Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Warrior Kings: Battles – první dojmy

  12:00
Vynikající herní systém, originální vývoj ras, skvělá umělá inteligence a pravý požitek z fantastických bojů – to vše v jedné z nejlepších RTS za poslední roky. Více - než nabídneme podrobnou recenzi - v našich dojmech z novinářské preview verze.

WARRIOR KINGS: BATTLES
Výrobce: Black Cactus
Vydavatel: Empire Interactive
Datum vydání: březen 2003
Homepage

Warrior Kings: BattlesMinulý rok se rozrostla skupina nejlepších realtimeových strategií o dva nové členy. Ať už si fandové jednotlivých her myslí cokoliv, Warcraft III i Age of Mythology patří k absolutní špičce ve svém žánru. Letos k realitemeové strategické elitě přibudou dva tři další tituly. Které to přesně budou, se ukáže až po dostatečném odstupu. Každopádně už rok se připravuje jeden ze žhavých kandidátů na toto místo a dojmy z novinářské preview verze hry Warrior Kings: Battles naznačují, že po stránkách umělé inteligence a herního systému se může rovnat i těm nejlepším.

Warrior Kings: Battles na první pohled vypadá jako další pračka na peníze z prodaných kopií. Leckomu se bude zdát, že oproti původnímu Warrior Kings se obměnil jenom příběh a hrstka jednotek (Warrior Kings: Battles se nebude prodávat jako datadisk). Po prvním dojmu se ovšem opět se ukazují parádní boje, kompletně přepracovaná AI a promyšlený herní systém, nyní spojený se zajímavou kampaní. Děj navazuje na konec předchozího dílu, v němž hrdinný Artos, Warrior Kings: Battlessjednotitel světa Orbis, po letech válek založil novou panovnickou dynastii. Ta vládnula v klidu a pokoji přibližně sto let, než byl zavražděn její poslední nástupce. Vládá se hroutí, začínají léta nepokojů, občanských válek a rebelií.

Mapa Orbisu se rozdrobila na dvaadvacet provincií pod držením odbojných generálů, rytířů, samozvaných pánů i nejrůznějších fanatiků a jediná cesta z chaosu vede přes násilné sjednocení jednotlivých oblastí. Za ovládnutí každého území dostane člověk různé bonusy do dalších misí (zvýšení populačního limitu, nové jednotky nebo lepší technologický strom). Někdy se nabízí více možností a je už na vlastním rozhodnutí, kam se vydat. Získat oblast s velkými bonusy může být někdy daleko těžší než se zmocnit sousední provincie pod správou slaboučkého generála. A po jejím obsazení se dokonce může otevřít cesta k atraktivnějším končinám.

Autoři pečlivě vybalancovali herní systém podle připomínek hráčů, nicméně základní schéma se nemění: Centrem města je tvrz a později hrad, do nějž se sváží suroviny a po jehož zničení hra končí. Kolem něj staví vesničané „městské budovy“ jako kasárny, banky, taverny nebo univerzity. Druhou sortou tvoří „venkovské“ budovy, jež musí stát mimo město, a tím taky nejsou chráněny hradbami (např. vesnice, kostel, mlýn nebo pila). Vesnice slouží jakožto výchozí bod sběru surovin a farmařící, kutající Warrior Kings: Battlesnebo dřevo sekající lidičkové do ní skládají svůj náklad, o jehož převoz do hradu se stará povoz s koněm. Už tady se nabízí zajímavá taktika odříznout transportu cestu, a tím utnout přísun zdrojů. Navíc farmy nejenom produkují jídlo, ale také zásobují vojenské jednotky. Čím víc vojáků, tím klesá výnos z pěstování. Povraždění zemědělci jsou tudíž pořádným problémem, neboť armáda pak nemá co jíst a postupně začne vymírat.

Stejně jako v prvním díle se základní vývojová větev dělí na tři další (pohanská, renesanční a imperiální-církevní). Každý začíná se stejnými možnostmi, ale sám si může určit, co dál – jestli postaví kostel, a tím se vydá na křesťanský směr vývoje, nebo jestli vybuduje renesanční observatoř, nicméně tak ztratí možnost cvičit všelijaké pohanské potvory. Genialita tohoto systému vyčnívá především v kampani, v níž člověk musí zvolit tu cestu vývoje, která bude platit proti nepříteli. V misích s mnoha cizími generály se vyplatí pohanství, čerpající z levných mýtických jednotek se zajímavými schopnostmi. Jindy je výhodnější renesanční cesta, která disponuje nástroji pro rychlé nastartování ekonomiky (např. obchodníci znásobující produkci zlata) a ovládá ďábelské destrukční nástroje (jakýsi metač raket, trebuchet a primitivní střelce). Křesťanská varianta zase skrývá pěkná kouzla, podporu duchovních sil a téměř neporazitelnou pěchotu.

