Wingman Cordless Gamepad - bez drátů

  • 4
Chcete ovládat hry s nohama na stole, ale kabel je krátký? Nestačí vám počet knoflíků na vašem gamepadu? Co byste říkali tomuhle? Deset tlačítek, analogové páčky, obdoba force feedbacku a bezdrátová komunikace s počítačem. To všechno má nový gamepad od Logitechu. Hrajete-li rádi arkádové hry, určitě byste mu měli věnovat pozornost.
Wingman Cordless Gamepad

"Zkuste to bez drátů, milý Marconi," volá na vynálezce radiové komunikace český génius Jára Cimrman v biografickém filmu Jára Cimrman - ležící, spící poté, co mu zpřetrhá svým balonem dráty od jeho telegrafu. Tento snímek se zřejmě dostal i do vývojových laboratoří Logitechu, protože tato firma v poslední době vyrábí většinu svých periferií v bezdrátovém provedení. Máme tu tedy další z řady počítačového "železa", do nějž musíte strkat baterky, ale nemusíte ho mít "vodítkem" připojené ke computeru. Je jím bezdrátový gamepad s jednoduchých názvem - Wingman Cordless Gamepad.

První co vás na něm zaujme, jsou dvě analogové páčky známé z ovladačů herních konzolí, umístění je zcela stejné jako u Dual Shocku pro PlayStation. Proti němu je ale Wingman opravdu robustní, dalo by se říci, že až moc. Jeho tvar je do jisté míry daní bezdrátovému provedení, protože v "břiše" padu jsou ukryty čtyři tužkové baterie (AA), které o dost zvyšují hmotnost zařízení. Asi si říkáte, proč tam jsou čtyři "tužkovky", když většina bezdrátových myší si vystačí se dvěma mikrotužkovými bateriemi. Odpověď je jednoduchá. Wingman se svému playstationovému bratříčku podobá ještě v něčem. Říká se tomu rumble a je to v podstatě force feedback. Jen s tím rozdílem, že vám při hraní nekladou páčky odpor, ale celý ovladač se třese. Bohužel Logitech používá stejnou technologii jako u své vibrační iFeel myši, tedy software od Immersion Technology a většina her disponujících force feedbackem s gamepadem nekomunikuje tak jak má. Což nejčastěji znamená, že si hry gamepad se zpětnou silovou vazbou neumějí představit a prostě vám feedback nedovolí zapnout. Pokud ale rumble funguje, je jízda s ním na PC nevídaná. S drncajícím padem byste - podle údajů výrobců - měli s jedněmi bateriemi vydržet hrát 50 hodin, pokud rumble vypnete, postačí baterie až na 75 hodin hraní.

Kromě již zmiňovaných páček má Wingman samozřejmě ještě Wingman Cordless Gamepadspoustu dalších ovládacích prvků. Celkem na něm najdeme deset tlačítek (čtyři zezadu - stejně jako u PlayStationu, a šest na horní straně), kulatý směrový "kříž" (kulatou obdobu směrového kříže na Dual Shocku), plynovou páčku, k níž se ještě vrátíme, a tři malá tlačítka. Jedno na vypínání a zapínání rumble, další k přepínání mezi režimem pro sportovní nebo letecké hry (zřejmě se mění citlivost analogových páček, ale během hraní se to moc neprojevilo) a poslední, potvrzovací tlačítko označené Start (ve většině her však nefungovalo). U gamepadů neobvyklou věcí je právě plynová páčka. Je umístěna na pravé straně a stejně jako u joysticků zůstává v takové poloze, v jaké jste ji zanechali. To se hodí zejména u leteckých her. Pokud ale nemáte dlouhé prsty, bude se vám těžko posouvat.

Abyste se v ovládání vyznali, disponuje Wingman, stejně jako ostatní herní produkty od Logitechu, takzvaným "profilerem", tedy softwarem umožňujícím programovat jednotlivá tlačítka. Profiler si sám najde hry nainstalované ve vašem počítači a přiřadí k nim, pokud jej má, svůj profil ovládání. Na první pohled to vypadá skvěle. Ono nastavovat všechny knoflíky a páčky je přeci jen dost zdlouhavé. Na druhý pohled ale zjistíte, že profily jsou zřejmě pro všechny "logiteší" gamepady stejné a vůbec nevyužívají vymoženosti tohoto ovladače. Například u Midtown Madness 2, který se s gamepadem jezdí docela dobře, jsou funkce přiřazeny ke směrovému kříži a tlačítkům. Vše si samozřejmě můžete předělat, avšak výhoda hotových profilů se ztrácí. Vlastní konfigurace však není vždy bez problémů. U již zmíněného Midtown Madness 2 se vám kupříkladu nepodaří dostat současně ovládání plynu a směru na analogové páčky. To je bohužel problém mnoha her. Mnoho jich nepočítá s takto propracovaným gamepadem a ve snaze zjednodušit vám nastavování není schopna překousnout možnost existence gamepadu s analogovými prvky. Ideální jsou ty hry, u nichž jednoduše přiřazujete k jednotlivým funkcím daná tlačítka či páčky a nezáleží na tom, zda jsou na joysticku, volantu nebo gamepadu. Pokud se vám ale konfigurace povede tak, jak jste si představovali, ovládají se s Wingmanem hry velice dobře, jen analogové páčky by mohly klást trochu větší odpor.

Wingman Cordless Gamepad

Bezdrátový přenos informací "běhá" na radiové frekvenci 2,4 Ghz a jeho dosah je až šest metrů. Tak daleko se nám se od snímače, což je malá krabička připojená přes USB s diodou signalizující komunikaci mezi ním a padem, nepodařilo dostat. Bezpečně jsme ale zjistili, že se od něho můžete tak vzdálit, že na sedmnáctipalcovém monitoru takřka nic neuvidíte. Vyřešené by mělo být i vzájemné rušení několika stejných gamepadů a v jedné místnosti jich můžete provozovat až osm. Když to shrneme. Wingman Cordless Gamepad je dobrá, hezky vypadající herní periferie, která by však potřebovala lepší podporu ze strany výrobců her, ale to se snad časem zlepší. Příjemné je, že nemusí být stále připojen k počítači a tudíž může, během doby kdy nehrajete, klidně odpočívat ve skříni. Pokud si tedy chcete pořídit nějaký lepší gamepad, určitě uvažujte o tomto.

Wingman Cordless Gamepad Wingman Cordless Gamepad Wingman Cordless Gamepad

Hardware k recenzi zapůjčila firma Actebis


Témata: software