouze dvě plošinovky, které jsou s to prodávat platformu - Mario a Blinx Sonic. Nadějné Brute Force pro změnu chybí originalita a patřičný hype, Malice byla odsunuta (a ostatně už není exklusivní) a nic dalšího "Xbox only", co by se alespoň tvářilo jako "killer ap" v lineupu pro letošní vánoce není. Uvedené tituly (s výjimkou Blinxe) tedy spíše spadají do kategorie potencionálních AAAček (jejichž řady se dají ještě rozšířit multiplatformovými kandidáty, mezi něž patří tituly jako TimeSplitters 2, Colin McRae Rally 3, Metal Gear Solid 2: Substance, Tony Hawk’s Pro Skater 4 či James Bond 007: Nightfire) než tolik potřebných a stále zmiňovaných killer her. Jediným, ovšem trochu nevyzpytatelným trumfem zůstává v rukávu Microsoftu jeho online projekt "Xbox Live", který by měl být ve Severní Americe spuštěn ještě letos (Evropa se dočká až v březnu 2003). Stále ovšem zůstává nezodpovězenou otázkou, zda-li je online v současnosti (podtrhuji, o budoucnosti není pochyb) u konzolí skutečně tím zlatým dolem jak si Microsoft i Sony myslí. Příklad Segy je varovný (jak ostatně zaznělo v jednom z článků na www.avault.com : "Sega dokázala, že se internet na konzolích zprovoznit dá, ale nedá se na něm vydělat").

Rok 2003 by pak mohl a měl být ve znamení dohánění ztráty, kterou možná Xbox o letošních vánocích vůči GC zaznamená, ale také ve znamení výrazně silnějšího prodejnostního nárůstu. Důvodem je především celá řada už teď více než slibně se rýsujících potencionálních "killer her", ale rovněž řada áčkových titulů. Do první kategorie spadá bezesporu zatím graficky fantasticky vypadající Panzer Dragoon Orta od Segy, který by konečně mohl být i tím titulem, který Microsoft potřebuje v Japonsku. Totéž v podstatě platí o Ninja Gaiden od B.C. Tecma. Výrazněji by prodejnosti Xboxů mohly napomoci i dva chystané projekty Molyneuxova Blue Boxu, a to pravěká akční ekosimulace (na pár řádcích se to příliš popsat nedá) B.C. (Before Christ) a především brilantně vypadající, koncepčně revoluční RPG The Fable (dříve Project Ego). Dost možná ale největším trumfem Xboxu pro příští rok může být pro tuhle platformu již oficiálně oznámený Doom 3 (na jinou konzoli portován nebude - což Microsoft patrně zajistí). Vezmeme-li v potaz, že Xbox bude v době, kdy Doom 3 vyjde, stát směšný zlomek ceny PC, na němž bude hra rozumně zprovoznitelná, mohla by právě tahle gamesa způsobit pořádný poprask. Nicméně sluší se na tomto místě podotknout, že kvalita Xboxové verze je zatím nejasná. Carmack sice (určitě nezištně) prohlásil, že to bude vypadat stejně dobře jako na PC, ale toto jeho prohlášení je nutno brát trochu s rezervou, protože na Xboxové verzi nebude dělat ID Soft osobně, ale jiní vývojáři, kteří zatím ještě nejsou vybráni. No a kdyby Doom 3 nezabral anebo nedopadl podle očekávání, má Microsoft v záloze ještě tutovku v podobě Halo 2, o níž nikdo i přes zatím minimum informací nepochybuje. Samozřejmě, že svou troškou do mlýna by měli přispět i vývojáři z Rare se svým projektem Kameo (a možná koncem roku i s Perfect Dark 2), Oddworld Inhabitans s dalším Oddworldem, byť uvedený titul zatím nelze - co se očekávání týče - postavit do stejné řady s výše jmenovanými. Příští rok by měly spatřit světlo světa též pokračování milionových blockbusterů a to Project Gotham Racing 2 a Dead or Alive 4. I jen letmý pohled na pár nejslibnějších titulů naznačuje, že v příštím, pro Microsoft klíčovém roce, nelze o konkurence Sega GT 2002 schopnosti lineupu Xboxu pochybovat. Bude poměrně zajímavé sledovat, jak si ve vzájemném souboji s Nintendem povede a do jaké míry se Microsoft vypořádá s nižší cenou GC a její jasně vyprofilovanou image, což je věc, která zatím právě Xboxu chybí. V lineupu by totiž příliš výrazné rozdíly, co se kvality a kvantity týče, být pravděpodobně neměly. Microsoft se sice trochu ješitně sám pasoval do role hlavního konkurenta Sony, ale na tomhle místě nesrovnávejme nesrovnatelné; jeho pozice je stále někde jinde, než za zády Sony. A koneckonců podceňování a přehlížení Nintenda by se Microsoftu rovněž nemuselo vyplatit, byť v poslední době lze na několika víceméně trapných výpadech vypozorovat, že si MS uvědomil, kdo je v současnosti jeho nejbližším rivalem. On se totiž potencionální okruh spotřebitelů GC a Xboxu zas až tolik neliší (v opačném případě by se MS mohl skutečně soustředit pouze na Sony).

