Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

WWE SmackDown vs. Raw 2009 – já tě jako praštím, jo?

aktualizováno 
Na první pohled obyčejná bojovka, ve skutečnosti ale wrestling. Má někdo pocit, že v tom není rozdíl? Tak to se plete.
70

WWE Smackdown vs. Raw 2009

Platforma: Xbox360
Výrobce: Yuke's

  • Nablýskaná prezentace
  • Velkorysá licence
  • Zábavný multiplayer
  • Řízný soundtrack
  • Příliš mnoho snadných zápasů
  • Neviditelné bodování v Kariéře
  • Nezadržitelné pinfally
  • Stále moc loadingů

Pod naleštěnou, licencovanou fasádou WWE wrestlingu se neskrývá ani zdaleka tak tvrdé jádro, jak bychom si přáli. Multiplayer to ale spraví.

Herní karta

WWE SmackDown vs. Raw 2009

WWE SmackDown vs. Raw 2009Navzdory našim internetovým diskusím na politická témata nejsou Američané žádní hlupáci. Existuje pro to řada dokladů a jedním z nejpřesvědčivějších je právě wrestling. Kde se my trapně dohadujeme o kapříky, předvádíme divákům předem domluvená utkání a pak se léta soudíme o to, zda si bafuňáři a sudí posílali nebo neposílali na jaře skutečné vánoční kapry, Američané svým wrestlingem podobné problémy rázně smetli ze stolu.

Průběh a výsledky wrestlingových klání jsou totiž také domluvené předem, jenomže na rozdíl od našich rybích lig se souhlasem všech a ke všeobecné spokojenosti. Potíže mohou nastat leda v okamžiku, kdy se rozhodnete udělat z wrestlingu videohru. V jeho herní podobě máte na jedné straně borce, kterého ovládáte vy, na druhé stojí soupeř, ovládaný procesorem, nad každým nějaký ten „teploměrový“ HUD – klasická bojovka a co má být?

No není to pravá bojovka naruby?

WWE SmackDown vs. Raw 2009No skoro nic – až na jednu maličkost. Wrestling nemůže být klasická bojovka, prostě proto, že wrestling je wrestling. A teď, babo, raď, jak tam dostat toho ducha divadelní bitky a současně nezabít veškerou zábavu. WWE hry ale dělají Japonci, kteří a) mají vlastní wrestlingovou tradici a b) ani v herní branži nejsou žádní zelenáči. Nemluvě o tom, že Yuke´s kontrolují NJPW, což je skutečná slavná organizace japonského wrestlingu. Takže si poradili i tady. Přišli s řešením, jež je stejně účinné jako pro klasické bojovkáře nemilé.

Začněme tím, že porážka umělého soupeře není nic těžkého, bez ohledu na to, že ovládání využívá všechna tlačítka i oba analogy. Je to dokonce tak jednoduché, že máte nějakou dobu pocit úplně marné hry, kde si vystačíte s pár trapnými triky. A divíte se jak enormní šíři nabízených bojových možností – k čemu, když soupeři padají jak hrušky? – tak hlavně tomu, že tohle vůbec může někoho bavit.

WWE SmackDown vs. Raw 2009Jenomže v takovém režimu Kariéra, kde vyhráváte nejrůznější postupně odemykané šampionáty, pak po několika velmi snadných vítězstvích chcete, zívajíc, vyzvat úřadujícího držitele pásu a – co se to děje? Proč se do háje ten zápas nedá odemknout? Co to tam svítí za požadavek? Ještě jednu hvězdu? Jakou hvězdu? Aha – to jsou ty hvězdy, co se dostávají za vítězství. Tři získáte jako nic, jenže hned u prvního šampionátu potřebujete alespoň v jednom zápase udělat čtyři, abyste mohli bojovat o pás. No dobře, dobře, tak udělám čtyři a jdu si pro titul.

