Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BonusWeb.cz

  • Pátek 31. října 2014. Štěpánka


Vláďa Chvátil: Original War nás bavilo

  8:00,  aktualizováno  14. dubna 200212:42
O nové české sci-fi strategii Original War (OW) zasazené do daleké minulosti se před jejím vydáním příliš nemluvilo a ani dnes, krátce po vypuštění hry do obchodů, se situace příliš nezměnila. I proto jsme pozvali na chat hlavního designéra hry Vláďu Chvátila, aby nám prozradil informace ze zákulisí jejího vývoje.

O nové české sci-fi strategii Original War (OW) zasazené do daleké minulosti se před jejím vydáním příliš nemluvilo a ani dnes, krátce po vypuštění hry do obchodů, se situace příliš nezměnila. Vyšla preview, vyšly recenze, vyšlo demo a na chvíli to rozčeřilo stojatou hladinu obvykle klidných vod Original War, jinak je však tato celosvětově distribuovaná gameska podle mého názoru vcelku neoprávněně v zemi jejích autorů opomíjena. I proto jsme pozvali na chat Vláďu Chvátila, aby nám prozradil informace ze zákulisí jejího vývoje.

Vývojový tým Original War, Vláďa Chvátil je na fotce úplně vlevo

Vláďa Chvátil pracoval na Original War jako hlavní designér a pokud jde o počítačové hry, ještě před OW pracoval ve stejné pozici na logické hře Fish Fillets. Vláďovi je 29 let, nedávno se oženil (dodatečně blahopřejeme) a po ukončení studia informatiky na brněnské Masarykově univerzitě se věnoval stolním hrám. Udělal jich spoustu (pro Altar), z těch významnějších by bylo dobré vzpomenout karetní Arénu a mimo ní se podílel také na tvorbě pravidel legendárního Dračího doupěte. Svými radami nám zároveň hodně pomohl s webovou fantasy strategií Melior Annis, kde zároveň coby hráč prokázal své schopnosti pohybovat se ve virtuálním sci-fi světě.

Original War je česká realtimová strategie, která je skrz naskrz protkána prvky fantasy a odehrává se v daleké minulosti, konkrétně před dvěma miliony let na Sibiři. Zde totiž probíhají boje mezi Američany, Rusy a Araby o Siberit - nerost, kterého jsou kvanta, ale pouze na území Ruska. Eminentní zájem o toto ložisko však mají i Američané, kteří se teleportují do minulosti, aby jej přemístili na Aljašku. Mají na to sice desítky generací času, kromě Rusů se jim však postaví i Arabové, kteří sice Siberit nepotřebují, což jim však nebrání ve snaze ložisko tohoto nerostu zničit. Cílem hry není otřepané „zabij všechno, co se hýbe“, ale spíše „zajmi protivníkova vědce, dovez ho na základnu, vyslechni a z použitých údajů vyvoď důsledky“.

Kompletní záznam online rozhovoru s Vláďou Chvátilem z Altar Interactive

Autor dotazu: Václav Štěch ml., odpovězeno: 22:26:50
Otázka: tak teda dobrou lidičky :) mno kdybych chtil někdy stebou ještě pokecat kde můžu ? dáš mej ? :oo) dyštak mejlňi A teda...dobrou všem :oo)
Odpověď: Až si OW zahraješ, napiš mi na vlada@altarinteractive.com a přihlas se o výprask na gamezoně :o) Dobrou noc...


Autor dotazu: Petr Minar, odpovězeno: 22:23:40
Otázka:
Odpověď: Už hodinu tu na mě kouká jedna nevyřčená otázka... Tak už nekouká... :o)


Autor dotazu: Jakub Gajda, odpovězeno: 22:22:16
Otázka: ***offtopic nazdarek vlado! uz se tesim zpatky do prace, todleto uceni na statnice me fakt nebavi :)
Odpověď: Nazdar Jame, my se na tebe taky tešíme. Tohleto tvoje učení na státnice nás už taky nebaví. Tak to zvládni, ať to máš z krku. Arabská kampaň čeká :o)


Autor dotazu: Radek XXX, odpovězeno: 22:20:32
Otázka: Sem věděl že na něnemáte...
Odpověď: Odhalils nás :o)


