Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

X-box - tajná zbraň Microsoftu

  12:00aktualizováno  18. října 10:44
V polovině minulého týdne proběhla tolik očekávaná tisková konference Microsoftu, na níž byla opět malinko poodhalena rouška tajemství ohledne nové herní konzole této, dosud výhradně softwarové firmy - X-box. A vzhledem k tomu, že už jsme na BonusWebu o X-boxu několikrát psali, nemohli jsme si ani toto nechat ujít.
Logo X-boxu

Minulý týden Microsoft na tiskové konferenci "Game Developers Conference" v San Jose vypustil do světa oficiální a s největší pravděpodobností už konečné informace o své připravované herní konzoli X-Box, která má citelně ohrozit nynější postavení Sony Playstation 2 a jiných konkurentů. Naneštěstí se veškeré parametry X-boxu liší, jak tomu už u Microsoftu bývá pravidlem, od původně zamýšlených. Někteří nad docela zásadními změnami jen mávli rukou, ovšem na druhou stranu pro mnoho vývojářských firem se tento projekt stal okamžitě podstatně zajímavější než PSX 2. Jmenovitě Electronic Arts se již hrdě přihlásili k okamžitému vývoji svých her i pro X-Box. Jak tedy vypadá současná situace? Sony má již v tuto chvíli na trhu svoji herní "nádheru" a Microsoft stále ještě připravuje, dolaďuje a testuje. Bude stát za to, počkat si až na příští rok? Pojďme tedy porovnat, zda novinky v X-Boxu ohrozí Playstation 2 nebo ne.

Největší změna u X-Boxu asi nastane v celkovém jádru systému. Jasně hovořící zprávy o procesoru Athlon, který měl nést největší břemeno výkonu, byly zavrhnuty a nyní technici z Microsoftu pouze uvádí, že procesor bude kompatibilní s x86. Je zcela zřejmé, že pokud X-Box nebude osazen procesorem od AMD, přijdou bezpochyby na řadu procesory nesoucí logo Intelu. Nejpravděpodobnějším kandidátem, o kterém se již tiše spekuluje jako o jasném vítězi, je Pentium III Coppermine. Konečná frekvence byla stanovena na 600 Mhz, což je stoprocentní nárůst vůči PSX 2. Není to však konečná hodnota. Technici uvádějí, že s růstem frekvencí procesorů v klasických PC, hodlají přidávat rychlost i do svého herního sytému. Konkrétní zmínky hovoří o nárůstu během následující 18 měsíční éry až na frekvenci podstatně vyšší než 1GHz! Nezměněna zůstala velikost operační paměti - 64 MB, která je víc než dostatečná. Paměť bude založena na jiné architektuře než u běžných PC, bude se spíše chovat jako paměťové moduly v pracovních stanicích SiliconGraphic, které využijí veškerou volnou paměť. V praxi to znamená, že část paměti se chvíli chová jako základní operační RAM, chvíli je použita jako video-paměť eventuelně paměť zvukového systému. Paměť má zvládnout tok dat až 6,4 GB za sekundu, což je velmi příjemná hodnota. Pro porovnání opět uvádím velikost paměti PSX 2, která je pouze 38 MB.

Co se týče grafického zpracování, je uváděn jako výchozí grafický systém 3D X-Chip, který vyvinula nVidia společně s Microsoftem právě pro Xbox. Procesor grafického systému bude pracovat na frekvenci 300 Mhz (PSX 2 má pouze polovinu) a zvládne vykreslit 300 M polygonů za sekundu. Maximální rozlišení je 1900x1080 při až 32 bitové barevné hloubce. Má mít plnou podporu 3D novinek jako je Anti-Alias, Micro polygon a dokonce i podporu komprimovaných textur s poměrem 8:1. O tom si může nechat PSX 2 jen závistivě zdát. Na internetu se již objevily první obrázky a také view-dema. Nutno podotknout, že ač nevypadají vůbec zle, budeme si muset počkat, s čím přijdou vývojáři her. Vzpomeňme jen, jaké "hrůzy" se objevily v prvních dnech na Playstationu a jak se během doby, co byl PSX na trhu, zvedla kvalita her a hlavně grafického zpracování.

