Využívali teroristé k výcviku hry?

  • 800
Preciznost, s jakou byl útok proti budovám World Trade Center proveden, nahrávala již od prvních okamžiků spekulacím, zda nebyly při výcviku pilotů použity i počítačové hry. Tedy přesněji Microsoft Flight Simulator 2000 s komerčním addonem, který velmi realisticky zpracovává kokpit letounu Boeing 767.
Kokpit Boeingu 767 ze simulátoru na PC - výhled zakrývají okna s ostatními přístroji

Zatímco se nad troskami obřích mrakodrapů pomalu usazuje prach, rozběhlo se vyšetřování pozadí nejhoršího teroristického útoku všech dob. Pro herní svět jsou však velmi zajímavé spekulace ohledně možného využití počítačových her pro trénink sebevražedného komanda - pro nácvik finální části letu mohl velmi dobře posloužit Flight Simulator 2000. Jaké vybavení by bylo pro takový trénink nutné a jaké situace by se s FS2000 daly natrénovat?

V první řadě je potřeba jasně prohlásit, že samotná praxe s leteckými simulátory na PC nemůže stačit k tomu, aby byl člověk schopen ovládat tak náročný stroj, kterým je dopravní letadlo. Většina leteckých simulátorů sice disponuje poměrně dobrým letovým modelem (tzn. letadlo se při manévrech ve virtuálním vzduchu chová opravdu jako letadlo), ale zatím se neobjevil titul, který by naprosto věrně zpracovával ovládání všech palubních přístrojů a jejich vliv na průběh letu - blikající kontrolka na monitoru sice vypadá pěkně, ale v reálu musí pilot čelit mnohem vážnější situaci. Simulátorům se také z principu jejich fungování nedaří zpracovat přetížení, které na pilota během řízení působí (v reálu by to bylo podobné, jako by se virtuální pilot posadil i s počítačem na rozjetou horskou Boeing 767 United Airlines se blíží k Manhattanu dráhu), ani efekt, který má na psychiku pilota samotná přítomnost v letícím stroji a vědomí jisté smrti při sebemenší chybě. Proto je velmi nepravděpodobné, ne-li nemožné, aby se do pilotní kabiny unesených letadel posadil člověk bez pilotního průkazu, potažmo bez zkušenosti s řízením skutečného dopravního letadla (tím nemusí být nutně Boeing 767, ale v podstatě kterýkoliv z trojice 737, 757 a 767).

Něco jiného je však samotná finální letová fáze, která se na simulátoru dá celkem dobře natrénovat. Právě Manhattan totiž ve Flight Simulatoru 2000 sloužil jako jedna z "referenčních" lokalit, na které tvůrci krajin demonstrovali jejich dokonalé provedení, které se velmi blížilo realitě (ve virtuálním Manhattanu stojí všechny významné výškové budovy, takže se přelet nad zástavbou podobá skutečným vyhlídkovým letům). Pro případného teroristu tak není problém vyzkoušet na simulátoru různé příletové trasy k World Trade Center, najít orientační body, podle kterých se mohou při letu s vizuální navigací řídit, a vypilovat finální útok k dokonalosti. Nebyli by koneckonců prvními "profesionály", kteří po Pohled na celou situaci shora pomoci počítačové hry sáhli - stačí se podívat do světa Formule 1, kde mladí nezkušení jezdci již více než rok používají běžně dostupné závodní hry pro to, aby si snadněji zapamatovali neznámou trať. Například Jenson Button si již několikrát pochvaloval realismus některých her, protože si mohl nacvičit i správné nájezdy, brždění a průjezdy jednotlivými zatáčkami.

Vraťme se však zpět k letadlům, přesněji řečeno k oběma Boeingům 767, které budovu World Trade Center zasáhly. Není tomu tak dávno, co jsme na našich stránkách recenzovali donedávna bezpochyby nejlepší komerční addon pro Flight Simulator 2000 s názvem 767 Pilot in Command. Jeho autory byli lidé z týmu Wilco Publishing, kteří při vývoji spolupracovali s inženýry Boeingu a piloty skutečných Boeingů 767. Výsledkem společného úsilí byl podle slov všech zúčastněných nejlepší simulátor dopravního letadla pro počítače PC, který přinášel mnoho funkcí (zejména co se přístrojů týče) do té doby vyhrazených pouze "velkým" simulátorům určeným pro výcvik pilotů aerolinek. Spolu s Pohled z kokpitu sekundu před nárazem detailním Manhattanem tak poskytoval bezpochyby nejideálnější možnou kombinaci běžného volně prodávaného softwaru, který by se dal pro nácvik finálního útoku dopravního letadla na budovu World Trade Center použít. Na rozdíl od profesionálních zařízení určených pro skutečné piloty, která se prodávají v malých sériích a jejichž zneužívání k nácviku útoku se nedá příliš snadno utajit (nehledě na fakt, že v nich fotorealistické zobrazení okolního světa ustupuje důležitým prvkům letového modelu a zobrazení letiště), je pořízení PC sestavy a obou zmiňovaných programů otázkou přibližně dvou tisícovek dolarů a poskytuje nepomerně větší anonymitu.

