World of Warcraft: Spousta odpadlíků a plyšoví gryfoni

  • 44
Nejúspěšnější MMORPG světa stagnuje, výpadky příjmů dohání prodejem plyšáků, virtuálních předmětů i papírového časopisu.

V podstatě rok jsme čekali na nové informace o počtu hráčů World of Warcraft, nejúspěšnější západní online hry vůbec. A čekalo nás hned několik překvapení. Tím největším je skutečnost, že Blizzard ani po dlouhém výpadku provozu svých serverů v Číně neoznámil pokles počtu platících hráčů. O pravdivosti tvrzení, že za hraní World of Warcraft i nadále platí přibližně 11,5 milionu lidí, můžeme pochybovat. Bez pochyb je ale fakt, že WoW už nejspíše narazil na přirozenou hranici své rozpínavosti.

Počet platících hráčů, který Blizzard oznamuje nepravidelně, se nezměnil už více než rok. Předchozí skokové nárůsty souvisely s vydáním datadisku a ještě častěji se spuštěním nových serverů v zemích, kde WoW nebyl dostupný. To se týká zejména asijských trhů, kde Blizzard využívá zcela odlišný obchodní model – místo měsíčního předplatného se platí za skutečně odehraný čas. Celkové částky na jednoho hráče jsou tak výrazně nižší. I tak ale Blizzard díky World of Warcraft přispívá každý měsíc do kasičky Activisionu přibližně 80 miliony dolarů, které utrží zejména od evropských a amerických hráčů, kteří platí pevné měsíční předplatné.

Nejzajímavější na počtech hráčů WoW je skutečnost, že Blizzard neoznámil žádná čísla po uvedení datadisku Wratch of the Lich King koncem roku 2008, který měl nalákat zpět spoustu hráčů. K žádnému raketovému nárůstu nad 11,5 milionu ale nedošlo. Nejspíš se počet platících zákazníků nezměnil ani o půl milionu. Jak to? Vycházíme z toho, že Blizzard v září 2008 se slávou oznamoval překročení hranice 11 milionů, takže pokoření dvanácti milionů by si nejspíše nenechal ujít.

Pro nováčky za zenitem

Změnu v přitažlivosti WoW pro nové hráče dokládá i další zveřejněné číslo – 70 procent lidí, kteří WoW začínají hrát, se nedostane přes prvních deset úrovní. I pro nezkušeného hráče přitom jde o záležitost na několik málo hodin, ostřílení hráči pak prvních deset úrovní zvládnou během pauzy na oběd. Motivaci hrát by přitom noví zájemci mít měli – už pro ty dlouhé hodiny, které strávili stahováním herního klienta. Místo toho sedm lidí z deseti opustí hru po pár desítkách minut hraní, aniž by se dostali alespoň na polovinu z povolených prvních dvaceti úrovní. A právě to je pro Blizzard nepříjemné.

Ono není divné, že po vyzkoušení bezplatné verze většina lidí nezačne platit, ale je mnohem častější, že hráči zdarma dostupný obsah vyčerpají, když už mají tu možnost. Samozřejmě to neplatí pro všechny online hry, nutností je, aby úvodní hodiny se hrou dokázaly člověka maximálně zaujmout. A pět let staré startovní zóny Warcraftu už to moc dobře nedokážou. Problém není ani tak v obsahové náplni, i když úkoly zabij a dones, převažují. Pro moderní hráče hraje stále větší roli grafika, a ta už není na konkurenceschopné úrovni. Uvědomuje si to i Blizzard, který se v připravovaném rozšíření Cataclysm soustředí na grafický upgrade herního světa s důrazem na původní kontinent.

Místo předplatného plyšáci

Bez ohledu na to, že World of Warcraft stále patří mezi nejvýdělečnější hry historie a ještě dlouho mezi ně patřit bude, Blizzard nepřestává hledat způsoby, jak na silné značce ještě více vydělat. Není to tak dávno, co jsme kritizovali prodej virtuálních zviřátek za reálné peníze. A teď v tom můžeme pokračovat. V elektronickém obchodu Blizzardu jsou už nyní ke koupi plyšáci Murky a Lurky (cca 500 Kč) a mluvící plyšák Murloc (1000 Kč).

