Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zmizí z her sexbomby? Jak se za posledních 30 let proměnily hrdinky

aktualizováno 
V posledních letech sílí hlasy, které herním vývojářům vyčítají nedostatek hrdinek a přílišnou sexualizaci těch existujících. Téma však není unikátní jen pro odvětví herního vývoje, o nedostatku výrazných ženských postav se hovoří například i v souvislosti s filmovým průmyslem.

Situace se navíc pomalu proměňuje. O hrách na tiskových konferencích čím dál tím častěji hovoří ženy a zástupkyň něžného pohlaví přibývá i jako návštěvnic herních akcí.

Zpracováním hrdinek se navíc na YouTube vehementně zabývá Anita Sarkeesianová a letošní disertační práce Teresy Lynchové naznačila, že využití žen jako sexuálních objektů ve hrách poslední dvě dekády klesá.

Postupně se proměňuje role i vzhled videoherních slečen. V počátcích herního průmyslu šlo především o dámy v nesnázích, které bylo třeba zachraňovat.

Příkladem je klasická arkádová hra Donkey Kong z roku 1981, kde se pokoušíte vysvobodit slečnu jménem Lady. Instalatér Mario pak téměř ve všech hrách zachraňuje princeznu Peach a Link od roku 1986 osvobozuje princeznu Zeldu.

Samus Aran v Super Metroid

Samus Aran v sérii Metroid kvůli brnění působí jako mužská postava.

V roce 1986 však vyšla i hra Metroid s nekompromisní drsňačkou Samus Aran v hlavní roli. Že jde o ženu, však zjistíte až na konci hry, když Samus zdvihne přilbu.

Vývojáři pracují s nápaditým klamem umožněným genderově neutrálním jménem a kostičkovanou grafikou. Informaci o pohlaví tak do poslední chvíle skrývají.

Jednou z prvních výrazných ženských postav se stala teprve Lara Croft ze série Tomb Raider. Ta v nehostinných podmínkách musí přežívat již od roku 1996 a je pravděpodobně nejpopulárnější i nejznámější herní hrdinkou.

Kromě houževnatosti k její oblibě v minulosti přispěly také obdivuhodně kypré vnady. Ve vůbec prvním díle ale neměla mít obří prsa. Grafik je však při úpravách omylem předimenzoval a vývojářům se chyba zalíbila. Rozhodli se ji proto použít i ve finální verzi.

Lara Croft

Moderní pojetí Lary Croft se přiklání k realističtějším proporcím.

Paradoxně je to ale právě Lara Croft, kdo se v roce 2013 stal symbolem vyspělé herní hrdinky. Tvůrci opustili od vzhledu sexbomby, který nahradili půvabnou dívkou „od vedle“. A kromě vzhledu vyspělo i pojetí postavy, ze které se stala vcelku obyčejná dívka tápající v boji o přežití.

Zásluhu na tom jistě má i fakt, že spisovatelský tým Tomb Raideru od dílu z roku 2013 vede žena. Tou je Rhianna Pratchettová, dcera proslulého fantasy spisovatele Terryho Pratchetta.

Mezi příklady silných hrdinek patří i Jade z Beyond Good and Evil (2003). Mladá fotografka působí žensky a vyhýbá se zavedeným klišé. Takový byl ostatně cíl vývojářů od začátku.

A zatímco ženy zpravidla asistují hlavním hrdinům, Jade má naopak k dispozici pomoc mužských postav. Ty však nijak nepodlamují její postavení a nezpochybňují její samostatnost.

Jade v Beyond Good & Evil

Jade v Beyond Good & Evil

Jako vzor emancipované ženy lidé mnohdy zmiňují i hlavní hrdinku Portalu (2007) jménem Chell. Je inteligentní, obratná a řeší komplikované situace. V titulu však vůbec nehovoří a hráči se nemají možnost dozvědět nic o její povaze.

Za zmínku stojí i ženská verze hlavního hrdiny v úvodní trilogii Mass Effect (2007 – 2012). I ta je sebevědomou postavou schopnou řešit nezvykle obtížné situace. A nenosí u toho nesmyslné brnění, které by před funkčností upřednostňovalo zvýraznění ženských křivek.

