Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vánoce budou plné her, vývojáře ale čeká krušný rok

  0:01aktualizováno  0:01
Herní software paří mezi nejoblíbenější dárky, EA a další firmy začínají spořit a popouštět a další (ne)vánoční zprávy.

NHL 09 (PC)

Náruživí hráči v tom mají jasno. Hry patří mezi jejich nejoblíbenější vánoční dárky. Pro mnohé navíc vánoční dárky představují výjimečný zdroj originálních titulů s pěknou krabičkou a českým manuálem. Tato situace není výjimkou. Podle zprávy ČTK i informací z českých a zahraničních herních obchodů si mladí lidé snad ani nic jiného než hry pod stromeček nepřejí. Tedy s výjimkou herních konzolí.

Soukromý průzkum americké herní speciálky Game Crazy ukázal, že si o hru pod stromeček řekne 90 procent dětí od osmi do sedmnácti let. O rok dříve se videohry v seznamech Ježíškovi podle Game Crazy vyskytly v osmdesáti případech.

WiiVelký zájem o hry, Wii příslušenství i celé konzole potvrzují herní obchody po celém světě, u nás je to stejné. Stačí se podívat do jakéhokoliv kamenného obchodu, kde mají v nabídce hry.

I při návštěvě „hloupého“ Teska není nic zvláštního, když v košíku najdete nějakou mírně předraženou novější hru nebo ještě častěji něco levného z výhodných edic Levné hry nebo Extra klasika. U nás tak nejvíce táhnou levné tituly do šesti set korun, v zahraničí pak obchody bojují o zákazníky výraznými slevami v řádech desítek procent.

I bez velkých slev ale videohry nabízejí dobrý poměr mezi cenou a dobou, po kterou dokážou člověka zabavit. Tenhle parametr začínají vnímat už i rodiče, řada z lidí, kteří nyní mají děti, navíc nějakou tu počítačovou hru ve svém mládí hrála, takže mají pochopení. Prodejům napomáhá i důsledná lokalizace většiny her, které u nás vycházejí.

Navzdory výkřikům v diskusích na internetových serverech se prostě hry v češtině prodávají lépe než jejich anglické protějšky. Na druhou stranu se asi nedozvíme, jak moc statistiky českých obchodů ovlivňují nákupy her přes internet. Na vánoční dárky ze zahraničí je teď ale už trochu pozdě. Tedy pokud někomu nepošlete hru jako dárek přes online službu Steam nebo GoG.com.

Herní krize na postupu
Určitě si všichni pamatujete odvážná tvrzení kapitánů herního průmyslu a finančních analytiků o tom, jak je herní průmysl v bezpečí před finanční krizí. Události posledních týdnů ale ukazují, že to není celá pravda. Ba naopak.

Problémům už čelí největší herní firma vůbec - Electronic Arts. Firma tento týden představila detailní plán, jak snížit náklady a ozdravit své hospodaření. A bude to bolet. Za oběť úsporám padne přibližně desetina všech zaměstnanců EA, celkem tisíc lidí. Tomu se říká dáreček do vánoční punčochy.

Firma chce propouštěním ušetřit ročně až 120 milionů. Nejprve ale bude muset na odstupném a spojených nákladech vyplatit přibližně 55 až 65 milionů dolarů. Propouštění by mělo proběhnout v prvním čtvrtletí roku 2009. V jeho rámci dojde ke sloučení nebo zavření celkem devíti vývojových studií. Mezi postižené patří kanadské Black Box Studio, jeho osazenstvo se přesune do nedalekého Burnaby.

NHL 09 (PC)Součástí nového hospodářského záměru EA je ale nejen propouštění nebo snižování nákladů na toaletní papír. Výrazně se zaměření na ziskovost dotkne samotných her. EA chce zúžit nabídku herních titulů, zaměřit se výhradně na "hity" s velkou ziskovostí.

To znamená, že nás čekají roky plné dalších dílů sportovních her s minimem inovací, další datadisky pro The Sims. Podle tiskového mluvčího sice firma i nadále bude investovat do nových žánrů a podporovat kreativitu, ale to se možná týká spíše mobilních her a nově objeveného segmentu her pro "smartphony" v čele s iPhonem.

Dveře kvůli problémům s nedostatkem hotovosti zavřeli také v nezávislém britském studiu Free Radical Design, kteří pracovali například na projektu TimeSplitters 4. Firma zaměstnávala celkem 150 lidí. Britská asociace herního průmyslu TIGA příklad Free Radical Design využila k tlaku na vládu, aby herním firmám jako důležitému ekonomickému činiteli zajistila podporu ve formě daňových úlev a podpory vzdělávání. Free Radical Design přitom nejsou první ani poslední.

