Výrobce: Black Hole Games

• dvě zajímavé rasy
  • vcelku dobře udělaná kampaň
  • po čase příliš mělká hratelnost
  • chyby originálu přetrvaly

Solidní datadisk k nikterak výjimečnému titulu. Potěší zejména ty, kterým se zalíbily velkolepé, byť takticky nepříliš hluboké bitvy originálu. Je také pořádně obtížný

Warhammer: Mark of Chaos - Battle March (PC)Vzpomínáte si ještě na rok a půl starou realtime strategii Warhammer: Mark of Chaos? Pokud ne, rozhodně nemusíte mlátit hlavou do zdi, jelikož tento kousek rozhodně nepatřil k těm, které by hráčům měly utkvět v paměti.

Oproti sci-fi odnoži světa, tedy Warhammer 40.000 a jeho RTS Dawn of War, jejíž popularita žije dodnes, se Mark of Chaos s velkým úspěchem nepotkal. Ne že by šlo o špatný titul, ale byla pro něj typická naprostá nevýraznost.

Je proto docela s podivem, že se autoři z Black Hole ruku v ruce s Namco Bandai odhodlali k vypuštění datadisku. Pokud by šlo jen o počítačovou verzi, asi bychom se ho nikdy nedočkali, ovšem hra nyní vychází také na Xboxu 360 a v rámci této příležitosti byla obsahově obohacena. Tak proč ty přídavky nevydat hned také na PC, že? Každopádně, jestliže se vám Mark of Chaos líbil, což se klidně mohlo stát, určitě vás dvě nové hratelné frakce, jedna kampaň a spousta multiplayerových map potěší.

Gameplay trailer

Warhammer: Mark of Chaos - Battle March (PC)Kampaň funguje jako v originálním Mark of Chaos. Civíte na strategickou mapu, na níž ale nemůžete dělat nic jiného, než posouvat svou armádu z jednoho boje do druhého. V bitvách své svěřence ovládáte realtimovou formou. Nejde navíc o jednotlivé pohůnky, ale rovnou celé regimenty a samozřejmě také hrdiny.

Stavba základny tu neexistuje, takže se musíte smířit s doplňováním početních stavů mezi misemi. Jen o kousek dál můžete pořizovat jednotkám upgrady, například lepší brnění či zbraně. A samozřejmě nesmí zůstat ochuzeni ani stateční hrdinové. Těm se pro změnu hodí flakónky s ozdravnou šťávou a samozřejmě také zbraně. Každý hrdina totiž má vlastní inventář. A také sbírá zkušenosti a může se vyšplhat až na čtyřicátou úroveň. Na každém levelu se přitom naučí novým schopnostem, nebo vylepší ty staré.

Warhammer: Mark of Chaos - Battle March (PC)Také řadové jednotky se v boji zlepšují a zocelují. Funkčně se to projevuje především zvětšením kapacity regimentů, do nichž tak vměsnáte více bojovníků. To je na Mark of Chaos i jeho datadisku možná to vůbec nejlepší. Zkrátka si pěstujete vlastní armádu, o to více ale zamrzí citelné ztráty. A vězte, že Battle March vám jich připraví více než dost. Někdy dokáže být totiž pekelně tuhý.

Kampaň se skládá ze dvou tažení. V jednom ovládáte Orky a v druhém temné elfy. Tedy obě nové frakce. Cíle misí jsou přitom mnohem variabilnější než v Mark of Chaos. Za temné elfy se například zmocníte obrů pomocí kontroly myšlenek. Poté se s nimi vydáte zničit lidský hrad. Obléhání a bombardování hradních hradeb se ve hře vyskytuje sice málo a pouze za Orky, ale stojí opravdu za to.

Warhammer: Mark of Chaos - Battle March (PC)Příběh sice není kdovíjak propracovaný (užijete si ho však i bez znalosti komplexní předlohy), na druhou stranu se ho autorům daří vyprávět prostřednictvím podařených sekvencí.
Temní elfové využívají svých orčích ex-otroků k pokoření nenáviděných elfů vznešených. Celé se to samozřejmě trochu zkomplikuje, čemuž napomáhá prolínání obou tažení v rámci jedné kampaně. Chvíli hrajete za zelenonožce a pak zase za nenávistné elfy.

