Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

XCOM se snaží balancovat na pomezí akce a taktiky

aktualizováno 
Kdysi slavná série se pokouší o velkolepý návrat, jehož úspěch je ale stále ve hvězdách. Kombinuje totiž klasickou akci s taktickými pasážemi, a tak není úplně jasné, pro koho je hra vlastně určena.

Značka XCOM o sobě dala naposledy vědět před rokem, kdy byl naplno představen akčně laděný remake této strategické legendy, jejíž historie se začala psát rokem 1994. Od té doby bylo kolem hry ticho. Autoři se podle svých slov soustředili na odladění konceptu, aby více sedl milovníkům původních her a zároveň plynule zvládl přechod do moderního věku.

"Na poslední E3 v Los Angeles nebyla naše hraje ještě dostatečně Xcom, to nám bylo po hráčských odezvách jasné," otevírá prezentaci kreativní ředitel vývoje Jordan Thomas.

"Pro klasickou Xcom hru jsou zásadní tři věci. Zaprvé kombinace strategického postupu s taktickým bojem. Zadruhé: hráč není rambo. Bez taktického uvažování špatně skončí. Zatřetí je to výzkum. Bez dostatečného výzkumu technologií, zejména těch mimozemských, nemůže správná Xcom hra fungovat. My jsme obrovští fandové série, a to je také důvod, proč tohle tady vůbec děláme."

To se dobře poslouchá, ale pojďme se podívat na samotnou hru. Objevujeme se v hlavním sídle jednotky Extraterrestrial Combat Unit, zkráceně XCOM. Prostory vidíme z vlastních očí agenta Williama Cartera. Hlavní sídlo je výchozím bodem celé hry. Zde rekrutujete muže do své jednotky, volíte agenty, popoháníte výzkum a především si na strategické mapě vybíráte další mise. Nejde však o mapu světa, nýbrž USA.

Na mapě vidíte černé části. To jsou teritoria ovládaná mimozemšťany. Červená místa máte pod kontrolou vy. Červené trojúhelníčky pak značí ohniska, tedy mise. Věnovat se budete misím výbojným, obranným, ale i takovým, ve kterých si opatříte suroviny. Které to budou, zůstává zatím otevřené.

Po kliknutí na příslušné místo už se objevuje jeden z úkolů. Hráč se musí vypravit do vesnice, kde je třeba osvobodit doktora Weira. Má to i svůj herní důvod. Právě doktor je totiž kapacita na takzvaný "reverse engineering", a pomůže tak v ohledání a využití mimozemských technologií. Již v původních Xcomech platilo, že ten, kdo dostatečně nebádá nad vetřeleckými artefakty a technologiemi, neudrží krok.

Na řadu přichází skládání týmu. Každý z agentů spadá do určité třídy, a má tak sadu schopností, které postupem času vylepšujeme. Kromě toho se zdá, že každý z agentů má také specifický charakter, což jednoznačně nahrává autentičnosti a zábavnosti hry.

Do hry se tak dostávají silné prvky vývoje postav. Výběr parťáků do misí bude důležitým předpokladem k úspěchu. Pro udržení přehlednosti se tvůrci rozhodli omezit počet agentů, kteří s vámi jdou do mise, na dva.

Při přeletu na místo výsadku se hráč může kochat typickou americkou idylkou 50. let. Letíme nad zlatými pšeničnými poli, zelenými lesy, tu a tam zahlédneme vesnici nebo farmu. A v tom to přichází. Na jednom místě je vše pokryté zvláštní černou hmotou. Jsme na místě.

Nezbývá, než se vydat do ulic, kde na nás okamžitě útočí cizáci. Jako rychlý úkryt dobře poslouží auta, ale na první pohled je jasné, že tohle bude opravdu těžká hra, nebo jsou tu ještě nějaké skryté fígly.

Druhá možnost je správně. Klasický akční mód, který se neliší od klasických stříleček, totiž není ideálním k řešení obtížnějších situací. Tehdy se vyplatí přepnout do módu taktického, kde máte přístup k veškerému vybavení i schopnostem členů týmu. Lítá akce ale v ten okamžik končí a pokračuje se na tahy. Hráč má na každý z nich k dispozici 10 pohybových bodů.

Je tedy evidentní, že XCOM nebude klasickou akcí, přestože tak na obrázcích a videích může působit. Přesto ale není příliš jasné, komu je hra určena. Pro fandy akcí bude zřejmě příliš komplikovaná a milovníkům původních her série přijde nutně jednoduchá. Snad se najde i dostatek těch, kdo přesně takový mix hledají.

Autor:




Nejčtenější

Bethesda.net Launcher
Blýská se na lepší časy? Nový Quake nebude vyžadovat vlastního klienta

Plná verze hry Quake Champions již nebude vyžadovat instalaci Bethesda.net Launcheru jako aktuální beta verze.   celý článek

Days Gone
V krvavém Days Gone budete zabíjet zombie po stovkách

Chystaná akční hra vás zavede do světa, kde se zbytky lidstva snaží přežít ať to stojí, co to stojí. Stovky zombies najednou a až nechutně realistické násilí...  celý článek

Elijah Wood chystá hru Transference pro virtuální realitu
V chystané hře Elijaha Wooda není virtuální realita bezpečná

Firma SpectreVision herce Elijaha Wooda chystá unikátní hororovou hru pro virtuální realitu Transference. Má být tak děsivá, až ji ani nebudete chtít hrát.   celý článek

Gary Oldman ve Star Citizen
Nejsme ve finanční tísni, vyvrací autoři Star Citizen

Chris Roberts a jeho tým vyvracejí domněnky, že by hra, která vybrala od fanoušků přes tři miliardy korun, byla ve finančních potížích.  celý článek

Hosteska na E3 2003
Komentář: Je výstava E3 svátek všech hráčů, nebo jen oslava konzumu?

E3 je tradičně pro herní průmysl událost roku. Vzhledem k tomu, že většina zásadních oznámení je zveřejněna na tiskových konferencích vysílaných v přímém...  celý článek

Další z rubriky

Quake Champions
První dojmy z Quake Champions: Návrat legendy, nebo pohřbení značky?

Oživovat po dvanácti letech tak klasickou sérii jako je Quake bude vždy představovat problém. Vývojáři totiž nikdy nemají šanci se zavděčit všem fanouškům.  celý článek

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Assassin’s Creed: Origins
Královna Kleopatra a zrození asasínů. Velký speciál o Assassin’s Creed: Origins

Že letošní Assassin’s Creed bude zasazen do starověkého Egypta, nebylo žádným tajemstvím. Oficiální oznámení uskutečněné v rámci herního svátku E3 však...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.