Autor dotazu: Radek XXX, odpovězeno: 22:15:46
Otázka: CO takhdle udělat nějakou Adventuru??? :-))
Odpověď: Adventurky jsou žánr, který si může zkusit každý začínající tým... přece se jim do toho nebudeme motat a dělat jim konkurenci :o)


Autor dotazu: Václav Štěch ml., odpovězeno: 22:14:28
Otázka: :oo teda usnu :oo) mam ještě jeden dotázek :oo) 1-nemohly byste na www.original-war.com udělat něco jako audit kde by sme se my pařani mohly domlouvat kdy si zahrajem*-popřípadě třeba udělat klany a pod? co ty nato ? 2-Vym že cheaty sou blbost ,ale zajímámě jestli ste nějakej ten cheatek udělaly do hry ... 3-hmmm počkam si na odpověd a du hajat :oo) PS:Vim že nejhorší natom je že nejvíc peněz schrábne distributor :(( Tam se měj.A přeju moc moc dalších ůspěchů :oo)
Odpověď: 1) To je dobrý nápad. Asi nejspíš uděláme nějaké auditko na mageu nebo na cyberspace a z našich stránek tam dáme odkaz...
2) Cheaty tentokrát nejsou. Nemůžeme udělat cheat na přeskočení mise, protože v další hře hraje roli spousta drobností, které se v misi stanou - a nevěděli bychom, jak se hráč rozhodl a co se mu povedlo... Ale na nejnižší obtížnost se dá dohrát všechno v pohodě... A kdo to chce dohrát na nejtěžší, se všemi medajlemi (za splněné boční úkoly) a hvězdičkami (že nehraje metodou save/load), tak ten by se k cheatům přece nesnížil :o)


Autor dotazu: Radek XXX, odpovězeno: 22:07:32
Otázka: Budee hra i ve slovenštině??? 8))
Odpověď: Leda by si to nějací nadšenci chtěli nadabovat, klidně jim poskytneme prostředí... třeba Poláci to tak udělali, v Polsku budou mít svou verzi a zvládli si to udělat sami...


Autor dotazu: Petr Mikulecký, odpovězeno: 22:05:21
Otázka: Kdyz padla reč na RPG nechcete také nějaké udělat.I když je to určitě dlouhá a úmorná práce , ale OW mají prvky RPG i kdyz opravdu málo.
Odpověď: Chceme... a možná časem čistokrevné RPG uděláme. Ale každá naše hra bude mít prvky RPG, to si buď jistý. Jsme přece Altar, odborník na RPG :o))).


Autor dotazu: aaa aaa, odpovězeno: 22:03:26
Otázka: Chtěl bych vám pogratulovat k úspěchu s vaší hrou.Jak dlouho jste na hře makali?
Odpověď: Dva a půl roku. Mnoho hodin denně... včetně víkendů... já jsem tak ráááád, že už je to venku :o))))))


Autor dotazu: Václav Štěch ml., odpovězeno: 22:01:58
Otázka: Otázka: po internetu (MS Gamezone) co si tim myslel? néééééééé snad www.gamezone.cz?-co ma ovladnutej telecom :OO(a nejde se mi tam napojit :oo( Odpověď: Ne, jde o herní server Microsoftu www.zone.com. -------- ani nevýš jak my spadnul kámen ze srdce...:oo) se těšim až si objednam :oo)plnou:oo) jo ješte než pudu spát(mam ráno školu)kolik tak asi bude stát datadisk ? Přej mnoho dalších ůspěchů.
Odpověď: Kolik bude stát datadisk, to je záležitost distributora... Tak se pořádně vyspi, protože OW ti pár nocí sežere :o)


Autor dotazu: Petr Mikulecký, odpovězeno: 21:59:44
Otázka: Jaké hry hrajete krom strategii
Odpověď: Když je člověk unavený, není nad to rozestřílet pár kámošů v Quakovi :o) A čas od času ovládla Altar nějaká drobná, ale dobrá hra... Bridge Builder, Elastomania... Insane... sem tam si někdo zahrál nějaké RPG, ale na to většinou není čas...

Jinak si čas od času zahrajeme nějaké stolní hry, je to příjemný odpočinek od monitoru... a vůbec nejlepší je zajít na squash nebo vyběhnout do lesů si zašermovat...


Autor dotazu: Václav Štěch ml., odpovězeno: 21:53:57
Otázka: po internetu (MS Gamezone) co si tim myslel? néééééééé snad www.gamezone.cz?-co ma ovladnutej telecom :OO(a nejde se mi tam napojit :oo(
Odpověď: Ne, jde o herní server Microsoftu www.zone.com.


