Ilustrační obrázek k titulu World of Tanks, jedné z nejpopulárnějších her současnosti.

Rozhovor o World of Tanks: tvrdili nám, že zkrachujeme

  • 82
Firma Wargaming dnes patří mezi přední vývojářská studia, ale ještě před pár lety ji znala jen hrstka nadšenců. Ostatně hráli jste někdy tituly DBA Online, Massive Assault nebo Order of War? Společnost nicméně letos slaví patnáct let a v rozhovoru pro Bonusweb.cz přiblížila své začátky i budoucí plány.

Rozhovor proběhl na herním veletrhu E3 v Los Angeles, kde jsme hovořili s Arturem Protopopovem, který ve Wargamingu zastává pozici ředitele mezinárodního PR.

Nijak se netajíte tím, že jste s World of Tanks takový úspěch neočekávali. Co myslíte, že je jeho příčinou?
Řekl bych, že je za tím kombinace několika faktorů. Zaprvé je to obchodní model ke hraní zdarma, s nímž jsme odstranili bariéru mezi námi a hráči. Pro přístup do hry tak nemusíte zaplatit třeba tisícovku. Významné je i prostředí hry. Zkuste se zeptat pětiletého kluka, jestli je zajímavější Ferrari, nebo tank. Určitě zvolí tank. Roli tedy hrají dobré prostředí, obchodní model i propracované a zároveň jednoduše pochopitelné herní principy.

Jenže konkurence na poli titulů ke hraní zdarma je velká. Propagovali jste tedy hru výrazně, nebo vás lidé objevili sami a informace si pak předávali navzájem?
On-line hru pro masy nestačí jen vydat a ignorovat marketing. Ano, na propagaci, kampaních i positioningu usilovně pracujeme. Cílem je zajistit, aby do hry neustále přibývaly nové vlny hráčů. Děláme také hodně pro to, abychom do hry přilákali zpět ztracené uživatele. Jezdíme také na herní výstavy a snažíme se, aby se naše hráčská základna neustále rozrůstala. Ale zároveň je šeptanda v některých zemích tak silná, že reklamní kampaně musíme kvůli stabilitě serverů přerušovat. Stalo se to například v Rusku.

Některé z vámi zmiňovaných věcí jsou poměrně nákladné. Předpokládám tedy, že část z nich přišla až společně s úspěchem. Jak to bylo v začátcích?
Před pěti lety jsme na show, jako je E3, neměli peníze. Já jsem tehdy společně s několika dalšími lidmi jezdil po Evropě. Navštěvovali jsme novináře, kterým jsme hru ukazovali na noteboocích a vysvětlovali jsme jim, že by mohla být úspěšná. Některé lidi však bylo velmi těžké přesvědčit. A to nemluvím jen o ruském tisku. Všichni nám říkali něco ve smyslu: "Chlapi, během několika měsíců zkrachujete. Tenhle nápad nebude fungovat." Takže ano, začali jsme skromně a nyní se rozrůstáme.

Artur Protopopov, šéf mezinárodního PR ve společnosti Wargaming

Z oficiálního poslání společnosti je zjevné, že využíváte moderní manažerské praktiky. Jakou máte vizi pro následujících pět, či deset let?
To je velmi dobrá otázka, ale zároveň docela složitá. Z našich nejnovějších oznámení můžete vytušit, že se rozpínáme i na další platformy. Chápeme, že vývoj her jen pro PC nestačí. Momentálně tak pracujeme na World of Tanks pro Xbox 360 a mobilním titulu World of Tanks Blitz.

Akvizice

Společnost Gas Powered Games v roce 1998 založil herní návrhář Chris Taylor, který předtím vyvinul titul Total Annihilation.

Jeho nová společnost pak nabídla hry jako Dungeon Siege, Supereme Commander či Demigod.

Začátkem letošního roku se však potýkala s finančními obtížemi a Wargaming ji tehdy odkoupil.

