Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

XCOM: Enemy Unknown oživuje 18 let starou legendu

aktualizováno 
Některé legendy jsou do moderního herního věku převedeny v podobě k nepoznání. To ale není případ strategie XCOM: Enemy Unknown, který navazuje na bohatou tradici.

UFO: Enemy Unknown před lety a dnes

Když se někdo rozhodne oživit jednu z největších legend herní historie, je to vždy důvod k pozornosti, a to jak k radostné, tak skeptické. Když vývojáři z Firaxis oznámili zpracování strategie XCOM: Enemy Unknown, pamětníci začali úzkostlivě hltat každičký detail. Zatím se ale zdá, že zkušení autoři moc dobře vědí, co mají pod rukama a že by si snadno mohli uříznout pořádnou ostudu.

Hned zkraje zprávu na uklidněnou: XCOM: Enemy Unknown staví na tradičním tahovém principu hraní. Jediné, co odpadlo, je rozdělení herního pole do čtverců. Vojáci se nyní pohybují svobodně, rozsah jejich pohybu je omezen pouze modrým rámcem.

XCOM: Enemy Unknown

V každém kole připadá na každého vojáka možnost jednoho pohybu a jedné akce, například odstřelení určitého mimozemšťana. Alternativně je možné dosah pohybu vojáků rozšířit aktivací sprintu. Pak ale na dané kolo odpadá akce.

Velmi důležitými prvky na mapách jsou krycí body, které označují zřetelné symboly. Za nimi je možné se skrýt před střelami nepřátel, ovšem i nepřátelé se chovají podle stejných pravidel. Vtip je v tom, že žádný z krytů nemá trvalý charakter a je možné ho zničit. Pokud se mimozemšťané schovávají za tlustou betonovou zdí a náš odstřelovač je nemůže zaměřit, přispěchá na pomoc parťák s raketometem, jenž emzáky záhy obnaží. Pakliže se ale sniper schovává třeba za autem, mohou ho i nepřátelé o kryt připravit.

Kromě odstřelovače jsou na výběr další tři třídy vojáků. Je to těžce vyzbrojený "Heavy", granáty vybavený "Support" a klasický frontový voják "Assault". Z těchto tříd si sestavíte šestičlenný tým. Je možné sáhnout po šesti zástupcích stejné třídy, obvykle se ale vyplatí vyváženější tým.

XOM: ENEMY UNKNOWN

Tím to ale nekončí. Zcela zásadní je pro vojáky jejich vývoj. Postupně získávají zkušenosti a zpřístupňují si takzvané "perky". Jsou to schopnosti, které rozšiřují specializaci třídy. Například snipera je možné směřovat buď ke stacionární variantě, kdy může střílet po všech nepřátelích, i těch, které přímo nevidí, ale které vidí některý z parťáků. Nebo k mobilní variantě, která může pálit i v pohybu.

Systém vývoje postav byl výrazně přepracován. Odpadla řada vlastností jednotek, stejně tak jejich vylepšování skrz používání. Tvůrci chtěli zamezit tomu, aby hráči neustále mysleli na to, že s tím a tím vojákem ještě musí někoho zastřelit, aby mu stouply statistiky. Nyní bude mnohem důležitější zúčtování na konci mise, kdy celý tým obdrží bonusové zkušenosti, například za to, že všichni přežili.

XOM: ENEMY UNKNOWN

Zápletka XCOM: Enemy Unknown je totožná s originálem. Na celé planetě začnou mizet lidé a množí se případy viděných UFO. Přichází tedy čas pro XCOM – Extraterrestial Combat Unit.

Zpočátku objíždíte místa, kde byli mimozemšťané spatřeni. Postupně se budete dostávat k mimozemských technologiím a artefaktům, které vývoj hry otočí ve vytlačení alienů zpět tam, kam patří.

O vlastním příběhu tvůrci zatím mluvit nechtějí, dokonce ani nepotvrdili, že hra nějaký nosný děj mít bude. Každopádně zůstane zachován pocit z otevřeného světa a volnosti. Hráči se budou moci rozhodovat, kam se v daný okamžik vypraví a jaký úkol vezmou.

