Díky vstřícnosti distribuční firmy Empire Interactive měl BonusWeb možnost okusit jako první z herních webzinů krásy finální review verze budovatelské strategie Vega$: Make It Big. To je hra, o které se nijak zvlášť nemluvilo, nicméně po úchvatné prezentaci na E3 byla vedena v rejstříku očekávaných titulů podzimu o poznání výš. Námět na první pohled trochu odrazuje, neboť několik stavitelských titulů zabývajících se majiteli kasín v Las Vegas či jiných gamblingem tu už bylo a příliš valně nedopadly, ovšem variabilita a technická vyspělost vrací hře možnost dosáhnout vysokých příček. Netrpí ale Vega$ nakonec nějakými dětskými bolestmi, bugy či nedoladěnou hratelností a la Casino Incorporated? Odpověď na tuto otázku dalo týdenní pečlivé testování…
Široké možnosti
Hlavním tahákem poslední hry nepříliš známých Deep Red Games není ani tak nepříliš invenční kampaň sestávající z po sobě jdoucích úkolů ve stylu "přilákej tolik a tolik zákazníků, vygeneruj zisk tolik a tolik dolarů, postav tolik a tolik budov, uspokoj návštěvníky na tolik a tolik procent", jako spíše volná hra. A volná hra v tomto případě znamená mnohem volnější, než je v tycoonech zvykem.
Ačkoliv hra obsahuje zčásti i mikromanagement samotných kasín, dokázali se od něj tvůrci aspoň trochu odpoutat a nabídnout nepoměrně zábavnější globální starání. To začíná už na úrovni městského plánu, kde lze nakoupit pozemky o různé ceně a různé výhodnosti postavení (čím více v centru, tím pochopitelně lépe). Na nově získaném políčku se pak rozjede výstavba zábavní mašinérie nebývalého rozsahu. Základem jsou servisní budovy a kanceláře, následují hotely, v nichž se návštěvníci ubytují, a pak už frčí nejrůznější bary, restaurace, noční kluby, herny s videoautomaty, bazény, posilovny, divadla, kabarety, vyhlídky, kina, obchody s nejrůznějšími pitominami – až k pořádně divokým atrakcím typu megalomanská show s vodními zvířaty nebo horská dráha (byť v jednoduché podobě, která se s úchvatnými konstrukcemi Rollercoaster Tycoonů nedá srovnávat).
|
Buduj slast, posílíš mír
Vega$: Make It Big je očividně koncipován spíše jako titul pro Sandbox mód. Kompetitivněji založeným hráčům tak možná brzy přijde, že postrádá náboj. Ve skutečnosti jde ale o skvělou hříčku, podobně jako u prvních SimCity. V již zmíněné volné hře lze skutečně v pohodě bez časového a finančního stresu zkoušet - a je co, protože celkem lze postavit neuvěřitelných 700 objektů. Koho přestanou bavit hrátky na globální mapě pozemku, může se vrhnout dovnitř kasína a navrhnout interiér se spoustou různých herních stolků (nechybí klasiky jako ruleta, poker, blackjack, bakarat či keno), výherních automatů, ale též stánků s poživatinami, minibary, nezbytné toalety, předměty s estetickou hodnotou (květiny, koberce, zábradlíčka...) a další.
Toaletáři všech zemí, spojte se!
Obrovským problémem konkurenčního Casina Inc., s nímž se v PR materiálech autoři neustále srovnávali, byla umělá inteligence postaviček a především přebujelý systém starání se o vlastní pracovníky kasína. Návštěvníci jsou ve Vega$u vcelku v pohodě,
nedělají problémy, nechávají se bavit možná až příliš vděčně a ani velký nepořádek či smrad je zrovna dvakrát neodrazuje. Také se někdy poněkud nelogicky pohybují, ale žádný velký problém s nimi není. I s pracovníky komplexu je méně práce než ve zmíněném titulu, nicméně stále nebyl uspokojivě vyřešen problém nutnosti najímat velké množství specializovaných pracovníků. Už sice nejde o dveřníky a vyhazovače zvlášť, nicméně stále je zaměstnanců hodně - a i když neustále neprotestují, nestávkují a nechtějí zvýšit plat, dost by se hodila možnost dát starost o ně na bedra počítači, když už jich tedy musí být tolik. Navíc mají značně malý dosah a je často nutné je manuálně posouvat (zejména uklízeči jsou blbí a nedokážou si najít cestu k nepořádku, který je třeba jen půl metru za jejich akčním rádiem).
|
Technické radosti a strasti
Grafickému zpracování vévodí mohutný 3D engine, který dokáže zobrazovat skutečně velké množství budov, lidí, vozidel a nejrůznějších aktivních objektů, aniž by došlo k výrazné ztrátě rychlosti. Faktem však je, že je Vega$ hrou poměrně dosti hardwarově náročnou a ne každý si jeho krásy plně vychutná. To ostatně dokumentují i doporučené požadavky. Optimalizaci by si zasloužily i procesy ukládání a nahrávání, nicméně odměnou za čekání je opravdový požitek, efekty dne a noci doslova proměňují město z poklidného denního režimu na noční poblikávající neonové reklamy, světla a rachot nejrůznějších atrakcí. Po zvukové stránce prakticky není co kritizovat, snad jen hudby mohlo být více. Brzy se oposlouchá a zejména melodie, která zní v hlavní nabídce, začne po několika hodinách výrazně lézt na nervy.
Je jasně vidět, že Vega$ novináři podcenili a z tiskových materiálů ne úplně pochopili šíři jeho záběru. Opravdu se zdálo, že půjde o další simulaci omezeného prostoru kasína, ale ve skutečnosti jde spíše o stavbu celého zábavního, herního a spektakulárního parku, kde vybavování samotného gamblerského doupěte je jen příjemným bonusem. Na druhou stranu - nadšení z jednoznačně vedle Restaurant Empire Trevora Chana nejpovedenějšího tycoonu letošního roku trochu kalí některé technické chyby a nedodělávky, které snad spraví první patch, přesto je nelze brát na lehkou váhu a s nadějí revize kódu nad nimi mhouřit oči, dále pak stále přetrvávající některé typické problémy v hratelnosti, jako je přebujelý mikromanagement v pokročilé fázi hry (což ale vyloženým hračičkům společně s možností zastavit si čas a naplánovat kroky může vyhovovat, hrabání se ve statistikách řady zaměstnanců a stovek atrakcí přesto není žádný med) či - pro ty soutěživější - nedostatek zajímavých úkolů misí v kampani a chyby v umělé inteligenci počítačové konkurence. Výsledné hodnocení je tak opět tak trochu polotovar - ti, kdo mají budovatelské strategie tohoto stylu v lásce, mohou si přičíst dle míry své vášně až pět procent, naopak stratégové akčnějšího založení stejný počet odečtou. Nic to ale nemění na tom, že se po dlouhé době urodil tycoon, který nemusí být vyobcován ze světa kvalitních titulů holí a bičem, naopak příjemně překvapí, nenudí a stále se opakující iritující vlastnosti u něj zůstaly omezeny na rozumnou míru.
Pozn.: Recenzi jsme psali z vydavatelem dodaného review kódu. Verze hry je totožná s finálním produktem, který se bude prodávat v obchodech.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|