Jak by mohl takový cvičný let vypadat? Předpokládejme, že jsme se ocitli u řízení Boeingu 767 United Airlines, který právě letí podle autopilota směrem k Los Angeles. Stroj se nachází kdesi nad státem Massachusetts a letí na západ. V první řadě je tedy nuné změnit kurz letu směrem k New Yorku. Ideálním prostředkem navigace je v tomto případě GPS, které prozradí Takto viděli blížící se letadlo lidé z kanceláří WTC přesnou polohu letadla i směr k cíli. Můžeme však také použít vizuální navigaci a letět za pomoci kompasu podél význačných orientačních bodů v krajině. Využití radiomajáků je přinejmenším sporné - jejich obsluha totiž může být varována a vyřadit je z činnosti. Let s přístrojovou navigací však vyžaduje praxi a je otázkou, zda by se dal na pouhém simulátoru (například specializovaném Fly!) natrénovat. Přenesme se proto po obratu za Newarkem nad New York, kde to již začne být zajímavější - před námi se na obzoru vynoří první siluety mrakodrapů a nezaměnitelné obrysy newyorského pobřeží s řekou Hudson. Napravo se objeví přistávací dráhy mezinárodního letiště v Newarku, jehož dráha číslo 11 míří přímo na Manhattan. Finální obrat na jižní věž World Trade Center se dá provést za pomoci Sochy svobody, jejíž spojnice s budovou tvořila ve skutečnosti osu nárazu. V cestě směrem od moře nestojí žádná výšková budova, která by mohla finální fázi letu zkomplikovat - jsme na ideální dráze. Teď už jenom naklonit sroj a utáhnout poslední zatáčku.

Takto mohl podle všeho ve stručnosti vypadat nácvik letu s druhým letadlem, které zasáhlo budovu World Trade Center. A podobné záběry natočily kamery očitých svědků Je evidentní, že na rozdíl od prvního letadla, které se podle svědeckých výpovědí "srovnalo" na kolizní dráhu poměrně daleko od svého cíle, bylo v tomto případě záměrem teroristů do poslední chvíle utajit fakt, že i druhé letadlo do budovy WTC narazí - proto také došlo k obratu doslova na poslední chvíli a náklon stroje při dané rychlosti nepatřil k běžně prováděným manévrům dopravních letounů s pasažéry na palubě. Na tomto místě je zároveň možné vyjádřit domněnku, že byla nějaká forma tréninku opravdu nutná - zatímco pravděpodobnost "úspěchu" prvního stroje, který bylo možné navést na příslušný kurz relativně brzy, je velmi vysoká, poslední manévr druhého letadla již tak jednoduchý nebyl.

Je otázkou, zda nebude snaha udělat z realistických leteckých simulátorů obětní beránky a zákazat jejich prodej, popřípadě donutit vývojáře k omezení určitých prvků, ať již letového modelu, zobrazení krajiny, nebo zákazu simulace dopravích letadel. Za současné situace se nedá příliš spoléhat na racionální uvažování úřadů ani veřejnosti, a tak není divu, že Microsoft již ústy svého mluvčího znovu potvrdil obecně známý fakt, že samotný Flight Simulator nikoho létat nenaučí. Rovněž představa, že má doma většina příznivců leteckých simulátorů nástroj pro výcvik teroristů, je sama o sobě přitažená za vlasy. Bohužel, slogan "as real, as it gets", který se objeví při startu FS2000, získal v posledních dnech trochu jiný význam, než by jeho autoři chtěli...

Obrázky ze simulace útoku teroristů na Světové obchodní centrum v New Yorku

Pozn.: Screenshoty jsou z rekostrukce letu druhého letadla (United Airlines, let 175, Boeing 767) podle všech dostupných informací. Manévr zruba shodný s tím skutečným se podařilo provést po cca čtyřech hodinách tréninku. Použitý software - Flight Simulator 2000 Professional, 767 Pilot in Command, maximální nastavení detailů i realismu letového modelu, žádné simulované poruchy přístrojů. Autor se několik let profesionálně věnuje problematice leteckých simulátorů na PC.

Panoramatický pohled z kabiny těsně před nárazem
Boeing 767 na startu v Bostonu Boeing 767 krátce po startu Boeing 767 nad Manhattanem