Wild Arms - staré časy nerezaví

  • 5
Toto je nebezpečně dobré RPG které, i přesto, že je trochu staršího data, rozhodně dokáže hráče v plném rozsahu vtáhnout do hry. Což se v dnešní next-gen videoherní epoše cení. Připravte se na pohádkový svět ve stylovém vizuálním zpracování, očekávejte tradičně zajímavé story, v němž přirozeně jde o záchranu světa!
Wild Arms

Wild Arms začínají neobvykle volbou rovnou ze tří ústředních hrdinů. Věřte mi, je zcela jedno, koho si vyberete, stejně se k vám později přidají i ti ostatní (jediná změna tak je v pořadí, v jakém se s charaktery budete seznamovat). Tyto tři postavy s vámi budou víceméně po celou dobu hry - a upozorňuji, že jen a pouze tito tři rekové, což znamená, že více herních postav tady není, takže si na ně začněte zvykat!

První je princezna, jediné to dítko krále. Začíná ve škole magie, ve které je už odmala excelující žákyní. Poslední dobou ji však trápí zlé sny – noční můry o temných bytostech – démonech – kteří chtějí vládnout celému světu. Princezna však má u sebe rodinný poklad Teardrop, což je zvláštní magický kámen, s jehož pomocí si posléze otevře přístup do tajné knihovny. Tam ji však trochu překvapivě čeká takový menší dungeon, v němž neméně překvapivě musí zabít pár oblud, pročež se dozví, že světu hrozí opravdu velké nebezpečí a tak odcestuje do hlavního města jménem Aldehyde. Jak vidno, naše dívčina není žádné ořezávátko, v boji používá kouzla (která samozřejmě stojí určitý počet MP a platí, že čím silnější kouzlo, tím více MP) nebo zdaleka ne tolik efektivní mlácení kouzelnými hůlkami. Kouzla se píší na magické karty, jež musíte najít a poté na ně přenést dva elementy (země, vzduch, oheň, voda – tedy 16 kombinací, rozdělených na bílou a černou magii a vyšší a nižší stupeň, celkem tedy 64 kouzel na používání a jejich karet na hledání!).

Druhou postavou je klasický Swordsman s katanou, jehož pravé jméno je Van Burace. Ten pochází ze vzdálené země jménem Arktika, kde patřil ke královské elitě bojovníků Feral Knights. Arktika Wild Arms byla prosperující monarchií, dokud ji zcela nezničili démoni, kteří sem přišli osvobodit svého pána Lorda Mother (vysvětlení tohoto sousloví je pravděpodobně nad síly obyčejných smrtelníků). Démoni zabili všechny Buraceho blízké, zničili mu domov a vzali mu i jeho lásku. Jediné, co zbylo, je mašlička po jeho milované a touha po pomstě. Od té doby cestuje světem a hledá SÍLU (chce se totiž stát rytířem Jedi:o). Jediným přítelem na jeho cestách je myšák Hanpan, který mu dává cenné rady a pomoc při vybíraní truhliček. Van Burace při boji používá různé bojové techniky s mečem (konzumující jeho MP), které se neučí při přestupu na vyšší level, ale od různých lidí ve hře, se kterými musíte promluvit. Tohoto hrdinu naleznete v labyrintu a poté, co tento "prozkoumáte", se vydá do… Aldehydu.

Třetím a posledním na scéně je modrovlasý mladík, který donedávna žil se svým "dědečkem", ale ten zemřel a tak byl tento hrdina nucen vydat se do šírého světa. Protože ve hře nemá žádné bližší určení, budiž od této chvíle nazýván Axel (jako Axl Rose ze skupiny Guns n´ Roses, viz dále). Axel bojuje proti silám zla vyzbrojen krátkým mečem (tedy jiným nástrojem hněvu, než jaký má Van Burace). Později zjistíte, že spíše než narozen byl "vyroben", a že se podobá démonům – jeho tělo je totiž tvořeno kovem, stejně jako těla démonů (proto má asi tak velkou Defense). Axel na rozdíl od ostatních postav za celou hru ani jednou nepromluví. Jako jediný nemá žádnou hodnotu MP, protože ji ani nepotřebuje; místo kouzel má totiž pistole!!! Od revolveru přes bazuku až po laser! Tyto zbraně ovšem musíte nejprve najít - ovšem jako v každém správném RPG je lze i dále upgradovat. Podle Axela, nebo spíše jeho dovednosti, se ostatně také hra jmenuje, protože slovo "arms" v názvu znamená Wild Arms zbraně (ne paže). Potom co Axel projde jednu jeskyni a zachrání pár lidí jej vesničané vyženou a on se čirou náhodou vydá do jistého města, jehož název nehodlám potřetí psát. Tam se všechny tři postavy sejdou, svedeni dohromady  osudem, a započnou svou cestu za dobrodružstvím, která se později změní na výpravu za záchranou světa.

