WAR Online

WAR Online

Warhammer Online - pusto a prázdno na bitevním poli

  • 246
Největší konkurent World of Warcraft již pár týdnů láká fanoušky MMORPG na další virtuální maratón. Je skutečně o co stát?
70

Warhammer Online: Age of Reckoning

Platforma: PC
Výrobce: Mythic Entertainment

  • zajímavá skladba povolání
  • vynikající PvP s důrazem na taktiku
  • teleportace do PvP scénářů a zpět
  • zábavné Public Questy
  • Tome of Knowledge
  • vývoj a profilování postavy na všech frontách
  • mraky achievementů
  • zdlouhavá řemeslná výroba (lektvary, talismany)
  • rozdrobenost jednotlivých ras
  • dlouhé čekací doby na PvP scénáře
  • pusté RvR zóny
  • špatně řešené cestování
  • chudé PvE
  • aktuální nedostatek hráčů

Nadějné MMORPG s důrazem na PvP, jehož úspěch stojí a padá s počtem vyzrálých hráčů, kteří jsou ochotní válčit s rozumem. Zatímco při startu praskaly herní servery ve švech, hráčská základna klesá a virtuální svět Warhammeru zeje prázdnotou. Nezbývá tedy než doufat, že se vývojáři z Mythicu postarají o efektivní řešení nastalé situace - pohřbívat Warhammer Online se všemi zajímavými nápady by bylo skutečně smutné.

Herní karta

Warhammer OnlineO nové onlinovce z prostředí fantasy světa Warhammeru se toho napovídalo od oficiálního oznámení více než dost. Také od startu finální verze již uběhlo několik týdnů, ale s recenzí jsme si dali na čas z jednoho prostého důvodu.

Warhammer Online od vývojářů z Mythic Entertainment, kteří v současné době poslušně hákují pod přísným dohledem Electronic Arts, je zbrusu novou, nezaběhnutou onlinovkou, jakou již z principu nelze hodnotit hned po vydání.

Hráči v první fázi prozkoumávají rozlehlý virtuální svět, oťukávají si nové herní principy, zvykají si na soubojový systém i uživatelské rozhraní a jsou na hony vzdáleni kýženému rozpoložení, kdy by dokázali hru alespoň se špetkou objektivity ohodnotit.

Warhammer OnlinePokud bychom nad Warhammer Online vyřkli ortel právě v této době, hodnocení by rozhodně nešlo pod 90 %. Testovat onlinovky je však věcí velice ošemetnou - MMORPG se vyvíjí, vývojáři je zbavují dětských nemocí a přidávají další obsah.

Neduhy, jež bychom na začátku kritizovali, nemusí být za čtvrt roku vůbec aktuální, což však bohužel platí i naopak. Atraktivita Warhammer Online pár týdnů po vydání postupně klesá a věrni zůstávají hlavně fandové, kteří jsou připraveni svůj virtuální domov bránit do poslední kapky krve.

Warhammer OnlinePro začátečníky jen připomínáme, že Warhammer Online je tradičním MMORPG a jako takové zahrnuje povinnost platit pravidelné měsíční poplatky, jež nijak nevybočují z průměru. Pokud si hru pořídíte, získáte automaticky měsíc zdarma, ale další hraní už si musíte platit.

Na počáteční tvorbě postavy se tentokrát zaseknete z trochu jiného důvodu než u většiny onlinovek, a zatímco třeba v Age of Conan můžete strávit hodiny při úpravě vzhledu, zde vás zaměstná náročný výběr povolání. Vývojáři z Mythic Entertainment servírují natolik zajímavou skladbu postav, že se před konečným rozhodnutím možná nevyhnete několika zkušebním kolům.

VIDEO

Warhammer OnlineZnalcům Warhammeru jistě nemusíme zdůrazňovat, že ve hře si jde po krku Řád s Chaosem (Destruction). Pokud si na jednom serveru přisvojíte postavu z jedné frakce, pro dalšího avatara z opozice budete muset vyrazit na jiný.

