Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

WarCommander: Rangers lead the way!

  12:00aktualizováno  1. května 4:51
Můj skvěle kamuflovaný průzkumník se doplížil ke skupině německých granátníků. Udělali chybu: Byli u sebe moc blízko, takže ruční granát jich skolil půlku. Chyba číslo dvě: Zbytek granátníků se vydal stíhat ustupujícího průzkumníka, který je dovedl přímo na mušku mých kulometčíků. Další kousek mise úspěšně za mnou!

PopisekS příslušníky speciálních jednotek je to podobné jako s herními recenzenty: Všichni dokážou střílet z flinty, ale každý se specializuje na něco jiného – někdo je prostým střelcem, další kulometčíkem. Ne že by medik v případě potřeby nedovedl odkráglovat nepřítele (podobně jako recenzent-stratég dovede v nouzi napsat recenzi na letecký simulátor), ale výhodnější je nechat medika cpát raněným vojákům vnitřnosti zpátky do břišní dutiny, zatímco z nepřítele budou dělat hamburgery kulometčíci, střelci či jiná vhodná profese. Výše popsaný princip specializace je alfou a omegou nové válečné realtimové strategie WarCommander.

Jednoduše řečeno, WarCommander se nejvíce blíží akčnímu hlavolamu Commandos, je však říznutý bezhlavou realtimovou akcí ve stylu Command & Conquer. Stejně jako v Commandos, i zde hraje klíčovou roli odbornost příslušníků jednotky. Než o ní poreferuji blíže, jedno varování - WarCommander se tak trochu rozchází s realitou. Nic si z toho nedělejte. Tam, kde si tvůrci vybírali mezi reálností a hratelností, rozhodli se vždy pro druhou variantu.

PopisekZpět k odbornostem. Prostý střelec má k dispozici poloautomatickou pušku M1 Garand s velkou zásobou střeliva a pět granátů. Kulometčík se skvěle hodí k likvidaci prostých střelců na druhé straně barikády - hamburgerizace pěchoty je jeho posláním. Jako další zbraň má k dispozici miny, které dokáže nastražit během sekundy. Průzkumník je suverénně nejslabší příslušník jednotky. Složí se po pár výstřelech. Ovládá však umění kamufláže, a tak mu nečiní problém připlížit se ke skupince nepřátel a hodit jim granát do klína. Další profík schopný kamufláže je sniper. Ten je také pravděpodobně nejlepší "zbraní" ve hře. Složí kohokoliv na vzdálenost, která je pro něj samotného absolutně bezpečná. Je tu však jeden problém - má pouze deset "dálkových" střel. Poté se stává téměř nepoužitelným. K tankoborníkovi není téměř co dodat. Disponuje bazukou, která zlikviduje s přehledem nepřátelskou obrněnou techniku i betonové objekty. Jeho problémem je opět nedostatek střeliva. Radista je maník, kterého se vyplatí nechat naživu. Pouze jeho prostřednictvím lze totiž objednat průzkumný let nebo bombardování. Velitel je šéf, který když zařve, jeho muži se uzdravují. Medik má podobný účinek až na to, že přitom neřve a je pomalejší. Z dalších profesí lze zmínit např. plamenometčíka či minometčíka.

PopisekProč s tím výčtem specializací dělat takové štráchy, může si říkat čtenář. Prostě označím myší všechny vojáky na obrazovce a jdu na to. Žádný problém. První hlídka skopčáků, na kterou hráčovo stádo rangerů zaútočí, bude nepochybně zmasakrována. Problém je v tom, že přitom zhebne daleko větší počet rangerů než nepřátel. Než je totiž skopčák zmasakrován, většinou se mu podaří vrhnout do hráčova stáda granát, který mezi mačkajícími se rangery udělá pořádnou paseku. Ještě větší brajgl udělá minometčík, který je navíc často mimo dohled. Prostě táhnout do boje s jednou velkou skupinou vojáků je zaručená cesta k neúspěchu, protože nácků je v misi několikanásobně větší počet než rangerů, jsou dobře rozmístěni a v malých skupinkách odčerpávají z hráčova oddílu síly. A posily většinou nejsou k dispozici. Hráč si musí od začátku do konce mise vystačit s tím, co má.