Žánrovým provedením je Wild Arms každým coulem RPG. Postavy klasicky získávají zkušenosti a zvyšují se jim levely. Také je zde velké množství předmětů pro použití a výzbroj (zbraň, štít, přilba, brnění a příslušenství a karta guardiana - viz dále), přičemž věci se buď nacházejí v truhlách, získávají po nepřátelích, nebo kupují ve městech. Do nich, ale i do dungeonů se dostanete z Mapy světa, po které se však chodí zcela normálně (později získáte pro transport golema a letadlo). Boje ve hře jsou náhodné, jako např. ve Final Fantasy, ale mají mezi sebou poměrně příjemné intervaly (na rozdíl od výše jmenovaného titulu), rozličné kreatury a jiné protivníky můžete potkat v dungeonech a na mapě. Dungeony jsou přitom velice hezky provedené a s postupujícím časem celkově získávají na složitosti, přibývá i logických hádanek a puzzlů. Každá ze shora zmíněných tří postav získá v průběhu hry asi čtyři zvláštní věci, jejichž využití je pro postup v určitých lokacích naprosto nezbytné a samozřejmé, např. abyste se dostali na další létající plošinku v nějakém labyrintu, potřebujete se přitáhnout Buraceho harpunou, tam uhasit plameny princezninou magickou konví a tím se dostanete do temné místnosti, v níž najdete pomocí Axelova radaru truhličku s klíčem nutným pro další pokračování. Bojů je tady sice dost, navzdory výše zmíněnému, ale nejsou příliš těžké. Ani hlavolamy nepřekypují zvláštní složitostí a tak de facto celá hra není příliš obtížná. Na druhou stranu jste stále v nějakém ohrožení, takže  tvůrci stanovená obtížnost je téměř ideální.

Wild Arms

Soubojový systém je skvělý a přitom klasický. Na jedné straně stojíte vy, na té druhé nepřátelé (natáčení kamery při boji si můžete navolit). Probíhající střet je kolový, na začátku boje rozdáte povely, pořadí určuje rychlost. Povely jsou útok, krytí, útěk, magie (pistole) a speciální dovednosti. Poslední dvě volby jsou individuální speciální dovednosti, karty na magii pro princeznu, nápovědy na útoky s mečem pro Van Buraceho a pistole, to vše je však nutno najít (při levelu se pouze zvedají HP – tedy život a ostatní atributy). Speciální dovednost (druhou ze čtyř) mají všichni stejnou, a to vyvolávání guardianů, na které jsou potřeba karty (ne, ty se nevypotřebují). Na speciální dovednosti nicméně potřebujete body, jejichž měřič však v boji stoupá.

Na celé hře je krásné to, že máte pouze tři postavy, které si naprosto zachovávají svou rozdílnou individualitu (v porovnání s drtivou většinou ostatních her, kde jsou alespoň dva čarodějové nebo dva povahově si navzájem podobné charaktery) a to i v boji a ve vystupování a nedá se říci, že by byla jedna konkrétní postava s určitostí tou hlavní. Byť pro každou možnost existuje alespoň tisíc důvodů. A to je opravdu povedený moment.
Ostatně stejně jako hudební kompozice podtrhující atmosféru jednotlivých míst. Grafické ztvárnění měst a dungeonů je jedním slovem stylové, zato soubojová obrazovka ve 3D grafice není ani zdaleka tak působivá. Skvělým doplněním hry jsou desítky drobností, jež není třeba splnit a také velkých věcí, kam patří nepovinné dungeony a bossové - některé je však opravdu VELMI těžké najít, chce to týdny hraní a notnou dávku trpělivosti. Tohle vše a krásný příběh s dobrodružným nádechem navrch činí tuto hru ideální alternativou pro všechny milovníky RPG žánru.

Wild Arms
Výrobce/Vydavatel Sony
Platforma PlayStation
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ne/ne
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 1 blok
Verdikt: Klasické RPG pro 32-bitovou skříňku, které své fanoušky klasicky nezklame!
Hodnocení: 80%