Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: XCOM 2 je strategická perla. Takto měla vypadat jednička

aktualizováno 
Když v roce 2012 vyšel duchovní nástupce původního XCOMu a Ufa s podtitulem Enemy Unknown, mnozí měli obrovskou radost. Jenže to mělo háček: něco tomu chybělo. Proto nyní s potěšením hlásím, že nový XCOM s číslovkou 2 je přesně tím, co si fanoušci tahových strategií přáli už v roce 2012.
90

XCOM 2

Platforma: PC
Výrobce: Firaxis

  • Náhodně generované mapy a odměny
  • Solidní a propracovaná hratelnost
  • Změna přístupu k celé hře
  • Grafická a zvuková stránka
  • Dlouhé nahrávací časy

Hra, kterou měl být už XCOM z roku 2012. Stálo za to si počkat.

Herní karta

Druhému XCOMu nejvíce prospěla změna přístupu. Zatímco v minulosti jste jako bezejmenný velitel do boje proti mimozemské hrozbě vždy šli z pozice obránce planety Země, tentokrát je všechno jinak.

Válku s nájezdníky z hvězd totiž lidstvo jaksi prohrálo. A celou planetu tak už dvě desetiletí ovládá koalice Advent. A vojáci XCOMu už tak nejsou hrdinové, ale naopak teroristé, které mimozemská samospráva vykresluje jako ty nejhorší grázly.

XCOM 2 - obrázky z recenzování
XCOM 2 - obrázky z recenzování

XCOM 2

A to rozhodně není záviděníhodná pozice. Zvlášť když bájný velitel celého XCOMu je léta nezvěstný a kdysi hrdá vojenská organizace je sotva lokální bojůvkou, která mimozemským vládcům nesměle okopává kotníky.

Záškodníci na start

A v tomto okamžiku vstupuje na scénu hráč. Úkolem není jen vybudovat XCOM úplně znovu a naučit se operovat v nových podmínkách, cílem je samozřejmě svržení Adventu a odhalení ufounských zvěrstev, o nichž nemají obyčejní lidé ani zdání.

Se změnou herního přístupu přichází i spousta dalších změn. Tou nejvýraznější je asi to, že základnou je nyní ukořistěná mimozemská nákladní loď, která dokáže létat z místa na místo. Další novinkou je to, že na strategické mapě zeměkoule je toho mnohem víc k vidění a dělání než dřív.

XCOM 2 - obrázky z recenzování

XCOM 2 - obrázky z recenzování

A je to pochopitelné. Na rozdíl od předchozích her totiž nezačínáte jako vládci zeměkoule, kteří mají pod palcem všechny světové mocnosti a přesně vědí, kde se co šustne. Naopak si musíte každého nového vojáka, vědce nebo inženýra tvrdě vybojovat a zasloužit. O penězích a surovinách ani nemluvě.

A velmi často budete řešit dilema, kam letět dříve a co naopak oželet. Hlavním úkolem záškodnického XCOMu je zastavit tajemný projekt Avatar, jehož dokončení znamená konec lidstva, a tím pádem i konec hry.

Postup Avataru přitom máte při hraní pořád na očích v podobě stupnice v záhlaví strategické mapy. Občas se dají neúprosně přibývající bloky ukrajovat splněním určité mise nebo zastavením konkrétní temné události (Dark event).

XCOM 2 - obrázky z recenzování
XCOM 2 - obrázky z recenzování

XCOM 2

Temné události jsou také novinkou a mimozemská administrativa připravuje každý měsíc tři: občas přidá vojákům Adventu v poli víc brnění, jindy schová mezi civilisty zamaskované mimozemšťany, kteří mají ošklivou tendenci „líhnout se“ v té nejméně vhodné chvíli. A většinou máte čas zastavit jen jednu takovou vypečenou kulišárnu.