WWE SmackDown vs. Raw 2009Po další hodině marného úsilí ze mě začíná lít pot. Začínám ty hvězdy nenávidět. Ony totiž vůbec nejsou za vítězství. Sice jsou teoreticky za výsledek, techniku a publiku poskytnuté vzrušení, to ale v praxi znamená: za předvedenou SHOOOW! A za mou co do prostého vítězství zcela efektivní bum-bác metodu mi rozhodčí čtvrtou hvězdu dát ne a nechtějí.

Volky nevolky se začínám učit další a další triky – body velice líně lezou nahoru, leč úsilí neúsilí, na konci jsou pokaždé tři hvězdy a basta. Zatínám zuby, makám na stylu jako mezek a – hele, ono to začíná vypadat jako wrestling!

Pravdou je, že by se stejného účelu dosáhlo i uživatelsky přívětivěji, než jak to předvádí nejnovější wrestlingový opus. Například si tedy metodou pokusu a omylu spočítáte, že na čtvrtou hvězdu potřebujete asi tak 800 bodů. Takže by bylo opravdu moc hezké, kdybyste na ty body viděli dřív, než když už je po boji. Můžete akorát WWE SmackDown vs. Raw 2009podle dosud uběhlého času a paměti odhadovat, zda už protivníka mydlíte dost dlouho a pestře, aby to bylo za osm stováků.

To, co lze v první chvíli považovat za ukazatele zdraví nad hlavami borců, pak vůbec nejsou ukazatele zdraví, nýbrž energie pro speciální útoky. Jakýs takýs ukazatel zdraví se objeví nad tím, kdo zrovna inkasuje, a je to schématický panáček s odděleně rudnoucí hlavou, trupem, horními a dolními končetinami. Když dáte rivalovi – nebo on vám – chvíli pokoj, zdraví se postupně dobíjí a barvy blednou.

Hvězdy jsou za předvedenou SHOOOW.

Co se ukazatelů speciální energie týče, ty se nabíjejí povedenými útoky, zatímco tupým bušením naopak klesají. Když je ukazatel plný, lze současným stisknutím levých bočních tlačítek aktivovat speciální útok, Signature Move. Ten pak ještě WWE SmackDown vs. Raw 2009musíte správně načasovat a použít tlačítkem Y. Zadaří-li se, je výsledkem podivuhodná podívaná na hranicích fyzikálních zákonů, či spíše často za nimi. Žel, přehmat palcem na žluté tlačítko, jež je aktivováno na pouhý zlomek vteřiny, není zrovna praktický - boční tlačítka by tu číhavou roli zvládla lépe.

Není-li pro konkrétní utkání určeno jinak, je k ukončení zápasu třeba dostat soupeře na lopatky a držet ho přitisknutého k podlaze ringu, dokud rozhodčí nenapočítá do tří. A přichází další vskutku ďábelská potíž: je dosti obtížné „sám sobě“ v tomto pinfallu bránit. Autoři totiž zakončování zápasu nepřidělili samostatné tlačítko. Takže i když víte, jaké zakvedlání analogem hrozí tím, že se váš borec rozhodne udělat se soupeřem krátký proces, není samozřejmé se onoho kritického pohybu vyvarovat.

Stejně tak nemáte možnost protivníka pustit, když vidíte, že zápas bere neblahý – předčasný – konec. Pravidelně tak po desetiminutovém namáhavém budování komb WWE SmackDown vs. Raw 2009najednou s hrůzou sledujete, jak váš wrestler tlačí rivala na podlahu a víte, že je zle – podle uběhlého času máte tak šest stovek bodů. Tomu se říká Pyrrhovo vítězství.

Dostupných triků je v nápovědě šestnáct popsaných obrazovek, což má pochopitelně za následek, že jednotlivé techniky jsou si co do ovládání setsakramentsky blízko. Záleží třeba na tom, odkud se na soupeře vrháte, jenže i když jdete třeba k ležícímu dvakrát po sobě přesně ze stejné strany a máte pocit, že navlas stejně hýbete pravým analogem, jednou své oběti jen skočíte na ruku, ale jindy je z toho pinfall: přitlačíte soupeře na zem a rozhodčí ho odpočítá.