Serverů je ve hře poměrně dost, takže s tím rozhodně nebude problém, i když v případě Warhammer Online se názorně ukazuje, že méně je někdy více. V rámci každé ze dvou frakcí se proti sobě postaví vždy dvě rasy: Dark Elves vs. High Elves, Greenskins vs. Dwarfs a Chaos vs. Empire. U jednotlivých ras pak narazíte minimálně na tři povolání, ze kterých můžete při zrodu hrdiny/hrdinky vybírat. Najdete zde všechny známé archetypy a nechybí tak třeba tankové, healeři ani damage-dealeři.

Warhammer OnlineAutoři nezůstali pouze u tradičních postav a snažili se povolání něčím ozvláštnit, za což jim patří naše uznání. U temných elfů tak narazíte třeba na healera se skvělou damage (Disciple of Khaine) a v armádě císaře Karla Franze nechybí charismatický lovec čarodějnic (Witch Hunter), který v jedné ruce svírá křesadlovku a ve druhé rapír.

Na výběr je toho však pochopitelně více - temný mág (Magus) v barvách Chaosu levituje na magickém disku a na vyšších levelech si obléká naleštěná brnění a damage-dealer (White Lion) z řad vznešených elfů nevyráží do boje bez ochočeného lva.

Warhammer OnlineS výběrem postavy však přichází první problém, s nímž se Mythicové budou muset potýkat po celou dobu provozu hry. Jelikož si Warhammer Online zakládá především na PvP, kde se s požehnáním tvůrců mydlí pouze Řád a Destrukce, mohou hráči jednoho krásného dne zbořit celé MMORPG jako domeček z karet.

Stačí, když ještě více stoupne zájem o postavy z řad Destrukce a časem nebude koho masakrovat. S tím ostatně již autoři na některých serverech bojují v podobě nabídky zkušenostních bonusů pro Řád, ale zdaleka nejde o jedinou osinu v zadnici sympaťáka Paula Barnetta, který v Mythic Entertainment dohlíží na novou onlinovku z pozice kreativního ředitele.

Warhammer OnlineDalším problémem, který se krátce po spuštění neprojevil v takové míře jako nyní, je zbytečná rozdrobenost hráčů v rámci jedné frakce.

Zatímco ve World of Warcraft se všichni příslušníci Aliance nebo Hordy potulují od určitého levelu ve stejných lokacích, herní systém Warhammer Online přináší každé rase vlastní příběh, rozdělený do kapitol.

Můžete jej zkonzumovat s jednou postavou a zároveň mít jistotu, že pokud si vytvoříte hrdinu či hrdinku jiné rasy a zároveň stejné frakce, prožijete další příběh v odlišných lokacích. Na první pohled bezpochyby super nápad, který však stojí a padá s počtem hráčů.

Warhammer OnlineNemytý skřet může slintat na holé půlky svůdných temných elfek a plnit questy v jejich táboře, ale přichází tak o vlastní příběh. Navíc mu nikdo nezaručí, že se tyto nestoudné bojovnice nevydají očumovat vyvinuté seveřany z Norscy.

Ve výsledku tak není výjimkou, že během tříhodinové PvE seance nepotkáte jediného živáčka a musíte se spolehnout jen sami na sebe, což je s některými postavami problém. Nejeden hráč se pak v tu chvíli s chutí vrátí k singleplayerovým titulům, kde se také realizuje bez asistence ostatních hráčů, a navíc bez měsíčních poplatků.

Warhammer OnlinePvE část Warhammer Online vůbec trpí řadou nemocí, a přestože se na oko tváří jako plnohodnotná a hodná srovnání s The Lord of the Rings Online, World of Warcraft a dalšími v tomto směru oceňovanými onlinovkami, skutečnost je bohužel trochu jiná.

Klasické instancované dungeony zde svým způsobem nahrazují speciální Public Questy, které však většinou není s kým plnit a questování se tak zvrhává v pouhé grindování, obalené haldou textů, jež ocení pouze skalní fandové Warhammeru. A přitom by stačilo jen spojit několik serverů dohromady a uměle tak navýšit počet hráčů, kteří o PvE jeví alespoň nějaký zájem.

