Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Warcraft 3 - nehynoucí legenda se vrací

  12:00aktualizováno  21. ledna 5:56
Už několik let čekají milióny hráčů na celém světe na třetí díl legendární série Warcraft, která spojí žánry RTS a RPG. Společnost Blizzard, která také vydala snad ještě populárnější Diablo a geniální RTS Starcraft, umí dělat vynikající hry a v tomto rozsáhlém preview se dozvíte, proč bude i Warcraft 3 v mnoha ohledech revoluční hrou.

Warcraft III: Reign of Chaos Jen málokterá herní společnost se může pochlubit takovým úspěchem jako Blizzard. Blizzardovské hry měly vždy něco do sebe, těžko říct co, zřejmě obrovskou hratelnost a také originalitu – Blizzard si odjakživa na svých hrách dával záležet. I dnes, kdy je herní svět poněkud hektický a hry se vydávají, aniž by byly důkladně otestovány a dodělány, Blizzard zbytečně nespěchá a svůj budoucí hit Warcraft III: Reign of Chaos nechává patřičně uzrát.

Počátky série Warcraft najdeme v roce 1995, kdy vyšel prvý díl Warcraft: Orcs and Humans, o kterém se říká, že je pouhou kopií Duny 2 převedenou do fantasy světa. Nicméně není to pravda a pokud bychom Warcraft detailně rozpitvali, zjistili bychom, že pár originálních prvků přeci jen obsahoval. Druhý díl Warcraft 2: Tides Of Darkness se může pochlubit na tehdejší dobu úžasnou SVGA grafikou, dokonalou hratelností a prakticky čímkoliv jiným, protože Warcraft 2 je opravdová realtimová pecka. Po vydání Warcraftu 2 Blizzard začal pracovat na další RTS jménem Starcraft (která je dodnes v mnoha ohledech ještě nepřekonána) a v roce 1999 na londýnském herním veletrhu ECTS Blizzard oficiálně oznámil Warcraft III: Reign of Chaos. Warcraft III byl od svého ohlášení několikrát odložen, systém hry byl několikrát překopán a jednotky všech ras se už několikrát změnily. Tak či onak je jedno jisté – Warcraft III bude v mnohém revoluční hra.

Důvod, proč tomu tak bude, je zcela jednoduchý. Za prvé bude Warcraft III kombinovat prvky RTS a RPG, proto Blizzard svou hru zařadil do nového žánru RPS (role-playing strategy). A za druhé se bude soustředit hlavně na boj. Jak říkají sami autoři, v ostatních RTS hráči hlavně těží a boj se jakoby odkládá na druhou kolej. Z tohoto důvodu budou ve Warcraftu III jenom dvě suroviny a budov ke stavění bude jenom několik. Taktéž jednotek by nemělo být ve hře nijak zvláště moc (tedy co do počtu, ne do druhu), Warcraft III: Reign of Chaos takže budete bojovat spíše s menší skupinkou jednotek. A tak je klíčem k úspěchu dobře promyšlená taktika než vycvičení desítek vojáčků i všelijakých oblud.

RPG prvky jinak realtimové strategie, jakou Warcraft III je, se projevují hned několikrát. Celou hrou se táhnou kouzla a čáry, které hrají stejně důležitou roli jako ostří zbraní a síla štítů. Zatímco v prvém a druhém dílu Warcraftu byla magie jenom jakýmsi doplňkem pravého krvavého boje, ve Warcraftu III bude kouzel několik desítek. Většinu čárů budou mít ve své moci hrdinové, čímž se dostáváme k dalšímu prvku z RPG her. Každá ze čtyř ras (o nich si povíme později) bude mít tři typy hrdinů – ten bude spíše silnější mág, ten zase v boji příliš neobstojí, ale zato nepřítele připálí několika blesky atp. Každý hrdina bude mít tři charakteristiky (síla, hbitost a inteligence) určující, jak dobře bojuje, jak se rychle pohybuje a uhýbá ranám i jak dobře kouzlí. Jakožto jediné jednotky budou hrdinové nabírat zkušenosti a při postupu na vyšší úroveň obdrží nové schopnosti i nová kouzla. Hrdinové nebudou jenom silné jednotky, někteří rekové budou hrát důležitou roli v příběhu, z čehož vyplývá, že hrdinové budou přecházet z mise do mise a budou tak moci využít nastřádané zkušenosti a předměty ve svém inventáři. Těch bude hned několik desítek a budou svému nositeli poskytovat nějaké výhody – například lahvička s modrou tekutinou obnoví zásoby many; všemožné knihy přidávají zkušenosti a bodíky k vlastnostem; nejrůznější pláště, prsteny, koruny a gemy umožňují vidět neviditelné, ovládnout mysl toho, kdo nemyslí (obzvláště tupých Orků) a třeba rozptýlit magii nepřátelských jednotek. Předměty tedy podstatně vylepší vašeho hrdinu. Jejich získání nebude vždy jednoduché. Někdy stačí prohrábnout osamělou truhlu kdesi v lese nebo splnit nějaký úkol, jindy musíte zabít potulující se neutrální potvoru a doufat, že z ní něco vypadne.