XCOM: Enemy Unknown

Záležet bude i na tom, kde své tažení proti mimozemšťanům začnete. Každý z kontinentů dá hráči určitý startovní bonus. Například pokud začnete v Latinské Americe, můžete se těšit na 50% slevu na všechna letadla.

Důležitá je hlavní základna, kterou autoři popisují jako mraveniště. Na začátku máte pouze povrchovou rovinu, přičemž postupem času základnu budujete stále víc a víc do podzemí.

Také zde je volnost značná, ale je třeba mít na paměti, že počet prostor pro laboratoře, dílny a elektrárny je omezen na 24. Stejně tak je dobré dbát na uspořádání této infrastruktury. Komu se povede vyladit, může se těšit na další bonusy.

XCOM: Enemy Unknown

To vše samozřejmě stojí spoustu prostředků. Ještě štěstí, že je možné finance vydělat plněním úkolů pro světové mocnosti. Například Čína chce pomoci s vývojem zbraní, Austrálie žádá vylepšit svou satelitní technologii a USA by rády zachránily svého vědce. Tyto úkoly je možné ignorovat, ale pak budete neustále bojovat s nedostatkem peněz.

Fotogalerie

Velkou výhodou prakticky všech misí a zároveň motivací k dalšímu hraní je jejich náhodné generování. Prostředí je pokaždé trochu jiné, liší se typ nepřátel i startovní pozice.

Při posuzování vizuálního zpracování XCOM: Enemy Unknown je třeba oddělit styl a technikou propracovanost. Zatímco styl se zdá být poplatný předloze a fanoušky tedy potenciálně pozitivně hodnocený, po technické stránce nebude hra evidentně žádný zázrak.

XCOM: Enemy Unknown je v dnešní době výjimečným projektem. Snaží se totiž oživit legendární titul a nepodbízí se nutně moderními prvky.

XCOM: ENEMY UNKNOWN
Autor:


Témata: Letadlo, UFO, Vtip


Nejčtenější

Kristen Hughey jako Bunny D.Va (Overwatch)
Digitální prodeje na PC letos razantně poklesly, může za to Overwatch

Byť příjmy z digitálního prodeje v celém odvětví stoupají, PC platforma zaznamenala znatelný meziroční pokles. Může za to střílečka Overwatch od firmy...  celý článek

Bethesda.net Launcher
Blýská se na lepší časy? Nový Quake nebude vyžadovat vlastního klienta

Plná verze hry Quake Champions již nebude vyžadovat instalaci Bethesda.net Launcheru jako aktuální beta verze.   celý článek

Ever Oasis
RECENZE: Akční hra na hrdiny Ever Oasis přidává management oázy

Nintendo sice masivně propaguje nového koně ve stáji, konzoli Switch, ale i na handheld 3DS pořád vycházejí perfektní hry. Ever Oasis je pohodová hra na hrdiny...  celý článek

Elijah Wood chystá hru Transference pro virtuální realitu
V chystané hře Elijaha Wooda není virtuální realita bezpečná

Firma SpectreVision herce Elijaha Wooda chystá unikátní hororovou hru pro virtuální realitu Transference. Má být tak děsivá, až ji ani nebudete chtít hrát.   celý článek

Super Nintendo Entertainment System: Super NES Classic Edition
Zpátky do devadesátek. V září vyjde retro konzole SNES Mini

Na úspěšnou retro konzoli NES Mini, kterou přestalo Nintendo i navzdory vysoké poptávce vyrábět, letos v září naváže SNES Mini. Vrátíme se tak do devadesátých...  celý článek

Další z rubriky

Genital Jousting
Vyzkoušeli jsme jednu z nejúchylnějších her vůbec. Ukazuje start nové éry

Předpovědi z odborných kruhů se staly realitou. Vývojáři i analytici již několik let hovoří o nadcházející vlně her vytvářených ve snaze těžit z popularity...  celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.