Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejluxusnější pojetí virtuální reality zatím neohromilo. Máme výhrady

  12:08aktualizováno  12:08
Není pochyb o tom, že boom virtuální reality je skutečně tu. Zásadní otázkou však je, zda je zaváděcí cena úměrná nabízenému zážitku. Helma Oculus Rift vyjde téměř na 19 tisíc korun, luxusnější konkurence v podobě HTC Vive pak na 24 tisíc korun. A právě druhou jmenovanou jsme měli možnost krátce vyzkoušet.

Technologie je již dostatečně vyspělá na to, aby helmy pro virtuální realitu mohly oslovit i většinové spotřebitele. Nemůžete sice čekat tak detailní rozlišení a ostrý obraz jako u moderních monitorů či televizních obrazovek, to však vynahrazuje zcela nový typ zážitku.

Po prvních zkušenostech s HTC Vive však musím konstatovat, že přístroj za stávající cenu většině lidí doporučit nelze.

Standardní obchodní taktikou je prodávat technologie v jejich počátcích za vyšší částky. Existuje totiž skupina lidí s nezvyklou láskou k novým produktům, která si za exkluzivitu ráda připlatí.

Minimálně výrobci konkurenčního Oculusu Rift sice tvrdí, že zařízení prodávají za výrobní náklady, s rostoucí popularitou virtuální reality však cena bude klesat.

HTC Vive
HTC Vive Pre
HTC Vive Pre

Kombinace poměrně raného stadia technologie a citelné pořizovací ceny tak hovoří proti nákupu. V případě HTC Vive jako problém vnímáme i místo, které je potřebné pro využití pohybového ovládání.

Senzory je třeba rozmístit v minimální vzdálenosti zhruba čtyři na čtyři metry. Pokud tedy nemáte prostorný obývací pokoj, ve virtuální realitě se „po svých“ pohybovat nebudete.

Řada aplikací bude stavěná na konzolové ovladače či využívání klávesnice a myši. Právě pohybové ovládání však už tak dosti unikátnímu zážitku přidává extra dimenzi.

Při předváděcí akci jsme hráli například akční titul, ve kterém na nás útočily vlny robotických nepřátel a jejich střelám bylo třeba uhýbat za pomoci úkroků ve skutečném světě.

Kittypocalypse

Hra Kittypocalypse určená pro přilbu HTC Vive.

Technologické demo působilo spíše jako veselá kratochvíle než jako hra, u které bychom chtěli trávit hodiny. Hra však naznačila, že pohybové ovládání v kombinaci s některými žánry povede k nezvyklým zážitkům.

Jistě, obdobných zařízení v minulosti již několik selhalo. Například konkurenční kamera Kinect se preciznosti senzorů pro HTC Vive mohla rovnat jen těžko.

Ačkoliv váš výhled zakrývá přilba, narážení do prostředí se obávat nemusíte. Jakmile se začnete blížit k okrajům plochy, helma vás na možný střet se skutečným světem upozorní za pomoci virtuální mřížky.

V případě akční hry však plocha pro pohyb působila skoro až male. To by pravděpodobně bylo možné řešit větším rozestupem senzorů, tolik prostoru však v bytě bude mít k dispozici jen málokdo.

HTC RE Vive

Obrázek z reklamy na HTC Vive

Z technologického hlediska virtuální realita na svůj nástup již připravená je. Rychlost zavádění však silně závisí na vzniku první strhující hry či aplikace, jež bude impulzem k nákupu i pro lidi, kteří stále ještě váhají. Na prodej helmy s perfektním displejem si nicméně ještě několik roků počkáme.

Na virtuální realitu se sice těším, pořizovací částka mi však přijde příliš vysoká. Za adekvátní bych považoval zhruba poloviční cenu. S helmou jsem však strávil přibližně deset minut a vyzkoušel si jen úsměvné hříčky, které i tak naznačily ohromný potenciál technologie.

Není navíc vůbec vyloučené, že při recenzování přilby díky prvnímu hitovému titulu otočím o sto osmdesát stupňů. A zcela nepochybuji, že virtuální realita bude v 21. století hrát významnou roli. Jen to ještě možná pár let potrvá.

Autor:




Nejčtenější

Sega Forever
Sega Forever sází na nostalgii. Herní klasiky budou na mobilech zdarma

Sega vydá v rámci kolekce Sega Forever hry z konzolí Master System, Mega Drive, Dreamcast a dalších na chytré telefony a tablety s iOS a Androidem.   celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Letošní ročník Gamescomu osobně zahájí Angela Merkelová

Německá kancléřka poprvé v historii zahájí největší herní výstavu na světě. Je to důležitý krok nejen pro samotný Gamescom, ale i pro herní průmysl jako takový.  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Get Even
RECENZE: Get Even fantasticky kombinuje horor, detektivku a střílečku

O novince z Polska s názvem Get Even slyšíte dost možná poprvé. V originálně pojaté hře si užijete kombinaci detektivního příběhu, horroru, střílečky i...  celý článek

Další z rubriky

Far Cry 5
Ubisoft vzkřísil milovanou značku, ukázal i nové záběry z Far Cry 5

Ubisoft na letošní herní akci E3 splnil přání mnoha fanoušků a ukázal filmeček z dlouho očekávané hry Beyond Good & Evil 2. Nebylo to ovšem jediné překvapení...  celý článek

Prezentace Devolver Digital na E3
Useknuté končetiny, explodující hlava. I tak vypadá E3 konference

Tisková konference nezávislého vydavatelství Devolver Digital patří mezi nejzajímavější události letošní E3. Byť jsme se toho o chystaných hrách moc...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Letošní ročník Gamescomu osobně zahájí Angela Merkelová

Německá kancléřka poprvé v historii zahájí největší herní výstavu na světě. Je to důležitý krok nejen pro samotný Gamescom, ale i pro herní průmysl jako takový.  celý článek

Hádej, kdo bude babička?
Hádej, kdo bude babička?

Jak se změní vztah s matkou po narození dítěte

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.