Kromě povinných úkolů, bez jejichž splnění se dále nehnete, jsou na mapách ještě vedlejší úkoly, do kterých se vrhnout můžete, ale nemusíte. Pokud se k tomu přece jen odhodláte a uspějete, získáte nějaký ten cenný bonus. Ještě dodejme, že nelze ukládat během misí, a pokud neuspějete, musíte je rozjet odznova. Hru lze uložit teprve po skončení bitvy na strategické mapě. To obtížnost logicky ještě zvyšuje.

Warhammer: Mark of Chaos - Battle March (PC)Orkové se sice v omezené podobě vyskytovali už v Mark of Chaos, ovšem tentokrát vytahují do boje s mnohem širším repertoárem. Nechybí mezi nimi fanatičtí goblini, jezdci na divokých prasatech a neomalení obři. Temní elfové spoléhají na poněkud lehčí a vychytralejší jednotky, ovšem taktika obou frakcí je nakonec velmi podobná, stejně jako u všech ostatních.

Popravdě, ani Battle March nepředstavuje nějaké taktické hody a nejistě uspějete tak, že své bojovníky na blízko rozestavíte někde vepředu, dozadu hodíte co možná nejvíce střelců a na strany umístíte kavalerii. Pak už jde jen o to, nepřítele šikovně uzamknout a ubít. Prakticky všechny mise probíhají podle tohoto mustru, což variabilitu úkolů poněkud relativizuje. Opravdu zajímavé a napínavé boje nastanou teprve při obléhání, kdy chtě nechtě musíte jít agresivně do útoku.

Warhammer: Mark of Chaos - Battle March (PC)Bohužel, ani u dvojice nových frakcí se tak úplně nepovedlo vybalancovat síly, a tak se nedivte, že dvě papírově zhruba stejně nastavené armády budou mít zcela odlišné výsledky. Někteří hrdinové jsou totiž až nadměrně silní, zatímco určité jednotky jsou spíše na obtíž. Jmenujme například goblinní vrhače kopí. A je jich více. To taktiku opět dosti svazuje a nutí hráče vybírat jen několik málo typů osvědčených jednotek.

Nepříliš vyvedenou umělou inteligenci předchůdce se Battle March moc vylepšit nepodařilo. Jednotky nepřítele sice dokáží využít svých schopností, nikoliv však v pravý čas. Navíc se na hráče vrhají dost bezmyšlenkovitě a občas zapomínají reagovat na dalekonosné ostřelování. To však nic nemění na tom, že bitvy působí poměrně velkolepě a přinejmenším na pohled evokují atmosféru Warhammeru.

Warhammer: Mark of Chaos - Battle March (PC)Proto je poměrně nasnadě, že největší zábavu si se hrou užijete v multiplayeru. Mnohem více se tu projeví rozdílnost jednotlivých frakcí a navíc se eliminují chyby umělé inteligence. Hra sice stále zůstane takticky vcelku dost omezená, ale sem tam nějaká ta rychlá bitva rozhodně pobavit dokáže, obzvlášť když pro vás slůvko Warhammer není španělskou vesnicí.

Grafický engine zůstal pochopitelně nezměněn a je třeba říci, že je to na něm sice poznat, na druhou stranu je stále velmi robustní a jednotky zvládá zobrazovat ve velkých počtech i slušné kvalitě. Pokud byl navíc originál až příliš hardwarově náročný, datadisk je na tom stejně, což ale ve světle technologického pokroku znamená, že si ho na vysoké detaily pustí mnohem více hráčů.

Jistě nečekáte, že budeme na Battle March vynášet do nebes. Na to bohužel datadisku nestačí originál, který je pouze nadprůměrný. A tak si ani přídavek nemůže kdovíjak vyskakovat, přestože v rámci možného odvádí dobrou práci a fandy hry docela určitě uspokojí.

68 %

85 %

Doposud hodnotilo 180 čtenářů