Neutrální příšery a budovy i celý svět bude společně s hrdiny pravděpodobně nejrevolučnější věc na Warcraftu III. Zatím se v žádné jiné RTS něco podobného neobjevilo (až na Warcraft III: Reign of Chaos legendární sérii Heroes of Might and Magic, leč ta má charakter tahové strategie a ve většině věcí se od Warcraftu III odlišuje). Svět Warcraftu III bude mnohem pestřejší než prostředí z ostatních RTS. Neutrální příšery se budou jen tak potulovat, žít si svůj vlastní život v tábořištích, někdy na vás zaútočí, jindy musíte zaútočit vy na ně, protože hlídají důležitá místa jako doly zlata a fontánky léčící zranění. Ve hře se objeví hned několik neutrálních budov, kromě už zmíněné fontánky můžete narazit například na tržiště, kde se nakupují nové předměty, a možná taky při průzkumu okolního světa spatříte tábor žoldáků, v němž půjdou naverbovat neutrální jednotky, mimo jiné staří známí dvouhlaví obři z druhého Warcraftu. Veškerá komunikace s neutrálními budovami a jednotkami bude možná jen v přítomnosti vašich hrdinů, což je další důkaz jejich nepostradatelného postavení ve hře.

Nyní se konečně dostáváme k jednotlivým rasám. Přestože byla blizzardovská RTS Starcraft v mnohém překonána, pořád suverénně vede v odlišnosti jednotlivých ras. I ve Warcraftu III budou jednotlivé čtyři strany naprosto rozdílné – lidé, Orkové, Noční Elfové a Nemrtví mají k dispozici úplně jiné hrdiny, jednotky, kouzla a též taktika bojů a stavění města je dost odlišná. Proto si jednotlivé strany probereme podrobněji.

A hned začneme rasou nejzajímavější. Nemrtví (o tom, jestli jsou rasa, nebo ne, by se dalo spekulovat, ale to teď nechejme stranou) se budou od všech ostatních stran nejvíce odlišovat, a to nejen tím, že používají temnou magii, pojídají mrtvoly ostatních a vypadají pochmurně až děsivě, ale též stavění budov bude tak trochu netradiční. Budovy původně měl kouzlit Necromancer, nakonec se Blizzard rozhodl systém stavby změnit, protože Necromancer by se tak stal jednou z nejsilnějších jednotek ve hře – umí vyčarovat z mrtvoly kostlivce a nechat třeba vybouchnout mrtvé tělo. Magické zrození budov tedy převezmou takové sympatické potvůrky, které rovněž slouží jako rozšiřovači plísně, na níž lze budovy stavět. Paleta bojovníků Nemrtvých je docela široká; ze zajímavých jednotek můžeme zmínit například Warcraft III: Reign of Chaos ghůly a odporné (myšleno jako podstatné jméno, v originále se jmenují abomination), kteří, když sežerou čerstvou mrtvolu, si obnoví své zdraví. Další zajímavá jednotka, jakýsi vůz, sbírá mrtvoly z bojiště a potom z nich dělá nemrtvé bojovníky, nebo rozkládající se těla hází jakožto katapult na nepřítele. Nemrtví budou mít jinak v arzenálu klasické bojovníky jako duchy, přízraky, gargoyly (umí zkamenět a zvětšit si tím obranu) a další podobné potvory. Hrdinové Nemrtvých vynikají magickými schopnostmi, například Lich si na vysoké úrovni vyčaruje na pomoc draka a zabije všechny nepřátele kolem sebe jedním velmi destruktivním kouzlem.

