Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká herní vydavatelství zkoušejí nový podvod, zatím narazila

  13:45aktualizováno  13:45
Veliká vydavatelství chtějí prostřednictvím proslulých vývojářů využít nálepky "nezávislý projekt". Souvisí to se stávající vlnou komunitního financování, která probíhá zejména prostřednictvím serveru Kickstarter.

Adventura od společnosti Double Fine nastartovala vlnu komunitou financovaných her. Ilustrační obrázek

Situaci na fórech společnosti Obsidian popsal její šéf Feargus Urquhart:

V posledních několika měsících nás oslovili různí vydavatelé a žádali nás o založení Kickstarter projektu. Ptal jsem se jich: "Takže vy chcete, abychom pod naším jménem udělali Kickstarter? Peníze z toho využijeme na vývoj hry a vy ji vydáte. My tedy přijdeme o práva na značku a získáme jen část příjmů?" A oni odpověděli ano.

Hráči totiž prostřednictvím Kickstarteru zafinancovali hned několik titulů, které vydavatelské společnosti nepovažovaly za perspektivní. První úspěch zaznamenal herní návrhář Tim Schafer s tradiční klikací adventurou (více o projektu). Lidé na ni přispěli přes tři miliony dolarů. Tedy okolo 63 milionů korun.

To vlně komunitního financování otevřelo dveře. Hráči tak v následujících měsících umožnili vývoj řady nezávislých titulů. Vzniká například několik tradičně pojatých her na hrdiny jako Wasteland či Shadowrun. A třeba i předělávka erotické adventury Leisure Suit Larry (více o hře).

Nejnovější úspěch slaví právě společnost Obsidian Entertainment, která stála například za tituly Neverwinter Nights 2, Alpha Protocol či Fallout: New Vegas. Prostřednictvím serveru Kickstarter získala prostředky pro fantasy hru na hrdiny, která nese pracovní název Project Eternity (čtěte o titulu).

A právě na studio Obsidian se různé společnosti obrátily s netradiční nabídkou. Vývojáři měli založit Kickstarter, který by působil jako nezávislý projekt, a vydavatelství by titul v budoucnu publikovalo.

Komunitní financování má potenciál

Kickstarter funguje na principu všechno, nebo nic. Vývojáři tak zvolí minimální částku, kterou pro projekt potřebují získat. Hráči následně mohou přispívat a peníze se jim strhnou, jen pokud projekt dosáhne minimální částky. Hra však může získat i více.

Vývojář Tim Schafer, který povede komunitou sponzorovaný projekt

Vývojář Tim Schafer ze společnosti Double Fine.

Dodatečné peníze se využívají na vylepšování titulu. Vývojáři tak zpravidla slibují více obsahu či podporu dalších platforem a jazyků.

Vývojáři dárcům nabízejí odměny, které se odvíjejí od výše příspěvku. Za nižší příspěvky lidé zpravidla získají digitální kopii hry. Společně s rostoucí výší příspěvku však roste i odměna.

Některé projekty tak dodatečně nabízejí například plastovou figurku, pojmenování postavy ve hře či večeři s některým z vývojářů. A samotní tvůrci si Kickstarter pochvalují. Umožňuje totiž vznik projektů, které nespadají do současného středního proudu. Mizí též agresivní marketing.

Komunitní financování také eliminuje sponzory či vydavatele, kteří zpravidla ovlivňují výslednou podobu hry. Vývojář Tim Schafer však věří, že popularita Kickstarteru tradiční vydavatelství neohrozí. Získané peníze totiž bývají na vydavatelské poměry směšné.

Autor:


Témata: Fallout


Nejčtenější

Armored Warfare
Vyhlášení soutěže o deset speciálních edic Armored Warfare

Vylosovali jsme deset šťastlivců, kterým posíláme klíče k tankové akci Armored Warfare. Těmi odemknete speciální edici Lightning, jejíž součástí je bonusová...  celý článek

Hra Pussywalk
KOMENTÁŘ: Přestaňte si myslet, že vše víte nejlépe. Nejste prezident

Internetové diskuse mnohdy působí jako sjezd fundovaných odborníků. Často čtu nějakého Honzu Nováka, co zakladateli prestižní společnosti ve dvou větách radí,...  celý článek

Komerční verze přilby Oculus Rift
ZeniMax: Máme důkazy, že nám tvůrci virtuální reality ukradli technologie

Po letech mediálních přestřelek mezi společnostmi ZeniMax Media a Oculus VR jde případ k soudu. ZeniMax v souvislosti s tím vzkazuje, že odborníci odhalili...  celý článek

Ovladač pro konzole Steam Machines
Operační systém od Valve byl jako zapálený oheň pod zadnicí Microsoftu

Ačkoliv rozruch okolo systému SteamOs v posledních letech utichl, iniciativa hernímu světu mohla prospět. Zpětně to na svém blogu napsal programátor Rich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.