Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

X3: Terran Conflict - po dlouhé době do vesmíru

  0:01aktualizováno  0:01
Vesmírných simulátorů na trhu moc není, o to vřeleji jsme přivítali již pátý díl série X. Otázka zní: zasloužil si to?
65

X3: Terran Conflict

Platforma: PC
Výrobce: Egosoft

  • vypadá hodně pěkně
  • pro milovníky nekonečna hromada možností
  • těžko dosažitelné cíle
  • nedokonale vysvětlené pozadí

Rozporuplný vesmírný simulátor, který vypadá skvěle, ale hraje se dost těžkopádně. Po hráči to chce až příliš a nedává mu adekvátní nástroje, jak to všechno zvládnout. Je třeba se prokousat hodně tuhou kůrkou.

Herní karta

X3 Terran Conflict (PC)

X3 Terran Conflict (PC)Přestože vesmírné simulátory už dávno nejsou tak opěvovaným žánrem, jako v době, kdy vycházely Wing Commandery či nejrůznější starwarsovské alternativy jako na běžícím pásu, německé studio Egosoft se stále drží svého kopyta.

Tím není nic jiného než série označená jednoduše „X“. Velmi povedená jednička vyšla už před lety a dvojka byla ještě lepší. Vůči X3 Reunion, jež měla být původně pouhým datadiskem, zaznělo pár kritických hlasů, ale nakonec také uspěla. X3 Terran Conflict, jakožto již pátý počin v sérii, má celou ságu definitivně uzavřít.

Video - battle trailer


Poslední díl vás zavede zpět tam, kde první začínal – na Zemi. Na konci Reunionu našel hráč cestu zpět na domovskou planetu. Dvacet let po událostech z předchůdce jsou už pozemšťané v čilém kontaktu s mimozemšťany. Ale jak už to tak bývá, zase přijde konflikt, který iniciuje X3 Terran Conflict (PC)rasa poháněná umělou inteligencí Xenon. Ta měla kdysi lidstvo dokonce vytvořit. Vše se ale dost zamotá, takže si užijete pořádné galaktické války.

Tentokrát z pohledu jak lidského, tak mimozemského pilota. To dost mění začáteční pozice, obtížnosti i disponibilní vesmírné lodě.

Cílem hry není nic menšího než vybudování galaktického impéria, které navíc musíte kontrolovat z kokpitu vašeho plavidla. Za tímto účelem je třeba neustále vylepšovat, ať už vlastní stroj, nebo později celou letku a věnovat se obchodu ve více jak stovce galaktických sektorů. Rozšiřujete své stavy o nové nákladní či bojové lodě a stavíte další stanice.

"Pokud disponujete dostatkem trpělivosti, můžete se pustit do nekonečné hry a získávat jeden sektor za druhým, ať už obchodně nebo silou."


Jednotlivé kvadranty se liší pouze na první pohled opticky. Ovšem že by se v nich dělo něco zásadně odlišného, to se ani omylem říct nedá. Navíc je spousta z nich známá. Nové jsou pouze tyX3 Terran Conflict (PC) obklopující náš sluneční systém. Ani mimozemšťané kdovíjak nepřekvapí. Škoda, že nemají třeba odlišné taktiky boje. Takhle se sice liší vizuálně, ale nakonec si k nim nevytvoříte žádné pouto.

Pokud disponujete dostatkem trpělivosti, můžete se pustit do nekonečné hry a získávat jeden sektor za druhým, ať už obchodně nebo silou.

Praktické je, že stále se kupící povinnosti můžete přenechat nejrůznějším pomocníkům a věnovat se jen vybraným aktivitám. Bohužel, umělá inteligence není natolik schopná, aby se o svěřené úkoly postarala skutečně bezchybně, a tak je na ní třeba dohlížet.

Důležitým vylepšením Terran Conflict jsou četné, dobře placené a často také akčně pojaté vedlejší mise. Výhodou je, že je můžete přijímat pomocí komunikačního systému i při letu. Jedná se o poměrně širokou škálu úkolů, byť sestávajících z klasických mustrů v podobě transportu,X3 Terran Conflict (PC) bojových questů či špionážních misí.

Zpočátku baví, ale brzy se docela dost ohrají. Jejich plnění má však důležitý vliv na to, jak na vás budou jednotlivé frakce ve hře nahlížet. O tom se bohužel při přijímání mise mnoho nedozvíte.

Ovšem brzy důsledky sami poznáte. Některé vesmírné stanice s klidem odmítnou vaši žádost o přistání, což může být někdy hodně nepříjemné. Na fórech se to hemží hráči, kteří takto dokonce zabloudili do slepé uličky a nemohli pokračovat v příběhové kampani. To je jednoznačná chyba hry, protože pak je nutný restart a třeba deset hodin, které jste se hrou dosud strávili, přijde vniveč.

