Wacky Races - sklapni, Muttley!

Počítačové hry čerpající námět z filmové předlohy většinou nekončí zrovna nejlépe. Málokdy se totiž tvůrcům podaří vystihnout přesně tu atmosféru, na kterou jsme zvyklí z obrazovek. Jak to ale dopadne, když si vývojáři vezmou na paškál animovaný seriál?

Wacky RacesJiž nemálo lidí mne označilo za infantilního jedince, který se nedokáže odpoutat od svých "nedospělých" zálib. Nedá se říci, že by mi to nějak extra vadilo. Já mám opravdu rád počítačové hry, a nemenší náklonnost cítím také k animovaným seriálům. Pokud se v nich navíc objevuje kočka s myší nebo je to tam samá rána, výbuch či hláška "Co je, doktore?", tak tím lépe. Nikdo se tedy asi nebude divit, že hru Wacky Races jsem uvítal s nepředstíraným nadšením. Pro těch pár, kteří nevědí, o čem mluvím, tedy upřesním: Wacky Races je animovaný seriál, který se točí kolem "automobilových" závodů. Uvozovky jsou zde na místě, protože mnohé dopravní prostředky tu létají, vznášejí se či jinak narušují fyzikální zákony a přitažlivost zemskou, o vyhlášce o bezpečnosti dopravy ani nemluvě.

Pln očekávání jsem tedy vložil CD do mechaniky a spustil instalaci a poté hru samotnou. Již intro mě ubezpečilo o tom, že nikdo nevykradl název mého oblíbeného seriálu, ale že na mne čeká opravdu divoká jízda animovaným prostředím. Avšak trpělivost je znakem moudrých, a protože bych se za takového rád považoval, ovládl jsem se a nejprve si řádně prozkoumal vše, co mi nabízelo hlavní menu. A jak jsem zjistil, dobře jsem učinil. Dozvěděl jsem se totiž, že kromě klasického ovládání směru a rychlosti budu potřebovat dvě další tlačítka - pro provádění Wacky Racesvšech možných podlostí, které jsou známé ze seriálu.

V hlavním menu si dále můžete vybrat druh závodu. Nabízí se vám celkem tři: jednotlivá jízda, šampionát a nezbytný trénink. Jak se od sebe liší je zřejmě jasné. Zatímco trénink je prostě soutěž nanečisto a v jednotlivé jízdě si zazávodíte pouze jednou, u šampionátu vás čeká doslova maratón. Abyste totiž postoupili z jednoho kola do druhého, musíte se umístit na medailovém místě. A chcete-li, aby se vám odemklo další mistrovství (kterých je celkem pět), nemáte jinou možnost, než se po čtyřech jízdách umístit bodově na první příčce.

Tento úkol není nikterak jednoduchý. Kromě vás se totiž o to samé snaží dalších šest závodníků, pro které účel světí prostředky. Neváhají tedy použít žádný trik, který by jim poskytl výhodu před ostatními. Takže zatímco v klidu ve svém tančíku kroužíte jednu zatáčku za druhou a radujete se ze svého prvního místa, přiletí nad vás najednou malý mráček a udeří do vás blesk. Ochromeni chvilku stojíte, a než se stačíte znovu rozjet, dostanete přes hlavu bumerangem. Pak vás nakopne obrovská vysunovací noha a rozplácne mírně přerostlá lopatka. Když na vás vychrlí drak ohnivou kouli, už si toho ani moc nevšímáte, protože jste právě dostali přímý zásah vodním dělem, hromadou bláta, řízenou raketou a k tomu všemu vám ještě pod podvozek vletěl balíček dynamitu. Celkem pochopitelně vám tedy chvilku trvá, než se rozkoukáte Wacky Racesa jste schopni vyrazit na další cestu. Jak jste ale ještě otřeseni a nedáváte pozor na cestu, najedete na minu, olejovou skvrnu a vosí hnízdo. A když už se zdá, že máte všechny trable za sebou, spadne těsně před vás strom, kterému se již nestačíte vyhnout...

