Adventura od společnosti Double Fine nastartovala vlnu komunitou financovaných her. Ilustrační obrázek

Adventura od společnosti Double Fine nastartovala vlnu komunitou financovaných her. Ilustrační obrázek

Velká herní vydavatelství zkoušejí nový podvod, zatím narazila

  • 18
Veliká vydavatelství chtějí prostřednictvím proslulých vývojářů využít nálepky "nezávislý projekt". Souvisí to se stávající vlnou komunitního financování, která probíhá zejména prostřednictvím serveru Kickstarter.

Situaci na fórech společnosti Obsidian popsal její šéf Feargus Urquhart:

V posledních několika měsících nás oslovili různí vydavatelé a žádali nás o založení Kickstarter projektu. Ptal jsem se jich: "Takže vy chcete, abychom pod naším jménem udělali Kickstarter? Peníze z toho využijeme na vývoj hry a vy ji vydáte. My tedy přijdeme o práva na značku a získáme jen část příjmů?" A oni odpověděli ano.

Hráči totiž prostřednictvím Kickstarteru zafinancovali hned několik titulů, které vydavatelské společnosti nepovažovaly za perspektivní. První úspěch zaznamenal herní návrhář Tim Schafer s tradiční klikací adventurou (více o projektu). Lidé na ni přispěli přes tři miliony dolarů. Tedy okolo 63 milionů korun.

To vlně komunitního financování otevřelo dveře. Hráči tak v následujících měsících umožnili vývoj řady nezávislých titulů. Vzniká například několik tradičně pojatých her na hrdiny jako Wasteland či Shadowrun. A třeba i předělávka erotické adventury Leisure Suit Larry (více o hře).

Nejnovější úspěch slaví právě společnost Obsidian Entertainment, která stála například za tituly Neverwinter Nights 2, Alpha Protocol či Fallout: New Vegas. Prostřednictvím serveru Kickstarter získala prostředky pro fantasy hru na hrdiny, která nese pracovní název Project Eternity (čtěte o titulu).

A právě na studio Obsidian se různé společnosti obrátily s netradiční nabídkou. Vývojáři měli založit Kickstarter, který by působil jako nezávislý projekt, a vydavatelství by titul v budoucnu publikovalo.

Komunitní financování má potenciál

Kickstarter funguje na principu všechno, nebo nic. Vývojáři tak zvolí minimální částku, kterou pro projekt potřebují získat. Hráči následně mohou přispívat a peníze se jim strhnou, jen pokud projekt dosáhne minimální částky. Hra však může získat i více.

Vývojář Tim Schafer povede komunitou sponzorovaný projekt

Vývojář Tim Schafer ze společnosti Double Fine.

Dodatečné peníze se využívají na vylepšování titulu. Vývojáři tak zpravidla slibují více obsahu či podporu dalších platforem a jazyků.

Vývojáři dárcům nabízejí odměny, které se odvíjejí od výše příspěvku. Za nižší příspěvky lidé zpravidla získají digitální kopii hry. Společně s rostoucí výší příspěvku však roste i odměna.

Některé projekty tak dodatečně nabízejí například plastovou figurku, pojmenování postavy ve hře či večeři s některým z vývojářů. A samotní tvůrci si Kickstarter pochvalují. Umožňuje totiž vznik projektů, které nespadají do současného středního proudu. Mizí též agresivní marketing.

Komunitní financování také eliminuje sponzory či vydavatele, kteří zpravidla ovlivňují výslednou podobu hry. Vývojář Tim Schafer však věří, že popularita Kickstarteru tradiční vydavatelství neohrozí. Získané peníze totiž bývají na vydavatelské poměry směšné.


Témata: Fallout