Není tomu tak dlouho co se do poměrně zklidněných vod závodních her pro PS2 vřítil jako uragán ultrarealistický rallye titul Richard Burns Rally a už se pomalu hlásí o slovo tradiční rivalové v boji o trůn rallye her. Dnes je to konkrétně obhájce mistrovského titulu, série WRC od Sony. Vzhledem ke kvalitám výše jmenovaného nového vyzyvatele to letos bude ale mít obzvláště obtížné. Jaké zbraně tedy vytáhne do boje tentokráte?
Vstup do WRC 4 bude bez diskuse mnohem jednodušší nežli v případě RBR.
V prvé řadě to jsou kompletní licence na seriál mistrovství světa automobilových soutěží WRC, kterými se tím pádem nemůže pochlubit žádná jiná hra. To může být velmi zásadním faktorem pro nejednoho hráče, protože co si budeme povídat, je určitě lepší prohnat Solbergovo Subaru Impreza WRC a soupeřit se Sainzem či Loebem, nežli se jako Jarda Baculík pokoušet pokořit bezejmenné nicky. Na druhou stranu, nejedna zkušenost ukazuje, že i hra bez licencí dokáže oslovit davy lidí, mnohdy i více než konkurence s nablýskanými licencemi. WRC 4 tak tedy obsahuje všechny podniky letošního šampionátu a všechny jezdce továrních stájí, samozřejmě včetně aktuálního designu vozů. Vedle královské třídy WRC pak máte možnost ve skupině N4 a Super 1600, kde již ovšem chybí licence pilotů. Tyto slabší třídy ovšem do hry rozhodně nejsou zařazeny jen tak pro srandu králíkům.Přestože se totiž WRC 4 ve srovnání s Richard Burns Rally jeví spíše jako arkáda nežli jako seriózní simulace, není dobré dát na první dojem. Vítězství nepřijdou jen tak sama od sebe a trocha toho tréninku ve slabších „kubaturách“ rozhodně přijde vhod. Minimálně proto, aby si člověk zvykl na zdejší fyzikální poměry, na dojem z rychlosti nebo na rozdíly mezi jednotlivými povrchy. Vstup do WRC 4 bude ale bez diskuse mnohem jednodušší nežli v případě RBR. Silnice jsou zde totiž o poznání širší, jízdní fyzika benevolentnější a hráč tak nezažije šok v podobě ukrutného a nezvladatelného karambolu hned v první zatáčce. Od první jízdy bude mít pocit, že se tahle hra příjemně hraje i ovládá a že občasný výlet mimo trať je jen jakousi nováčkovskou daní. A v podstatě bude tento jeho dojem i správný.
Po zkušenostech s RBR musíme zkonstatovat, že adaptace na poměry panující ve WRC 4 je takřka blesková. Stačí si párkrát zajet jednu rychlostní zkoušku a zatáčky už budete postupně dostávat do oka, hlášení navigátora do ucha a do prstů na ovladači potřebný cit. Ano, tahle hra se dá hodně v pohodě hrát i na obyčejném DualShocku, který máme každý doma. Zážitek s volantem je sice samozřejmě o poznání lepší, ale to nic nemění na tom, že ovládat tuhle hru gamepadem není vůbec žádný problém. I s ním se zde dají s trochou cviku ve vlásenkách vystřihnout krásně efektní smyky a naopak, lehkým klepáním na směrové šipky vcelku elegantně vyrovnat každý smyk, který se zrovna vymknul vaší kontrole. Práce s plynem je velmi intuitivní, takže stačí mít základní závodnické návyky a po pár vcelku krátké době cvičných jízd vás váš bourák začne poslouchat prakticky na slovo. Překvapilo nás rovněž, že zde dosti dobře funguje stará poučka rallye jezdců, že „mnohem více ošemetných situací se lépe vyřeší správným přidáním plynu než prudkým sešlápnutím brzd.“
Prostě si sednete a hrajete, po pár chvílích přijdete na to, jak se zde má jezdit a začnete dosahovat slušných časů.
Vše dosud napsané možná budí dojem, že WRC 4 bude amatérismem nejvyššího formátu a že za víkend se pohodlně stanete mistrem světa, leč, jak sami už jistě tušíte, není tomu tak. Hratelnost je sice veskrze příjemná, ale nemyslete si, že si dáte dvě tři jízdy a začnete vítězit. Ani nápad. Časy potřebné k zajetí prvního místa na dané „erzetě“ nejsou sice vyloženě šibeniční, ale vymetat příkopy vám rozhodně nedovolí. I při zdánlivě hodně povedené jízdě se nakonec nastřádá setinka k setince a v cíli dají dohromady odstup v řádech sekund. Chce to jet opravdu velmi soustředěně a precizně, jinak na medailové pozice nedosáhnete. K tomu by vám mohl dopomoci i dobře zpracovaný navigátor, který sice používá jinou terminologii nežli jeho kolega z RBR, ale osobně mi číslování poloměru zatáček (čím vyšší, tím ostřejší) vyhovuje více a připadá mi výstižnější než poněkud málo obsažné dělení na easy, medium, hard a hairpin. Navíc zdejší navigátor i docela přesně hlásí návaznosti zatáček nebo třeba jejich zvětšující se poloměr, takže se podle jeho navigace dá jet opravdu dobře.
|
Má tedy WRC 4 šanci uspět v boji s RBR? Možná to bude znít v kontextu tohoto článku překvapivě, ale má. Co se týče míry realismu a simulace, asi nemá cenu spekulovat o tom, kdo ze srovnání vyjde jako vítěz. Když ovšem dojde na hratelnost a zejména přístupnost širším hráčským masám, bude výsledek téměř přesně opačný. K hraní WRC 4 nebudete potřebovat volant, nebudete potřebovat dlouhé a pravidelné tréninky a nebudete potřebovat být vlastníky fabriky na trpělivost. Prostě si sednete a hrajete, po pár chvílích přijdete na to, jak se zde má jezdit a začnete dosahovat slušných časů. Proto vás tento titul bude opravdu bavit. Navíc vzhledem k jeho rozsahu vám i dost dlouho vydrží, takže hráči, kteří si rádi zahrají od všeho trochu, patrně zvolí raději nové WRC. Hardcore závodníci v něm ale s největší pravděpodobností neuvidí důvod, proč o nějaký ten čas odložit start do další RZ v RBR.