To samé platí o záškodnických misích, které jsou s temnými událostmi pevně svázané. Podle toho, kterou si vyberete, dostanete nejen odměnu za její splnění, ale také zastavíte konkrétní nepřátelskou událost. Občas tak budete mise vybírat podle odměny, jindy naopak tak, abyste zamezili nepříjemnému protiútoku.

Pomalu a rozvážně

Na světové mapě je toho k vidění pochopitelně ještě více, ale mým cílem není prozradit všechno. Hra naštěstí dávkuje informace v rozumném tempu, a ani nováčkům tak nehrozí, že je XCOM hodí do rozbouřeného moře jen v nafukovacích rukávcích.

XCOM 2 - obrázky z recenzování

XCOM 2

Podobně přehledná je naštěstí i správa vaší létající pevnosti. Navíc máte k dispozici několik věrných pobočníků, kteří aktuální dění stále komentují a upozorňují na to důležité. Při stavbě základny, výzkumu a výrobě předmětů platí, že nemůžete mít všechno hned. Naopak je třeba plánovat, klidně i několik týdnů herního času dopředu.

Nedílnou součástí série XCOM jsou samozřejmě vaši věrní vojáci. I ti se ve druhém dílu dočkali nějakých těch vylepšení. Kromě toho, že můžete strávit hodiny tím, že jim budete malovat vlasy na modro, tetovat je nebo jim oblékat legrační kloboučky, musíte především zvážit, jakým směrem je profilovat a čím je vybavit. A také jaká vylepšení jim navěsit na zbraně.

XCOM 2 - obrázky z recenzování
XCOM 2 - obrázky z recenzování

XCOM 2

Ukážeme si to na třídě ostrostřelce (sharpshootera), která je jednou z pěti dostupných. Další jsou specialisté, rangeři, grenadýři a psi vojáci, kteří k likvidaci nepřátel používají psionické útoky.

Pokud jde o zmíněného ostrostřelce, toho můžete profilovat buď jako plnokrevného snajpra, který se krčí daleko vzadu a nerušeně střílí nepřátele, nebo jako pistolníka. Ten více než na svou odstřelovačskou pušku spoléhá na pistoli u pasu.

Tak trochu jiný kovboj

Pochopitelně tak musí být u nepřátel daleko blíž, protože pistolí na čtvrt kilometru fakt nikoho netrefíte. Na druhou stranu takový futuristický kovboj nemusí řešit munici, protože zdejší pistole jsou obdobou bezedné studny a bez nabíjení mohou střílet až do soudného dne.

XCOM 2 - obrázky z recenzování

V praxi nejspíš oba stromy schopností nějak nakombinujete, ale pokud chcete mít v boji Billyho Kida nebo Wyatta Earpa s plazmovou pistolí, nikdo vám nebrání. A podobné volby nechybí ani u zbylých tříd vojáků. Jedinou výjimkou jsou psionici, kteří se při dostatku času mohou naučit všechny schopnosti.

A od vojáků je už jen krůček k taktickým misím, kdy se vaši svěřenci střetávají s mimozemskými okupanty pěkně tváří v tvář, puška proti pařátu. I tady došlo ke změnám k lepšímu, což je jedině dobře.

Ta nejvýraznější opět souvisí s tím, že nevelíte klasickému vojsku, ale hnutí odporu. Proto nemůžete prostě kamkoli naběhnout s hurónským řevem a začít kolem sebe střílet. Naopak je potřeba se pěkně potichu plížit a v nestřeženém okamžiku zákeřně udeřit.

XCOM 2 - obrázky z recenzování
XCOM 2 - obrázky z recenzování

XCOM 2

Většina misí tak začíná v jakémsi režimu utajení (concealment), kdy nepřátelé nevědí, že jste poblíž, a vy můžete vojáky vesele rozesílat po mapě a zjišťovat, kde se schovává jaká nepřátelská skupinka. Opravdový boj začíná až v momentě, kdy poprvé vystřelíte/hodíte granát. Anebo když jste neopatrní a vběhnete nepřátelské hlídce přímo do zorného pole.

