Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Wasteland definoval postapokalyptické hry. A dvojka vypadá báječně

aktualizováno 
S partičkou dobrodruhů budete chránit zbytky lidstva v postapokalyptickém světě a přitom si užijete spoustu tahových bojů a obsáhlých textů. Wasteland 2 přitom silně odkazuje na 25 let starý originál.

Varování předem: kdo nechce číst, Wasteland 2 si absolutně neužije a pravděpodobně ho bude proklínat. Množství textu ve hře sice už není tak mimořádné jako v prvním dílu z roku 1988, kdy autoři museli část textů převést do manuálu, protože se na diskety jednoduše nevešly, přesto hravě překoná prakticky veškerou současnou herní produkci.

Následník Fallout


Fallout 2
Fallout 2

Původní Wasteland nebyl tak úplně bez pokračování. Duchovním následovníkem, rovněž s postapokalyptickým světem, se totiž v roce 1997 stal Fallout, který začal novou, dnes mnohem známější sérii. Na prvním dílu Falloutu pracoval podobný tým jako na prvním a nyní i druhém Wastelandu.

Pro budování atmosféry jsou dialogy a popisy prostředí i objektů zcela zásadní. Tam, kde se jiné hry snaží vystrnadit veškeré psané slovo a rozhovory zkracují na nutné minimum, vám Wasteland 2 popíše třeba i náladu jednotlivých postav nebo poskytne různé tipy (např. "tato brána se za chvíli zhroutí").

Promyšleno do detailů

Texty jsou však pouze jedním z aspektů, který dokresluje, jak puntičkářsky autoři z inXile Entertainment ke hře přistupují, aby převedli co možná nejvíc silných stránek starého originálu do moderní hry.

Původní titul se pyšnil třeba i úžasným spektrem možností, jak vyřešit určité situace. A proto se i ve dvojce budete před každými naprosto normálními zamčenými dveřmi rozhodovat: otevřít je paklíčem, baseballkou, rozkopnutím, raketometem, či výbušninou? A nebo se jen porozhlédnete kolem a zkusíte najít příslušný klíč?

Wasteland 2

Ale způsob, jakým otevřete dveře, je obvykle pouze malou částí větších úkolů, které na rozdíl od jiných her na hrdiny nepostrádají originalitu.

Jednou tak budete muset osvobodit zeleninové pole od zmutovaných larev a přerostlých much. Za tímto účelem můžete buď nahackovat počítač kontaminovaného zavodňování, ukrást přístupové kódy jisté postavě, nebo jednoduše napochodovat přímo na pole a manuálně opravit dva čerpadlové ventily. V poslední variantě se pochopitelně vystavujete útokům zmíněných milovníků zeleniny.

Po letech a od fanoušků

Wasteland 2 vyjde neuvěřitelných 25 let po prvním dílu. V herním čase uplynulo let pouhých 15 a i tentokrát (v roce 2112) se budete pohybovat na jihozápadě Spojených států amerických se skupinou až sedmi vámi vytvořených, nebo předdefinovaných postav.

Peníze od fanoušků

Wasteland 2 byl jednou z prvních her, které získaly významné financování prostřednictvím portálu Kickstarter. Na něm prostředky autorům poskytují fanoušci a lidé, kteří prostě chtějí, aby hra vznikla. Wasteland 2 takto získal 60 milionů korun, což z velké části zaplatilo jeho vývoj.

Tito takzvaní "Desert Rangers" se aspoň částečně starají o pořádek v radioaktivním světě. Ti šťastlivci, kteří hráli první díl (a ještě si ho pamatují) se mohou těšit na návrat do starých známých míst, jako je Ranger Station či Highpool - první sídlo, které v roce 1988 objevili. Setkají se také se známými postavami.

Přesto je celá hra z logických důvodů postavena tak, aby fungovala naprosto samostatně a aby neznalost předchůdce hráče žádným způsobem nelimitovala.

