Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vizitka: Cauldron, Bratislava

  12:00
Zajímají vás tajemství, která si nechávají vývojáři her sami pro sebe? Chcete vědět, jak vypadá takový vývoj špičkové hry? Toužíte dozvědět se něco víc o historii nejslavnějších vývojářských týmů? Pak pro vás máme nový seriál, který si na tvůrce her posvítí pěkně zblízka. Jako první přišel na řadu slovenský Cauldron, který má na svědomí např. Spellcross či poslední Battle Isle.

Srdce Cauldronu - vlevo Suri, vpravo Equino-X Již více než pět let si ve slovenské metropoli Bratislavě poklidně vyvíjejí své hry lidé z Cauldronu, týmu vlastněného třemi spolumajiteli, kterému se hned s druhým projektem podařilo prorazit na zahraniční trhy a získat tak dostatek financí na tvorbu dalších her. Původně malý tým skládající se z pěti lidí rozrostl na dnešních sedmnáct full-time zaměstnanců plus tři externisty, kteří zde pracují na 1st person akční střílečce Chaser a kromě toho začínají vývoj dosud neoznámené hry. „Tato čísla ale nebudou dlouho aktuální, neustále se totiž rozšiřujeme,“ podotkl David Durčák, jeden ze zakladatelů a spolumajitelů firmy.

Jak vlastně tento dynamicky se rozvíjející tým vznikl? „Naši první hru, Quadraxe, jsme dělali jen pro naši vlastní zábavu doma na počítačích. Jen já, David Durčák a scénárista Maroš Stano. Na založení firmy jsme samozřejmě neměli větší kapitál. Jako správní fanoušci sci-fi jsme se pravidelně setkávali ve sci-fi klubu a tam jednoho z lidiček napadlo, že bychom měli založit firmu, která by vyráběla počítačové hry. Shodou okolností znal Petra Rjapoše, který vlastnil menší tiskárnu a uvažoval o založení nové firmy v oblasti multimédií, takže jsme se s ním setkali, promluvili si a tak v roce 1996 vznikl Cauldron,“ popisuje začátky druhý ze zakladatelů Marián Ferko. „Hry jsme samozřejmě dělali už dávno předtím a hodně nás to bavilo, netvořili jsme však komerční tituly pro PC, ale spoustu menších her pro ZX Spectrum,“ dodává.

Logo Cauldronu Jednou z prvních věcí, která se při výše zmíněném modelu vzniku herní firmy řeší, je název a s ním související logo. To u Cauldronu vychází pochopitelně ze jména společnosti, dominuje mu velký, avšak graficky jednoduchý kotlík. Proč? „Když jsme vymýšleli název, měli jsme spoustu nápadů, jak už to tak v podobných chvílích bývá zvykem. Nakonec nám poradil jeden kamarád z Ameriky, že název Cauldron v angličtině velmi dobře zní a má i pěkný význam. Ten jsme si převedli na sebe a Cauldron znamená magický kotel, kotlík, ve kterém vaříme / čarujeme hry,“ vysvětlil David Durčák.

Kdybyste Cauldron v Bratislavě hledali, rozhodně byste neuspěli na periferiích. Původně sice tihle ambiciózní vývojáři sídlili v zapadlé části města natěstnáni ve dvou malých místnostech, dnes se však roztahují v jednom celém patře pěkné zděné budovy v centru města, což má svoje výhody a nevýhody. „Vzhledem k tomu, že u nás pracují lidé z celé Bratislavy, nestane se, že by někdo musel dojíždět do práce z jednoho konce města na druhý a strávit tak cestováním městskou hromadnou dopravou hodinu i více,“ popisuje situaci Marián Ferko, jeden ze spolumajitelů Cauldronu. Nevýhodou pak je, že zaparkovat u jejich kanceláří je téměř nemožné a když už náhodou seženete místo, tak leda na pěkně drahém placeném parkovišti, které mě stálo totéž co dva normální obědy. A ještě jednu nevýhodu to má. „Když jsme byli ve starých kancelářích, byli všichni grafici u sebe i programátoři u sebe a nemuseli přecházet z místnosti do místnosti. Ta komunikace pak byla pochopitelně lepší,“ uvedl David Durčák. I z tohoto důvodu probíhá komunikace zejména přes firemní intranetový chat.

Pracující a živící se grafici  Cauldronu Ale zpět ke Cauldronu. Ten má na svém kontě již tři počítačové hry. Všechno to začalo Quadraxem, logickou gameskou, která měla na domácích trzích velký úspěch. „Do zahraničí se nám s ní však prorazit nepodařilo,“ konstatoval David Durčák. Po Quadraxu, který byl uvolněn zdarma ke stažení exkluzivně pro server PlneHry.cz, přišla tahová strategie Spellcross. Ta už se na zahraniční trhy probojovala jako jedna z prvních československých her, a to díky anglické firmě SCI. „Hra se prodávala všude kromě Ameriky,“ upřesňuje David Durčák. Na domácí scéně sklidil Spellcross také nemalý úspěch a po pár letech od vydání se objevil na CD příloze dnes již mrtvého časopisu Excalibur. Pokud jste si náhodou toto číslo nekoupili a o Spellcross stojíte, nezoufejte, máme zjištěno, že jeho vydavatel Martin Ludvík má objednaný stánek na Invexu, takže se dá předpokládat, že zde bude rozprodávat remitendu starších výtisků tohoto kdysi slavného časopisu.

