Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: World of Warcraft pořádně překvapil. A tentokrát příjemně

aktualizováno 
Po nemastném neslaném datadisku Warlords of Draenor se zdálo, že tvůrcům on-line hry na hrdiny World of Warcraft začíná docházet dech. První týdny v Legionu nás však přesvědčují o pravém opaku.
90

World of Warcraft: Legion

Platforma: PC
Výrobce: Blizzard (PC)

  • Vylepšování zbraně
  • Vtahující příběhové epizody
  • Dostatek obsahu
  • Nové pojetí profesí
  • Opět zanedbané PvP

Herní karta

Legion začíná přesunem obléhaného města Dalaran na nové místo u Broken Isles, což jsou ostrovy mezi Kalimdorem a Eastern Kingdoms. Obě frakce, tedy Horda i Aliance, se vzpamatovávají ze svých ztrát a vedeni mágem Khadgarem podnikají kroky, které mají vést k zastavení invaze.

Začátek hry se přitom liší, a to nejenom na základě povolání, ale i specializace. Hráči absolvují scénář, na jehož konci získají „svoji“ zbraň. Dále se seznámí s místem nazvaným Order Hall, které se liší podle povolání a na němž se setkávají i s hráči ze znepřátelené frakce.

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

A obojí byl zatraceně dobrý nápad. Každá zbraň má svůj talentový strom, díky němuž vaše postava postupně sílí. Každý bodík stojí určité množství tzv. Artifact Power, kterou lze získat různorodými činnostmi, například plněním úkolů, z truhliček, absolvováním dungeonu či po výhře na bitevním poli. Jejich (s)potřeba ovšem roste exponenciálně. Takže zatímco na začátku se snažíte najít každou truhličku při toulkách v herním světě, na maximální úrovni nejsou poklady relevantní. Tam už nastupují instance a end-game úkoly v podobě tzv. World Quests (o nich později).

Zároveň ovšem lze v každé Order Hall zadat výzkum, díky němuž se každých pár dnů zvětšuje množství získávané Artifact Power. Časem tak nebude problém v klidu si vylepšit i zbraň pro jinou specializaci. Pro představu, první bodík stojí 100 Artifact Power, druhý 300, zatímco dvacátý už 24 000. Zbraň má celkem 34 základních talentů, při přechodu na 110 jich budete mít nějakých 13. Pak už to jde pomalu, takže se vyplatí promyslet, kterou cestou v talentovém stromu jít. Už v tom je kus zábavy.

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

Naproti tomu díky Order Halls je vnímání příběhu osobnější. Je to zároveň kompromis mezi (ne)oblíbenou pevností z Warlords of Draenor. Nejste tu o samotě, ale s ostatními hráči a zároveň se sem váže spousta příběhových úkolů. Z Order Hall také posíláte své svěřence na různé mise, ale už ne tak megalomansky. Maximálně totiž lze mít pět aktivních svěřenců, zatímco mise trvají hodiny až dny. Mise lze přitom odehrávat i z telefonu (iOS a Android), což oceníte třeba na dovolené, služební cestě nebo ve škole. Odměnou jsou peníze, Artifact Power či různé speciální předměty, například výbava pro svěřence či věci na craft.

Hurá do světa

Fajn, máme zbraň, zabydleli jsme se v Order Hall a nyní si na mapce vybereme jednu z nových zón. Na výběr jsou Stormheim, Highmountain, Val’sharah či Azsuna. Je v podstatě jedno, kam se vydáte, protože tu máme další novinku – až do levelu 110 se monstra, úkoly, ale i odměny přizpůsobují úrovni vaší postavy. Znamená to, že zisk nové výbavy vám do úrovně 110 nedopřeje pocit, že jste silnější, na druhou stranu okolní svět a odměny zůstávají relevantní. Na maximální úrovni už je sbírání silnější výbavy znát.

Doporučoval bych začít s druidy ve Val’sharah, což je zóna, v níž uvidíte asi nejsmutnější animaci z celé hry (spoiler: k vidění třeba zde). Hodně se mi líbí i elfská Azsuna. Highmountain s taureny nebyla špatná, ale možná až moc rozmáchlá. Nejméně mě bavil titánský Stormheim. Ale je to asi jedno, protože pokud chcete, aby se vám na maximální úrovni zpřístupnily World Quests (což chcete), budete muset absolvovat nemalou část každé zóny. Tentokrát se také vůbec nevyplatilo levelovat přes instance. V podstatě mělo cenu je projít až po získání finálního úkolu v každé zóně.