Předchůdce Reunion zavedl ovládání pomocí myši. V Terran Conflict se nově objevují kontextová menu. Tudíž můžete každý objekt na mapě, v menu, ale dokonce i ve vesmíru nakliknout a vybrat si některou z dostupných voleb. Je to docela příjemné, ovšem autoři by na systémuX3 Terran Conflict (PC) měli rozhodně ještě zapracovat. Například budování letek sestává z jednotlivého naklikávání lodí a přiřazování je do skupiny. Hra stále nezná označení vícera objektů či zdvojené kliky.

Menu jsou vůbec docela nepraktická. Mohlo by v nich totiž být mnohem více důležitých informací, například v textové či číselné podobě. Třeba o schopnostech různých lodí.

O jejich výzbroji se dozvíte až z encyklopedie, tam ale zase chybí obrázky. Při cestování ve vesmírných dálavách, které jako obvykle trvá déle, než bychom si přáli, se je aspoň můžete učit nazpaměť. Ovšem informace o rasách či hodnostech pilotů nenajdete ani v databance.

Přes všechny výtky vypadá X3 Terran Conflict výborně. A to běží na tři roky starém enginu. Nekonečné dálavy jsou tu ale dovedeny div ne k dokonalosti. Vesmírná a planetární pozadí se opravdu povedla,X3 Terran Conflict (PC) stejně jako detailní modely lodí či obřích vesmírných stanic. V Reunionu jsme kritizovali kvalitu výbuchů.

Egosoft si vzal výtky k srdci a vytvořil opravdu parádní exploze. Když se vám podaří zdecimovat obří plavidlo, budete se moct skutečně kochat postupným vybuchováním a odletováním trosek ve světelné záři.

Ovšem jakkoliv je X3 Terran Conflict skvěle vypadající hrou (a také hardwarově poměrně dost náročnou), hráči, kteří by tyto kvality ocenily, si jí v ostatních ohledech neužijí. Hratelnost je zkrátka příliš komplikovaná a zdlouhavá. Nenabízí žádnou instantní zábavu a často hází klacky pod nohy. Mise jsou zatíženy nevyváženou obtížností a imperiální část je sice ve své podstatě velkolepá a někoho svou grandiózností může fascinovat, ale působí tu už tak nějak navíc. Autorům se ji navíc nepovedlo příliš dobře provázat s vesmírným simulátorem.

X3 Terran Conflict (PC)Podobných titulů je dnes příliš málo, abychom jedním z mála, které se na trhu objeví, mohli pohrdat. Navíc, když má poměrně slušnou historii předchůdců.

Na druhou stranu je třeba říct, že X3 Terran Conflict přináší jen velmi málo skutečných vylepšení a některé věci až příliš komplikuje. Občas jsme si vzpomněli na začátky konzolových strategií. Ty se totiž ovládaly podobně těžkopádně. Dnes už jsou na tom ale o poznání lépe.

Pokud jste ale fanoušky série, asi rádi nějaký ten klacek vržený pod nohy přeskočíte. Ostatní by spíše mohli vyzkoušet předchozí díly. Nevypadají sice tak velkolepě, ale v lecčems působí logičtěji.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

65 %

Čtenáři

87 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 707 čtenářů



Nejčtenější

Cities: Skylines - Green Cities
Strategie Cities: Skylines se v další expanzi zaměří na zelená města

Zelená města mají být města budoucnosti. V budovatelské strategii Cities: Skylines si je ovšem v rámci expanze Green Cities postavíme už tento rok.   celý článek

The Elder Scrolls V: Skyrim
Podpora virtuální reality pro Fallout, Doom i Skyrim bude do konce roku

Tři nejočekávanější hry pro virtuální realitu plánuje firma Bethesda vydat ještě dokonce roku. Majitelé přileb Oculus Rift však mají zřejmě smůlu.  celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Gwent Thronebreaker
Kartičková minihra ze Zaklínače dostane vlastní příběhovou kampaň

Populární karetní hra Gwent už jednu svoji hru má. V chystaném titulu Gwent Thronebreaker však tradiční partie obohatí i příběhová omáčka.  celý článek

Další z rubriky

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Hearthstone: Knights of the Frozen Throne
Jak se s Death Knighty změnil Hearthstone? První dojmy

Nová expanze Knights of the Frozen Throne pro karetní Hearthstone je venku pár dní, a tak se pojďme podívat, jak se hrou zahýbaly nové karty.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.