V květnu bude mít každý hráč her svůj osobní svátek - bude se totiž konat největší herní výstava E3. Ta letošní bude ovšem (opět) speciální. Měla by se zde představit nová generace herních konzolí. V současné době jsou ve vývoji tři herní konzole – Sony PlayStation3, Microsoft Xbox2 a Nintendo Revolution. Zatímco Nintendo o své nové konzoli žádné informace neposkytlo, o dalších dvou toho víme docela hodně. A protože by Sony i Microsoft měli svá dítka představit na E3, pojďme se podívat, co by nás mělo čekat.
Microsoft XboX2
Microsoftí konzole nové generace se někdy označuje také jako Xbox Xenon. Z názvu by se dalo odvodit, že konzoli po výpočetní stránce pohání procesor Xenon od Intelu. Není to ovšem pravda (Po internetu ovšem kolují informace, že první návrh této konzole s využitím procesorů Xenon počítal). O výpočetní operace se bude starat trojce procesorů IBM Power PC, které budou umístěny do jednoho čipu. Procesory by měly podporovat 64bitové instrukce. Každý procesor má přitom mít pracovní frekvenci 3,5 GHz. Pokud má ovšem procesor velkou pracovní frekvenci, vyzařuje hodně zbytkového tepla. A pokud takové tři procesory nalepíte na jeden čip, máte menší kamna. Osobně pochybuji, že to půjde uchladit pasivním chladičem, takže konzole bude obsahovat aktivní chladič, což znamená určitý hluk. Uvidíme, jak to Microsoft vyřeší.
O výpočet obrazu by se měl starat čip z produkce ATI. Jeho pracovní frekvence není oficiálně známa, odhaduje se ovšem, že přesáhne kmitočet 500MHz. Mezi jeho hlavní přednosti by měla patřit shader jednotka, která má obsahovat 48 Arithmetic Logic Unit (ALU). Tato jednotka by měla být schopna zpracovat najednou až 64 výpočetních vláken programu. Nikde se ovšem nemluví o grafické paměti. Pravděpodobně bude sdílená s operační pamětí, jejíž velikost by měla být 256 MB.
Pro nosiče her byla zvolena média HD-DVD o maximální kapacitě 35 GB. Pro komunikaci se světem bude připraveno rozhraní USB 2.0, které se bude využívat pro připojení ovladačů. Některé neoficiální zdroje také uvádějí, že nový Xbox bude obsahovat gigabitovou síťovou kartu a podporu TCP/IP protokolu. A ještě jedna neoficiální třešnička: Xbox Xenon by měl podporovat bezdrátové ovladače přes rozhraní Wi-Fi.
Xbox Xenon by se měl podle neoficiálních údajů dostat na trh ve třech verzích.
Sony PlayStation3
Herní konzole od Sony by se na letošní výstavě E3 měla dočkat své třetí reinkarnace.
PlayStation3 bude založena na zcela novém procesoru Cell. Tento procesor vyvinula trojce společností Sony, Toshiba a IBM (STI). Je zajímavé, že IBM dodává procesory pro Xbox2 a zároveň se podílela na vývoji procesoru pro konkurenční konzoli. Pokud jste již nějaké informace o tomto novém procesoru slyšeli, pravděpodobně to byla samá superlativa. Pokud se vám hype zdál zbytečný, tak vězte, že Cell je opravdu „nabušený“ procesor a možná bude udávat směr vývoje i na PC.
Zatímco Intel sní o dvoujádrovém procesoru, Cell má jader hned devět. Základní jádro Cellu je hodně inovovaný procesor IBM PowerPC G5. Tohle jádro řídí ostatních osm procesorových jader a rozděluje jim výpočetní úkoly. Výpočetní jádra se nazývají Attached Procesing Unit (APU) a jsou to vysoce výkonné vektorové procesory. Každé APU je nezávislé na ostatních a jeho výpočty řídí hlavní jádro. Procesor neobsahuje žádnou cache, jednotlivé APU přistupují přímo do operační paměti, která se dynamicky rozděluje pro potřeby jednotlivých APU. Samozřejmostí je podpora spolupráce více APU na jedné početní úloze. Nezapomnělo se ani na výpočty na přeskáčku a mino stanovené pořadí. Celý procesor má být vyráběn 0,065 mikronovou technologií. Maximální frekvence celého procesoru se bude pohybovat okolo 4,5 GHz. Napětí procesoru je stanoveno na 1,3 Voltu, o spotřebě se nikde nemluví. Teplota by se měla pohybovat okolo 75 stupňů, přitom maximální teplota je 85 stupňů.
V PlayStation3 nalezneme tyto procesory čtyři, přitom dva procesory budou umístěny na jeden čip. Celkem tak PS3 bude mít 32 výpočetních jader. Každý Cell bude mít svou vlastní operační paměť typu XDR o velikosti 64 MB. Tyto paměti pro Sony dodá firma Rambus -oproti klasickým pamětem nabízejí 10x větší propustnost. Samozřejmostí je nízká reakční doba, tzv. latence.
O grafickém čipu zatím není moc známo. Potvrzeno je pouze, že ho bude vyrábět nVidia a půjde o hybrid mezi GPU NV40 a NV50, který bude obsahovat paměťový řadič pro XDR. Grafický čip bude mít k dispozici vlastní paměť nezávislou na procesorech. O její velikosti ovšem není nic známo. Zatím není ovšem jasné, kdy tento čip bude hotový. Podle vyjádření nVidie z konce roku 2004 to nebude dříve než letos na podzim. Je tak možné, že na E3 se nedočkáme představení konzole „za běhu“.
Pro distribuci herních titulů zvolilo Sony optické disky nové generace Blue-Ray. Maximální kapacita těchto disků je 50 GB. Sony také mlčí o typech ovladačů a způsobu připojení.
Poslední dobou se vedou dohady, že kvůli konkurenci Sony svoje dítko představí dříve na výstavě v březnu, která se bude konat v Japonsku.