Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tvůrci World of Tanks o War Thunder: je to dobrá hra a pomáhá nám

aktualizováno 
Společnost Wargaming.net uvažuje o druhém dílu World of Tanks. Prozradil to produktový manažer Chris Keeling, kterého jsme v červnu vyzpovídali na herním veletrhu E3.

Ilustrační obrázek z World of Tanks Blitz | foto: Bonusweb.cz

Keeling prozradil, jak se společnost na vývoj hry připravuje. Zmínil také, nakolik reagují na diskuse po jednotlivých aktualizacích a jak uvažují nad případným pokračováním World of Tanks.

Obchodní model jste změnili na něco, co nazýváte „vyhratelné zdarma”. Zajímá mě, jak to zafungovalo z finanční stránky.
Je to skvělé. Konkrétní čísla neznám, ale z toho, co jsem viděl, mohu říct, že hráči tu změnu opravdu cení. Získáváme více lidí, a tím pádem i více peněz. Nezáleží tedy na tom, jestli jsme přišli o určitý způsob příjmu. Hráči jsou ve finále šťastnější.

Věřím, že to funguje. Ale zajímalo mě, jestli jste tím třeba obětovali část příjmů v rámci dlouhodobějšího zájmu.
Konkrétní čísla neznám. Ale nemyslím si, že by zisky klesly. Kdyby to nefungovalo, pravděpodobně bychom to již změnili.

Chris Keeling, produktový manažer ve společnosti Wargaming

Chris Keeling, produktový manažer ve společnosti Wargaming

Jak vnímáte War Thunder? Máte pocit, že vám „krade“ hráče?
Zrovna dnes jsem se bavil s někým z War Thunder zhruba dvacet minut. Bavili jsme se o tom, jak skvělé ... víte, já mám jedno z jejich triček. A nosím ho do práce. Chci lidi upozornit, že je to konkurenční soutěž a my musíme být lepší než oni. A to samé se týká i jich.

Obě strany to tedy žene k tomu, aby vytvářely lepší hry a pro hráče je to dobré. Výsledkem jsou fantastičtější tituly. Dokonce si myslím, že War Thunder pomůže růstu trhu pro obě hry. Jak řekl náš šéf nedávno na konferenci ve Varšavě: "Největší konkurencí pro World of Warplanes je World of Tanks."

War Thunder jsem hrál v uzavřené betě. Byl bych hlupák, kdybych nesledoval konkurenci a hra je to dobrá. Je jinak zaměřená, ale oba tituly jsou zábavné.

V diskusích si hráči často stěžují, že určitá aktualizace hru úplně zničila. A tvrdí pak, že ji už nikdy nebudou hrát. Vyplývá ze statistik, že by skutečně po některých aktualizacích citelně klesl počet hráčů, nebo jsou to jen pouhé diskusní výhrůžky?

Fotogalerie

Většinou jsou to jen provokující diskutéři. Ale někdy se stane, že něco oslabíme příliš, a pak se to pokoušíme napravit. S každou aktualizací zkoumáme tu předchozí. Řešíme, jestli jsme něco přehnali, zda ztrácíme hráče v nějaké konkrétní oblasti.

Loni v létě jsme například hodně oslabili artilerii a spousta hráčů si na to stěžovala. Zkoumali jsme to tedy a hledali alternativy pro vyvážení hry.

A vidíte to tedy ve statistikách? Stává se, že po některých záplatách počet hráčů opravdu klesne?

Klesl například počet hráčů využívajících artilerii. Rozhodli jsme se proto, že to musíme řešit, a situací se zabývali. Chceme pochopitelně, aby ji lidé stále využívali. Ale titul zároveň musí být vyrovnaný.

Myslíte si, že v budoucnu může dojít na druhý díl, nebo spíše budete průběžně aktualizovat stávající hru?
To je otázka, kterou se interně zabýváme neustále. To rozhodnutí znamená odsunout již vykonanou práci a vytvořit něco nového. Ale ta stávající hra jednou zestárne a nic netrvá věčně. Pracujeme na spoustě věcí, které jsme ještě neohlásili. Máme tanky, letadla, lodě a všechno je to skvělé. Ale Wargaming není jen o druhé světové válce. Řešíme tedy, kam se můžeme posunout.

Zvažujeme, jestli stávající hry jednou přepracovat, nebo jak často je průběžně vylepšovat. Případně jestli chceme naše zdroje soustředit na nové produkty. Musíme to nějak vyvážit.

World of Tanks

A přenášely by se odemknuté prvky i do dalšího dílu?
Pokud to bude nová hra, nic se převádět nebude. V případě, že to bude spíše jako World of Tanks 2.0 na nové technologii a s lepší grafikou, věci by se převáděly. Nepřipadá v úvahu, že bychom nechali osmdesát pět milionů lidí hrát od začátku. Tedy v další hře s tématikou druhé světové.