S postupujícím časem a stupňující se kritikou tak ženských hrdinek přibývá. Svědčí to ostatně o dospívání herního průmyslu jako zábavního odvětví.

Když herní vývojáři navrhovali postavy v 80. a 90. letech, patřili téměř všichni z nich mezi pubescenty či mladé muže. Bylo proto logické, že ženy vyobrazovali především jako sexuální objekty.

The Last of Us

Ellie v The Last of Us

Amanda už zjistila, že na základně rozhodně není sama.

Amanda Ripley v Alien: Isolation

Mirror's Edge Catalyst

Faith v Mirror's Edge Catalyst

S postupujícím časem však řada tvůrců dospěla a roste i počet herních vývojářů. Jen v posledních letech tak lze vyjmenovat celou řadu výrazných hrdinek.

Ať už je to Ellie v The Last of Us (2013), Amanda Ripley v Alien: Isolation (2014), Evie Frye v Assassin’s Creed Syndicate (2015), či Faith v Mirror’s Edge: Catalyst (2016). Všechny ženy spojuje houževnatost, praktické oblečení a výrazná osobnost.

Jsem asi tím posledním člověkem, co by volal výhradně jen po hrách bez atraktivních žen a příběhů, ve kterých zachraňujeme spoře oděné slečny. Videohernímu průmyslu a jeho příběhům však větší pestrost a vyspělost jedině prospěje. Útoky z řad kritiků mnohdy působí přemrštěně, pomáhají však odvětví posouvat k vyváženějšímu stavu. A to je jedině dobře.

Autor:




Nejčtenější

Fallout 4 (Xbox One)
Vyzkoušejte si o víkendu Fallout 4 zdarma

Během víkendu je Fallout 4 na Steamu a službě Xbox Live Gold k vyzkoušení zcela zdarma. Pokud jste ještě náhodou neměli tu čest, vřele doporučujeme.   celý článek

Blasphemous
Brutální plošinovka Blasphemous uspěla na Kickstarteru hned první den

Syrová a notně krvavá plošinovka Blasphemous dosáhla požadované částky na Kickstarteru během prvního dne. Je libo Dark Souls ve 2D?  celý článek

Castlevana
Stylový trailer k seriálu podle Castlevanie vypadá skvěle

Chystaný seriál na motivy upírské ságy Castlevania vychází již 7. července. Podívejte se na první zveřejněný trailer.  celý článek

GWENT: The Witcher Card Game | Cinematic Trailer
Zaklínačova karetní hra Gwent se otevírá veřejnosti

Původně jen minihra ze třetího Zaklínače to dotáhla na samostatný titul. Ode dneška se může do bety karetního Gwentu přihlásit každý, kdo o to projeví zájem.   celý článek

WipEout: Omega Collection
Ohlášený soundtrack k WipEoutu vám vylepší pátek

Sony zveřejnilo soundtrack k futuristickým závodům Wipeout, který potěší všechny milovníky elektronické hudby.  celý článek

Další z rubriky

Batman
Zaklínač, Vetřelec, Indy. Nejlepší hry s licencemi známých značek

Hra se slavnou licencí často spoléhá na to, že díky slavnému jménu jí fanoušci odpustí chyby. Ale nebývá to pravidlem. V prvním ze dvou plánovaných článků...  celý článek

Mirror’s Edge
Fallout 3 lze dohrát za 18 minut, Prey za 8. Fenomén speedrunningu

Speedrunning je zvláštní herní disciplína, jejímž cílem je dokončit danou hru co nejrychleji. Kromě základních pravidel, jakými jsou především zákaz používání...  celý článek

Minecraft
Opustil práci, aby mohl provozovat Minecraft server pro autistické děti

Stuart Duncan je otcem malého autisty. Jelikož je hra Minecraft jedním z mála prostředí, kde se jeho syn cítí dobře, rozhodl se opustit dobře placenou kariéru...  celý článek

Ovesné košíčky plněné jogurtem
Ovesné košíčky plněné jogurtem

Zdravá rychlovka pro celou rodinu.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.