Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Worms Blast - slavní červi trochu jinak

  12:00aktualizováno  17. dubna 2003 1:34
Malí růžoví po zuby ozbrojení červíci z dílny společnosti Team 17 se stali za dobu své existence nesmrtelnou legendou. Nyní se k nám dostává další, již osmý díl této série a tentokrát nás čeká trochu změna. Pokud očekáváte stejný herní systém jako v původních Worms, budete překvapeni. Worms Blast jsou totiž o něčem jiném.

Worms Blast Historie malých brutálních ozbrojených červů se započala odvíjet před několika lety v dílně tehdy dřímající vývojářské firmy Team 17. Tato firma má za sebou mnoho her, které jistě pamatují starší hráči, její neslavnější éra byla na počátku devadesátých let. Myslím, že většina z vás si určitě bude pamatovat hry Body Blows nebo Alien Breed. Nicméně hra, kterou se do povědomí hráčů zapsala tato firma nejvíce, nese jméno Worms a vznikla v roce 1994. Původní nápad byl povedený, i když ne úplně originální – když jsem tehdy Worms poprvé spatřil, první můj dojem byl „vylepšený Scorched Earth“. Nicméně i mne si červíci rychle získali zajímavě namíchanou směsicí humoru, akce, strategie a originality.

Po takovém úspěchu však přišlo to, co přijít muselo – začala se objevovat pokračování. A nebylo jich málo. Tak jsme tu po původních Worms měli Worms 2, Worms Armageddon, Worms the Director’s Cut, Worms Pinball, Worms Reinforcements, Worms United a Worms World Party. Nyní nám firma představuje tedy osmou hru ze série Worms – tentokráte s příznačným názvem Worms Blast. Tento díl hry vzala pod svá ochraná křídla další známá firma Ubi Soft. Worms Blast Pojďme se nyní podívat, jak jejich snažení dopadlo.

Tento díl „červíků“ nemá s původním námětem mnoho společného, snad jen právě ty červíky :o). Ocitáte se v roli jednoho z rodiny červů, takže na týmy nebo týmovou hru zapomeňte. Dalším specifikem tohoto dílu je fakt, že se vše bude odehrávat na vodě. Ačkoliv se červíci v prvních dílech beznadějně topili, nyní se v zápalu boje vrhají do svých člunů a lodiček a vyjíždějí na vodu bojovat a soutěžit. Nicméně topí se pořád (pokud jsou bez lodičky). Tím tedy máte víceméně jasno, v jakých podmínkách se bude vše odehrávat, teď se však pojďme podívat co všechno se tam vlastně bude dít.

Když jsem poprvé pustil Worms Blast, byl jsem trosku překvapen, co že to vlastně vidím. Moje volba vedla naprosto jasným směrem – deathmatch. Poté, co jsem zvolil svého reprezentanta (okamžitě mi jeden padl do oka – byl mi podobný :o)) a můj červ vpádloval do zorného pole mého monitoru, uviděl jsem nejenom svého protivníka, ale i nepřítele dalšího – společného. Celou hrou vás bude provázet poměrně zajímavě promyšlený systém jakýchsi logicko-akčních hříček. Tyto hříčky reprezentují zvláštní obrazce složené ze šestiúhelníčků, Worms Blast které se vám začnou pohybovat po obrazovce a budou se vás snažit zatlačit pod vodu a shodit z lodičky. Nejen že tak musíte útočit na nepřítele (mezi vámi je ještě zeď, ve které je díra, do které se musíte trefit), ale zároveň si musíte soustavně čistit „strop“ nad svou hlavou soustavně z těchto „kamenů“ vytvářený. Kameny mají různé vlastnosti, které jsou odlišeny jejich barvami a tvary a tak můžete přesně předpokládat následky svého výstřelu do tohoto stropu. Například některé kameny mají tu vlastnost, že všechny střely odrážejí. Zde se dostáváme k dalšímu podstatnému prvku celé hry – k arzenálu, který budete mít na člunu k dispozici. Základní zbraní je (jak jinak) bazooka. Tato nyní již klasická zbraň však v této hře našla nové uplatnění. Nepoužívá se totiž výhradně k zabíjení, ale spíše k likvidaci nezbedných kamenů, které se k vám stále blíží a snaží se vašeho červa nemilosrdně potopit. Nicméně ani používání bazooky k pouhému odstřelování kamenů není tak jednoduché. Každý náboj (kterých je do této zbraně mimochodem nekonečně mnoho) má svoji specifickou barvu a stejně jako náboje mají specifické barvy i kameny a platí, že střelou například modrou můžu sestřelit pouze modré kameny. Barva náboje je víceméně náhodná. Pokud se trefíte stejnou barvou náboje do stejné barvy kamene, kámen zmizí a s ním všechny ostatní kameny, které s ním sousedí. Avšak netrefíte-li se, barevný náboj „obarví“ kameny jiné barvy na barvu, Worms Blast kterou nesl, tedy nesestřelí je. Poměrně známou věcí jsou bonusové bedny, které v dřívějších dílech vždy padaly z oblohy. I v tomto zažitém systému je ve Worms Blast změna. Bedny tu samozejmě stále jsou, ale již nepadají samovolně z oblohy, ale jsou „zabetonované“ mezi kameny a abyste se k nim dostali, musíte kameny okolo rozsřílet, bedny posléze popadají na hladinu, kde se chvilku pohupují na vlnkách a pokud je nestihnete posbírat, nenávratně se propadají do hlubin řeky. Novinkou jsou v této hře zlaté pěticípé hvězdičky, které sice nemají specifickou funkci, ale většinou přidávají body (všechny soutěže jsou totiž navíc bodovány). Ještě bych se vrátil ke zbraním, ze kterých jsem popsal pouze chování bazooky, která však není zbraní jedinou. Všechny ostatní konvenční i velmi nekonvenční zbraně získáváte téměř výhradně z výše zmiňovaných beden, které si musíte poctivě vystřílet. Paleta zbraní je opravdu velmi široká, ačkoliv se to zpočátku hraní nemusí tak zdát. K dispozici máte různé druhy granátů, brokovnici a spoustu velmi specifických zbraní. Většina z nich je přivolávací – například můžete přivolat déšť meteoritů, který pokryje celou obrazovku padajícím kamením, které umí vašeho soupeře pořádně potrápit (často bohužel ale potrápí i vás, meteority padají totiž opravdu všude). Dále můžete přivolat například hejno piraň, které mohou být protivníkovi také velmi nepříjemné. Celkově je tedy zbraní celkem Worms Blast dost, jen je jejich získání náročnější a i jejich používání vyžaduje určitou dávku tréninku. V bednách ovšem můžete narazit i na další předměty jako například lékárničky a jiné.

