Neexistuje přesný návod, jak na Facebooku nakupovat herní předměty a výhody na dluh. Facebook totiž neprozradil, jak vybírá své pokusné králíky. Informace od zdrojů serveru Inside Facebook ale ukazují, že to není nic složitého.
Stačí zkusit něco koupit v některé ze stovek videoher na Facebooku. Místo nabídky platebních možností (zahrnují platební kartu, předplacenou kartu, PayPal či účtování přes mobilního operátora) se objeví jednoduchá volba: zaplatit později (pay later). Po stisku tohoto tlačítka se vlastně nic neděje. Hráč získá placenou výhodu a jen mu přijde e-mail s účtenkou.
Virtuální měna: Facebook kredity |
Facebook přiměl všechny velké výrobce her, kteří pro něj vyrábějí, aby začali používat Facebook kredity jako výlučný prostředek pro placení za virtuální předměty. Z každého kreditu, který systémem proteče, si přitom Facebook vezme 30 procent. Kurz je 10 kreditů = 1 dolar (pro zjednodušení: každý kredit jsou dvě koruny). |
Kredity získané transakcí na dluh se zobrazují v profilu uživatele červenou barvou spolu s odkazem na zaplacení. Stejná informace se objeví při hraní her.
K zaplacení ale zatím uživatele nic přímo nenutí. Dokonce lze po první transakci na dluh dále nakupovat.
Omezení je nastavené na celkovou hodnotu 5 dolarů, což je přibližně stokoruna. Pětidolarový úvěr navíc Facebook nabízí pouze uživatelům, kteří do systému ještě nezadali informace o své platební kartě a na Facebooku nic nekoupili.
Nevýdělečný podnik
Od Facebooku to je sázka na budoucí zisky. Kredity získané na dluh lze splatit jenom platbou, bankovní kartou nebo přes službu PayPal. Jakmile uživatel zadá platební údaje, může nakupovat virtuální kredity jedním stiskem tlačítka na myši. A už bude vědět, jak příjemné je okamžitě získat herní výhody.
A přesně to Facebook chce. Naučit co nejvíce lidí utrácet peníze za virtuální produkty. Jedinou otázkou je, co by se stalo s účetnictvím Facebooku, kdyby tuto možnost využili všichni uživatelé a několik měsíců svoje dluhy neplatili. Pět set milionů uživatelů Facebooku krát pět dolarů je 2,5 miliardy dolarů.
Facebook to ale riskne, samozřejmě jen v omezené míře, a nikdo přesně neví, jaké budou podmínky takové herní půjčky. Jisté je, že Facebook dělá všechno pro to, aby svou virtuální měnu rozpohyboval. Je to kromě reklamy jeden z mála způsobů, jak může získat peníze.
Nákupy virtuálního zboží chce Facebook usnadnit také větším rozšířením předplacených karet. Prodej předplacených kuponů se extrémně osvědčil on-line hrám, například populárnímu World of Warcraftu. Díky nim je možné oslovit nejen nedůvěřivé uživatele, kteří nechtějí platit kartou na internetu, ale hlavně uživatele, kteří kvůli nízkému věku nemohou mít platební kartu s internetovými transakcemi. Zato umí hezky škemrat u rodičů.