Autor dotazu: Hellhammer :-o(, odpovězeno: 21:52:47
Otázka: Můžete nám prozradit hodnocení Vaší hry v zahraničním odborném tisku ?
Odpověď: Hodnocení v zahraničním tisku nás moc potěšilo, někde na našich stránkách najdeš odkazy na zahraniční recenze. Myslím, že jsme svět docela překvapili... na recenzentech je většinou vidět, že se jim hra opravdu zalíbila...


Autor dotazu: Michal Safr, odpovězeno: 21:50:35
Otázka: Nemohl byste nám také prozradit, v čem jste hru programovali a jaké znalosti je třeba k tomu, aby člověk takovou hru udělal (C/C++, WinAPI, Dx, atd...)? Rád bych se stal programátorem a tak mne zajímají spíše tyto praktické věci.
Odpověď: Na to, abys udělal hru, potřebuješ mnohem víc než jen znát jazyk a technologie. Dobrý programátor se nepozná podle toho, jaké umí jazyky, ale jak čistý kód a efektivní algoritmy dokáže psát. U tak velkého projektu je taky hrozně důležitá komunikace v týmu atd. Technologie i jazyky se vyvíjejí, ale přemýšlet správně, to budeš potřebovat vždycky.


Autor dotazu: Dalibor Jurecka, odpovězeno: 21:48:24
Otázka: Nevadí my že je to opičení jen jsem rád protoře mám rád sověty a líbý se mi když můžu zlikvydovat amerikánskou základnu .PS:Skvělej dabing a videa
Odpověď: Když jsme ty Rusy dělali, mysleli jsme na lidi, jako jsi ty :o)


Autor dotazu: Dalibor Jurecka, odpovězeno: 21:47:38
Otázka: Není to tak trochu opčení po Red Alertu ???
Odpověď: Co myslíš, příběh? To určitě ne... v Red Alertu spolu bojují dva kontinenty, v naší hře pár nešťastníků ztracených milióny let v minulosti... že jsou to náhodou Rusové a Amíci, to snad není opičení, ne? Navíc jsou tam ti Arabové...


Autor dotazu: Hellhammer :-o(, odpovězeno: 21:44:43
Otázka: Můžete prozradit záměra týkající se Vaší další hry ( aspoň žánr)?
Odpověď: Bude to strategie... a budete možná překvapení... získali jsme kontrakt na pokračování slavné série, jejíž název je zatím zahalen tajemstvím... ale potěší to určitě spoustu hráčů!


Autor dotazu: Petr Mikulecký, odpovězeno: 21:42:38
Otázka: Super gamesa.Máte na svědomí několik mojich probdělých nocí.
Odpověď: Díky. Zaplatili jsme za to mnoha svými probdělými nocemi.


Autor dotazu: Václav Štěch ml., odpovězeno: 21:41:09
Otázka: Zdar Mam pár dotazů tak tady jsou: 1-proč na www.original-war.com-nejsou informace že hra vyšla ? 2-sem dneska zas hrál demo je to super hra si šetřim na novou :oo) 3-de hrát OWAR po netu? 4-jestli jo tak v kolika lidech max. ? 5-bude nějakej editor na mapy a pod? 6-Vinikající práce :oo) jen tak dál :)
Odpověď: 1) Nejsou? Zastřelíme web designera... :o)
2) Jsme rádi...
3) Jasně, po LAN i po internetu (MS Gamezone)
4) Může hrát až 12 lidí, mapy jsou max. pro 8 stran. Zní to možná divně, ale je to tak. Za každou stranu totiž může hrát libovolný počet hráčů, a je to ta nejlepší zábava. Když třeba hraje osm lidí, jsou rozdělení do dvojic a každá hraje za jednu základnu, tak se využijou i ty nejjemnější a nejhezčí finesy, jako pokládání min, umisťování skrytých kamer nebo hackování počítačových vozidel, které jeden hráč stíhá těžko...
5) Editor nejspíš bude v datadisku, hlavně pro multiplayerové mise... protože udělat jednu dobrou single misi našemu školenému designerovi zabere nejmíň měsíc času...
6) Díky :o)


