Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Warhammer 40k Epic: Final Liberation

  12:00
Jak již tomu o víkendech bývá, i dnes se podíváme do herní minulosti. Mrkneme se na tahovou strategii, která je inspirována známou stolní hrou Warhammer 40k. Ač se jedná o hru starou již několik let, rozhodně ještě nepatří do starého železa. Zpracování sice časem zastará, ale to u strategií není to nejdůležitější.

Warhammer 40k Epic: Final Liberation Nevím, kolik z vás mělo možnost hrát stolní fantasy strategii Warhammer nebo její sci-fi klon Warhammer 40k (resp. Warhammer 40000), ale většina z vás o tomto fenoménu jistě alespoň slyšela. Tuto hru vydává již poměrně dlouho společnost Games Workshop a vzhledem k jejímu úspěchu není divu, že se tímto námětem nechali inspirovat nejen tvůrci knižních románů (u nás jsou momentálně k dostání první tři díly série o Gotrekovi a Felixovi od Williama Kinga), ale i producenti počítačových her. Není žádným překvapením, že všechny hry inspirované Warhammerem jsou strategie. Z prostředí fantasy Warhammeru těží několik realtimových strategií, z prostředí Warhammeru 40k pro změnu několik strategií tahových – konkrétně se jedná o hry Final Liberation, Chaos Gate a Rites of War. My se dnes v rámci pravidelného ohlédnutí za staršími hrami podíváme na první z nich, na tahovou strategii Warhammer 40k Epic: Final Liberation (dále jen FL).

Jak již bylo řečeno, hra FL je tahovou strategií a na svědomí ji má firma SSI, kterážto je v tomto oboru velmi známá a zkušená. Hra nabízí kromě samostatných bitev (kde je možno hrát jak za Impérium, Warhammer 40k Epic: Final Liberation tak za orky) jedno komplexní tažení, ve kterém se hráč chopí velení nad imperiálními vojsky s cílem osvobodit planetu Volistad od skřetích vojsk vojevůdce Skrolla. Hra je rozdělena na strategickou a taktickou část. Ve strategické části hraje hlavní roli mapa celého Volistadu, která je rozdělena na jednotlivé regiony. Najdeme zde informace o typu a zdrojích regionů a také o rozložení vlastních vojsk, jakožto i vojsk nepřátelských v regionech sousedících s již obsazeným územím. V každém tahu může hráč udělat jeden pohyb s každou ze svých armád, ale také doplňovat své vojenské síly. Největší složkou je regiment, který může být složen až ze čtyř kompanií, přičemž každá z nich má svého hlavního velitele. Tyto kompanie jsou dále rozděleny na oddíly složené z jednoho typu jednotek, každý oddíl má opět svého velitele. Jednotlivé součásti armád lze mezi regimenty transferovat. Svá vojska si můžete vylepšovat za zdroje, které plynou z jednotlivých provincií, čas od času se k vám také dobrovolně nějaká ta armáda přidá. Velmi často se samozřejmě stane, že svůj regiment pošlete do regionu obsazeného orky nebo naopak nějaká skřetí armáda provede protiútok na imperiální území – pak se hra přepne do bojového módu a vy si můžete užít tahovou bitvu.

Warhammer 40k Epic: Final Liberation Bojový mód je řešen izometricky a vytváří iluzi trojrozměrného bojiště. Krajina, ve které se boj odehrává, samozřejmě záleží na typu regionu, ve kterém ke střetnutí došlo. Nejprve má hráč možnost rozmístit v určité části mapy dle uvážení své jednotky a pak nastává klasická tahová bitva. V několika prvních bitvách má hráč k dispozici jen pár druhů jednotek a podobně je na tom i soupeř. Později, s dostatečným zázemím, se však imperiální vojska rozrostou a hráč se tak seznámí s mnoha typy vojenských jednotek, které vycházejí ze svých předloh ve stolním Warhammeru 40k. Zatímco v imperiálních armádách najdeme pro žánr sci-fi relativně typické stroje jako různé tanky, vznášedla či dalekonosné kanóny, na straně orků jsou k vidění dost bizardní stroje, které se navíc honosí úchylnými (a slangem zavánějícími) názvy typu Kannon Speedsta, Bonebreaka, Gobsmasha a podobně. Vojenské jednotky jsou obecně rozděleny na pěchotu, pozemní stroje, bojové roboty a letecké jednotky. Jednotky se od sebe liší hlavně pancéřováním (přední, boční, zadní), zbraněmi (různý dostřel, přesnost, účinnost a další parametry) a rychlostí. U některých bojových strojů (konkrétně u nosičů raket a bojových robotů) jsou prázdné sloty na zbraně a před každou bitvou se hráč může rozhodnout, jaké kulomety, kanóny, plazmomety, rakety a další Warhammer 40k Epic: Final Liberation legrácky na svoje stroje navěsí. Efektivnost vojáků také souvisí s jejich zkušeností, která má tři úrovně a závisí na počtu absolvovaných bitev. Všechny jednotky jsou přehledně zobrazeny a popsány v databázi (Codex Book), která je přístupná ze všech herních obrazovek. Cílem každé bitvy je dostat na nulu skóre soupeře – to je pro začátek dáno hodnotou armády a snižuje se s tím, jak dochází ke ztrátám. Na mapě jsou navíc dva speciální body, jejichž neobsazení stojí několik bodů skóre každé kolo a je proto důležité zaměřit své strategické plány právě na tato místa. Bojový systém je velmi propracovaný, takže nejde jen o přemísťování vojáků a palbu do nepřítele, ale v úvahu je třeba vzít i různé vychytávky - vojáci se mohou ukrývat za terénní překážky či do budov, pěchota se může zakopat (je-li k tomu vhodný terén) a zvýšit tak svou obranyschopnost, letecké jednotky mohou létat v několika výškových úrovních (což samozřejmě ovlivňuje jejich rozhled), pěchotu lze převážet speciálními transportními vozidly, některé zbraně mohou zbourat domy nebo vykosit stromy či jiné součásti krajiny a podobně. AI soupeře není špatná, jenom je škoda, že vyšší obtížnost znamená spíše přesilu nepřítele než jeho lepší uvažování. Hra má tři stupně obtížnosti, přičemž ten nejnižší zpřístupní hru i stratégům začátečníkům a ani střední Warhammer 40k Epic: Final Liberation obtížnost není příliš náročná. Při nastavení nejvyšší obtížnosti mají orkové obvykle početní převahu, přesto však mají vždy jednu velkou nevýhodu – nedisponují totiž dalekonosným dělostřelectvem (jedinou výjimkou je nosič dalekonosných raket s názvem Pulsa Rokkit, ale ten je dost drahý a v řadách orků se objevuje až v závěrečných misích), takže než se k sobě hlavní voje armád přiblíží, mohou již z dálky nadělat imperiálové v orčích řadách slušnou paseku, aniž by se museli bát dělostřelecké odvety. To je však v podstatě jediná negativní věc související s vyvážeností hry a hratelností.