Po kolovém Spellcrossu se v Cauldronu rozhodli pro vývojově těžší hru a začali pracovat na realtimové strategii Shock Troops. „Udělali jsme technology demo a nabídli jsme jej distributorům. Na základě toho jsme dostali několik nabídek, jako partnera pro distribuci jsme si nakonec vybrali německou firmu Blue Byte, která nám nabídla nejlepší podmínky a chtěla, abychom Shock Troops přizpůsobili do světa Battle Isle. Nakonec jsme se ale rozhodli udělat úplně novou hru, Shock Troops jsme stopli, a tak vznikla Battle Isle 4: The Andosia War, která se začala prodávat na Vánoce loňského roku,“ vylíčil David Durčák. „Škoda jen, že je Battle Isle spíše pro hardcore hráče a tak se nedalo očekávat Soustředění grafici Cauldronu její masivní rozšíření. Také bychom byli raději, kdyby hra byla zaměřena trošičku komerčněji, nezoufáme však a bereme to jako takovou novou zkušenost. Vývoj Andosia War nám totiž v tomto směru dal docela hodně,“ dodává vzápětí.

Všechny zkušenosti se budou dozajista hodit, momentálně totiž vývojáři z Cauldronu pracují na 3D akční hře s pracovním názvem Chaser. Jde o projekt, který byl ohlášen již před vývojem Battle Isle 4: The Andosia War, kvůli této hře byl však pozastaven a oživen až nyní. „Intenzivně se na Chaserovi dělá teprve čtvrt roku, už dnes však víme, že hra by měla být hotova na Vánoce 2002 a jejím vydavatelem je Fishtank Interactive,“ informoval nás David Durčák. Protože na podrobné preview Chasera zde není místo a navíc bude k vidění již brzy v příslušné rubrice, uvedu jen ve stručnosti, že jde o 1st person střílečku vystavěnou na vlastním CloakNT enginu, která kromě spousty rozmanitých efektů současnosti i budoucnosti a propracované grafiky nabídne silný příběh a dějovou linii, na kterou vývojáři z Cauldronu hodně vsázejí.

V centru Bratislavy, v kancelářích Cauldronu, se však nepracuje pouze na Chaserovi. „Připravujeme ještě jeden projekt, o kterém bych zatím nechtěl hovořit. Informace o něm poskytneme na konci prázdnin, kdy už bude hotové technology demo a kdy i my budeme moudřejší,“ poodhalil budoucnost David Durčák. Vzhledem k tomu, že jsem minulý týden navštívil hned Equino-Xovo království - PC, sluchátka a klávesy několik vývojových týmů, dozvěděl jsem se od nich, že by mělo jít o strategii navazující na pozastavený projekt Shock Troops, která by měla být vyvíjena opět na CloakNT enginu. „Kdo by hádal, že druhým projektem budou oživení Shock Troops, ten by se do plánované hry moc netrefil. Nebude to totiž strategie a už vůbec nebude postavená na CloakNT. Půjde totiž na úplně novém enginu,“ vyvrátil spekulace Marián Ferko. Uvidíme tedy za dva měsíce, až bude hra ohlášena.

Cauldron jsme si tedy představili, dnes už víte, jak tento první slovenský vývojový tým vznikl, kolik lidí v něm pracuje, jaké projekty má na svědomí a co chystá, no a zajímá-li vás představení jednotlivých členů, případně chcete-li vědět, jak to v kancelářích Cauldronu vypadá, stáhněte si toto video (16,1 MB, DivX, ke spuštění potřebujete tento kodek).

Autor:
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Hry ze známých sérií najdete i v mobilech. Co si zahrát?

Zlatá éra mobilních her je sice dávno pryč, ale i tak se dá najít celá řada mobilních variant her...

Škoda představila závodní elektroauto, objeví se ve hře Gran Turismo

Poprvé ve víc než čtvrt století dlouhé historii závodní série Gran Turismo dostanou její hráči...

Autoři prvních The Elder Scrolls chystají novou hru. Má být zase obrovská

Dvojice herních vývojářů, která stála u zrodu dodnes oblíbené série The Elder Scrolls, představila...

85 %

RECENZE: Stellar Blade je poctivá řežba, která se nebojí násilí ani erotiky

Měla to být jen klasická výplňovka vydavatelského plánu ve slabším období roku, nakonec se však...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...