Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Disaster: Day of Crisis - poručili větru, dešti

V čase pohrom a katastrof jen hrdina rady sobě vždy ví si sám. Ááá , hořím! Já hořím! Pomóóóc!
65

Disaster: Day of Crisis

Platforma: Wii
Výrobce: Monolith Software

  • Vizuálně povedené „filmové“ pojetí
  • Rozmanitost herní náplně
  • Rozkouskovanost
  • Kolísavá kvalita

Na to, jaká očekávání do toho leckdo vkládal, je výsledek docela zklamáním. I tak si ale hra své publikum najde.

Herní karta

Disaster: Day of Crisis

Disaster: Day of CrisisDisaster je hra, ve které, jak si už každý odvodil z názvu, zažijete nespočet přírodních i jiných katastrof, budete čelit rozlíceným živlům a často se ocitnete jen kousínek od tváře smrti. Hlavní hrdina by si popravdě řečeno od pohledu smrt zasluhoval – má natolik metrosexuální vzhled, že mu toho záchranáře snad nemůže zbaštit ani obtloustlý sledovač dopoledních televizních seriálů. Postupem času se však ukáže něco z jeho povahy, přijdeme na to, že je to docela sympaťák a už mu smrt nepřejeme, nebo alespoň ne pořád. Koneckonců, vždyť jsme to my.

Řečený hlavní hrdina se jmenuje Ray. Před nějakým časem musel nechat zemřít svého záchranářského kolegu poblíž aktivní sopky. Kolega ho před smrtí požádal, ať se mu postará o sestru Lisu (ale ne TAK postará, prostě ji má chránit, pokud to náhodou některá čuňata pochopila nesprávně). Nicméně se to celé nějak zvrtlo a Lisa nemůže Raye ani vidět, protože ho viní z bratrovy smrti.

Disaster: Day of CrisisMohlo by se zdát, že Disaster je akční hrou, ale není to tak docela pravda.

Na začátku hry se to zamotá ještě o něco víc a výsledkem je, že Lisa je unesena teroristy a Ray se vydává na její záchranu. Respektive vydává se bojovat s těmi teroristy a Lisa je hlavní motivací k tomu, aby to při prvních problémech nevzdal a nezdrhnul pořádně daleko. A to si pište, že ty problémy nejsou nijak malicherné.

Disaster: Day of CrisisTeroristi totiž nejen že ukradli pár jaderných náloží, ale navíc zřejmě nějak přišli na to, jak uměle vyvolat zemětřesení. Následkem toho se postupně stanete nejen svědky padajících baráků, ale i takového slušně našlápnutého tsunami, ohnivého tornáda, výbuchu nedaleké sopky a podobně.

Na tomto místě je vhodné upozornit, že na možnosti Wii je grafická stránka hry poměrně dobře zvládnutá. Zejména během katastrofických sekvencí je dojem z diváckého zážitku takřka ekvivalentní zážitku filmovému. K tomu napomáhá i vcelku kvalitní „herectví“ herních postav.

Mohlo by se zdát, že Disaster je akční hrou, ale není to tak docela pravda. Mezi nejakčnější a nejzběsilejší pasáže patří různé útěkové sekvence, kdy například utíkáte před nějakým živlem. Typicky před vodou v metru, kde je v jednu chvíli pod tlakem protržena přepážka a vlna se valí tunelem. Zde je jedinou povinností hráče co nejrychleji bušit do tlačítka A, čímž se plní jakýsi ukazatel adrenalinu (nebo čeho), Disaster: Day of Crisiskterý když je na maximu, je možno stisknout tlačítko B, a tím na malý okamžik ještě více zrychlit svůj běh.

Jinak většinou jen tak lážo-plážo procházíte herním prostředím, kopete a bušíte do aktivních krabic a sudů, z nichž někdy vypadávají různé posilňující předměty, a čas od času zachráníte nějakého nebohého raněného. Někdy je zapotřebí provést masáž srdce, jindy musíte někoho ošetřit omytím a ovázáním ran nebo ho transportovat na nějaké „bezpečné“ místo. To je mimochodem většinou zvoleno poměrně nesmyslně, takže to pak vypadá, že prostě bylo jen zapotřebí zaplnit prázdné místo v herním světě a nikomu se nechtělo kvůli tomu zasahovat do scénáře.

Ve hře se rovněž hodně střílí a jezdí autem.

