Obrovský pokrok, kterého během pár let dosáhly mobilní komunikace, nedal spát trojlístku firem Siemens, Ericsson a Motorola, kteří se snaží prosadit nový technologický standard pro hry podporující mobilní přenosy dat. V současné době probíhají jednání ohledně podoby aplikačního rozhraní (API) a vývojového kitu (SDK), což jsou dvě klíčové věci, které potřebují vývojáři pro tvorbu her. První specifikace se objeví již koncem letošního roku a jejich dopad může být srovnatelný s nástupem další konzolové platformy – kromě vývoje nových aplikací (a systémů on-line plateb za jejich stažení) totiž firmy chystají i zbrusu nové hardwarové vybavení, které by mělo jednou provždy změnit názory většiny veřejnosti, která si pod pojmem „hry na mobilu“ představuje hada na Nokii.
Jak by takové zařízení pro „mobilní“ hraní nové generace mělo vypadat, ukazuje i atraktivní studie Siemensu s názvem Global Pl@yer představená ne letošním CeBITu. Fututistická přilba (díky zrcadlovým krytům očí vypadá hráč jako mix cyklistického časovkáře a mouchy) se dvěma kvalitními plochými displeji s vysokým rozlišením, stereo zvukem a gyroskopy snímajícími pohyb hlavy. Podobná helma byla již na trhu před několika lety pod názvem VFX 1, ale stejně jako její šedivá kolegyně k Atari Jaguar neuspěla kvůli vysoké ceně (cca 30 000 Kč), nekvalitním displejům a velké hmotnosti – po několika minutách hraní většinu lidí rozbolela hlava. Inženýři Siemensu však dokazují, že vývoj za těch pár let pokročil doslova mílovými kroky – zejména použití mnohem lehčích a tenčích displejů, stejně jako bezdrátové technologie pro spojení s ostatními periferiemi zaručují, že se žádné nepříjemné bolesti hlavy (a za krkem), ani zamotávání do přívodních kabelů konat nebudou.
Zajímavější je ovšem pohled na ovladač – v něm je totiž ukryté srdce celého herního zařízení – procesor a jednotka pro mobilní komunikaci. V praxi to bude vypadat tak, že si stáhnete hru pomocí GPRS/UMTS, spustíte ji na ovladači, který pomocí bezdrátové technologie Bluetooth přenese obraz a zvuk do helmy. Bluetooth také bude sloužit pro multiplayerové hraní se všemi, kteří budou zrovna v dosahu – ušetří se tak peníze za běžné on-line hraní skrze mobilní síť. Již teď je však jasné, že hry nebudou natolik sofistikované jako tituly pro PC či herní konzole nové generace – jejich náročnost na hardware je obrovská. Oficiální spolupráci při vývoji her na tuto novou platformu přislíbila Siemensu společnost THQ, takže můžeme v dohledné době očekávat další podorbnější informace o chystaných titulech.
Uvidíme, nakolik se progresivní technologie, které Siemens propaguje společně s Motorolou a Ericssonem, povede uvést do běžné praxe. Představa několika desítek „much“, kteří spolu na ulici či v tramvaji hrají hokej nebo Quake je jistě lákavá (chudáci důchodci)...
Poznámka na okraj – těsně před uzávěrkou článku se ozval z CeBITu Patrick Zandl, který měl možnost Global Pl@yer vidět v akci. Podle jeho slov se jedná o naprostou bombu se skvělým futuristickým designem. Exklusivní video přestavující Global Pl@yer budou pro nás mít kluci z Mobilu k dispozici co nevidět.