V jednom starším rozhovoru si Wargaming stěžoval na zdlouhavý proces, kterým musí projít aktualizace pro konzoli Xbox. Tvrdili jste tehdy, že se firmu pokusíte přimět ke změně. Podařilo se to?
Ten proces pro každou aktualizaci je opravdu dlouhý. Pracujeme s jejich cyklem a musíme plánovat hodně dlouho dopředu. Provádět změny na poslední chvíli je velmi obtížné. Komunikujeme s nimi tedy a hodně nám pomáhají. Pokoušíme se vydávat nové věci zhruba každých třicet dní.

Ale ten proces samotný se nijak nezměnil?
Ne, ten je pořád stejný. Ale umíme s ním teď lépe pracovat a snaží se nám pomoci, abychom to zvládali. Poskytují nám vodítka tak, abychom to stihli včas.

World of Tanks

Jde spíše o to, aby hra byla realistická, nebo preferujete zábavné a vyvážené pojetí?
Je to trochu od obojího. Já to vidím takhle: nemá to být realistické, má to být autentické. Chci, abyste z toho měli pocit, že je to skutečné. Ale realitu to odrážet nemusí. Jinak byste se šest hodin táhli přes bojiště, potkali nepřátelský tank a vaše vozidlo by během chvíle explodovalo. Pak jen vytočeně křičíte a to není zábavné.

Musíme hru vyvažovat. Máme tu historické bitvy, kde spolu bojují tanky z různých období a zemí. Ta hra je veselá a vyvážená. Ale pro každý tank probíhá neuvěřitelně podrobný výzkum. Lidé z patřičných týmů tank "rozeberou do posledního šroubku". Zkoumají schémata, nákresy, dokumentaci a chodí i do muzeí, kde ty stroje fotí. Navštěvujeme také osobní sbírky lidí.

Když tanky fungují, vyráží za nimi audiotýmy a nahráváme zvuky motorů, střelbu z kulometu i pohyb pásů. Snažíme se o maximální autentičnost.

A pokud se spleteme, je tu hodně hráčů, kteří na to upozorní. Někdy to kontrolujeme s našimi materiály a zveřejňujeme například fotografie, abychom je přesvědčili, že nemají pravdu. Ale pokud ji mají, říkáme: "dobrý postřeh" a opravíme to v příští aktualizaci. Výsledek vypadá vážně realisticky. Všechno se to modeluje podle skutečných předloh.

World of Tanks - nová herní fyzika

World of Tanks - nová herní fyzika

Šlo mi spíše o pocit z ovládání. Jak to převádíte do hry, když u některých tanků vidíte jen čísla v dokumentaci. Z toho se přece nedá vyčíst, jak se u toho cítíte.
Proto můžeme získat videa. Jak to vypadá z tanku, když jede. A jak to působí zvenku. Ale většina lidí vlastně neví, jaké to je jet v tanku. Přesto se snažíme, aby to bylo co nejpřesnější a působilo to skutečně. Spolupracujeme také s lidmi, kteří tankům veleli v bojích. Výsledek se pak snažíme spojit v zábavnou hru. Je to tedy třeba všechno vyvažovat.

Kde si myslíte, že hra bude za tři roky? Kromě toho, že budou přibývat nová vozidla.
Uf, to je dlouhá doba. Pochopitelně budeme mít mnohem více obsahu. Více map, více tanků a více funkcí. Budeme vylepšovat herní módy a přidávat další. V plánu je počasí, denní a noční cyklus map a celkově větší pestrost. A za tři roky? To budeme pravděpodobně zvažovat vytvoření nového enginu. Tou dobou World of Tanks oslaví sedm let a to je na hru dost, že? Určitě budeme mířit na více platforem. Příkladem toho je World of Tanks Blitz pro tablety, podpora Xboxu a budou následovat další konzole.

Půjdeme také vstříc profesionálnímu soutěžení, tedy e-sports. Nově jsme přidali například formát sedm na sedm, který je v tomto směru velmi běžný.

World of Warplanes

World of Warplanes

Narazil jsem na řadu tiskových zpráv ohledně nárůstu hráčské základny ve World of Tanks. Ale přijde mi, že o World of Warships se tolik nemluví. Jak se té hře daří?
Je na tom velmi dobře. World of Tanks je fenomenální a World of Warplanes má takový úspěch, jaký jsme pro World of Tanks očekávali při jejich vydání.

Mohl byste být konkrétnější? Kolik hráčů to je?
Zhruba čtyřicet pět tisíc aktivních hráčů. Je to pravděpodobně srovnatelné s EVE Online, což je velmi úspěšná hra. Je to spíše o tom, že World of Tanks vše zastíní.

Autor:


Témata: World of Tanks




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.