Autor dotazu: Dalibor Jurecka, odpovězeno: 21:33:56
Otázka: A je to teké v zahraničí na demu velmi by mě těšilo kdybi hra měla velkej uspěch za hranicema byl bych hrdej na moji vlast a to jsem teť za flashpoint jelikož ten podle mě bude mít 100% úspěch Ale já si myslím že je to lepší v 2D než v 3D .Přeji hodně úspěchu v čr a hlavně v zahraničí.
Odpověď: Flashpointu úspěch fakt přeju. Sledovali jsme jejich nesnadnou cestu, jak si s nima pohazovali jednotliví distributoři, a jsme rádi, že to nakonec dobře dopadlo. Taky budeme rádi, když přispějeme ke slávě českých vývojářů. OW je sice asi pro užší skupinu hráčů, než Flashpoint, ale určitě nám ostudu neudělá... Zahraniční recenze jsou velmi příznivé...


Autor dotazu: Hellhammer :-o(, odpovězeno: 21:29:40
Otázka: Jak vypadají prodejní čísla OW? ( u nás i v zahraničí)
Odpověď: Jaxem psal, ještě žádná čísla ze zahraničí nemáme (je na to moc brzy). Ale v mnoha českých obchodech ho vyprodali a objednali další... Ale to je otázka spíš na JRC.


Autor dotazu: Josef Novak, odpovězeno: 21:25:20
Otázka: Můžou mě nepřátelé vystopovat podle stop v trávě?
Odpověď: Nepřátelé toho můžou fakt hodně... až by ses divil kolik :o) Stopování je zdaleka to nejmenší. Kromě obecné umělé inteligence (myslím, že na poměry dnešních realtimeovek velmi dobré) má každá mise mnoho stovek řádků kódu ve speciálním programovacím jazyku umělé inteligence, který taktiku nepřátel upravuje podle vývoje mise, podle příběhu atd. Takže chování se nedá předvídat (i proto, že mise programovali různí designeři).


Autor dotazu: Josef Novak, odpovězeno: 21:17:13
Otázka: Četl jsem, že jste OW vyvíjeli déle než dva roky. To mi přijde hrozně dlouho. Nešlo vám to všem pak hrozně na nervy? A na co nejradši vzpomínáš?
Odpověď: Byly doby kdy nám to šlo na nervy, lezlo na mozek a rušilo sny opravdu pořádně. Ale když to pak celý začalo fungovat, různí lidé to zkoušeli hrát a líbilo se jim to... tak nám to dodalo nových sil. A když jsme rozchodili multiplayer, a postupně to začali hrát skoro všichni v týmu (i ti, co jinak realtimeovky nehrávají), tak to bylo opravdu fajn, protože nás to bavilo a věděli jsme, že ta dřina měla smysl...


Autor dotazu: Petr Kucera, odpovězeno: 21:12:35
Otázka: Proč ste to nedělaly ve 3D??!! Sprajty sou dneska 100 let za vopicema.
Odpověď: No jo, ale OW se odehrává přímo v době vopic :o) A co bychom tím 3D získali? Trochu toho hype navíc... a menší přehlednost a detaily. A navíc ty naše sprajty JSOU trojrozměrné. Na první pohled to není vidět, ale zkus si projet vysokou trávou nebo bažinou (třeba 12. mise ruské kampaně, když chceš prchnout k alianci, je plná bažin) a uvidíš, jak krásně to funguje. O skládání vozidel z různých částí atd. nemluvě.


Autor dotazu: Dalibor Jurecka, odpovězeno: 21:07:37
Otázka: TEN OW je skvělá games fakt kakt skvělej nápad jakej má asi úspěch ve světě?
Odpověď: To nevíme, prodává se teprve tři dny. Ale recenze byly fajn... předpokládám, že to nebude nějaký kolmý start vzhůru, ale že se bude celkem slušně prodávat dlouho... Myslím, že OW si nejspíš nekoupí zdaleka všichni, ale ti, kdo si ji koupí, si ji fakt oblíbí a vzpomenou si na ni ještě za pár let (i když komerčně by asi bylo úspěšnější, kdyby si ji koupili skoro všichni a za rok na ni zapoměli).


