Balík nezávislých her od Electronic Arts v digitálním obchodě Steam, ilustrační obrázek

Balík nezávislých her od Electronic Arts v digitálním obchodě Steam, ilustrační obrázek

Slevy jsou blahodárné, vynesou vývojářům her víc peněz, hájí se Steam

  • 59
Slovní přestřelka o škodlivosti slev na herním trhu má nové dějství. Provozovatelé digitální distribuce Steam řekli, že slevy naopak vedou k vyšším ziskům. "Pokud bychom si mysleli, že sleva 75 % sníží výnos ze hry Portal 2, nezlevňovali bychom ji," hájí Steam svou politiku slev proti útoku konkurenční firmy Origin.

David DeMartini, šéf konkurenční služby Origin, v červnu prohlásil, že slevy dosahující třeba i 75 % negativně ovlivňují herní průmysl. "Oni si (ve Valve) samozřejmě myslí, že je sleva po určitém čase vhodná," prohlásil. Obává se však dopadu slev na vydavatelské společnosti (více o postoji Originu).

"Herní vývojáři pracují nesmírně tvrdě na vývoji značek a nechceme být obětí (slevových akcí)," dodal v červnu DeMartini. To však na konferenci Develop popřel Jason Holtman, jenž je šéfem obchodního rozvoje ve společnosti Valve. A právě ta distribuci Steam provozuje.

"Zeptejte se našich partnerů. Ptejte se malých i velkých (firem) a uvidíte, co si o tom myslí," reaguje Holtman.

DeMartini v červnovém rozhovoru naznačil, že Steam vychovává uživatele, kteří jen čekají na další slevovou akci a nekupují hry za plnou cenu. To však podle Holtmana popírají data Steamu.

"Pokud bychom narazili na viditelný cyklus, neopakovali bychom to. Nedělali bychom to znovu s vlastními hrami. Nedělali bychom to s partnerskými hrami a partneři by to nechtěli opakovat."

"Všechno je ve skutečnosti naopak. Když data prohlížíte, je to vtipné. Škrábete se chvíli na hlavě a pak vám dojde, že to svým způsobem dává smysl," popisuje Holtman zkušenosti společnosti Valve.

Proti prý hovoří například předobjednávky, které by dle DeMartiniho teorie měly klesat. Postupem času se však celkové množství objednávek zvyšuje. A stejně tak rostou i prodeje v den uvedení titulu na trh.

Podle Holtmana slevy nejspíše odchytí hráče, kteří titul ještě nevlastní, a na základě pozitivní zkušenosti si pak pořídí další díl série.

"Podle takového argumentu by nikdo znova nešel na filmovou premiéru," popisuje Holtman situaci. "Lidé ale stále chodí do kina, protože to chtějí vidět první nebo spotřebovat první. A u her to platí ještě více," uzavírá Holtman.