Obrázek ze hry pro X-box

Změny velikosti se dočkal i HDD. Původní 4 GB prostoru byly zvětšeny až na 8 GB. Přítomnost harddisku totiž může být v některých situacích rozhodujícím měřítkem v rozhodování zda X-Box, PSX 2, Dreamcast 2 nebo jinou konzoli, např. od Nintenda. Všechny ostatní totiž obsahují pouze externí paměťové karty. Ovšem také paměťové karty jsou součástí X-Boxu, standardně s velikostí 8 MB. CD médium bude číst čtyř-rychlostní DVD mechaniky s plnou podporou přehrávání filmů. Kvalita MPEG-2 dekódování se má vyrovnat většině v současné době prodávaných stolních DVD filmových přehrávačů. Přehrávání filmových DVDček podporuje již také PSX 2, ovšem pouze za pomoci plug-inu, který je dodáván na speciální paměťové kartě. O dokonalou zvukovou atmosféru, jak her tak i filmů, se postará doplňkový 3D audio systém s podporou 64 audio kanálů, 3D Dolby AC3, DirectSOUND 3D a AEX. Nezajímavou, avšak zatím jen velmi málo zmiňovanou a rozporuplnou informací je, že by Microsoft mohl implemetovat do systému MP3 (eventuelně ASF) přehrávač. Takže byste si pak Vaše oblíbené písničky jednoduše stáhli z Interentu, uložili na disk a přehrávali, kdy by vám bylo libo. V současnosti na otázku zda MP3 ano či ne technici odpovídají jednoznačně NE. Ovšem s dodatkem - možná v budoucnosti.

Konzole bude mimo jiné obsahovat 4 konektory pro herní ovladače, jejichž tvar je zatím zahalen tajemstvím. Každopádně prý mají ale být velmi podobné SideWinder Game-padu, který se Microsoftu osvědčil jako žádaný produkt. U PSX se objevila také myš, Microsoft však důrazně odmítl, že by nový X-Box měl obsahovat možnost připojení myši či klávesnice. Z ostatních přípojných zařízení je zde už jen rozšiřitelný port pro multifunkční použití, 100MBps Ethernetovou kartu a výstupní A/V konektor. Modem zatím není součástí standardní sestavy, jak je tomu u PSX 2, ale bude možno jej dokoupit jako přídavné zařízení.

O veškeré hardwarové zařízení se bude starat Windows-derived OS, který má být jakýmsi "odlehčeným" bratříčkem Windows 2000, částečně podobným Windows CE, včetně implementovaných speciálních softwarových podpor obdobných DirectX. Systém má být založen na systému "nulového bootování", což znamená, že jej jednoduše pustíte a jedem, tudíž bude zbaven veškerých "DOSovských oken", které známe ze současných woken a prý v něm neuvidíme ani oblíbená startovací loga s vlajícími okýnky.

Microsoft už také spustil provoz svojí nové stránky na adrese http://www.xbox.com/, na které bude pravidelně informovat své potencionální zákazníky o nových "X-Boxových produktech". Na závěr nesmíme zapomenou na konečnou cenu - ta se má s konečnou platností pohybovat někde okolo 300 amerických dolarů (cca 10 tisíc Kč).

Autor:




Nejčtenější

Cosplay Chun-Li, jedna z nejikoničtějších postav série Street Fighter
Fanouškům připadala herní postava příliš ošklivá, autoři ji předělali

Postava bojovnice Chun-Li byla v bojovce Marvel vs. Capcom: Infinity tak ošklivá, že ji museli autoři v nejnovějším patchi znovu vymodelovat obličej.  celý článek

Fishing Planet
VIDEO: Simulátor rybaření aspiruje na nejlepší trailer roku

V podání autorů chystané hry Fishing Planet vypadá rybaření napínavěji než většina současných stříleček. Volume doprava!  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Batrman: The Enemy Within
Recenze nového Batmana od Telltale nebude. Je to totiž pořád to samé

Ano, nový interaktivní seriál od Telltale se opět podařil. Pokud vás bavila první sezona, běžte si koupit i druhou. Pokud vás první sezona nebavila, druhou si...  celý článek

Kingdome Come: Deliverance
Nový trailer na Kingdom Come poodhaluje příběh a létají v něm výkaly

Nová ukázka z historického RPG ukazuje násilný přechod hlavního hrdiny z bezstarostného mládí do dospělosti.   celý článek

Další z rubriky

Infinity Blade II
Video z Infinity Blade II. Tohle na mobilu ještě nebylo

Při pohledu na úvodní video, které běží v herním engine, je těžké uvěřit, že jde o hru na mobil. Infinity Blade II si ale na maximum užijí zatím jen vlastníci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.