Osud dlouhé roky vyvíjené MMORPG Warhammer Online byl v mnoha svých úsecích značně pohnutý. Původní výrobce, firma Climax, strastiplný a nákladný vývoj v roce 2003 raději úplně ukončila. Posléze se sice začaly objevovat pozitivní zprávy a spekulace o obnovení tvůrčích prací, nicméně oficiálně bylo pořád ticho po pěšině. Až nedávno se nový výrobce, Mythic, rozhodl poodhalit od píky vyvíjený projekt s tím samým názvem.Toto studio možná nemá na svědomí hity se jmény World of Warcraft či Everquest, ale provozuje „jen“ Dark Age of Camelot, nicméně o jeho kvalitách jasně svědčí obrat 250 milionů dolarů, který produkuje.
Atmosféra války by měla být jednoduše dokonalá a zároveň nebude působit nijak naroubovaně, naopak – zcela přirozeně.
Warhammer Online se odehrává v klasickém světě Warhammeru, což je ten s jasně čitelnými prvky fantasy. Možná si řeknete, že podobných her už vyšly desítky – pár z nich je veleúspěšných, některé zapadly či živoří a vůbec nejvíce jich zaniklo. Mythic má však za sebou silnou licenci od společnosti Games Workshop, jež je pro vytvoření úspěšné onlinovky ideální.Mluvčí Mythicu, Steve Perkins, nám poodhalil největší premisu a zároveň klad celé hry: „Warhammer je svět plný války! A chceme, aby to i hráči pocítili na každém kroku. Jasně, jiné hry také nabízí konflikty, ale ve městech panuje klid, zřídka vidíte samovolně bojující jednotky, lidé chodí pouze na lov do stále stejných oblastí. Ve Warhammeru bují bitky před vašimi dveřmi, bojuje se o mosty, mlýny nebo doly.“ Atmosféra války by měla být jednoduše dokonalá a zároveň nebude působit nijak naroubovaně, naopak – zcela přirozeně. Už první úkol vás nenechá na pochybách. Namísto zabíjení obligátních krys, musíte odrážet drsný útok nepřítele. Téma války se odráží rovněž v craftingu, což je výroba předmětů. I zde platí motto: co bych mohl jako hráč vyrobit, abych pomohl své straně ve válce?
Na počátku bude zapotřebí se rozhodnout pro jednu ze šesti ras. Lidé, elfové a trpaslíci společně tvoří stranu dobra. Lidé chaosu, temní elfové a orkové jsou naopak ti zlí. Následují nějaká ta povolání, jako mág, válečník či zloděj a také volba pohlaví, jež je umožněna všem rasám, kromě orků. Ti se totiž nerodí, nýbrž vznikají z hub a jejich druhou variantu tvoří goblini, kteří jsou menší a chytřejší, takže se hodí pro povolání ve stylu zloděje apod. Velice zajímaví nám přijdou i chaotici, kteřímají v oblibě nejrůznější mutace a s postupem do vyšších sfér se tak klidně může stát, že vašemu avatarovi vyroste chapadlo nebo mocné krabí klepeto.
Pokud jedna ze stran projede i boj o své město, otevírá se vítězům prostor pro rabování, ničení budov, ale vždy jen po omezenou dobu, pak se zde objeví silní NPC strážci, kteří útočníky vyženou a jede se nanovo.
Vývoj postavy kupodivu neprobíhá tradiční levelovou formou, ale pouze dosahováním jednotlivých schopností v rámci určené kariéry. Těch můžete budovat hned několik, přičemž jednou dosažené dovednosti vám zůstanou napořád. Plněním úkolů a zabíjením monster získáváte zkušenostní body – některé ability pak stojí jejich větší počet, jiné menší. Kvalita postavy by tak nebyla na první pohled patrná, což by ztěžovalo uskupování družin. Proto bude každý charakter oceněn alespoň určitým počtem bodů, aby se do pokročilých skupin náhodou nedostal nováček a naopak. Tento systém možná vypadá až příliš komplikovaně, ale je ideální k výrazné diferenciaci jednotlivých charakterů.Kdo někdy hrál Dark Age of Camelot, jistě mu nebude neznámý oblíbený koncept „Realm vs. Realm.“ Ve Warhammer Online se ho Mythic rozhodl ještě vylepšit. Šest ras je rozděleno do párů (lidé proti chaosu, orkové proti trpaslíkům a elfové vs. temní elfové). Každá strana dostane jedno hlavní město, přičemž mezi metropolemi leží vždy tři bojové zóny. Jedna z nich je vždy označena coby bojiště. Když na něm jedna z ras prohraje, posunuje se fronta o jednu zónu dál. Pokud jedna ze stran projede i boj o své město, otevírá se vítězům prostor pro rabování, ničení budov, ale vždy jen po omezenou dobu, pak se zde objeví silní NPC strážci, kteří útočníky vyženou a jede se nanovo. Jak ale vyhrát takové území? Všechno, co hráči na frontě dělají (crafting, PvP), přináší vítězné body. Nejdůležitější proto jsou instance, kde bojují šestnáctice soupeřů proti sobě. Prostě sami či se skupinou běžíte k danému stanovišti, kde se přihlásíte, hra vám najde adekvátní nepřátele, případně je doplní o boty a může se jít na věc. Pokud už se vám nebude chtít bojovat proti předepsanému protivníkovi, umožní vám hra vydat se na výlet, pomoci aliančním rasám. Temní elfové cestují pomocí lodiček v podzemních vodách, trpaslíci mají svou podzemku a orkové se nechávají vystřelit katapultem.
World of Warcraft naučil vývojáře, že jedním z klíčů k úspěchu je sólové dobrodružství se spoustou zajímavých úkolů, a to i v onlinovce. Proto bude Warhammer Online zpočátku tvořen z 80% právě jím, ovšem už zde se začnou objevovat první zárodky PvP, tedy souboje hráčů s hráči, které později jasně převládnou. Ze zmíněného MMORPG velikána si tvůrci vzali ponaučení i v otázce přístupného ovládaní – zdejší svět by vás tak měl po několika minutách doslova pohltit, bez jakýchkoliv přebytečných zádrhelů a složitostí. Ani s případnou smrtí si nemusíte dělat starosti, největším trestem totiž bude doba, kterou strávíte přemístěním se z respawn pointu zpět do víru konfliktu.
Index očekávání: 90%