To, zda se protivník nechá nebo nenechá odpočítat, záleží na jeho momentální kondici, takže v režimu Kariéry je určitou prevencí proti předčasnému konci udržovat soupeře při co možná nejpevnějším zdraví – kromě hrozby odpočítání totiž umí i vzdát zápas!

WWE SmackDown vs. Raw 2009Též pomáhá vyhýbat se všemu, co zavání pinfallem, to znamená například kolem ležícího chodit vysloveně po špičkách. Tím si ovšem pomůžete jen zčásti, protože existuje i řada útoků ze stoje, jež rovněž končí odpočítáním. No není to pravá bojovka naruby?

Vedle módu Kariéra je nejobsáhlejším módem singlu „příběhová“ Road to WrestleMania. Vybíráme z pěti borců, konkrétně jsou k dispozici Triple H, CM Punk, The Undertaker, John Cena a Chris Jericho, a s vybraným hrdinou nás pak čeká dějem symbolická, leč o to delší, skripty prošpikovaná story, směřující k triumfu na hlavním svátku WWE.

Při tom se setkáte s řadou zpestření typu bitek více borců najednou, případně se speciálními úkoly typu zvítězit v časovém limitu nebo provést soupeři přesně určenou bolestivou proceduru. Svérázným kořením módu je, že není vždy dost jasně vysvětleno, jak se má daný úkol provést. Takže musíte sami bádat, jak třeba WWE SmackDown vs. Raw 2009dosáhnout toho, aby vás diskvalifikovali. Kladem jsou rovněž krátké filmečky se skutečnými předlohami ovládaných postav, takže můžeme posoudit, jak velký kus má ještě vývoj herní grafiky před sebou.

Kdo se nehodlá párat s dlouhými kampaněmi a rovnou si chce střihnout rychlý zápas, čeká na něj přes padesát různých tradičních modifikací pravidel, takže kromě udržení soupeře na lopatkách můžete rozhodnout zápas třeba jeho zkrvavením, prohozením příhodně připraveným stolem, přismahnutím na plamenech, lemujících ring, a mnoha a mnoha dalšími způsoby.

Show bez hranic
WWE (World Wrestling Entertainment) je nejznámější a nejvlivnější organizací profesionálního wrestlingu v USA. SmackDown, Raw a ECW jsou pak různé větve – a televizní pořady – téže organizace. Protože jde o miliardový byznys, funguje ale kromě WWE samozřejmě i řada konkurenčních uskupení. Nicméně tvrdit, že ROH (Ring of Honor), CZW (Combat Zone Wrestling) nebo jiná podobná organizace přináší divákům méně kašírovaný boj, je víc než diskutabilní.

Jestliže se wrestler zvedne ze země a krev mu crčí z obličeje, zpravidla se předtím čtvrt minuty svíjel s tváří zakrytou rukama – a jen tak náhodou se kolem něj motal „rozhodčí“ a bral ho za ty ruce, jakoby se chtěl ujistit, že neumírá. Čímž nechceme tvrdit, že nedochází ke skutečným vážným úrazům, výjimečně i smrtelným – viz. případ Owena Harta. Jde ovšem vždy o chybu při provádění bratrsky nacvičené akce. Přesto je stále hodně dospělých lidí – a nejen Američanů – kteří věří, že je to celé doopravdy.

A WWE & spol. o tom dobře vědí a přiživují to, seč jim síly stačí. Nejen tím, že kreativní týmy pečlivě vybírají “vítěze” jednotlivých utkání i šampionátů a vymýšlejí “příběhy”, ale show nekončí ani za hranicemi ringu – zadejte na youtube “WWE Vince McMahon Accident” a posuďte, jak se v USA manipuluje s realitou.