Zdálo by se, že vyhrát za takovýchto podmínek je prakticky nemožné. Naštěstí to, co provádějí ostatní vám, jim můžete také oplácet. Aby se ale závody nezvrhly v pouhou střílečku, je možnost používání těchto triků omezená. Abyste některý z nich mohli použít, musíte nejdříve sebrat "bonus", kterých je po celé trati rozmístěno několik desítek. Někdy se tedy vyplatí obětovat trochu drahocenného času na získání možnosti oplatit vašim protivníkům jejich opovážlivost zúčastnit se závodu, který byste měli vyhrát vy.

Pokud však máte pocit, že podobné kousky by se neměly provádět, můžete bonus použít ještě jiným způsobem, a to pro zlepšení vlastních jízdních schopností nebo ochranu před nečestnými útoky. K dispozici je například turbo, terénní kola, létání, štít nebo zpomalení soupeřů.

Proti některým věcem, se kterými se při závodech setkáte, však bohužel není obrany. Tím teď nemám na mysli otravné závodníky, ale vychytávky tratě samotné. Normálního pořadatele závodu by ve skutečnosti asi nikdy nenapadlo vést závod skrz pilu, planinu plnou gejzírů, Wacky Racespropast, kterou je nutno ve velké rychlosti přeskočit, nebo místem, kde nejkratší cesta znamená vede nad střechami domů. Zdá se ale, že tvůrci Wacky Races si v těchto chuťovkách přímo libují (a já jim to nezazlívám, naopak to hře dodává správný komiksový nádech :o) ). A ve chvíli, kdy pojedete tunelem a najednou zjistíte, že se proti vám valí obří sněhová koule, budete se nejspíš divit, proč jste se do takto riskantního závodu vůbec dali.

Abychom této recenzi přidali také trošku na zajímavosti, přidáme ještě trochu čísel. Na výběr máte z šesti vozidel známých z animovaného seriálu, přičemž každé z nich má jinou rychlost, ovladatelnost, zbraň a bonusové vylepšení jízdních vlastností. Neplatí zde ale pravidlo, že co je rychlejší je také nejlepší. Já sám jsem si například velice oblíbil malý tank, který sice nechával soupeře po startu daleko před sebou, ale zato byl výborně manévrovatelný a jen tak něco jej nezaskočilo. V zásadě však platí, že vlastnosti jednotlivých vozů jsou dobře vyvážené a vyhrát lze s libovolným z nich, záleží jen na vás a na tom, jaký druh jízdy preferujete.

Co se tratí týče, těch je ve hře dvacet (pět šampionátů po čtyřech závodech). Mohlo by se to zdát málo, ale jak praxe ukázala, je to více než dost. Musíme totiž mít na paměti, že vítězství v šampionátu není nikterak snadné a hra vám tak vydrží opravdu na dlouho. A pokud si myslíte, že Wacky Racesvám stačí po každém podařeném závodě použít funkci Save, tak vás musím zklamat. Jediná možnost, jak si uložit stávající pozici, je vyhrát celý šampionát. Pokud to nedokážete, máte smůlu. Hráči tak mají sice poněkud sníženou šanci na úspěch, ale tvůrci se tak pravděpodobně brání tomu, aby bylo možné dohrát jejich titul za několik málo hodin.

Aby se ale nezdálo, že pěji stále jen chválu, mám k Wacky Races i pár výtek. První je podpora multiplayera. Ta sice existuje, ale pouze v módu "splitscreen". To je na dnešní dobu přeci jen trošku málo. Další je trhaná grafika, která dokáže občas pořádně potrápit. Přestože jsem hru zkoušel na sestavě s procesorem Celeron 500 MHz, 128 MB RAM a šestnáctimegovou grafickou kartou, což je více jak dvojnásobek uváděné optimální konfigurace, o nějaké plynulosti nemohla být řeč. Je sice možné, že problém mohl být na mé straně, ale spíše jsem měl pocit, že počítač není zdaleka využíván tak, jak by bylo zapotřebí.

V zásadě lze ale říci, že Wacky Races je poměrně dobrá závodní hra, která dokáže vtáhnout do děje a vybičovat vás k maximálnímu výkonu. A to i v případě, že už vám dávno není "-náct".

Wacky Races
Výrobce: Appaloosa