Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Soudný den nenastal, válka konzolí pokračuje

aktualizováno 
Hlasy, které předpovídaly soumrak herních konzolí, nemohly být dále od pravdy. Půl roku po vydání nových generací je zřejmé, že konzolím se daří lépe než kdy jindy.

ilustrační snímek | foto: iDNES.cz / Profimedia.cz

Začněme řečí čísel:

Konzole nové generace
 zahájení prodejůprodaných kusů v milionech
PlayStation 415.11. 20136,3
Xbox One22.11. 20133,9
Wii U18.11. 20125,9

* Počet prodaných kusů v milionech k 15.3. 2014, zdroj VGchartz.

PlayStation 4

PlayStation 4 s harddiskem 500 GB

Pouhý den stačil na to, aby se prodalo přes milion konzolí PlayStation 4 (recenze), což stačí na zisk titulu "nejúspěšnější start herní konzole od Sony". Firma Sony si přitom stanovila cíl prodat do konce fiskálního roku, tedy do konce března, pět milionů kusů, což se bez problémů povedlo.

Pozadu ovšem nezůstal ani Microsoft, který vydání Xbox One hodnotí jako "nejúspěšnější uvedení na trh v historii Xboxu".

Černé balení konzole Wii U s úložným prostorem 32 GB a hrou Nintendoland.

Černé balení konzole Wii U s úložným prostorem 32 GB a hrou Nintendoland.

Z hlediska prodejů je zklamáním pouze Wii U (recenze), které přineslo pár velmi dobrých nápadů, ale také nepoměr mezi cenou a výkonem.

Konzole každopádně nekončí a předpovědi o jejich konci můžeme zase na pár let uklidit do šuplíku. Úvahy, jež koncept uzavřeného zařízení, které rychle stárne, považovaly za překonaný, se ukázaly jako liché.

Ostatně hry, které využívají plný potenciál nových strojů, vycházejí nejdříve pár měsíců po vydání konzolí, ale spíše později. Vývojáři si zvykají na novou konzoli, objevují nové triky, ale především, hry vytvářejí pro pevně danou specifikaci. V průběhu let takové zařízení ztrácí dech v porovnání s technologickými novinkami, což se projeví zejména v grafice. Ale vadí to?

The Last of Us

The Last of Us

Když se dnes ohlédneme zpět a podíváme na starý Xbox 360 nebo PlayStation 3, nejsou to pořád špatné investice. Za sníženou cenu získáme starší kus hardwaru, ale zase s bohatou nabídkou her, které ke konci cyklu vymáčkly z letitého stroje maximum.

Přímo se nabízí postapokalyptické dobrodružství The Last of Us, které vyšlo exkluzivně na PlayStation 3, nebo sci-fi akce Halo 4, kterou si zase zahrají jen majitelé Xboxu 360.

Inovace se přeceňují

Dnešní doba přeje start-upům a inovacím (bez ohledu na jejich užitek či návratnost). Pro leckoho tak může být příjemné zjištění, že z hlediska prodejů vede PlayStation 4, tedy stroj, který v podstatě rezignoval na inovace. V některých ohledech toho umí dokonce méně než předchůdce (3D filmy).

PlayStation 4 - ovladač

PlayStation 4 - ovladač

PlayStation 4 - nabídka PlayStation Store

PlayStation 4 - nabídka PlayStation Store

Sony působilo při odhalení PlayStation 4 bezradně. Vyzdvihovalo multimediálnost, propojení s tablety či tlačítko share. Později však obratně zareagovalo na přehmaty Microsoftu a na jeho chybách nakonec vyprofilovalo zařízení, které je především na hry, pro hráče, bez nutnosti být neustále on-line a s možností kupovat a prodávat hry v bazarech.

Oproti tomu Microsoft nabídl vizi v podobě zařízení, které se mělo stát něčím víc, než jen pouhou konzolí. Xbox One měl v jeden celek propojit hraní her, sledování televize a služby na přání. To vše ovládané pohodlně hlasem či gesty.

Xbox One

Xbox One

Xbox One

Xbox One

Microsoft však nedokázal svoje vize lidově řečeno prodat. Neuměl obhájit ani výhody neustálého připojení k internetu, vysvětlit, proč je konzole dražší, a co je možná nejhorší, svých vizí se nakonec vzdal. A "prohrál" na takové banalitě, jako jsou bazarové hry (v Česku pak prohrál tím, že zde vyjde s ročním zpožděním).

Také Nintendo mělo vizi, kterou zhmotnilo v tabletu s páčkami a tlačítky. Tablet zobrazuje dodatečné informace, u některých her jeho displej nahradí televizní obrazovku a otevřela se možnost k asynchronní hře ve více lidech u jedné televize. Nintendo se také vykašlalo na známé sociální sítě a vytvořilo si vlastní.

V pozadí konzole Wii U, v popředí tablet. Dominantou obalů od her je modrá...

V pozadí konzole Wii U, v popředí tablet. Dominantou obalů od her je modrá barva. Na obrázku jsou tituly Nintendoland, ZombiU a Sonic All-Stars Racing.

Obaly od her na Wii U

Obaly od her na Wii U

Prodeje však zůstaly za očekáváním, a to zejména kvůli výkonu, který jen o málo převyšuje staré konzole v kontrastu s cenou (balení se hrou ZombiU tehdy stálo 9 990 korun). Nepotěšila ani pomalost systému.

Jaká je budoucnost?

Nejlépe našlápnuto má zatím PlayStation 4. Spokojený ovšem může být i Microsoft s Xboxem One, který to schytával ze všech stran, ale nakonec se prodává slušně. A neobávám se ani o budoucnost Wii U.

Fotogalerie

První dvě zmíněné konzole teprve ukážou, co v nich dřímá. Xbox One aktuálně tahá za kratší konec, byť se objevují zprávy, že vývojáři zatím neumí plně vytěžit použitou architekturu, respektive nemají tu možnost.

Sony také poodhalilo své plány ohledně virtuální reality, když předvedlo prototyp systému Morpheus. Jisté je pouze to, že letos nevyjde.

Wii U má problém, že se od něj odvracejí vývojáři třetích stran. Jenže je to skutečně problém? Právě tituly třetích stran patří na Wii U k těm nejméně prodávaným. Jinými slovy, majitelé Wii U chtějí hrát a kupují především hry od Nintenda. Ostatně mnozí uživatelé v diskuzích přiznávají, že Wii U není jejich primární herní mašina.

Je to maraton, ne sprint, prohlásil k bitvě konzolí viceprezident Microsoftu Phil Harrison. A má pravdu. Zatím není nic rozhodnuto. Víme pouze to, že konzole neumřely a je o ně stále zájem.

Která z nových konzolí je vám nejsympatičtější?

celkem hlasů: 1413

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 27. března 2014. Anketa je uzavřena.

PlayStation 4 1052
Xbox One 302
Wii U 59
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.