Windows 7 a hry: smutný příběh

  • 73
Nové Windows pro hráče přinášejí minimum novinek, vyvolené potěší dotykové ovládání, s hraním se prostě moc nepočítá.

Pamatujete si příchod Windows Vista? Jedním z hlavních témat, která se kolem nového operačního systému točila, byla implementace DirectX 10. Nové DX slibovalo efektnější grafické efekty, rychlejší běh her a další drobnosti. Jako skvělá služba pro hráče se představoval Průzkumník her a novou úroveň služeb pro hráče měla přinést platforma Games for Windows. Vše se tvářilo růžově. S odstupem téměř tří let všichni víme, že se vlastně nic moc nestalo.

Windows 7 a hry

DirectX 10 přineslo nové efekty, ale hráči stejně zůstali ponejvíce u starých dobrých Windows XP, protože přechod na Visty pro ně znamenal ztrátu pár procent výkonu. A hry určené pouze pro Windows Vista by člověk spočítal na prstech jedné ruky (tak schválně: Halo 2, Shadowrun a Stormrise...). Naopak, her, které pod Vistou měly problémy, byly mraky. O Games for Windows je pak skoro lepší nemluvit.

Nyní tu máme další operační systém z dílny redmondských ďáblů, ale o hrách vůbec není slyšet. Co se stalo? Skoro to vypadá, že Microsoft celé herní snažení na PC vzdal. Ale zdání klame, vlastně pro vás máme dobrou zprávu: novinek sice není moc, ale všechno funguje, jak má.

Nejdůležitější zprávou pro hráče je, že jim Windows 7 nebudou zbytečně krást výkon. - číst vše o Windows 7 na Technet.cz

Zatímco Visty slibovaly vyšší výkon ve hrách a lepší využití hardwaru, Windows 7 neslibují, ale konají. Pozitivní jsou i první herní benchmarky Windows 7, ve kterých se nový systém nijak neztrácí. Velkou zásluhu na tom mají i samotní výrobci hardwaru, kteří byli schopní už při startu operačního systému nabídnout vyladěné ovladače.

Stejně jako u Visty je součástí Windows 7 nová generace DirectX, tentokrát ve verzi 11. Microsoft se nicméně poučil, a tak bude DX11 fungovat i ve Vistách, ale pouze ve chvíli, kdy si hráči koupí nové grafické karty. I majitelé stávajících DX10 karet ale nový DirectX využijí. Jeho architektura totiž slibuje při správných ovladačích efektivnější využití stávajícího hardwaru. Nejzajímavější přitom není to, co DX11 dělá s grafickou kartou, ale to, jak využívá procesor.

Nové DX totiž podporuje multithreading, tedy souběžné výpočty na procesorech s více jádry. Zajímavé věci umožní vývojářům také funkce compute shader, která dovolí na GPU lépe pracovat i s negrafickým kódem, a to opět s podporou paralelního zpracování dat. Na skutečné výsledky ve hrách si ale, jak už je zvykem, nějakou dobu počkáme.

Tipy a triky pro Windows 7Dalším drobným příspěvkem Windows 7 k budoucnosti hraní na PC je plnohodnotná podpora dotykového ovládání. Tu doplňuje i spolupráce s výrobci počítačů na tvorbě dotykových PC, ať už ve formě tabletů nebo konceptů "all-in-one", kdy jsou vnitřnosti počítače ukryté v monitoru.

Možnosti dotykového ovládání ukazuje Microsoft na šesti hříčkách v rámci Windows Touch Pack, který bude na dotykových počítačích součástí operačního systému. V balíčku jsou, kromě spořiče obrazovky a nástroje pro hrátky s fotkami, také tři jednoduché hry na úrovni bezplatných hříček pro iPod Touch. Budoucnost opět záleží na tom, kolik počítačů s dotykovým ovládáním se prodá, aby se vůbec vyplatil vývoj her, které tuhle funkci využijí.

