Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Warcraft - legendární strategie Blizzardu

  12:00aktualizováno  12:10
Koncem roku 1994 vydal Blizzard nenápadnou realtimeovou strategii Warcraft. Andrej Anastasov o ní sám napsal ""...není to nic moc, jen taková decentní kopie DUNE II, nic nového pod sluncem."" Ukázalo se, že opak byl pravdou, protože se první Warcraft právem řadí do zlatého fondu klasiky.
Warcraft: Orcs and Humans

V následujícím klasickém článku se vám budu snažit sdělit několik vět o hře, kterou jsem začínal hrát zhruba pětkrát než mě doopravdy chytla a už mě nepustila. Jmenuje se "Warcraft: Orcs and Humans" a v dnešní době, kdy těžko najdete titul, který byste mohli zařadit, "zaškatulkovat", ji lze zařadit do skupiny čistě strategických her v reálném čase. Jak takovéto tituly vypadají, je asi zbytečné vám vysvětlovat, ale přece jen pro jistotu: Realtimeové jsou takové strategie, kdy s několika (nebo spíše mnoha) jednotkami (tanky, vojáky, auty, katapulty, psy nebo i ponorkami) útočíte na základnu nepřítele (v novějším pojetí pak jde více o taktickou stránku věci, kdy musíte na určené místo dopravit speciální jednotku nebo plníte variabilní úkoly). Jejich námětem je většinou boj o území pro naše anglické čtenáře "War for territory" a vše to kdysi dávno, již téměř před dekádou, započala stařičká Dune II: Building of a Dynasty od Westwood Studios, která se záhy stala, podle mě, jednou z nejpřeceňovanějších her všech dob. Vždy, když se mi někdo snaží bezhlavě namluvit, že Warcraft je jen pouhou kopií Dune II, musím se mu vysmát. Není to plagiát - vždyť Warcraft zdokonalil ideu, kterou Duna do herní branže přinesla. Vnesl do žánru prvky, které byly později využity v mnoha jeho klonech, mimo jiné i v rádoby-nástupci Duny Command and Conqueru. Od té doby ale už uběhla pěkná řádka let, realtimeové strategie dostaly nový, většinou trojrozměrný háv, přibyly nové a lepší nápady, žánr se začal mísit s ostatními typy her atd. Warcraft: Orcs and Humans Také Warcraft se po dvou letech dočkal druhého dílu; nyní netrpělivě očekáváme díl třetí, který by měl být zase o krok dále... Píše se ale rok 1994 a Blizzard Entertainment vydává po úspěšných titulech jako například "Black Thorne" realtime-strategickou hru "Warcraft: Orcs and Humans". Pojďme se tedy ponořit do té báječné doby, kdy nešlo ani tak o zpracování, ale o hratelnost a atmosféru...

Když jsem poprvé spustil Warcraft, rozesmál jsem se. "Co je to za pidimužíky", "a ty domečky a stromečky, cha cha", "to se mi snad zdá", "...a jak se to vlastně ovládá" a podobně jsem častoval nebohou hru a znechuceně jsem ji vypnul. Naštěstí mi to nedalo a tak jsem to po chvíli hraní Dooma spustil znova. Zjistil jsem že ten domeček je "Town hall" a že ti chlápci okolo jsou tři "Footmen" a jeden "Peasant". Bohužel jsem ale nezjistil, co je k čemu dobré. Tak jsem to opět vzdal, jenže po pár dnech jsem se opět přemohl a záhy jsem šmejdil v adresáři "C:\HRY\WARCRAFT" a hledal spustitelný soubor "WAR.EXE". Tentokrát jsem přišel na to, jak přinutit panáky, aby chodili. O chvíli později jsem našel důl a objevil jsem, jak těžit zlato. Za pár chvil jsem si uvědomil, že ty stromy kolem nejsou jen grafickou podívanou, ale že z nich lze celkem efektivně těžit i dřevo. V tu chvíli už jsem byl nadobro ztracen a začal jsem slintat tehdy ještě po 14" monitoru. A což teprve, když přišel první "Orc" a já svedl první souboj, který pro něj skončil velmi tragicky... Mé vzrušení nebralo konce a mučil jsem počítač tak dlouho, dokud jsem Warcrafta nedohrál i za Orcy.

Warcraft: Orcs and Humans

Warcraft měl něco do sebe. Upravoval tehdejší koncept Duny II do nových rozměrů. Místo "automatického" vystavění budovy na daném místě zde byl "Peasant" (dalo by se říct "holka pro všechno", ovšem v přeneseném smyslu), který postavil budovu, opravil ji, ale byl také náhradou dosud známého kombajnu "Harvesteru", protože chodil do dolu těžit zlato a rovněž plenil krajinu kácením stromů, které po sléze využíval pro stavební účely. V Duně jste mohli stavět budovy pouze na stavební plošinu, zde byl prostor sice také určitým způsobem vymezen, ale stačilo postavit cestu a dům mohl být postaven. Na rozdíl od limitovaného počtu jednotek, zde byl koncipován úžasný systém farem, které stanovily počet vašich lidí (mimochodem tuto koncepci přejal i takový titul jako Age of Empires). Spoustu nápadů lemovala na tu dobu výborná grafika. Odlišné grafické prostředí a zpracování obou "ras", lidí a orků, zpříjemnil hru i za druhou stranu, na rozdíl od starší konkurence, kde při výběru jiného kmene v podstatě zůstalo vše při starém, až na jinou základní barvu a několik málo odlišných jednotek, což Warcraft dovedl k dokonalosti, protože rozdíly mezi budovami a postavami orků a lidí jsou také diametrálně odlišné, že někdy máte opravdu pocit, že za každou stranu hrajete jinou hru. Narozdíl od Duny je zde přítomno mnohem více "user-friendly" ovládání.

Warcraft: Orcs and Humans

Po dvou letech sice vyšel druhý díl (zajímavostí je, že ne pod hlavičkou distributora Interplay, ale Cendantu), ale dá se říci, že svého předchůdce nepřekonal. Měl sice lepší engine, ale grafika spíše připomínala něco jako hru pro děti vy stylu "Barbie: Adventures of Ken 2". Prvky jednoduchého ovládání byly sice převratné (označení čtvercem se dnes používá již téměř standardně), ale nebylo to ono. Uvidíme, jaký bude Warcraft III, který bude vydán distribuční společností Havas Interactive, jehož bychom se měli dočkat na podzim.

Pokud to tedy shrnu - první díl byl vlastně první zábavnější realtimovou strategií. Druhý díl sice přinesl další kopu zábavy, ale jako klony na prvním místě s Command and Conquerem od Westwoodů, do žánru mnoho nepřinesl. Warcraft I si určitě místo v pomyslné síni slávy klasických her zaslouží...

Autor:


Témata: Blizzard, Fond, Warcraft


Nejčtenější

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
RECENZE: Uncharted Lost Legacy je dámská jízda ve velkém stylu

Voda je mokrá, drogy špatné a Uncharted je jednou z nejlepších her vůbec. Nic se na tom nemění ani v novém přídavku Lost Legacy, kde ikonického Nathana Drakea...  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdome Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Další z rubriky

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Iron Harvest
Strategie Iron Harvest obohatí 1. světovou válku o bojové roboty

Nový trailer očekávané strategické hry Iron Harvest ukazuje, jak by vypadala bojiště 1. světové války, kdyby mělo lidstvo k dispozici obří bojové roboty.  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.