Zmiňované PQ totiž patří k tomu nejlepšímu, co Mythicové nabízí a je skutečně smutné sledovat, jak v pustých lokacích leží ladem. Krátce po startu hry vše fungovalo dokonale a Public Questy v Tier 1 (lvl. 1-10) šly na dračku - kdo však nedržel krok s první vlnou nadšených hráčů a zůstal pozadu, v Tier 2 už partu na společné dobrodružství sháněl jen velmi obtížně.

Warhammer OnlineSystém těchto veřejných questů je přitom směšně jednoduchý a zároveň velice zábavný. Jakmile se dostanete na místo, kde takový PQ probíhá (v každé lokaci jich je hned několik), automaticky se zapojíte do společného řešení nějakého úkolu.

Ten většinou spočívá v likvidaci velkého množství základních nepřátel, jež následně nahradí šampióni (Champion - s nimi už si samy poradí jen některé postavy) a nakonec přijde vypečený boss (Hero), který většinou vyžaduje spolupráci celé skupiny dobrodruhů.

Warhammer OnlineVelkým plusem je, že tyto Public Questy se neustále opakují, jejich plněním získáváte speciální body vlivu (Influence) a kromě posunu do dalších kapitol v příběhové lince fasujete i skvělé vybavení. Třešničkou na dortu jsou pak nadupané předměty, které si po splnění takového questu vyslouží ti nejaktivnější.

Bez dalších hrdinů však z veřejných questů vzniká nudný grind, kdy se snažíte nasbírat co nejvíce bodů vlivu, než se vám do cesty postaví šampióni, popřípadě boss. Nikdo vás nenutí, ale odměny u NPC jsou zajímavé, a tak se takový vlk samotář dobrovolně smaží ve vlastní šťávě.

Warhammer OnlineHřebíček do rakve PvE částí Warhammer Online nakonec zatlouká nevyřešené cestování. Postavy nejsou žádní rychlíci, mounti přichází na řadu až od dvacátého levelu a v Tier 2 tak strávíte spoustu času zdlouhavým pobíháním ke speciálním stanovištím, odkud vás létavci (Flying Master) za drobný poplatek dopraví do hlavního města (The Inevitable City / Altdorf - aukce, banka, trenéři řemesel atp.) či domovských lokací zbylých dvou spřátelených ras.

Warhammer OnlineJeden takový létavec připadá na dvě lokace v rámci každého Tieru, což je skutečně žalostně málo. A zatímco v MMORPG Age of Conan jsme se v rámci nudného cestování alespoň příjemně kochali okolní krajinou, zde toho ke sledování moc není.

Grafika rozhodně není špatná, působí stylově a zapřísáhlé fanoušky Warhammeru možná dožene až k slzám, ale na druhou stranu nenabízí nic výjimečného k pokoukání. Stejným způsobem lze ostatně hodnotit i soundtrack, s nímž autoři nic nekazí, ale kvalit The Lord of the Rings Online nebo Age of Conan bohužel nedosahuje.

Warhammer OnlineSituaci tak částečně zachraňuje rozmanitý vývoj postav a samozřejmě PvP řežba, k níž bylo toto masivně multiplayerové RPG primárně stvořeno.

Stejně jako ve většině MMORPG se ani zde nevyhnete klasickému klikání na ikony s příslušnými schopnostmi, jež je zapotřebí vhodně kombinovat a naplno tak využívat možností virtuálního hrdiny či hrdinky. V současné době lze dosáhnout maximální 40. úrovně, ale s růstem zkušeností se postup na další levely značně prodlužuje a Warhammer Online tak naštěstí není záležitostí několika propařených dní.

Warhammer OnlineNPC v chráněných válečných táborech nabízí k zakoupení různé schopnosti, a to jak v klasické formě, tak i v podobě mistrovského tréninku - pro každé povolání tři stromy dovedností, díky nimž můžete postavu dále profilovat.

