Vivisector: Beast Inside

  • 4
Před rokem měl být Vivisector adaptací románu H. G. Wellse Ostrov dr. Moreaua. Nyní se hra tváří jako hororová akce ve stylu Half Life s vývojem postavy a velmi zajímavým technickým zpracováním. Připomeňme si, o co jde.

Vivisector: Beast InsideUkrajinské herní vody začínají v poslední době nebývale vřít. Ne, nemám na mysli tekutinu proudící v žilách vodního chlazení letošním vedrům vzdorujících procesorů, nýbrž hned několik slibných herních projektů vyvíjených tamějšími týmy. Stejně jako GSC Game World pracující na nadějném mixu akce s RPG S.T.A.L.K.E.R Oblivion Lost, ani Action Forms nejsou v oboru žádnými nováčky. Jejich portfolio ukrývá například postarší, ale povedenou akci z roku 1997 Chasm: The Rift nebo neobvyklý simulátor lovce dinosaurů Carnivores.

Pokud by pozorný čtenář v minulém roce narazil na do té doby ničím zvláštní akci s přízviskem Creatures of dr. Moreau, zakopl by právě o připravovaný Vivisector. Hra totiž od svého ohlášení prošla hned několika zásadními změnami. Kromě nového názvu byl razantně vylepšen grafický engine a kompletně přepracován téměř celý příběh. Původní adaptace klasiky Ostrov dr. Moreaua slavného spisovatele sci-fi H. G. Wellse vzala za své, ovšem pouze zdánlivě. Původní koncept šíleného vědce snažícího na sklonku předminulého století vytvořit dokonalou společnost pomocí křížení živočišných druhů přetrval. Tentokrát má však vědec na visačce vylisováno jméno Morhead a původní ponurý ostrůvek Noble vystřídalo ještě temnější prostředí vulkanického ostrova Soreo. Z konce předminulého století se vlastní zápletka posunuje o necelých sto let dále, kdy příď chatrné lodi přepravující našeho hrdinu krutě bičují rozzuřené vlny Pacifiku. Po dramatickém úprku z potápějícího se vraku hráč ztroskotává na zdánlivě opuštěném ostrově,Vivisector: Beast Inside ovšem podivný tvor hodující na lidské mršině dává tušit, že popíjení kokosového mléka po boku domorodých krasavic se bude muset odložit minimálně do závěrečných titulků. Po fatálním neúspěchu Morheadova projektu se ostrov neoddával poklidnému spánku, ale stal se součástí vojenského experimentu, jehož cílem bylo z přeživších mutantů vyšlechtit univerzální vraždící stroje. Jako obvykle se však něco nepovedlo…

Začátek hry se nese v duchu nastoleném již slavným Half Life – část od zběsilého opuštění lodi až po zběžné ohledání ostrovního pobřeží se odehrává bez asistence jakékoliv zbraně a až od zmrzačeného torza tlícího na pláži získá hlavní charakter nůž, první to záchytný bod, se kterým vzplane byť jen nepatrná jiskřička naděje. Autoři dosud nevyvrátili informace o, u PC akce poněkud neobvyklém, systému checkpointů, u kterých bude možné hru uložit a doplnit si munici. Je pravdou, že nemožnost uložení hry za každým druhým rohem výrazně popohání adrenalin do vyšších pozic, na druhou stranu je nelogické nutit hráče k opakování problémových míst umělou technologickou zarážkou. Příslibem autorů, že každému checkpointu bude předcházet řízná bitka s množstvím krvelačných monster, se vkrádá tušení stereotypního opakování určitých částí, dosud ovšem nelze vynášet ukvapené soudy.

