Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velké herní značky míří na Facebook. Bude tam Civilizace i Ghost Recon

aktualizováno 
Hry na sociální síti Facebook se možná brzy zbaví cejchu podprůměrné videoherní zábavy určené pouze pro nenáročné sváteční hráče. Na Facebook totiž migrují i jména kultovních titulů.

Ghost Recon

Na Facebook míří řada známých herních značek: od strategie Civilization přes hru na hrdiny Dragon Age až po simulátor života The Sims. Někteří vývojáři se navíc snaží na sociálních sítích prosadit s novým, experimentálním typem her.

V hledáčku velkých jmen

Snad nejdéle propíraným titulem je Civilization World od zakladatele série Sida Meiera. Hra byla oznámena již v roce 2009 a v současné době běží uzavřená beta.

Série Civilization je simulátor vývoje civilizace od starověku po blízkou budoucnost. Komplexní strategie, v níž je potřeba oponenta porazit vojensky i vědecky, již zažila několik experimentů, například konzolovou verzi Civilization Revolution. Zdá se přitom, že ani její sociální verze nebude tupě zneužívat dobré jméno hry.

První obrázky z bety sice leckoho vyděsily svou nápadnou podobností s grafikou titulů jako FarmVille, ohlasy hráčů ale náladu zvedají. Hráči dostanou pod svá křídla jedno rozvíjející se město, přičemž do civilizací se mají spojovat sami kombinací svých měst. Z nedávno uveřejněných informací se sice zdálo, že by mohly chybět armádní jednotky, ale další indicie přítomnost vojenství přímo potvrzují.

Zápolit půjde nejenom se svými přáteli, ale s kýmkoliv dalším na Facebooku.

Delší dobu je v provozu také Dragon Age: Legends. Ten rozvíjí svět her na hrdiny od Bioware (recenze Dragon Age 2).

Legends působí jako okleštěná verze tahové strategie Heroes of Might and Magic. Kromě putování svého hrdiny po světě, se hráč zaměřuje i na budování domovského hradu. Rovněž souboje připomínají HOMAM: na taktické mapě v pohledu zboku se s přáteli nebo nehráčskými spojenci snažíte porazit agresivní oponenty.

Ačkoliv Legends nepůsobí jako kdovíjak ambiciózní titul (na rozdíl od Civilization World), v rybníce facebookových titulů jde o výrazné oživení. Více než cokoliv jiného prozatím připomíná vyleštěnou verzi ještě před deseti lety populárních webových her (více o nich zde), jejichž úpadek nadešel s rychlejším připojením a rozvojem on-line hraní.

Odhalení na herní E3

Letošní herní výstava E3 v Los Angeles byla na slibné facebookové hry rovněž bohatá. Sotva pár dní před výstavou došlo na oznámení Ghost Recon: Commander. Byť zatím neznáme detailní specifika hry, podobně jako už dřívější sociální titul Assassin's Creed: Project Legacy má být i GR: Commander propojen s jiným, velkolepějším titulem.

The Sims Social

Hraním Commandera hráči odemknou zbraně v chystané taktické akci Ghost Recon: Future Soldier. Není přitom vyloučeno, že podobný model v budoucnu využijí i další hry Ubisoftu. 

Naproti tomu The Sims Social od EA už míří o něco výše. Opět půjde o simulaci života panáčků. Novinkou přicházející s Facebookem je změna obsazení, kdy virtuální postavy nahradí skuteční přátelé. The Sims Social přijdou už na konci června. Otázkou zůstává, jak si simácké hrátky se "skutečnými lidmi" pohrají se vztahy mimo Facebook.

Markantním posunem se může stát experimentální spojení tradičních a facebookových her ve strategii Prime World. Hra nabídne budovatelskou část realizovanou přes Facebook (a především v jeho mobilní variaci v telefonech), avšak souboj jako takový proběhne v klasické stahovatelné hře.

Zápolení mezi hráči připomíná warcraftovský mód DotA a oproti podobné mechanice v Dragon Age: Legends nabídne především vyšší hloubku hratelnosti i prvotřídní grafické zpracování.

Zlo anebo příležitost?

Ač lze proti facebookovým hrám namítat leccos, paradoxně se vybarvují jako odbytiště jinde skomírajících herních žánrů. Ukazuje se to jak na hrách nově vyvíjených, tak i na již úspěšných titulech.

Na hlavních herních platformách je přitom už řadu let znát úpadek žánru strategií. Jistá zakonzervovanost sociálních her, z nichž především tituly jako CityVille zdálky připomínají oblíbené budovatelské strategie konce 90. let (například Transport Tycoon), by mohla přilákat více tradičních hráčů.

CityVille

Zda se s novými tituly na Facebooku ale skutečně dočkáme nějakého posunu hratelnosti, je prozatím ve hvězdách. Jisté je, že sociální sítě generují kopu peněz, které prozatím příslovečnými vidlemi přehazovala především společnost Zynga. Výdělky jejích nenáročným her jako FarmVille či CityVille jsou za loňský rok odhadovány na 240 až 600 milionů dolarů.

Otázkou zároveň je, nakolik se na zábavnosti nových her podepíše neoddělitelná součást sociálních her, tedy otravování ostatních přátel-hráčů povinným odklikáváním vašich herních požadavků. Právě tento veskrze nepřátelský rozměr totiž bývá facebookovým hrám nejvíce vytýkán společně s přehnaným důrazem na dokupování bonusového obsahu prostřednictvím mikrotransakcí.

Autor:






Nejčtenější

The Last of Us: Part 2
Sony potvrdila suverénní pozici, ukázala The Last of Us 2 či remake Crashe

Společnost Sony slavila v Anaheimu narozeniny své konzole PlayStation a při té příležitosti se neváhala pochlubit svými připravovanými tituly. Největší bombou...  celý článek

Transport Fever
RECENZE: Transport Fever vyzval legendární strategii Transport Tycoon

Transport Fever chce být nástupcem a náhradou za již dvě dekády starý Transport Tycoon. Povedlo se mu nahradit legendu? Nepovedlo. Ale pokud vás neodradí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.