Ovšem kromě zkušenostních bodů vás čekají i speciální body proslulosti a slávy (Renown), jež lze získat zabíjením ostatních hráčů v PvP. Za ně si pak můžete ve válečných državách nakupovat mocné předměty a opět dále vylepšovat vlastnosti postavy. Za zmínku ostatně stojí i preference různých taktik a rovněž supersilných speciálních útoků, jež lze používat během boje v závislosti na rostoucí morálce.

Warhammer OnlineDíky tomu je akce ve Warhammer Online poměrně strategická a bez taktiky se na vyšších levelech neobejdete. Tím si však autoři opět trochu zadělali na problémy, jelikož v PvP mnohem více záleží na chování jednotlivých hráčů a ctění role jejich vypiplané postavy.

S náhodným výběrem hráčů do PvP scénářů totiž zákonitě dochází k situacím, kdy má jedna ze dvou bojujících stran již předem prohráno jen proto, že pár hejsků ve skupině odmítá spolupracovat a nesmyslně hrabe na svém písečku (Guild Wars déjá vu).

Nic na tom bohužel nezmění ani prosby všech ostatních, aby se léčitelé věnovali především péči o zraněné a demonstraci vlastní síly odsunuli na druhou kolej. Když pak za večer chytnete pět takových bitev, na které navíc musíte vždy zhruba 20 minut čekat, velice rychle přijdete o veškeré iluze.

Warhammer OnlineNěkteří jistě namítnou, že s čekáním na PvP nemají žádný problém a ve špičce jdou v podstatě nepřetržitě z jedné bitvy do druhé, ale stížnosti mnohých dalších hráčů hovoří o opaku.

Dokážeme akceptovat, že situace je na některých serverech mnohem lepší a v zaplněném Tier 4 asi skutečně není co řešit, ale pokud akce pro nedostatek hráčů na nižších levelech upadá, je rozhodně něco špatně.

Jen málokdo dobrovolně podstoupí pár týdnů nudy, aby se po urputné lopotě konečně dočkal zasloužené porci zábavy. To ostatně platí i v případě RvR oblastí (Realm vs. Realm), kde mohou desítky nadšenců bojovat o pevnosti s využitím všech možných válečných prostředků. Nápad skvělý, provedení zajímavé, ale hráči chybí a tyto lokace opět zejí prázdnotou.

Warhammer OnlineJak z toho ven? Chlapci z Mythicu by měli co nejdříve začít řešit nedostatek hráčů, a to radikálním způsobem. Když je v páteční večerní špičce většina serverů s populací "Low" a jen hrstka s "Medium" a na PvP se čeká přes půl hodiny, tak to jde s Warhammer Online od desíti k pěti.

Co takhle spojit servery dohromady a zhustit populaci tak, aby se minimalizovaly čekací doby na skvělé PvP scénáře a zvýšil počet hráčů se zájmem o Public Questy a RvR zóny? Jen těžko někdo v současné době vyřeší rozdrobenost mezi jednotlivé rasy, ale určitým posunem by mohlo být přidání Flight Masterů pro rychlejší pohyb mezi lokacemi, alespoň v rámci jednotlivých Tierů.

Warhammer Online má velký potenciál, ale podobně jako Age of Conan se hroutí kvůli závažným nedostatkům. Fandové to překousnou, ale většina hráčů zmizí za sedmero horami a těžko se někdy vrátí zpět. A přestože by si hra v plné startovní síle zasloužila vyšší hodnocení, nyní má rozhodně co dohánět.

*** Abychom předešli zbytečným citovým výlevům v diskuzi: Autor textu není placen Blizzardem, World of Warcraft už pár let nehraje a ani po tom netouží. Pokud by si měl ze současných onlinovek vybrat a vrátit se znovu do starých známých světů, sáhnul by po Age of Conan nebo The Lord of the Rings Online. Spíš si ale trochu orazí a počká, až odstartuje vesmírné MMO Jumpgate Evolution.


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

86 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 429 čtenářů