Druhou zápornou rasou budou Noční Elfové a i oni budou pojati dost originálně. Některé jejich budovy budou jakési stromy, které se samy mohou bránit a za jistých podmínek i pohybovat. Ony stromy budou spřízněny s modrými bludičkami, mrtvými předky Nočních Elfů; o jejich konkrétní funkci ve hře se ale příliš neví. A co jednotky? Druidové Nočních Elfů se dokáží změnit v medvěda nebo havrana a využívat síly přírody. Krom toho mají Noční Elfové v zásobě mnoho nejrůznějších jednotek, které útočí na dálku. Další zajímavá osoba je vražedkyně, jež se dokáže v mžiku přiblížit k oběti a následně ji otrávit. Hrdinové Nočních Elfů jsou velmi spřízněni s přírodou a prostřednictvím magie ji dokážou ovládat ku svému prospěchu. Výjimkou je lovec démonů, který kdysi byl sám démon, leč změnil své přesvědčení a kouzla démonů využívá proti jim samým.

Orkové se oproti prvému a druhému dílu Warcraftu stejně jako lidé příliš nezměnili. Opět se setkáme s chrochtajícími grunty a například jezdci na vlcích. Taky systém stavění budov zůstal stejný. Orkové odjakživa vynikají v boji na blízko a jejich magický potenciál proto nebude nikterak rozsáhlý – jediné jednotky obdařené silou magie jsou šamani a čarodějní doktorové; hrdinové si příliš magických hrátek neužijí, jsou primárně zaměřeni na Warcraft III: Reign of Chaos boj tváří v tvář a ovládají několik zajímavých válečných schopností.

Poslední rasou jsou lidé. Pojmenování lidé ovšem není zcela na místě, lepší by bylo použít slovo Aliance, neboť v sobě zahrnuje jak jednotky lidí, tak elfů i trpaslíků. Trpaslíky v Alianci zastupují jejich dělostřelecké jednotky, průzkumné helikoptéry a střelci s puškami, kteří vypadají úžasně roztomile. Elfové do Aliance přispívají svými knězi a čarodějkami, jež umí například proměnit nepřítele v neškodnou ovečku. A lidé do boje nasazují své rytíře a staré známé footmany. Hrdinové Aliance spojují magii a tvrdý boj. Trpasličí král drží v jedné ruce sekeru, ve druhé kladivo a díky těmto zbraním dokáže používat nejrůznější bojová kouzla. Další hrdina - arcimág - v boji moc nevydrží, avšak jeho kouzla podporují ostatní spřátelené jednotky v soubojích, navíc si na svou ochranu může vyčarovat vodního elementála.

Výčet jednotek těchto čtyř ras není zcela úplný, ve hře jich totiž bude mnohem víc. Je ale dost pravděpodobné, že Blizzard ještě jednotlivé strany a jejich jednotky trochu upraví. Co by už se měnit nemělo, jsou boje. Každá jednotka má alespoň jednu speciální vlastnost, hrdinové jich mají celou řadu. Proto stejně jako ve Starcraftu bude potřeba k vítězství využít prakticky všechny jednotky, i ty nejlevnější. Tím se dostáváme k jednomu charakteristickému rysu Warcraftu III. Zatímco ve všech ostatních RTS (až na pár výjimek) stačí k poražení nepřítele používat stejnou taktiku, ve Warcraftu III budou muset hráči svůj přístup ke hře změnit. Jak bylo naznačeno v úvodu, bude se bojovat s velmi malým počtem jednotek, o to více budete muset taktizovat. Další odlišností je silný RPG nádech, o němž jsme už mluvili. Změnou oproti Warcraftu 2 prošly suroviny. Zlato a dřevo jsou jediné zdroje. Peníze lze získat jak splněním úkolů, tak těžbou, jenomže doly hlídají silné neutrální potvory, které jen tak někoho k dolu nepustí. Třetí, dá-li se to tak říct, surovinou jsou mana kameny, za než se kupují hrdinové. Mana kamenů na mapě bude velmi málo, Warcraft III: Reign of Chaos budou je u sebe mít pouze neutrální monstra a některé NPC postavy. Jestli od začátku hry budete zalezlí ve městě a jen budete těžit suroviny, velmi rychle skončíte, protože nebudete mít ani jednoho hrdinu, který je klíčovým prvkem celého vojska. Ten, kdo od začátku hry bude aktivní, bude prozkoumávat mapu a tedy získá mana kameny, za něž nakoupí hrdiny, bude slavit vítězství. Tento princip je docela důležitý a jen potvrzuje slova autorů, že Warcraft III je ofenzivně založená RTS. Kromě těchto novinek se Warcraft III drží současného trendu, a tak terén bude mít vliv na vlastnosti jednotek a stromy půjdou zničit obléhacími jednotkami.