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

Co se týče zmiňovaných World Quests, jde o nový typ obsahu pro hráče na maximální úrovni. A pokud hrajete třetí Diablo, bude vám povědomý. Po herním světě nově narazíte na desítky úkolů s různými odměnami. Každý se přitom váže k některé frakci. Vyplatí se plnit úkoly pro jejich emisary, za což jsou pěkné odměny. Každý den se objeví jeden emisar, celkem až tři. Takže optimálně je stačí plnit jednou za tři dny. Kdo však chce hrát víc, může.

Víte, že...

  • Legion je již šestý datadisk pro World of Warcraft

  • Během prvních 24 hodin se prodalo 3,3 milionu kopií hry

  • Počet souběžně hrajících hráčů vystoupal na nejvyšší hodnoty od roku 2010

  • Letos uběhne 12 let od vydání World of Warcrat

Vedle toho tu máme ještě Suramar, což je zóna pro hráče na maximální úrovni. Jde o elfské město, které vzdorovalo démonům 10 tisíc let, než podlehlo. Ale ne úplně. Kromě parádního příběhu tu máme město plné tajemství a zajímavých úkolů. Navíc ne vše je přístupné hned.

Pro otevření nové instance je třeba splnit hlavní příběhovou linii, jako za starých časů. Pokud jde o nové instance, některé jsou nápadité, jiné omrzí rychleji, ale dobré je, že díky více obtížnostem nepůjdu s příchodem raidů do ústraní. Vyloženě mě nebaví snad jen Violet Hold (ano, je v podstatě stejná jako minule) a Halls of Valor (moc trashe).

Více péče se konečně dostalo i profesím. Recepty či plánky se získávají přes úkoly, další ranky (obvykle výrazně sníží spotřeba materiálu) pak jsou za reputace, speciální měnu, jako odměna z World Quest a podobně. Je to náročnější, ale také zábavnější.

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

Máme tu také první raid a příslib, že v Legionu si nebudeme muset stěžovat na nedostatek obsahu. Ostatně chystaný Karazhan působí z prvních ukázek velmi dobře. Zároveň mám i dobrý pocit z toho, že v rámci Broken Isles zatím nelze létat. Je sice třeba naučit se některé cestičky, hodí se inženýrský kluzák, ale herní svět je díky tomu vtahující. Popravdě by mi ani nevadilo, kdyby se možnost létat neobjevila nikdy. Tvůrci ovšem hráče nenechali úplně na holičkách, každých pět minut lze zapískat na píšťalku, čímž se přeneseme na nejbližší záchytný bod s lítákem.

Popelka PvP

Zatím jen jen chválil, ale ne vše se povedlo. Nejméně povedenou částí je aktuálně PvP, tedy bitvy mezi hráči. Chybí nové bitevní pole nebo velká PvP zóna. Namísto toho jsme se dočkali nové sady talentů, které je třeba si postupně otevřít a které fungují jen v PvP. V instancích a arénách se výbava normalizuje a za každých deset bodů hodnoty item level nad stanovený rámec vzrostou vaše hodnoty o jedno procento. Teoreticky to zní dobře, ale v praxi to nefunguje, zejména kvůli velké nevyváženosti.

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

Zpětná vazba hráčů z alfy a bety zůstala ignorována. Zatímco před vydáním byl Demon Hunter otloukánek, protože mu chyběly talenty, nyní je naopak přepálený. Nemá smysl se rozepisovat konkrétně, PvP zkrátka není v dobrém stavu a nezbývá než doufat, že vývojářům nebude trvat půl expanze, než dají věci do pořádku. A nebude to snadné, protože některé věci se netýkají vyvážení čísel, ale designu.

Slovo závěrem

Warlords of Draenor sliboval návrat ke kořenům, k nimž se ovšem alespoň částečně vrací až právě Legion. Opravdu jsem nečekal, že si s World of Warcraft znovu užiji tolik zábavy. Pokud vás WoW někdy bavil, Legion stojí za vyzkoušení. Ale vstupte jen pod podmínkou, že máte opravdu hodně času.

První část z 24.8.2016

Stejně jako v minulých letech, také před vydáním Legion vyšel systémový patch, který překopal většinu povolání. A tentokrát to vzal Blizzard, jehož mantrou se stalo slovní spojení „class fantasy“, pěkně od podlahy. V praxi to znamenalo škrtání a slučování mnoha dovedností. Je nasnadě, že pokud hráči přijdou o něco, na co byli často i léta zvyklí, nepřijmou to pozitivně. Ale s odstupem, po vyprchání emocí, není třeba vidět vše černě.

World of Warcraft

World of Warcraft

Pokud jde o mě, poslední dvě expanze jsem hrál za Huntera, který půjde s vydáním Legion na střídačku. Je trochu s podivem, že nejlehčí specializace Beast Master je také značně efektivní. Nové pojetí se navíc neuvěřitelně rychle omrzí. Zkoušel jsem se k němu několikrát vrátit, ale nejde to.