Warrior Kings: BattlesVyvážení jednotek se viditelně zlepšilo a nové vynálezy, pěšáci i stvůry (např. válečný slon nebo arch-druid schopný vytvořit mocné elementály z naturálních zdrojů) ještě více zdůrazňují rozdíly mezi jednotlivými vývojovými směry. Opět nejsou vůbec neobvyklé bitvy mezi stohlavými armádami, složenými klidně i z dvaceti různých typů jednotek. A nejde o žádný podvod s neustálým upgradováním; každý ze zhruba šedesáti pěšáků, rytířů nebo potvor má své speciální schopnosti a nezastupitelné místo. Barbaři umí rabovat suroviny, žoldáci nepotřebují jídlo, lučištníci pálí zápalné šípy, průzkumníci dokáží vyšplhat i na mamutí hory, ženisté za bitevními liniemi staví dobývací techniku, mniši, inkvizice nebo čarodějky mají v malíku duchovní síly, pohanské stvůry drtí všechno kolem a několik druhů těžké techniky ničí obrovské hrady. K tomu se přidává zhruba patnáct různých halapartníků, rytířů, jezdectva a lehké pěchoty.

Kromě multiplayeru a skirmish módu se člověk může procvičit v novém módu „valhalla“, v němž se pouze bojuje s libovolnými, předem vybranými oddíly. Jakmile padnou, narodí se znova a mohou se opět zúčastnit bitvy. Cíl je zdánlivě jednoduchý – obsadit a ubránit několik vlajek rozmístěných po celé mapě. Warrior Kings: BattlesJejich pán dostává bodíky, a když dosáhnou určité hranice, stává se vítězem. Člověk se může zaměřit se jen a jen na válčení, ale musí si zvolit správnou sestavu svých jednotek, protože porazit nepřítele bývá někdy dost těžký úkol.

A skutečně – špičková umělá inteligence dokáže účinně reagovat na svého lidského oponenta, a přitom nepodvádí a nepoužívá v jiných RTS běžné techniky. I ve skirmish módu nepřítel s oblibou plení nechráněná místa, přizpůsobuje svou taktiku aktuální situaci a organizuje útoky z několika stran! Autoři prohlásili, že se generálové od sebe navzájem budou lišit ve stylu boje a preferované taktice. A opravdu to funguje. Někdo vypouští stále stejné útočné skupiny, o někom není slyšet až do té doby, než přikluše s třemi stovkami pěšáků a jiný generál nadšeně využívá silné podpory dělostřelectva. Potěší taky momenty, kdy člověk hned ze startu překvapí nepřítele, málem jej pobije, a ten se raději prosebně vzdá a přidá do aliance. Když jde do tuhého, pomůže, a sem tam sám od sebe pošle zprávu, že organizuje útok a potřebuje podporu.

Warrior Kings: BattlesGrafika a hudba se společně s výtečnou, temně středověkou atmosférou naštěstí moc nezměnily a pokud ano, tak jenom k lepšímu – engine umí zobrazit ještě rozsáhlejší plochy a přibylo pár drobných změň (např. padající listí z právě sekaných stromů nebo větší vliv terénu na dohled, pohyb a dostřel jednotek). K nějakým větším reformám ale nebyl důvod; ovládání je přehledné a nastavení kamery taky.

Jinými slovy – Warrior Kings: Battles bude nářez. Leckoho asi odradí vysoká obtížnost, vzniklá z poctivě kvalitní AI a propracovaného systému ekonomiky a bojů (zbývá dodat, že hra počítá se zkušenostmi, důrazem na formace a třeba i s dobíjením střeliva). Pokud se do data vydání opraví pár chybek a přidá poutavé vyprávění příběhu, tak se Warrior Kings: Battles pravděpodobně zařadí mezi nejlepší tituly ve svém žánru. O tom se přesvědčíme na konci března kdy vychází finální verze.

Autor:
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...