Také Two před pádem
Problémy má i Take Two, které dlouho hrdinně odolávalo nabídce převzetí ze strany Electronic Arts. Firma ve svých výsledcích za účetní rok 2007 oznámila zvýšení obratu za poslední čtvrtletí o 10 procent. Za tři měsíce, které skončily v říjnu, tak firma dosáhla obratu 323,4 milionu.

Toto číslo není špatné, špatné je to, že firma při vyšším obratu meziročně zdvojnásobila svou ztrátu na 15 milionů dolarů. Za ztrátami prý stojí kompenzace spojené s akciemi ve výši 9,3 milionu USD, poplatky právníkům ve výši 5,6 milionu a náklady 1,6 milionu na reorganizaci firmy.

GTA 4 PCRekordní obrat Take Two přineslo vydání Grand Theft Auto IV, za celý rok Take2 získali od zákazníků 1,5 miliardy, to je dvojnásobek oproti loňskému roku. Celoroční zisk firmy dosáhl 97,1 milionu. 

Celoroční výsledky tak působí pozitivně, ale vývoj v posledním čtvrtletí spolu s dalšími ukazateli u finančních analytiků vzbuzují otázky o udržitelnosti podnikání Take Two. Náš oblíbený Michael Pachter, který i přes některé přehmaty patří k nejlepším herním analytikům, má o světlé budoucnosti Take2 pochybnosti.

O nejistotě samotných Take Two hovoří například nová smlouva s vývojáři, kteří mají na triku GTA. Jejich nová smlouva jim slibuje pouze bonusy ze zisku, nikoliv z obratu. Větší platy tak chlapci z Rockstaru získají pouze v případě, že jimi vyvinuté tituly přinesou firmě zisk. Pokud ne, bez ohledu na to, kolik krabic se prodá, zůstanou výplatní pásky bez prémií.

Hráči nakupovat nepřestanou
A ještě jednou Michael Pachter, tentokrát ve spolupráci s kolegou Billy Pidgeonem z IDC. Tito dva analytici přišli se zprávou, podle které herní průmysl jako celek nemusí kvůli krizi panikařit, protože firmy mají zajištěný odbyt.

Zarytí hráči podle analýzy obou pánů nepřestanou hry kupovat, bez ohledu na stav globální ekonomiky. „Dokud budou mít kovaní hráči práci, budou stále nakupovat hry,“ shrnul výsledek zkoumání Michael Pachter. „Mohou být bohatí, mohou být chudí, ale ekonomickou recesi nevnímají.“ Celkový objem prodejů her tak má meziročně povyrůst o 4 miliardy z loňských 18 miliard. A to už loňský výsledek představoval rekordní výkon.
Silný herní průmysl má vliv i na ostatní odvětví.

Wii MusicZáchranu videohry představují například pro hudební průmysl, který neustále prohrává bitvu s piráty a jimi způsobeným poklesem prodejů CD. Letos hudební vydavatelé očekávají až 19% pokles prodejů hudebních nosičů.

Propad zisků z prodeje CD ale pomalu nahrazují hudební videohry typu Guitar Hero nebo Rock Band.  Nejde o žádné drobné, hudební videohry se na celkovém trhu herní zábavy podílejí 16 procenty, to podle odhadů dělá nějakých 1,9 miliardy dolarů ročně.

Zařazení konkrétní skladby do populární videohry pak navíc ovlivňuje prodeje CD s danou skladbou. Podle údajů Activision Blizzard, vydavatele Guitar Hero, několikanásobně stoupají prodeje desek s hudbou prezentovanou ve hře a online prodeje jednotlivých písniček.

Například Welcome to the Jungle od Guns N’Roses se po začlenění do Guitar Hero III v říjnu 2007 prodalo v posledním týdnu prosince roku 2007o 153 procent více než ve stejném období roku 2006. 

Autor:




Nejčtenější

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

Další z rubriky

Soccer Fierce Battle
Severní Korea vydala vlastní verzi fotbalové hry FIFA

I v Severní Koreji se hrají počítačové hry, jenže ne ty západní. Fotbaloví fanoušci tak jsou například ušetřeni klasického rozhodování, zda je lepší FIFA, nebo...  celý článek

Arma 3 Laws of War
Přídavek do Army 3 umožní hrát za humanitárního pracovníka

Ve hrách zcela neobvyklý pohled na válečné peklo nabídne přídavek Laws of War pro Armu 3. Vyzkoušíte si v něm roli nestranného humanitárního pracovníka.   celý článek

Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.