Z ryze praktického pohledu jsou Windows 7 slušný "herní" operační systém. Microsoft neopakuje chyby z Vist s omezením dostupnosti nových DirectX pro předchozí verzi operačního systému, nabízí o něco vyšší výkon a lepší podporu nových technologií.

Tipy a triky pro Windows 7Horší je to z pohledu marketingového. Z něj je totiž pro Microsoft PC jako herní platforma mrtvá. Nerozčilujte se, je to tak. Microsoft prostě hraní na PC nepokládá za důležité nebo zajímavé natolik, aby na něj lákal zájemce o svůj nový operační systém.

V tiskových zprávách Microsoftu najdete spoustu slov o efektivitě práce nebo usnadnění komunikace v sociálních sítích, ale o hraní nic.

Jen slabou náplastí je potom česká party k uvedení Windows 7, kde se, mimo hromady předražených "chytrých" telefonů s Windows Mobile 6.5, představovala Nvidia s 3D verzí Need for Speed: Shift. Jenže jen grafická karta, monitor s vysokou obnovovací frekvencí a 3D brýle stojí víc než všechny aktuální herní konzole dohromady. I s televizí.

Herní trh se částečně vzpamatoval
Po šesti měsících propadů se konečně podařilo zastavit volný pád herního průmyslu. Objem peněz, který hráči minulý měsíc protočili za herní software, meziročně vzrostl o 5 procent na celkových 650 milionů dolarů. Celý trh ale vzrostl o pouhé procento, hlavně kvůli snížení ceny PlayStation 3 a úpravě ceny Xboxu 360.

Tato čísla samozřejmě platí pouze pro USA, ale vypovídají i o globální situaci. Z pohledu prodaných jednotek ale hardware jednoznačně kraloval, opět hlavně díky snížení ceny PS3, která z toho v USA, kde se jí nijak zvlášť nedařilo, vytěžila meziroční nárůst prodejů o 130 procent. Krize nekrize.

Uncharted 2: Among Thieves

I když meziročně vzrostl obrat v oblasti softwaru, odborníci pětiprocentní nárůst vnímají jako zklamání. Čekali totiž nárůst o 15 procent. Mezi největší zklamání zahrnují analytici Guitar Hero a Rock Band. Hudební hry už netáhnou tolik jako před rokem. Náš oblíbený herní analytik Pachter předpokládal, že obě hry utrží dohromady 220 milionů dolarů. Zvládly ale pouze půlku. Úspěšnější přitom byli Beatles, a to přes opakovaná prohlášení Activisionu, že se nejnovější Guitar Hero prodává mnohem lépe než Rock Band s Brouky.

I září však bylo ve znamení nedostatku opravdu kvalitních a dlouho očekávaných her. Opravdovou změnu může přinést už říjen, hlavně díky Uncharted 2, a potom listopad a prosinec, kdy nastane skutečná herní smršť, na kterou se všichni těšíme.

Úspěšný Microsoft
I když prodeje Microsoftu nerostou tak rychle jako Sony, redmondská firma může mít ze své herní divize radost. Obrat v prvním čtvrtletí jejího účetního roku, který začíná v červenci, sice meziročně zůstal stejný (to je v dnešní době spíše úspěch), ale zisk divize vzrostl o 96 procent na 312 milionů dolarů. Na zvýšení ziskovosti se nejvíce projevilo snížení výrobních nákladů na Xbox 360, ve kterém se rozpustí i vyšší kapacita pevného disku a černý plast Xboxu 360 Elite. Ten se od září prodává za cenu méně vybaveného a dnes už zrušeného Xboxu 360 Pro.

Výsledky hospodaření Microsoftu za poslední tři měsíce ale ukázaly i další důležitou skutečnost. Microsoft se už nemůže chlubit nepřetržitým růstem. Za poslední čtvrtletí totiž prodal o sto tisíc Xboxů 360 méně než ve stejném období před rokem. Podle Microsoftu je oficiálně v domácnostech po celém světě téměř 34 milionů Xboxů 360.