Předělaná specializace Marksmanship mě neoslovila vůbec a největší tahák, Survival, z nějž se nově stal bijec na blízko, v sobě skrývá další paradox. Ačkoliv pojetí není špatné a jako jediný si ponechal pasti, slovo survival v názvu nemá vůbec nic společného s realitou na bojišti. Naproti tomu se mi líbí nový Balance Druid, Fire Mage a nakonec mě zaujal i předělaný Mistweaver Monk, což jsou aktuálně moji kandidáti na hlavní postavu v Legion.

Invaze začíná

Záhy vyšel scénář, na jehož konci utrpěla Aliance (video zde) a Horda (video zde a následně zde) citelnou ztrátu. O tom, kdo zemřel, jsme samozřejmě věděli už z betaverze, ale jak se to stalo, bylo k vidění až nyní. Zajímavé je, jakým způsobem scenáristé látku zpracovali. Zatímco z pohledu Aliance je Horda banda zrádců, úplný obrázek o situaci si uděláme až z pohledu Hordy. Tvůrci s tímto motivem pracují dále.

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

V herním světě se začala objevovat místa, na něž podnikají útoky invazní jednotky démonů. Hráči se jim v tom snaží samozřejmě zabránit. Je to celkem sympatický event, který vehnal hráče do dávno mrtvých zón. Když jsem ve městečku Crossroads viděl takové haldy hráčů, připomnělo mi to dnes již legendární začátky World of Warcraft.

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

Při hledání odpovědí jsme navštívili s mágem Khadgarem věž Karazhan a titánský komplex Ulduar. Zajímavý byl moment, kdy mágové v Dalaranu hlasovali, zda umožní vstup i Hordě. Jaina Proudmoore, která vidí kvůli domnělé zradě Hordy rudě a nedokáže se smířit se zničením města Theramore (zničil ho Garrosh Hellscream), hlasuje proti a plná nenávisti opouští Dalaran. Nevidíme ji ovšem naposledy.

Demon Hunter na scéně

Ti, kteří si hru předobjednali, získali přístup k novému povolání Demon Hunter, který začíná na úrovni 98. Ačkoliv v betě mě startovní zóna příliš nezaujala, podruhé jsem jí přišel alespoň po příběhové stránce na chuť. Vybrat si lze mezi specializacemi Havoc (DPS) a Vengeance (Tank).

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

Jak se za nové povolání hraje? Předně, podle Blizzardu nemá být Demon Hunter příliš komplikovaný. Nejvíce vášní vzbudil asi dvojitý skok s plachtěním, což nejenom skvěle vypadá, ale velmi rychle si na něj zvyknete. V některých bitevních polích se však otevřel prostor pro exploitování a je trochu s podivem, na co všechno tvůrci nemysleli.

Zkoušel jsem hrát Havoc, jenž funguje na jednoduchém mechanismu: jedna sada dovedností generuje tzv. Fury, zatímco druhá sada Fury spotřebovává. Novinka je v tom, že pohybové dovednosti jsou přímo součástí rotace. To znamená, že od svého cíle uskočíte, abyste se k němu vzápětí rychle přisunuli. Mobilita je však jen zdánlivá, při bitvách s ostatními hráči vyjde najevo, že Demon Hunter nemá žádné pořádné únikové manévry (a to ani v betě na úrovni 110). Na druhou stranu mě v PvP bavila dovednost Spectral Sight, která umožní vidět neviditelné. Třešničkou na dortu je dočasná proměna v silného démona.

World of Warcraft: Legion

World of Warcraft: Legion

V současné chvíli (tj. mimo betu) je však Demon Hunter pouze ukázka, prostě preview, protože na rozdíl od ostatních povolání nemá k dispozici všechny dovednosti. Jmenovitě jde o talenty: prozatím využije pouze dva ze sedmi. Zbylých pět se postupně zpřístupní až v Legion během cesty k maximální úrovni 110.

Když se Demon Hunter ve hře zpřístupnil, bylo jich všude plno. Bylo legrační se ten den přihlásit například do bitevního pole Alterac Valley, které naprosto ovládli právě Demon Hunteři. Postupně však řady prořídly. Aktuálně se nejčastěji potkávám s nějakou podobou Druida, který je před vydáním hodně silný. Přesto není Demon Hunter špatně pojatá postava, rotace dovedností je zábavná a jeho síla plně vynikne až na maximální úrovni. Navíc je to zase něco nového.

Datadisk Legion vychází 30. srpna.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

88 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 148 čtenářů





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.