Herních módů je ve hře požehnaně, i když jsou všechny kombinací výše zmíněného „kamenového“ systému. Hlavním módem je „Puzzle“, tedy jakési putování po mapě plné ostrůvků a zátočin, kde na vás čekají všelijaká nebezpečí. Těchto nebezpečí a úkolů je opravdu mnoho. Většinou jde o mise typu „prostřílet se“ na druhý konec obrazovky, ale často je tento základní cíl ztížen nějakou komplikací. Tou může být například to, že nesmíte sestřelit hvězdičku, nebo musíte trefit terč, který je obklopen kameny kolem dokola, nebo naopak v průběhu palby musíte posbírat určitý daný počet hvězdiček. Další mise jsou „pacifistické“, poněvadž v nich nepadne jediný výstřel. Takové mise jsou například ty, v nichž vás honí kamenný had a vy máte za úkol se mu po určitý čas vyhýbat, aby se vás nemohl dotknout. Dalším módem je „Tournament“, ve kterém si můžete zvolit, v jaké diciplíně chcete soutěžit. Disciplín na výběr je požehnaně a všechny jsou spíše logického rázu, i když některé jsou zaměřeny na vaše umění zacházet se zbraněmi, tedy třeba trefovat pohyblivé terče nebo využívat vlastností střel z bazooky, které mají tendenci například Worms Blast „zatáčet“ klasickým způsobem a musíte pak trefit terč, který je za zátarasem, který musíte obloučkem přehodit. Konečně posledním módem, který se mně asi zdál nejzábavnější, je „Deathmatch“, tedy klasický souboj na život a na smrt s dalším wormem-protivníkem. Tento souboj je pak ztěžován chováním padajících kamenů, které umí natropit mnoho nepříjemností. Většinou je navíc mezi vámi a protivníkem dřevěná zeď, ve které je mezírka, která se posouvá a kterou, pokud chcete dát protivníkovi přímý zásah, musíte přesně zasáhnout. Deathmatch se dá hrát i v síťovém módu a můžete tak vyzvat na zápas kamarády.

Celkově na mne tato hra zpočátku působila poněkud chudším a infantilnějším dojmem, přišla mi jako kombinace několika dobrých nápadů, která ale za určitou (poměrně krátkou) dobu omrzí. Nicméně autoři odvedli dobrou práci a hříček a zábavy je opravdu dost. Především díky tomu, že jde místy o velmi zajímavě propracovanou logicko-akční hru. Nejen že některé situace musíte vyřešit pomocí přemýšlení (třeba pomocí odrazů trefit terč, který se skrývá za několikátou zatáčkou v uličce z kamenů), ale musíte je také umět rychle a šikovně realizovat. Dle mého osobního názoru je tato hra zaměřena spíše na mladší publikum, ale i starší se u ní budou bavit, zvláště pokud mají nostalgický vztah k červům a pokud jim nebude vadit rozmanitá, často bych řekl až kýčovitá barevnost této hry.

Worms Blast
Výrobce: Team 17
Vydavatel: Ubi Soft
Distribuce v ČR: Playman, kompletně v češtině, datum vydání: duben 2002
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz
Oficiální homepage: wormsblast.team17.com
Minimální konfigurace: procesor 350 MHz, 64 MB RAM, 400 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 450 MHz, 128 MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Zajímavě, i když možná trochu dětinštěji pojaté pokračování populárních Worms, které zaujme podařeným mixem akce a úkolů, u nichž je třeba rychle přemýšlet.
Hodnocení 78%

Autor:


Témata: Humor, Meteorit


Nejčtenější

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

DuckTales (NES)
James Bond, Spiderman i strýček Skrblík. Nejlepší hry s licencí - díl druhý

V pokračování našeho přehledu nejlepších her na motivy filmů, seriálů, komiksů a knih připomínáme některé tituly, které si vybaví spíše ti dříve narození....  celý článek

Destiny 2
VIDEO: Sci-fi Destiny 2 je nejhezčí na PC

Zatímco první díl střílečkové hry na hrdiny vyšel pouze na konzole, druhý se podívá i na počítače. A bude tam vypadat zdaleka nejlépe.  celý článek

Wolfenstein II: The New Colossus
Wolfenstein 2: střílet nácky je lepší se zbraní v každé ruce

Koncem října se vrátí bijec nacistů B.J. Blazkowicz, aby dokončil rozdělanou práci z New Order, na nějž hra navazuje. Pár věcí se změní.  celý článek

Ukázka ze hry Fapic
Kvantita na úkor kvality, Steam praská pod náporem špatných her

Ani nově zavedený vstupní poplatek nedokáže zabránit vydávání stále většího množství špatných her. Jen za první týden tohoto měsíce jich vyšlo přes 200.  celý článek

Další z rubriky

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.