Tento mechanismus prohlubuje pocit z toho, že jste vlastně gerilová jednotka a slouží k přípravě přepadů, kdy nepřátele rozmašírujete v křížové palbě. Druhou zásadní novinkou je hackování, které ovládají vaši specialisté.

Díky němu se můžete nabourat do mimozemské bojové sítě a vyvádět různé kulišárny: krást suroviny, mást nepřítele nebo se po první přestřelce znovu ukrýt do režimu utajení. A později není problém převzít kontrolu nad nepřátelským robotem nebo automatickou střílnou a dát Adventu ochutnávku vlastní medicíny. Odměny při hackování jsou navíc stejně jako taktické mapy náhodně generované a pokaždé jiné.

XCOM 2 - obrázky z recenzování

Vše ovšem pochopitelně není jen růžové a v bitvách se běžně stává, že i sebelépe připravený útok ze zálohy selže, protože tři ze čtyř vojáků minou. A nebo minete obřího mutona z půl metru brokovnící. Nebo při útoku mečem se váš ranger zasekne na malé dřevěné káře a po celý zbytek mise už s ním prostě nepohnete.

Nakopat pár mimozemských zadnic

Pak vám začnou mizet podlahy, na které se potřebujete dostat, nebo se mapa vygeneruje tak špatně, že dlouhou dobu nepotkáte nikoho a pak naopak tři skupiny nepřátel pěkně pohromadě, takže budete mít co dělat, abyste vůbec vyvázli živí.

Fotogalerie

Naštěstí se tyto frustrující momenty neobjevují nijak zvlášť často a dá se předpokládat, že spousta chybek včetně nesmyslně dlouhých nahrávacích časů se vyřeší ideálně už po prvním patchi, který autoři z Firaxisu chystají.

Po vizuální a zvukové stránce je druhý XCOM hodně povedená hra, zvlášť na poměry tahových strategií, které odnepaměti patřily k popelkám herní branže. A za celou třicetihodinovou kampaň mi hra do Windows spadla jen dvakrát, a to ještě v jediné misi, která byla nejspíš nějak špatně vygenerovaná a herní engine s ní měl problémy.

Nezbývá mi tak než druhý XCOM doporučit. A to nejen fandům starších her z této letité série a příznivcům tahových strategií. Na své si tu rozhodně přijdou všichni trpělivější hráči, kteří neutečou před výzvou. A pokud jste nováčci, není žádná ostuda hrát na nejlehčí obtížnost. XCOM totiž pořád dokáže zatraceně kousat.

XCOM 2 je dostupný na PC (Windows, Linux) a MAC.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

90 %

Čtenáři

73 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 487 čtenářů



Nejčtenější

Elijah Wood chystá hru Transference pro virtuální realitu
V chystané hře Elijaha Wooda není virtuální realita bezpečná

Firma SpectreVision herce Elijaha Wooda chystá unikátní hororovou hru pro virtuální realitu Transference. Má být tak děsivá, až ji ani nebudete chtít hrát.   celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Kristen Hughey jako Bunny D.Va (Overwatch)
Digitální prodeje na PC letos razantně poklesly, může za to Overwatch

Byť příjmy z digitálního prodeje v celém odvětví stoupají, PC platforma zaznamenala znatelný meziroční pokles. Může za to střílečka Overwatch od firmy...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Další z rubriky

Hearthstone: Journey to Un’Goro
RECENZE: Hearthstone: Journey to Un’Goro je plný nových nápadů i nudy

Karetní expanze Hearthstone: Journey to Un’Goro přidává zajímavé herní mechanismy, ale i prvky z minula, které bychom oželeli.   celý článek

Sniper: Ghost Warrior 3
RECENZE: Sniper: Ghost Warrior 3 se příliš veze na vlně zájmu

Série Sniper: Ghost Warrior se vždy řadila spíše mezi ty, od kterých se toho očekávalo méně. Mezi vydáním druhého dílu a tím současným však uběhly čtyři roky a...  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.