Také Wasteland 2 rezignuje na rozlišování tříd u postav. Každý člen hráčovy skupiny má sice vlastní specializaci, jako je pěchotní výcvik či inženýrská kariéra, ale ta určuje pouze to, které schopnosti daná postava má a které se nejrychleji učí.

Pěšák umí zacházet lépe se zbraněmi, zatímco inženýr je rychleji opravuje. Nebo je rozloží, aby ze součástek sestavil zcela nové.

Wasteland 2

Ke specializaci se pojí sedm atributů: síla, vnímání, štěstí, inteligence, charisma, rychlost a expertíza (mix agility a šikovnosti). Tyto hodnoty enormním způsobem ovlivňují herní dění.

Příklad? Charismatický a chytrý hrdina bude v rozhovoru s příběhovou postavu mít mnohem více témat k diskuzi, zatímco jeho parťák s vysokou rychlostí a expertízou bude v tahových bojích disponovat větším množstvím akčních bodů a bude mít větší šanci na úspěch.

Každý chvilku tahá pilku

Tahové boje jsou skvělou zprávou pro všechny tradicionalisty, kteří si rádi v klidu rozmyslí taktiku a pak se kochají perfektně provedenou realizací. Dokud si vás nepřítel nevšimne, probíhá dění v reálném čase. To vám s trochou šikovnosti dává možnost před bojem rozmístit tým co možná nejvýhodněji, aniž byste museli využívat akčních bodíků, které jsou v tahovém módu potřebné pro každou akci.

Fotogalerie

Napětí v soubojích notně zvýší skutečnost, že v nich vaši svěřenci mohou zemřít, a to definitivně. Před úmrtím je sice může zachránit lékař, ale ten nemusí být vždy včas k dispozici.

Jistě, následně můžete do týmu naverbovat novou tvář, ale pokud si k určitému bojovníkovi vytvoříte hodiny budovaný vztah, budete ho opouštět s velkou lítostí.

A vězte, že takové situace nastanou. Wasteland 2 se s hráči nebude zrovna mazlit a umožní jim jít i do soubojů, ve kterých (zatím) nemají absolutně žádnou šanci. Sice je předem na přílišnou sílu soupeře upozorní, ale to je asi tak všechno. Na některé bossy tak zkrátka budete muset sbírat zkušenosti delší dobu.

Na Wasteland 2 je vidět, že na něm pracují opravdoví fandové a z nemalé části dokonce i autoři originálu. Na herní scéně navíc jednoznačně zeje prázdnotou prostor, který se tento titul chystá zaplnit.

Autor:


Témata: Fallout


Nejčtenější

Dying Light
Zombie akci Dying Light stále hraje půl milionu lidí, bude nový obsah

Díky početné a aktivní komunitě se parádní zombie akce Dying Light dočká dalšího roku bezplatných aktualizací.   celý článek

Film Tomb Raider
Zapomeňte na Angelinu Jolie, nová filmová Lara Croft bude daleko křehčí

Stejně jako se před pár lety restartovala herní série Tomb Raider, chystá se to samé i s její filmovou adaptací. Alicia Vikanderová nahradí Angelinu Jolie a...  celý článek

Valve Steam
Názvy her jsou stále kratší, ukázal průzkum na Steamu

Jaký je nejdelší název hry na Steamu? Která barva převládá v propagačních obrázcích? Na tyto a mnohé další zásadní otázky našel odpověď nezávislý vývojář Tim...  celý článek

Ilustrační obrázek
Sraz fanoušků Pokémonů skončil trapasem, lidé vypískali pořadatele

Kvůli výpadku serveru se z největšího srazu fanoušků Pokémonů stala jen veliká ostuda, za kterou se pořadatelé budou muset ještě dlouho omlouvat.  celý článek

Uncharted: The Lost Legacy
VIDEO: Jsi to ty, Indy? Třináct minut hraní Uncharted: The Lost Legacy

Podívejte se, jak se hraje samostatně spustitelný přídavek Uncharted: The Lost Legacy k dobrodružné akci Uncharted 4. Lákadlem jsou nevšední spojení dvou...  celý článek

Další z rubriky

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.