Vivisector: Beast Inside Vivisector: Beast Inside Vivisector: Beast Inside

Jelikož autoři nesázejí pouze na adrenalinovou akci s množstvím nepřátel, za které by se nemusel stydět ani fanklub Saddáma Husajna, budou mít hráči hned na počátku možnost volby ze tří rozdílných charakterů lišících se v několika základních schopnostech. Kurt Robinson je jakýmsi univerzálním akčním hrdinou, jenž spoléhá na armádní nůž, brokovnici a preciznost odstřelovací pušky. Liam Quaid zase nepohrdne těžkým kulometem nebo poctivou razancí raketometu, naopak hra za Malicu Catwalk má připomínat spíše Thief. Přestože nemá být Vivisector žádným klonem RPG, přibude i jistá forma získávání zkušeností, které se promítnou ve dvou větvích vylepšení. Osobní zdokonalování zahrnuje vyšší rychlost, odolnost, vyrovnávání zpětného rázu zbraní a maximální počet životů. Vylepšení zbraní je pak zastoupeno modifikací přesnosti, účinku a rychlosti přebíjení zásobníků. Vivisector: Beast InsidePřírůstek zkušeností bude zprostředkován jednak zabíjením potvor nebo dosažením nového checkpointu, odměna čeká hráče rovněž za objevení tajných lokací. Těch nebude v šestnácti rozlehlých úrovních ukryto zrovna málo. Ačkoliv herní engine spoléhá především na rozlehlé exteriéry, navštívíme také temné vojenské komplexy, v nichž se nejvíce projeví hororové ladění celé hry.

Výsledkem pokusů dr. Morheada se stala řada tzv. ModBeasts neboli Modified Beats bytostí vzniklých zkřížením více existujících druhů. Jak již jistě tušíte, právě z nich se rekrutují živé terče pro hráčův arsenál. K ModBeasts se postupem času přidají rovněž člověku podobní Humanimals schopní používat nejrůznější zbraně a také tzv. OverBrutes, uměle inteligentní mechanické stroje. Již strategie Sigma dokázala, že obskurní mutace známých zvířat nemusí zůstat jen u dětských omalovánek nebo návštěvy zoo s balíčkem LSD. Ostatně kozloidní rohatí démoni straší lidstvo již od dob Dooma a v podání moderní technologie vypadají nepřátelé až neuvěřitelně odporně. Mírnou kýčovitost oponentů by měl plně vynahrazovat jejich počet, který si v ničem nezadá s akcemi typu Serious Sam nebo chcete-li Will Rock. Vivisector: Beast InsidePodobně jako u jmenovaných her se nepřátelé líhnou doslova ze vzduchu, ve Vivisector je vzduch naštěstí zastoupen temnotou ostrovního pralesa nebo stinnými zákoutími ponurých komplexů.

Autoři slibují umělou inteligenci odpovídající evolučnímu stupni mutantů. Primárním cílem zvířat tak bude v první řadě anihilace hráče, ovšem v případě zranění se budou poměrně realisticky stahovat zpět ke své smečce a čekat v záloze. Kontrovat jim bude možné za vydatné podpory zbraní čítajících již zmíněný nůž, pistoli, brokovnici, kulomety M16, M60 a nezbytnou odstřelovací pušku, čili klasický arzenál každé správné akce.

Technické zpracování odpovídá svému účelu, tedy zobrazování rozlehlých exteriérů převážně zalesněného ostrova. O něco nižší počet polygonů je tak vyvážen dalekým rozhledem a místy dech beroucím zpracováním stromů. Celé prostředí Vivisector působí dojmem nefalšované živoucí džungle, Vivisector: Beast Insidezde je nutné před autory smeknout. Jejich vlastní AtmosFear engine navíc okořeňuje rutina známá pod lakonickou zkratkou V-COLD (Visual Compound Object Level Design). Tu lze srovnat nejlépe s vyhypovaným systémem Geo-Mod známým z Red Faction, který sloužil k deformaci modelů úrovně v reálném čase. V-COLD k tomu nádavkem přidává deformování samotných herních postav, což dokumentuje vykuchané monstrum na hned prvním obrázku u tohoto článku. Tým si ostatně v modifikacích geometrie oponentů libuje již od dob Chasm: The Rift, kde bylo možné nepřátelům ustřelovat končetiny – věc na svou dobu nevídaná. Autoři slibují plynulou hru již na stroji osazeném 800 MHz procesorem a grafickou kartou se 16 MB paměti, což při dosavadní úrovni detailů nezní vůbec přehnaně.

Vivisector je ve vývoji již nějaký ten rok, což dává tušit, že by se východní herní scéna mohla po úspěšné slovenské akci Chaser koncem roku rozrůst o další povedený kousek. Zdali se nakonec dočkáme hororové akce ve stylu Half Life, oddechové mindless střílečky podobné Serious Samovi nebo nezáživného mixu několika stylů, se dozvíme nejdříve počátkem příštího roku. Už teď ale držíme autorům palce.