Autor dotazu: Petr Minar, odpovězeno: 21:03:44
Otázka: A nakonec kdy vynde datadisk? A jake strany tam budou please. Díky moc Owar je skvělá hra!
Odpověď: V datadisku bude velká kampaň za Araby a za žoldáky. Hlavní hrdinka bude žoldačka Heike Steyerová (mohli jste ji potkat v některých misích za Amíky i za Rusy). Děj se bude odehrávat paralelně s původní hrou (tak jako se odehrávaly původní dvě kampaně), takže si budete moci vyzkoušet, jak by to dopadlo, kdyby Arabové měli pořádné velení :o)


Autor dotazu: Josef Novak, odpovězeno: 21:01:03
Otázka: V 8. misi v US kampani jsem pred prichodem Sikorskeho posil zahnal Rusy na utek s par pesakama (obtiznost nejvyssi). Rusove se proste najednou sebrali a zacali utikat, pres moje postaveni. Co ty na to?
Odpověď: Jsi fakt dobrý. Už jen proto, že jsi v osmé misi na nejtěžší obtížnost. A Rusové nejsou úplní pitomci... možná taky věděli, že za chvíli se objeví Sikorský s posilama. Zkrátka usoudili, že na tebe nemají a chtěli zachránit holé životy... ale tys je stejně postřílel, že?


Autor dotazu: Josef Novak, odpovězeno: 20:58:38
Otázka: Ktera strana je podle tebe ve hre nejsilnejsi? Me pripada, ze Rusove jsou o hodne silnejsi, nez Arabove i Americani.
Odpověď: Tak to je fajn, že ti to tak připadá... Rusové tak mají působit. Ale není to pravda. V multiplayeru má každá strana své výhody a slabiny. K čemu jsou Rusům těžké rakety, když se netrefí do rychle se pohybujících lehkých arabských a amerických vozidel. K čemu je jim dlouhý dostřel, když nemají pořádné radary... ve skutečnosti je nejsilnější kombinace stran... třeba arabové a rusové, to je smrtící kombinace. Mimochodem, multiplayer doporučuju, docela jsme si ho v Altaru užívali (často i na úkor práce :o), a rozhodně u nás ve firmě vytlačil ostatní realtimeovky...


Autor dotazu: Josef Novak, odpovězeno: 20:54:05
Otázka: Jaka by byla jedna vec v OW, kterou bys urcite chtel udelat jinak?
Odpověď: No, možná jsme mohli udělat to běhání, aby si na to lidi nestěžovali... :o)


Autor dotazu: Petr Minar, odpovězeno: 20:50:12
Otázka: Bude datadisk zas včeštině a jaké v něm bodou strany? A nemohly by jednotky už utíkat? Přece voják pod palbou se neplahočí jako při nedělní procházce.
Odpověď: V češtině samozřejmě bude... on už skoro každý, kdo hraje hry, trochu anglicky umí, ale nevychutná si to úplně a je to únavné. Jednotky utíkat můžou, ale nebude jim to nic platné... (můžeme vyměnit animace, ale ne zrychlit jim pohyb - přece jen už takhle jsou rychlejší než těžké tanky...) Original War je zkrátka míň akční a nechceme, aby ti pajduláky zabíjeli jen proto, že je nestíháš ovládat...


Autor dotazu: Zdeněk Polách, odpovězeno: 20:45:03
Otázka: Original War byla hotova už někdy v dubnu, vyšla až o dva měsíce později. Proč?
Odpověď: No, v dubnu byla hotová česká a anglická verze. Pak se to ještě lokalizovalo do italštiny, francouzštiny, španělštiny a němčiny... a lokalizované verze se testovaly... a my jsme odpočívali, ženili se a plánovali, co bude dál :o) Bylo to už na Virginu a JRC... a JRC to stihlo dřív, takže u nás to vyšlo o dva týdny dřív :o)


Autor dotazu: Petr Minar, odpovězeno: 20:40:00
Otázka: Bude se připravovat pokračování OWar nebo datadisck? A vinde nějaký patch na snížení požadavků na počál mám PII 450 200 ram a v 15 misi za allianci se mi to cuká jako něco.
Odpověď: No jasně, na datadisku už se pracuje... a co se týče požadavků, dáme si větší pozor. Designér patnáctky alianční ji designoval na našem nejlepším počítači, takže si nevšiml, že to trošku přepískl s počtem jednotek... příště dostane tu nejhorší šunku :o)

Autor:



ETRA obchodní s.r.o.
Obchodní zástupce (home office

ETRA obchodní s.r.o.
Středočeský kraj, Jihočeský kraj, Plzeňský kraj, Ústecký kraj



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.