Technické zpracování her, na které vzpomínáme v rubrice Klasika, pochopitelně nikdy nedosahuje kvalit dnešních titulů. Stejně je tomu i u FL. Ani v době vydání nebyla grafika nejsilnější zbraní této hry a s dalšími roky samozřejmě ještě více ztratila na atraktivnosti. Hra běží v rozlišení 640x480, ale pro hráče, pro které není na hře nejdůležitější neuvěřitelná grafika s vychytanými 3D efekty, to není až taková pohroma - grafika je sice poměrně jednoduchá, ale až na nedokonalé animace jednotek a dost divně provedenou střelbu je bojový mód je i dnes celkem koukatelný. Samotné vojenské jednotky svým zpracováním připomínají spíše dětské hračky, ale je to tím, že autoři se snažili držet miniatur Warhammer 40k Epic: Final Liberation ze stolního Warhammeru 40k. Vše okolo bojů je zpracováno velmi dobře – přehledná hlavní mapa a pěkné kresby v databázi jednotek rozhodně oko hráče potěší. Zvuková stránka je i dnes solidní, jelikož hlasy vojáků i efekty (většinou výbuchy a střelba, samozřejmě) rozhodně hře ostudu nedělají. Hudba není nijak zvláštní, ale stejně ji vždycky můžete vypnout, takže to nikoho nemusí příliš trápit.

Myslím, že fanoušci dobrých tahových strategií (a zejména fanoušci Warhammeru, pochopitelně) se klidně mohou u FL pobavit i dnes. Jak jsem již řekl, zpracování sice není nijak valné, ale není to ani žádná tragédie. Interface, ovládání a hratelnost jsou podle mého názoru na solidní úrovni, což spolu s propracovaným světem a jednotkami Warhammeru 40k činí ze hry velmi dobrou zábavu i dnes. Když si navíc uvědomíte, že k hraní vám stačí 90 MHz procesor a 16MB RAMky a hru při troše štěstí seženete levně v nějakém bazaru nebo přes inzerát, není co řešit. Takže pokud nemáte zrovna co hrát nebo nedisponujete nadupanou mašinou potřebnou ke spuštění nejnovějších her, nezbývá než se chopit velení nad imperiálními vojsky a očistit Volistad od hnusných orků jednou provždy.

Autor:
Témata: hračky, Raketa, Robot
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

novinky 14. 4. 2024 16

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

magazín 12. 4. 2024 94

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

novinky 18. 4. 2024 77

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

novinky 18. 4. 2024 7

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čeští Warhorse slibují brzké oznámení nové hry. Co by to tak asi mohlo být?

novinky 11. 4. 2024 29

Více než šest let od vydání nejvýznamnější české hry posledních let Kingdom Come: Deliverance...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

novinky 18. 4. 2024 77

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

novinky 18. 4. 2024 7

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Digitální láska. Kdo jsou nejzajímavější videoherní milenci

magazín 18. 4. 2024 0

Premium Láska je prý něco, po čem touží spousta z nás. A očividně není řeč jen o reálných osobách, ale...

Vrací se Rayman, ale zase ne tak, jak bychom si přáli

novinky 17. 4. 2024 1

Série Rayman patří k těm nejlepším hopsačkám vůbec, nový díl je ovšem v nedohlednu. Letos se chystá...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...