WWE SmackDown vs. Raw 2009Přesto, bohužel, dvoutlačítková a mnohdy i jen jednotlačítková metoda hraje pohodlný prim, ať už ji používáte „jen“ na důkladné zpracování soupeře před splněním složitější závěrečné podmínky, anebo s ní dotáhnete celý zápas až po pinfall. Což enormní nabídku využitelných prostředků poněkud znehodnocuje. Většinu stížností ale řeší multiplayer, kde se konečně ukáže, kdo se něco naučil a kdo jen používal, co musel.

Zahrají si až čtyři hráči a to dokonce v kooperaci, což pochopitelně zahrnuje možnost týmových chvatů. Vítaný je rovněž stahovatelný obsah, takže se nemusíte bát, že by nabídka borců ztratila aktuálnost.

K dispozici je i několik editorů, skýtajících prostor pro naši vlastní tvořivost. Create A Finisher umožňuje sestavit originální ultimátní kombo až o deseti částech, vybíraných ze vskutku úctyhodného množství krátkých animací. Režim Highlight Reel dovoluje sestříhat až dvacet půlminutových záznamů zápasů, jimiž se pak lze chlubit před WWE SmackDown vs. Raw 2009známými i na internetu.

Ve spojení s módem Create A Superstar, kde si ve velkorysém editoru postavy tvoříte vlastního hrdinu, a s trochou trpělivosti pak můžete vyrobit bitky i těžko uvěřitelných postav. A konečně Create An Entrance umožňuje modifikovat vstupní animaci vybraného borce.

Značným plusem hry je grafika obecně - ve spojení s širokou licencí jsou především nehratelné pasáže pastvou pro oko. Potěší i famózní arény s mnohým zábavným detailem – viz. divák s rozměrným transparentem „TEN ZA MNOU NEVIDÍ!“. Hráče ovšem spíš zajímají pasáže hratelné a tam už snaha, aby se hvězdy oboru co nejdokonaleji podobaly samy sobě, tak sladké plody nepřináší.

Je sice skvělé, že jednotliví borci bojují svými reálnými unikátními styly, leč návaznost animací a celková plynulost pohybů mají stále velké rezervy. Některé detaily by se rovněž daly vylepšit – perličkou je ženský wrestling, kde krev prostě ne WWE SmackDown vs. Raw 2009a neteče, bez ohledu na to, co se v ringu děje. Není to nějaká diskriminace? A neslavným vrcholem všeho je pak množství okamžiků, kdy jen němě zíráte, jak jsou mezi rukama pevně se svírajících borců ve skutečnosti deseticentimetrové mezery.

Wrestling je prostě součástí americké kultury, stejně jako komiksoví superhrdinové, a japonští Yuke´s převádějí toto U.S. rodinné stříbro do herní podoby celkem zdařile. Dokonce tak zdařile, že kdo dosud netuší, že dárky nenosí Ježíšek a wrestleři po ohnivém Inferno Matchi nemají spálená pozadí, hra mu pravdu neprozradí. Svérázný mix cirkusu, lidového divadla, komiksu a v zásadě nevinného sportu ve verzi pro aktuální sezónu – berte nebo nechte být.

Hru zapůjčila firma Gamehouse.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 411 čtenářů



Nejčtenější

Black Mirror Remake
Česká adventura Posel Smrti se dočká remaku. Budou ho dělat Němci

Jedna z nejlepších českých her vůbec se po 14 letech od vydání dočká kompletního přepracování. Nepracují na něm však původní autoři a od originálu se má lišit...  celý článek

Matterfall
Retro na steroidech: Matterfall je mistrovská střílečka se vším všudy

Vývojářské studio Housemarque se vrací s další arkádou, která zaujme nonstop akcí a retro feelingem.  celý článek

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři jí předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

Příznivci krajní pravice v Charlottesville ve Virginii (11. srpna 2017)
Končím s vtipy o nacistech slibuje populární youtuber PewDiePie

Po nedávných událostech v Charlottesville se jeden z nejpopulárnějších youtuberů rozhodl, že už nebude dělat žádné vtipy o nacistech.  celý článek

Další z rubriky

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.