Rok 2004 bude v případě Xboxu stejně jako u GC patrně výkonnostním i prodejnostním vyvrcholením, protože navzdory prodělečnosti je nepravděpodobné, že by se Microsoft se svým strojem z trhu stáhl, obzvláště tehdy, když ze strany Nintenda zaznívají poměrně pesimistická prohlášení, která se dají interpretovat i tak, že GC bude jejich poslední "velkou" konzolí (ale jde skutečně jen o interpretaci jednoho projevu nového šéfa bigN). V takovém případě by totiž měl Microsoft cestu k ziskům zcela otevřenou, pro dva hráče je na trhu spousty místa. Konec roku 2004 ovšem možná už bude ve znamení pozvolného nastartování propagace Xboxu2. Microsoft totiž už od počátku trochu nekoncepčně kopíruje kroky Sony Crimson Skies (snižování ceny vždy poté, co tak učiní Sony, snaha o obdobnou image...) a jak se zdá, bude v tom nadále pokračovat. Navzdory nedávno uveřejněnému prohlášení o startu Xboxu 2 v roce 2006 totiž z úst J. Gallarda před pár týdny zaznělo, že napříště nehodlají dát Sony žádný velký časový náskok při vstupu na trh. Ovšem jen čtyřletý životní cyklus konzole by nemusel být pro současné, ale především budoucí majitele Xboxu zrovna tím pravým ořechovým a tak by právě prodejnost koncem roku 2004 už nemusela výrazněji růst. Zpátky k přítomnosti; navzdory tomu, že Xbox nepřinesl stále ještě proklamovanou revoluci do videoherní branže i navzdory tomu, že na Xboxu skutečně nejsou k mání ty nejlepší hry (jak stále Microsoft tvrdí), je zřejmé, že si místo na trhu našel a že si jej i udrží, byť za cenu značných ztrát. Ale to už jste si zvládli spočítat sami.

A situace v ČR? Tady se nelze pouštět do větších rozborů, protože Xbox u nás stále ještě není oficiálně v prodeji a dodnes není úplně přesně známo, kdy se do ní dostane (odhadem koncem roku), což je svým způsobem trochu nepochopitelné. Jistě, je tu už pár měsíců neoficiální prodej, ale při neexistenci pořádné reklamy a propagace nemá tahle masivní konzole šanci dostat se do podvědomí širšího spektra potencionálních zájemců. Což samozřejmě bude hodně znát a těžko se dá čekat, že by Xbox u nás mohl nějak výrazně ohrozit pevnou pozici PS2, která má zavedenou síť i jméno. Na druhou stranu by mohl zabodovat na úkor GC a to díky sortimentu her, jež nabízí. Přeci Colin McRae Rally 3 jenom jsou u nás populárnější žánry FPS, závodní hry či bojovky, jež jsou na Xboxu zastoupeny ve větší míře a Conquestu (zástupce Nintenda pro ČR) se prozatím nepodařilo vymýtit zažitou představu o GameCube jako o konzoli pro mladší věkovou kategorii. Na miskách vah sehraje svou a nikoli nepodstatnou roli i oblíbený a v našem kraji tolik rozšířený warez, neboli možnost přehrávání nelegálních her, což je možné jak u PS2 tak u Xboxu. Nicméně přeci jenom bude dosti záležet na ceně, se kterou Microsoft u nás přijde (paradoxně může dojít k tomu, že Xbox bude dražší než teď), jak se mu podaří zasáhnout PC komunitu (kde má slušný počet potencionálních kupců) a zatím nerozhodnutý segment trhu (který nebude příliš velký). Vzhledem k našim poměrům, kdy si dvě konzole může dovolit málokdo, bude jeho nevýhodou skutečnost, že v základní výbavě nepřehrává DVD filmy, a že má relativně malý počet her pro výběr - oproti PS2, obzvláště těch s velkými jmény, které u nás rovněž zabírají. Naopak pomoci by mu mohla rozsáhlejší lokalizace titulů, o níž se letmo hovořilo a ke které možná dojde. Na konkrétnější závěry si sice budeme muset ještě chvíli počkat, ale představa, že by se Xboxu podařilo v ČR ohrozit pozici PS2 je zatím nereálná. Nicméně souboj GameCube vs Xbox může být velice zajímavý!

Autor:




Nejčtenější

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Shenmue 3
VIDEO: Trailer k Shenmue 3 nejspíše sám o sobě nikoho nenaláká

Mezi všemi těmi naleštěnými trailery působí ukázka z Shenmue 3 jako ošklivé kačátko. Hra však sází na úplně jiné trumfy než jen líbivou grafiku.  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

The Elder Scrolls V: Skyrim
Podpora virtuální reality pro Fallout, Doom i Skyrim bude do konce roku

Tři nejočekávanější hry pro virtuální realitu plánuje firma Bethesda vydat ještě dokonce roku. Majitelé přileb Oculus Rift však mají zřejmě smůlu.  celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Další z rubriky

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

The Elder Scrolls V: Skyrim
Podpora virtuální reality pro Fallout, Doom i Skyrim bude do konce roku

Tři nejočekávanější hry pro virtuální realitu plánuje firma Bethesda vydat ještě dokonce roku. Majitelé přileb Oculus Rift však mají zřejmě smůlu.  celý článek

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.