Project Scorpio

Project Scorpio | foto: BW

Podraz, nebo krok vpřed? Jak vnímáme výkonnější verze konzolí

  • 40
Je vydání výkonnějších verzí stávajících konzolí podraz, nebo nutnost kvůli překotnému vývoji technologií? Odpovídají redaktoři Bonuswebu, na vaše názory se těšíme v diskuzi.

Ondřej Zach - Vydání výkonnější konzole v rámci stejné generace nevnímám vyloženě negativně a chápu i důvody, proč k tomu chtějí Sony i Microsoft přistoupit, přesto si myslím, že se to nakonec otočí proti původnímu záměru. Jedna věc je ideál, tedy že všechny dostupné hry budou muset fungovat i na starších verzích konzole, druhá věc je praxe. A ta nám říká, že to fungovat nebude.

Stačí se podívat na Nintendo, které po letech vydalo výkonnější verzi handheldu 3DS, a 3D akci Hyrule Warriors z letošního března. Ta na New 3DS funguje bezvadně, zatímco na starším se seká (video porovnání). A to Nintendo ani nerazí politiku, že všechny hry musí fungovat i na starším handheldu, tj. vývojáři mohou své hry vydávat exkluzivně na New 3DS. Bojím se tak, že až vyjde třeba další Assassin’s Creed, vývojáři hru vyladí na výkonnější verzi, zatímco verzi pro starší konzoli ořežou mnohem víc, než je nutné, protože už se zkrátka nebudou muset tolik snažit.

Xbox One S

Mnozí se podivovali, proč Microsoft letos na E3 odhalil Project Scorpio, tedy výkonnější Xbox One, který vyjde do konce příštích Vánoc, zatímco vylepšený, ale v podstatě stejně výkonný Xbox One S (ve skutečnosti bude mírně výkonnější než původní Xbox One) půjde do prodeje už teď v srpnu. Beru to od Microsoftu jako férový krok. Představte si, že Microsoft začne v srpnu prodávat Xbox One S a po letošní vánoční sezóně oznámí, že za rok vydá výkonnější Xbox One. To by bylo řevu. Takto fandové vědí, co očekávat. Buď si nyní koupí Xbox One S, nebo za rok a půl výkonnější Project Scorpio (a nebo PC).

Poslední poznámka se týká vývojového cyklu, který se s vydáním výkonnějších konzolí zbytečně prodlouží. Dnes to není na pořadu dne, ale po letech bude pravidlo, že hry musí fungovat na staré i nové verzi konzole, působit jako koule na noze. A v tom žádnou výhru nevidím.

Project Scorpio

Andrej Brabec - Pro herní průmysl je to dobrý krok. Častější vylepšování konzolí povede k rychlejšímu rozvoji hardwaru. Minulá generace za PC na konci životního cyklu zaostávala nepěkným způsobem. A rozlišení 4K i nové technologie, jako je virtuální realita, by konzolovým hráčům jednoznačně měly být k dispozici.

Microsoft se navíc vydal racionální cestou a veškeré tituly budou vycházet i pro dřívější verze konzole Xbox One. Nové modely tak nabídnou nepovinný komfort a bude jen na hráčích, jestli v rámci jedné generace budou toužit po lepším výkonu a nových funkcích.

Jakub Žežule - Odhaduji, že v případě Sony je na vině především snaha o plynulé hraní ve virtuální realitě a podpora 4K televizorů. Microsoft zase hodlá přeměnit Xbox na upgradovatelné zařízení schopné držet krok s osobními počítači. Dává to smysl, neboť cílem Microsoftu je snížení rozdílu mezi oběma platformami, pro něž hodlá v budoucnu vydávat všechny své hry. Ta změna nemusí být pro hráče zpočátku dramatická, bohužel s ní však přichází řada problémů související s optimalizací. Nabízí se tu však i jistá paralela se situací z posledních let.

Vždyť prakticky do konce loňského roku vycházela většina her také pro Playstation 3 a Xbox 360. Zajímavé je, že majitelé nových konzolí volali po jejich odstřižení, neboť se mělo za to, že již pouhá existence verzí pro staré konzole nové tituly omezuje. A byla to pravda. Proto by mi hry vyvíjené exkluzivně na nové verze konzolí vůbec nevadily a jsem přesvědčen, že se jich přes všechny sliby stejně časem dočkáme. Jak ukazuje zkušenost z přechodu minulé generace na tu současnou, takových titulů by prvních pár let beztak nebylo mnoho, stály by ovšem za to.

Jan Lysý - Stručně, vůbec se mi to nelíbí. Vlastně mě to trošku děsí. Nespornou výhodou konzolí je, že si jednou za čas pořídíte herní mašinku, u které víte, že na ní v následujících letech spustíte všechny hry. Jednoduše se nemusíte obávat toho, že váš Playstation nebo Xbox nějakou aktuální pecku „nerozchodí“.

Pokud se ovšem životní cyklus konzolí zkrátí, a to kvůli tomu, že se budou objevovat výkonnější modely, které nabídnou víc, než jen drobná vylepšení, přijdou podle mého konzole o své největší pozitivum.

Zatím to sice vypadá, že nově vycházející hry by měly běžet jak na méně, tak na více výkonném modelu, ale něco mi říká, že to jsou plané sliby a dočkáme se okamžiku, kdy nové tituly spustíme jen na novější konzoli. Tiše doufám, že k tomu nedojde.

Honza Srp - Nedělal bych z toho velkou vědu. Sice si myslím, že jde o velkou chybu, protože Sony se štěpení komunity před nástupem vlastního řešení virtuální reality může krutě vymstít, ale také věřím, že si to pánové v oblecích nechali pořádně propočítat.

Nabízejí se tedy dvě varianty, z nichž ani jedna není vyloženě špatná. Pravděpodobněji se rychle ukáže, že kromě vyššího rozlišení a pár efektů navíc, toho „vylepšená“ konzole moc neumí, a pak se pro mě nic nemění. Anebo tu bude skok výraznější, a pak budu muset vytáhnout peněženku, protože vlastně půjde o novou generaci. Znamená to další krok sbližování PC a konzolí, z čehož úplně nadšený nejsem a nerad bych se dočkal doby, kdy budu s gamepadem v ruce instalovat antiviry a aktualizovat softwarové ovladače namísto skutečného hraní.