Velká herní vydavatelství zkoušejí nový podvod, zatím narazila

  13:45
Veliká vydavatelství chtějí prostřednictvím proslulých vývojářů využít nálepky "nezávislý projekt". Souvisí to se stávající vlnou komunitního financování, která probíhá zejména prostřednictvím serveru Kickstarter.

Adventura od společnosti Double Fine nastartovala vlnu komunitou financovaných her. Ilustrační obrázek

Situaci na fórech společnosti Obsidian popsal její šéf Feargus Urquhart:

V posledních několika měsících nás oslovili různí vydavatelé a žádali nás o založení Kickstarter projektu. Ptal jsem se jich: "Takže vy chcete, abychom pod naším jménem udělali Kickstarter? Peníze z toho využijeme na vývoj hry a vy ji vydáte. My tedy přijdeme o práva na značku a získáme jen část příjmů?" A oni odpověděli ano.

Hráči totiž prostřednictvím Kickstarteru zafinancovali hned několik titulů, které vydavatelské společnosti nepovažovaly za perspektivní. První úspěch zaznamenal herní návrhář Tim Schafer s tradiční klikací adventurou (více o projektu). Lidé na ni přispěli přes tři miliony dolarů. Tedy okolo 63 milionů korun.

To vlně komunitního financování otevřelo dveře. Hráči tak v následujících měsících umožnili vývoj řady nezávislých titulů. Vzniká například několik tradičně pojatých her na hrdiny jako Wasteland či Shadowrun. A třeba i předělávka erotické adventury Leisure Suit Larry (více o hře).

Nejnovější úspěch slaví právě společnost Obsidian Entertainment, která stála například za tituly Neverwinter Nights 2, Alpha Protocol či Fallout: New Vegas. Prostřednictvím serveru Kickstarter získala prostředky pro fantasy hru na hrdiny, která nese pracovní název Project Eternity (čtěte o titulu).

A právě na studio Obsidian se různé společnosti obrátily s netradiční nabídkou. Vývojáři měli založit Kickstarter, který by působil jako nezávislý projekt, a vydavatelství by titul v budoucnu publikovalo.

Komunitní financování má potenciál

Kickstarter funguje na principu všechno, nebo nic. Vývojáři tak zvolí minimální částku, kterou pro projekt potřebují získat. Hráči následně mohou přispívat a peníze se jim strhnou, jen pokud projekt dosáhne minimální částky. Hra však může získat i více.

Vývojář Tim Schafer povede komunitou sponzorovaný projekt

Vývojář Tim Schafer ze společnosti Double Fine.

Dodatečné peníze se využívají na vylepšování titulu. Vývojáři tak zpravidla slibují více obsahu či podporu dalších platforem a jazyků.

Vývojáři dárcům nabízejí odměny, které se odvíjejí od výše příspěvku. Za nižší příspěvky lidé zpravidla získají digitální kopii hry. Společně s rostoucí výší příspěvku však roste i odměna.

Některé projekty tak dodatečně nabízejí například plastovou figurku, pojmenování postavy ve hře či večeři s některým z vývojářů. A samotní tvůrci si Kickstarter pochvalují. Umožňuje totiž vznik projektů, které nespadají do současného středního proudu. Mizí též agresivní marketing.

Komunitní financování také eliminuje sponzory či vydavatele, kteří zpravidla ovlivňují výslednou podobu hry. Vývojář Tim Schafer však věří, že popularita Kickstarteru tradiční vydavatelství neohrozí. Získané peníze totiž bývají na vydavatelské poměry směšné.

Autor:
Témata: Fallout
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Vypadají zajímavě, datum je nejasné. Stihne těchto 20 her letošní vydání?

Máme za sebou teprve první čtvrtletí letošního roku, takže u spousty her pořád není jasné přesné...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...