Během několika týdnů si hráči budou moct koupit další plyšovou verzi čerstvě vylíhnutého gryfona nebo wind ridera. Za skoro pětistovku ale hráči dostanou nejen plyšovou hračku, ale také peta přímo do hry. Nutno ovšem přiznat, že plyšáci vypadají roztomile a hráči je mohou použít pro obměkčení svých partnerek.

WoW

Merchandizing WoW je samozřejmě propracovanější, tak kromě plyšáků jsou k dispozici i 3D figurky vlastních hráčských postav nebo herních potvůrek, které vznikají v limitovaných edicích, aby byly co nejlákavější pro sběratele. V tuto chvíli jsou v nabídce Perky Pug, Deviate Hatchling a Pandarenk Monk.

Celá trojice stojí 60 Euro (1600 Kč), jedna figurka přijde na 25 Euro (650 Kč) + poštovné. Figurka vlastní postavy pak stojí 99 Euro, tedy přibližně 2700 korun. Výrazně levnější jsou potom běžně dostupné figurky spojené s WoW, které stojí mezi 13 a 50 Eury podle velikosti a složitosti. Nejdražší je dvaceticentimetrový ručně namalovaný Pandaren Brewmaster

WoW

Další pravidelný zdroj příjmů chce Blizzard získat z tradičního média, tištěného časopisu. První číslo s označením Winter 2009 vydala společnost Future Publishing s licencí od Blizzardu na 144 stranách kvalitního papíru a úplně bez reklam. Pro většinu hráčů je ale časopis spíše hezkým bytovým doplňkem než ideálním zdrojem informací. Většina věcí se, byť třeba v horší typografické a stylistické úpravě, dá najít na internetu mnohem dříve, než se objeví v časopisu.

Začínajícím hráčům mohou udělat radost stránky s radami a tipy. Navíc je téměř jisté, že v dalších číslech už budou skutečně exkluzivní informace či rozhovory s lidmi z Blizzardu – pokud chtějí, aby se čtvrtletník ujal, musí nabídnout více než jen právo používat logo WoW. Příjemné je, že se časopis dá objednat i do České republiky, 4 čísla, tedy roční předplatné, stojí 42 eur, tedy necelých 1200 korun, a to i s poštovným. Na výběr je hned několik jazykových mutací, ale čeština mezi nimi samozřejmě chybí. Volit můžete mezi angličtinou, němčinou, francouzštinou a španělštinou.

Ani časopisem šílenství kolem World fo Warcraft nekončí. S oficiálním posvěcením Blizzardu se dají koupit i trička, peněženky, samolepky a nakonec i dupačky pro mimina. Blizzard samozřejmě takové věci nevyrábí, ale stejně jako u časopisu jen inkasuje peníze od firem, kterým propůjčí práva používat licenci WoW. A nejen u triček a časopisu. Licenci od Blizzardu si pořídila i společnost Creative Labs, která už na posledním Blizzconu oznámila úmysl vyrobit speciální sluchátka s mikrofonem – bez nich se WoW hraje na vyšší úrovni jen těžko, protože veškerá komunikace mezi hráči probíhá hlasem, psát všechny pokyny by nikdo dostatečně rychle nestíhal.

Creative se nespokojil jen s tím, že by na stávající sluchátka přilepil logo. Místo toho nabízí headset, který umožňuje vyměnit kus plastu na každé sluchátkové mušli za logo Aliance či Hordy podle preferencí samotného hráče. Dodávaný software navíc zajistí podsvícení loga barvou, kterou si hráč sám vybere. Sluchátka jsou k dispozici v drátové a bezdrátové verzi, obě spojuje mikrofon schopný odfiltrovat nežádoucí zvuky. Kvalitní poslech by pak měl zajistit certifikát THX. I levnější drátová verze ale přijde na přibližně tři tisíce korun. Co by ale člověk pro Hordu neudělal. Lok'tar ogar.