XCOM

XCOM

XCOM se snaží balancovat na pomezí akce a taktiky

  • 22
Kdysi slavná série se pokouší o velkolepý návrat, jehož úspěch je ale stále ve hvězdách. Kombinuje totiž klasickou akci s taktickými pasážemi, a tak není úplně jasné, pro koho je hra vlastně určena.

Značka XCOM o sobě dala naposledy vědět před rokem, kdy byl naplno představen akčně laděný remake této strategické legendy, jejíž historie se začala psát rokem 1994. Od té doby bylo kolem hry ticho. Autoři se podle svých slov soustředili na odladění konceptu, aby více sedl milovníkům původních her a zároveň plynule zvládl přechod do moderního věku.

"Na poslední E3 v Los Angeles nebyla naše hraje ještě dostatečně Xcom, to nám bylo po hráčských odezvách jasné," otevírá prezentaci kreativní ředitel vývoje Jordan Thomas.

"Pro klasickou Xcom hru jsou zásadní tři věci. Zaprvé kombinace strategického postupu s taktickým bojem. Zadruhé: hráč není rambo. Bez taktického uvažování špatně skončí. Zatřetí je to výzkum. Bez dostatečného výzkumu technologií, zejména těch mimozemských, nemůže správná Xcom hra fungovat. My jsme obrovští fandové série, a to je také důvod, proč tohle tady vůbec děláme."

XCOM

To se dobře poslouchá, ale pojďme se podívat na samotnou hru. Objevujeme se v hlavním sídle jednotky Extraterrestrial Combat Unit, zkráceně XCOM. Prostory vidíme z vlastních očí agenta Williama Cartera. Hlavní sídlo je výchozím bodem celé hry. Zde rekrutujete muže do své jednotky, volíte agenty, popoháníte výzkum a především si na strategické mapě vybíráte další mise. Nejde však o mapu světa, nýbrž USA.

Na mapě vidíte černé části. To jsou teritoria ovládaná mimozemšťany. Červená místa máte pod kontrolou vy. Červené trojúhelníčky pak značí ohniska, tedy mise. Věnovat se budete misím výbojným, obranným, ale i takovým, ve kterých si opatříte suroviny. Které to budou, zůstává zatím otevřené.

XCOM

Po kliknutí na příslušné místo už se objevuje jeden z úkolů. Hráč se musí vypravit do vesnice, kde je třeba osvobodit doktora Weira. Má to i svůj herní důvod. Právě doktor je totiž kapacita na takzvaný "reverse engineering", a pomůže tak v ohledání a využití mimozemských technologií. Již v původních Xcomech platilo, že ten, kdo dostatečně nebádá nad vetřeleckými artefakty a technologiemi, neudrží krok.

Na řadu přichází skládání týmu. Každý z agentů spadá do určité třídy, a má tak sadu schopností, které postupem času vylepšujeme. Kromě toho se zdá, že každý z agentů má také specifický charakter, což jednoznačně nahrává autentičnosti a zábavnosti hry.

Do hry se tak dostávají silné prvky vývoje postav. Výběr parťáků do misí bude důležitým předpokladem k úspěchu. Pro udržení přehlednosti se tvůrci rozhodli omezit počet agentů, kteří s vámi jdou do mise, na dva.

XCOM

Při přeletu na místo výsadku se hráč může kochat typickou americkou idylkou 50. let. Letíme nad zlatými pšeničnými poli, zelenými lesy, tu a tam zahlédneme vesnici nebo farmu. A v tom to přichází. Na jednom místě je vše pokryté zvláštní černou hmotou. Jsme na místě.

Nezbývá, než se vydat do ulic, kde na nás okamžitě útočí cizáci. Jako rychlý úkryt dobře poslouží auta, ale na první pohled je jasné, že tohle bude opravdu těžká hra, nebo jsou tu ještě nějaké skryté fígly.

Druhá možnost je správně. Klasický akční mód, který se neliší od klasických stříleček, totiž není ideálním k řešení obtížnějších situací. Tehdy se vyplatí přepnout do módu taktického, kde máte přístup k veškerému vybavení i schopnostem členů týmu. Lítá akce ale v ten okamžik končí a pokračuje se na tahy. Hráč má na každý z nich k dispozici 10 pohybových bodů.

XCOM

Je tedy evidentní, že XCOM nebude klasickou akcí, přestože tak na obrázcích a videích může působit. Přesto ale není příliš jasné, komu je hra určena. Pro fandy akcí bude zřejmě příliš komplikovaná a milovníkům původních her série přijde nutně jednoduchá. Snad se najde i dostatek těch, kdo přesně takový mix hledají.