O příběhu Warcraftu III Blizzard pár informací sice prozradil, nicméně my si řekneme jenom o tom nejdůležitějším – Orkové a lidé jsou už kamarádi. Ano, slyšíte správně. Orkové a lidé, kteří se kdysi nenáviděli a vraždili, spojili své síly v boji proti Démonům, lépe řečeno Burning Legion. Démoni budou ultra silní a ultra mocní; Blizzard o nich nechce nic prozradit, víme jen to, že budou mít charakter NPC postav (nebude je tedy možné ovládat) a že budou hrát klíčovou roli v příběhu.

Ten nás provede zhruba čtyřiceti misemi (kromě hlavních úkolů souvisejících s dějem budete od NPC postav dostávat menší questíky), v nichž se mimo jiné dostanete na kontinent Nočních Elfů a projdete několik map v dungeonovém prostředí (jako v prvém Warcraftu). Multiplayer dozná oproti předchozím blizzardovským RTS několik změn – suroviny půjdou mezi hráči prodávat, jednotky v rámci koalice mohou její členové sdílet a chybět nebudou ani nejrůznější žebříčky. Blizzard pro Warcraft III rovněž vylepšuje Battle.net – podpora klanů, lepší žebříčky, všelijaké turnaje a plno dalších věcí. Velký úspěch Starcraftu a Warcraftu 2 spočívá i ve velmi kvalitním a na ovládaní jednoduchém editoru map. World builder Warcraftu III bude oproti těmto hrám lepší, umožní například použít vlastní scripty, artworky a teď prosím pozor… vlastní in-game Warcraft III: Reign of Chaos animace! Blizzard opět vsází na masivní podporu multiplayeru i hráčských výtvorů a opět se sázka určitě vyplatí.

Když Blizzard poprvé vydal pár obrázků z Warcraftu III, nikdo nevěřil svým očím, že takhle nádherně může počítačová hra vypadat. Dnes už jsme sice zvyklí na ledasjakou úžasnou grafiku, nicméně i tak Warcraft III společně s Age of Mythology patří k nejhezčím připravovaným strategickým hrám. O grafice nemá cenu příliš dlouze vykládat, každý se podívá na přiložené screenshoty a vše mu je hned jasné, je třeba také ale zmínit velmi kvalitní a na RTS nevídané ztvárnění jednotek. Blizzard ostatně v tomto ohledu exceloval v předchozím díle – opět uvidíme skvěle vypadající rytíře a Orky, navíc se grafici přesně trefili do jednotlivých ras, a tak je z Nočních Elfů přímo cítit jejich spříznění s přírodou i černočernou tmou a z Nemrtvých přímo číší zlo a tajemná magie. Ve hře se bude měnit počasí, které vliv na jednotky mít nebude, kdežto střídaní dne a noci ano – Noční Elfové a Nemrtví mohou v noci používat některé zvláštní schopnosti a kouzla. Minimální požadavky byly stanoveny na proceser o rychlosti 400 MHz, 64 MB RAM, samozřejmostí je 3D karta. Jak všichni víme, minimální požadavky je třeba k rozumnému hraní násobit dvěma, navíc tato konfigurace byla oznámena před rokem a čas od té doby trochu pokročil.

Jak sami z tohoto preview vidíte, Warcraft III nebude jen tak ledajaká hra. Ba co víc, bude vynikající hra. Čas ukáže, jestli se vyrovná legendárnímu Starcraftu a jestli se stane nejlepší RTS, jaká kdy vyšla. Vše nasvědčuje tomu, že ano, ale zatím ještě nepředbíhejme. Vydání Warcrafta III bylo už několikrát odloženo a hra byla již několikrát radikálně upravena. Je proto možné, že se některé informace z tohoto článku budou od finální verze kapku lišit. Nicméně nic zásadního to nebude, protože Warcraft III je v současné době ve fázi veřejného betatestu, což znamená, že letos už určitě vyjde. Tedy… snad.

Autor:




Nejčtenější

Project Scorpio
Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

Další z rubriky

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.