Co se týče plánů na tři až pět let, tam těžko říci. V současné době se totiž soustředíme na tři veliké hry v on-line válečné sérii. A máme další studio, Gas Powered Games, vedené Chrisem Taylorem. To pracuje na neoznámené hře, která bude také velká a propracovaná.

Musíte tedy pochopit, že u on-line her po masy není možné titul jen vydat a zapomenout na něj. World of Tanks v Rusku vyšel před třemi lety a stále na něm pracuje okolo osmi set lidí. V nejbližších třech až pěti letech tak určitě budeme stále ještě vyvíjet World of Tanks, Warplanes a Warships. A budeme také pracovat na jedné, či dvou velkých hrách, které jsme ještě neoznámili.

A spojíte tuto trojici her v jednom světě?
To je dobrá otázka. Při rozhovoru ji ale položí každý novinář. V zásadě teď máme trojici samostatných titulů, které propojíme na komunitní úrovni. Hráči tak budou moci sdílet zkušenosti, kredity a podobně. Budeme mít jednotný prémiový účet. Pokud tedy zaplatíte deset dolarů ve World of Tanks, užijete si to i v dalších hrách. Tituly budou také propojené v rámci klanového válčení. Ale v současné době nepřemýšlíme o jejich propojení na jednom bojišti.

Titul World of Warships zatím vývojáři z Wargamingu předvádějí pouze za zavřenými dveřmi.

Četl jsem, že principy soubojů ve World of Warships jsou navíc poměrně odlišné.
Přesně, liší se i velikost map. Mapy pro tanky jsou velké takhle (rozmáchne se široce rukama), pro World of Warplanes takto (udělá menší gesto). Vyvážit je tedy bude veliká výzva. Takže kdo ví, jak se věci vyvinou v budoucnu. Momentálně jsou to tři samostatné hry propojené na komunitní a klanové úrovni.

Když plánujete novou hru, snažíte se pokračovat spíše v duchu World of Tanks, nebo více inovujete, ale přijímáte tak rizika s možným negativním dopadem na firmu?
Spojení těch tří her v jednom světě znamená, že musí zapadat ekonomicky, vyvážením i v oblasti herních mechanismů. S touhle trojicí her tedy využíváme stejné principy. Ale například u World of Tanks Blitz můžeme experimentovat. To je totiž jiná platforma, s jinými pravidly a jinou herní náplní.

A nebojíte se, že se bude hráčská základna překrývat?
Toho se nebojíme, nebráníme se tomu. Prémiový účet je propojený, pokud tedy zaplatíte jednou a hrajete všechny naše tituly, jsme rádi. Nejsme hamižní, nechceme od hráčů trojitou platbu za přístup do téhož světa. Více oceníme následnou šeptandu mezi přáteli. Spíše nežli sdírání hráčů je pro nás důležitý rozvoj komunity.

Jak byste definoval filosofii společnosti? Co je vaším firemním cílem?
Máme velmi standardizované a formalizované poslání. S láskou globálně nabízíme legendární on-line hry. Tak do budoucna definujeme naši strategickou vizi. Ale chápeme, že vývoj legendárních her pro nás znamená tvrdou práci. A s World of Tanks již lámeme rekordy, například v Guinessově knize.

Nabídku válečných titulů rozšiřuje i hra World of Warplanes, která je momentálně ve fázi betatestu.

Nejspíše nic nepovíte, ale zkusit to musím. Prozradíte něco o projektu bývalé společnosti Gas Powered Games, kterou jste v únoru odkoupili?Jasně, vyjde to příští týden (oba se smějeme). Musíte pochopit, že se k nám připojili teprve nedávno a pracují na prototypech. Mají několik možností, období i nápadů, ale je o tom příliš brzo mluvit.

A to je ten neohlášený projekt pro konzole, nebo ...
(přeruší mne) Jo, to jsou ti World of Tanks pro Xbox. S tím jsme vás škádlili.

Chtěl byste závěrem něco dodat?
Jen pošlu krátký vzkaz české komunitě. Od Wargamingu se může těšit na další a další vychytané věci. Chystáme také překvapení, které potěší výslovně české hráče.