Ať už jde ale o jakoukoli záchranářskou činnost, vždycky si člověk připadá, jako by Disaster: Day of Crisishrál nějakou minihru. Totiž co to plácám, ony to vlastně minihry jsou. Skutečně je velice snadné představit si kteroukoli z těchto krátkých samostatných pasáží v některém dílu Mario Party. Samozřejmě s tím rozdílem, že zde nejsou křiklavé barvy, jásavá hudba, nikde nepoletují žádná cingrlata a nedá se to hrát ve více lidech, což je popravdě řečeno trochu škoda, poněvadž zde je podezření, že by se tím značně zvedla zábavnost celého toho záchranářského guláše.

Ve hře Disaster se kromě již zmiňovaného rovněž hodně střílí a jezdí autem. Střelba je zřetelně oddělena od procházek prostředím, stejně jako dříve popisované zachraňování raněných. V této hře prostě jakákoli důležitější činnost začíná úvodem, v němž se připravíte k akci, a končí rekapitulací, v níž se přidělují body a hodnotí váš výkon (viz infobox), to vše v rámci levelu.

A po skončení dané pasáže se prostě pokračuje dál. Popravování speciálních Disaster: Day of Crisisjednotek, které většinou nezvládají ani základy jakékoli taktiky, je celkem sranda, zato řízení vozu si prostě jen tak odkroutíte jakoby z povinnosti.

Mohlo by se zdát, že se jedná o naprostý propadák, ale to by bylo zdání mylné. Pravda, slušelo by tomu poněkud jiné zpracování, ale hrát se to dá. V tomto případě je skutečně pravdou, že celek je o něco lepší než součet jeho částí. Značný podíl na tom má zejména filmové pojetí nejen příběhu, ale i naskriptovaných událostí přímo ve hře.

Teploměry, budíky a grafy
Aby trochu odvedli pozornost od jednoduchého konceptu záchranářských akcí, popsaného v recenzi takřka hanlivě, vybavili vývojáři herní obrazovku řadou důležitě se tvářících ukazatelů, které mají zřejmě vytvářet dojem hardcore hry.
Základní ukazatel zobrazuje vaši energii, sekundární ukazatel představuje staminu. Ta postupně klesá, jak se Ray unavuje, a lze ji doplňovat jídlem. Dále je tady srdeční ukazatel v levém horním rohu obrazovky – když to přeženete se sprintováním, tep se zrychlí až moc, dojde vám dech a prudce se sníží stamina. Vzhledem k tomu, že po vyčerpání staminy začne ubývat i životní energie, je taková situace docela nepříjemná, takže si na to dejte pozor.
Poslední důležitý ukazatel zobrazuje vaše plíce, které se na některých místech, například poblíž ohně, začnou rychle plnit kouřem. Pakliže daný prostor velice rychle neopustíte, udusíte se.
Hlavní hrdina ve hře nejen pobývá v extrémních podmínkách, ale rovněž zabíjí protivníky za pomoci střelných zbraní. Obojího je využito k obohacení hry o jakýsi pseudo-RPG prvek. Jak hrdina, tak i každá zbraň, mají vlastnosti, které lze vylepšovat. Každé takové vylepšení samozřejmě něco stojí a k tomu slouží dva typy zkušenostních bodů (ke zlepšování/nákupu zbraní a Rayových schopností). Tento systém přirozeně motivuje k co nejlepším výkonům a rovněž k vyhledávání zastrčených beden s extra body k dobru.

Disaster: Day of CrisisVždycky vás prostě bude zajímat, co se stane dál, případně co zase uvidíte za megalomanskou katastrofu. Příběh je sice poněkud standardní a naivní, ale pobaví, navíc záporáci nejsou tak docela skrz naskrz záporní, a o to je celá zápletka zajímavější. Dalo by se říci, že Disaster: Day of Crisis je takový vcelku příjemný interaktivní film. Rozhodně ale nejde o trhák.

Máte-li omezený rozpočet a tahle hra vám v hledáčku uvízla coby „očekávaná pecka“, raději si nechte zajít chuť. Pokud však máte zájem omrknout zajímavý herní experiment, mohlo by to být něco pro vás. I tak je ale lepší raději si tu hru někde půjčit, je-li to ve vašich možnostech.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

65 %

Čtenáři

69 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 26 čtenářů

  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...