Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Myslíte si, že hodnotíte objektivně? Nesmysl, vliv může mít i hudba

  9:03aktualizováno  9:03
Často slýcháme pojem objektivní hodnocení. Nic takového však není, existuje jen větší a menší míra subjektivity. U textů jejich vyznění ovlivňuje například pořadí slov, u her pro změnu hudba.

Ilustrační fotografie | foto: Profimedia.cz

Tématem se v bakalářské práci zabýval nizozemský vývojář Harm-Jan Wiechers. Pro svůj projekt vytvořil tři verze hudebního doprovodu a hráče nechal hodnotit, jak obtížný jim titul přijde.

Wiechers nabízel hudbu, která se postupně zklidňovala a měla tak navozovat dojem, že se hra zlehčuje. Kromě toho projekt bylo možné hrát s doprovodem, který se stupňoval a vytvářel tak pocit zvyšující se obtížnosti a třetí verze sloužila ke kontrole. Dynamika hudby v ní proto byla konstantní.

Pro potřeby experimentu Wiechers využil jednoduchou hru s vlaky různých barev, které bylo třeba dopravit do cíle přepínáním odboček. Titul vyžadoval hráčovu neustálou pozornost a dokončit bylo třeba jednu úroveň, která zabrala zhruba minutu. Autor nevnímal projekt jako příliš náročný.

Z dřívějších studií vyplynulo, že rychlost, hudební stupnice i komplexnost skladby mohou ovlivnit vnímání času. Mollová hudba čas zrychluje, komplexní písně ho zpomalují a dopad tempa je přímo úměrný jeho rychlosti.

Wiechers proto zkoumal, jak s hudbou pracují některé z úspěšných titulů. Analyzoval například doprovod Skyrimu, kde v klidnějších momentech zpravidla chybí bicí a hudba není příliš nabasovaná. V boji jsou bicí naopak prominentní a výrazná je i basa. Z těchto poznatků tedy vycházela také výsledná hudba.

Obtížnost v závislosti na hudebním doprovodu. RM je relaxační muzika, IM je intenzivní muzika a CM je kontrolní verze.

Obtížnost v závislosti na hudebním doprovodu. RM je relaxační muzika, IM je intenzivní muzika a CM je kontrolní verze.

Následovalo testování a sbírání dat, během kterého se potvrdila autorova hypotéza. Při hraní se stupňující se hudbou lidé počin vnímali jako obtížnější a nejmírnější hodnocení hra získala se zklidňujícím se doprovodem.

Uživatelé titul hodnotili na konci úrovně a v potaz měli brát náročnost na jejím začátku i konci. A křivka pro zvyšující se úroveň byla u stupňující se hudby nejstrmější. „Hra s intenzivní hudbou může působit (až) o 40 % náročněji než identický titul s relaxovanějším doprovodem,“ píše autor.

Vývojář přitom sledoval i množství chyb, které hráči v závislosti na hudbě učinili. Intenzivní hudba opět vévodila, klidná hudba však vedla k většímu množství omylů než hudba s konstantní dynamikou.

Počet chyb při jednom průchodu hrou

Počet chyb při jednom průchodu hrou

Autor:


Témata: Testování


Nejčtenější

BioShock Infinite
Autoři BioShocku založili nové studio Ghost Story

Po zrušení studia Irrational Games se jeho bývalí zaměstnanci vydali odlišnými směry. Vzniklo díky tomu hned několik firem a jednou z nich je i nově založené...  celý článek

Nintendo Switch pre-launch event
Chcete si vyzkoušet Switch před vydáním? V sobotu v Praze + fotky z místa

Pokud byste si rádi vyzkoušeli připravovanou konzoli Switch od Nintenda ještě před březnovým vydáním, v sobotu 25. února proběhne v Praze pre-lauch event.  celý článek

Youtuber PewDiePie
Youtuber kritizoval kontroverzního kolegu, označují ho za zrádce

Internetem stále hýbou ozvěny, které jsou reakcemi na vtip nejpopulárnějšího youtubera PewDiePie. Ten zaplatil dvěma Indům, kteří za pět dolarů poskakovali s...  celý článek

Resident Evil 7: Biohazard - Banned Footage vol. 2 - 21
Krvavý, krátký a předražený. Recenze přídavku k Resident Evil 7

Druhý stahovatelný přídavek k sedmému Resident Evil na sebe nenechal dlouho čekat. Tento prohnilý zákusek je rozříznut na tři kousky a každý chutná úplně jinak.  celý článek

Jim Sterling
Soud zamítl žalobu, která od herního kritika požadovala čtvrt miliardy

Autoři bídně hodnocených her za studia Digital Homicide se dožadovali odškodnění za kritické video na YouTube. Jeho autor Jim Sterling jejich titul...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.