Klíč k úspěchu tak nakonec spočívá v použití jednotlivých vojáků a připravování jednoduchých léček, které umělá inteligence (naštěstí) nechápe. Nejvíce se mi osvědčilo v úvodu článku zmíněné lákání nepřátel na mušku mých kulometčíků. Dobrá spolupráce může vzniknout mezi radistou a skautem. Skaut objeví bunkr, radista povolá bombardéry. A samotný skaut dokáže dobře vrženým granátem zmasakrovat celou nepřátelskou hlídku. PopisekZdaleka nejvíc se mi nakonec osvědčilo použití odstřelovačů. Zbytek jednotky jsem nechal na bezpečném místě a s jedním ostrostřelcem jsem se vydal řádit v podstatě bez rizika do týlu nepřítele. Autoři si byli předimenzovaných schopností snipera vědomi, a tak jeho použitelnost omezili zásobou pouhých deseti nábojů, což mi nepřipadá moc fér řešení. Ani nejlépe připravená léčka ale nemusí vyjít. Počítač má totiž jednu obrovskou výhodu - může ovládat efektivně všechny vojáky najednou, zatímco hráč jen jednoho. Na umělou inteligenci samotných rangerů nelze moc spoléhat. V podstatě jim lze určit pouze dva módy chování (obranné a agresivní), přičemž v obou případech vojáci ani nedovedou utéct před vrženým granátem (což hráč při přímém ovládání jednotlivce bez problému dokáže). Zkrátka výsledkem potyček jsou často příliš velké ztráty, takže se vyplatí velmi často používat SAVE a LOAD. Granát je vůbec perfektní zbraň, kterou lze použít proti pěchotě, tankům i opevněným objektům. Opět je tu ale neúprosný limit – každý voják má granátů jen pět a sbírat je od padlých nepřátel, a dokonce ani od padlých přátel, není možné.

Občas dostane hráč do rukou i těžší kus výzbroje, třeba tank Sherman, který disponuje kulometem a dělem, které má však opět mimořádně malou zásobu granátů. Navíc duely Sherman versus Panther nedopadají dobře. Jednou se mi však povedl dobrý trik. PopisekDojel jsem se Shermanem na dostřel německého Panthera a nařídil mu defenzivní chování, zatímco Němec zběsile pálil ze svého kanónu. Fór byl v tom, že mezi oběma tanky byla výhodně položená skalka. Hra je poctivá v tom, že i nepřátelé mají omezené střelivo. Stačilo tedy počkat, až nepřítel vyčerpá munici střílením do přírodního útvaru a pak ho zcela bezpečně rozstřílet zblízka.

Několik slov k single playeru. Hra obsahuje zhruba 30 misí rozdělených do dvou kampaní (hráč začíná buďto vyloděním na pláži Utah nebo na Omaze). Navíc tvůrci uměle vyrobili "dynamický prvek" kampaně, když se na několika místech výběr dalších misí větví. Ve spojení s relativně vysokou obtížností to znamená, že WarCommander vydrží pořádně dlouho. Co se týče obsahu misí, většinou jde o to dostat se z bodu A do bodu B a cestou zmasakrovat nepřítele. Tento koncept může být zpestřen občasnou nutností bránit určitou pozici nebo se vydat pro nějakého specialistu do týlu nepřítele. Některé cíle mise jsou povinné, vedle toho se nabízí ke splnění jeden či více nepovinných. Vojáci během akce postupně nabývají zkušenosti, což lehce zvyšuje jejich schopnosti. Pokud však někdo padne, a tomu se v podstatě nedá vyhnout, není proč zoufat, protože v příští misi hráče čeká zbrusu nový oddíl. A to je nakonec další princip, který je společný vojákům elitních jednotek i herním recenzentům - každý je nahraditelný.

WarCommander
Výrobce: Independent Arts Software
Vydavatel: CDV
Distribuce v ČR: Dynamic Systems
Stáhněte si: screenshoty, trailer
Oficiální homepage: http://www.warcommander.com/
Minimální konfigurace: procesor 450 MHz, 64 MB RAM, 600 MB HDD, 8 MB 3D
Doporučená konfigurace: procesor 700 MHz, 128 MB RAM, 16 MB HDD
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Jasně nadprůměrná válečná RTS, kterou táhne k zemi ovládání vhodné tak pro čtyři vojáky, zatímco na povel jich má hráč pětkrát tolik. O to déle ale hra vydrží.
Hodnocení 78%

Autor:


Témata: simulátor, software


Nejčtenější

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdome Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Další z rubriky

Warhammer 40 000: Dawn of War 3
RECENZE: Warhammer 40 000: Dawn of War 3 je velkým šlápnutím vedle

Pokud se mohli vývojáři z Relic Entertainment něčím chlubit, tak tím, že jejich realtimové strategie patří k naprosté špičce žánru a při jejich koupi...  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Strafe
RECENZE: Střílečka Strafe vám spočítá, kolik krve jste prolili

Současná doba přeje odvážným experimentům. Strafe se možná na první pohled jako jeden takový netváří, ale pod maskou retro akční hry se skrývá nečekaná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.