Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká herní vydavatelství zkoušejí nový podvod, zatím narazila

  13:45aktualizováno  13:45
Veliká vydavatelství chtějí prostřednictvím proslulých vývojářů využít nálepky "nezávislý projekt". Souvisí to se stávající vlnou komunitního financování, která probíhá zejména prostřednictvím serveru Kickstarter.

Adventura od společnosti Double Fine nastartovala vlnu komunitou financovaných her. Ilustrační obrázek

Situaci na fórech společnosti Obsidian popsal její šéf Feargus Urquhart:

V posledních několika měsících nás oslovili různí vydavatelé a žádali nás o založení Kickstarter projektu. Ptal jsem se jich: "Takže vy chcete, abychom pod naším jménem udělali Kickstarter? Peníze z toho využijeme na vývoj hry a vy ji vydáte. My tedy přijdeme o práva na značku a získáme jen část příjmů?" A oni odpověděli ano.

Hráči totiž prostřednictvím Kickstarteru zafinancovali hned několik titulů, které vydavatelské společnosti nepovažovaly za perspektivní. První úspěch zaznamenal herní návrhář Tim Schafer s tradiční klikací adventurou (více o projektu). Lidé na ni přispěli přes tři miliony dolarů. Tedy okolo 63 milionů korun.

To vlně komunitního financování otevřelo dveře. Hráči tak v následujících měsících umožnili vývoj řady nezávislých titulů. Vzniká například několik tradičně pojatých her na hrdiny jako Wasteland či Shadowrun. A třeba i předělávka erotické adventury Leisure Suit Larry (více o hře).

Nejnovější úspěch slaví právě společnost Obsidian Entertainment, která stála například za tituly Neverwinter Nights 2, Alpha Protocol či Fallout: New Vegas. Prostřednictvím serveru Kickstarter získala prostředky pro fantasy hru na hrdiny, která nese pracovní název Project Eternity (čtěte o titulu).

A právě na studio Obsidian se různé společnosti obrátily s netradiční nabídkou. Vývojáři měli založit Kickstarter, který by působil jako nezávislý projekt, a vydavatelství by titul v budoucnu publikovalo.

Komunitní financování má potenciál

Kickstarter funguje na principu všechno, nebo nic. Vývojáři tak zvolí minimální částku, kterou pro projekt potřebují získat. Hráči následně mohou přispívat a peníze se jim strhnou, jen pokud projekt dosáhne minimální částky. Hra však může získat i více.

Vývojář Tim Schafer, který povede komunitou sponzorovaný projekt

Vývojář Tim Schafer ze společnosti Double Fine.

Dodatečné peníze se využívají na vylepšování titulu. Vývojáři tak zpravidla slibují více obsahu či podporu dalších platforem a jazyků.

Vývojáři dárcům nabízejí odměny, které se odvíjejí od výše příspěvku. Za nižší příspěvky lidé zpravidla získají digitální kopii hry. Společně s rostoucí výší příspěvku však roste i odměna.

Některé projekty tak dodatečně nabízejí například plastovou figurku, pojmenování postavy ve hře či večeři s některým z vývojářů. A samotní tvůrci si Kickstarter pochvalují. Umožňuje totiž vznik projektů, které nespadají do současného středního proudu. Mizí též agresivní marketing.

Komunitní financování také eliminuje sponzory či vydavatele, kteří zpravidla ovlivňují výslednou podobu hry. Vývojář Tim Schafer však věří, že popularita Kickstarteru tradiční vydavatelství neohrozí. Získané peníze totiž bývají na vydavatelské poměry směšné.

Autor:


Témata: Fallout


Nejčtenější

Fallout 4 - obrázky z recenzování PC verze
Fallout ve virtuální realitě je prý to nejúžasnější, co jsme kdy viděli

Tvůrci Falloutu ve spojení s virtuální realitou nešetří chválou. Titul bude upravenou verzí Falloutu 4, kterou si půjde vyzkoušet na herní show E3 v červnu v...  celý článek

The Keep
RECENZE: Český The Keep je příjemná vzpomínka na devadesátá léta

Čekání se vyplatilo. Po třech letech vyšla upravená a vylepšená PC verze krokovacího dungeonu The Keep. A hraje se jedna báseň.   celý článek

World of Warcraft: Legion
Blizzard se po více než dvaceti letech rozloučil se sítí Battle.net

Společnost Blizzard Entertainment dostála svému prohlášení z loňského roku a službu Battle.net přejmenovala. Nově se aplikace jmenuje jednoduše Blizzard a...  celý článek

Gears of War 4
Microsoft: Před uvedením nové konzole budeme mít několik exkluzivit

Skromně působící nabídka Microsoftu by se do zahájení prodeje konzole Scorpio měla zlepšit. Společnost si prý uvědomuje význam exkluzivních titulů, a chce jim...  celý článek

Kingsway
Hra vypadá jako operační systém, na který byste rádi zapomněli

Pomalé načítání, otravná vyskakující okna či zastaralé uživatelské rozhraní. Kingsway sice připomíná staré operační systémy, ve skutečnosti je to ovšem hra na...  celý článek

Další z rubriky

Ovládání Oculus Touch
KOMENTÁŘ: Miliardové odškodné v boji o virtuální realitu není to hlavní

Čísla jsou zvláštní věc. Dvanáct a půl miliardy korun je podle většiny měřítek enormní suma. Jenže ve sporu o práva k virtuální realitě není až tak zásadní....  celý článek

Cosplay na akci Blizzcon - Alexstrasza
Historie Blizzardu: Selhání za miliardu umožnilo vznik dalšího hitu

Posledních pět let se v Blizzardu neslo v duchu prozkoumávání nových světů i žánrů a nechybělo ani zrušení obřího projektu. Portfolio rozšířila řada hitů, ale...  celý článek

No Man's Sky
Fanoušek snů? Utratil 109 tisíc kvůli nejkritizovanější hře roku 2016

Hra No Man’s Sky jednoho Američana vedla ke změně platforem, nákupů tří kopií ale i řady fandovských předmětů. Řeč o kontroverzním titulu, jehož autoři loni...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.