Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Xenosaga Episode I: Der Wille zur Macht

  12:00
Epický a neuvěřitelně propracovaný příběh je hlavní devizou výjimečného RPG titulu, který bohužel stále nejeví zájem vydat se směrem k PALovému trhu. A pokud nejde hora k Mohamedovi, musí Mohamed k hoře...

Xenosaga Episode I

Xenogears je několik let staré RPG z PSX, mnohými považováno za nejlepší konzolové RPG všech dob. Můžete souhlasit či nesouhlasit, ale nic to nezmění na tom, že Xenogears je RPG s maximalisticky propracovaným příběhem, který tvůrci slepili dohromady čerpajíce inspiraci z mnoha filozofických a náboženských směrů. Příběh Xenogears je navíc dostatečně otevřený, aby fanouškům ponechal prostor k někdy dosti šíleným spekulacím. Co se koncepční stránky hry týče, tam Xenogears tolik nevyniklo. Jakkoli byl RPG a soubojový systém propracovaný, nepřinesl nic převratně originálního, s čím by již dříve nevyrukovaly jiné tituly tohoto žánru. Malým designérským fiaskem pak bylo celé druhé CD, které sestávalo téměř výhradně z dlouhých rozhovorů a nekonečných soubojů…

Mám-li se ke Xenogears vyjádřit z osobního hlediska, jedná se o jedno z mých nejoblíbenějších konzolových RPG, na němž obdivuji právě pečlivost, s jakou je z různých zdrojů poskládán příběh. Zároveň mi však dosti vadí naivita, s jakou je vážná story podána, příliš velké množství náboženských referencí a silná inspirace tvůrců náboženskými myšlenkami (zejména křesťanskými) vůbec. Proti křesťanství ani jiným náboženstvím nic negativního necítím, ale jako ateista se s jeho myšlenkami nemohu a nechci ztotožnit. Tolik na úvod.

Přímá souvislost mezi Xenosagou Ep.1 a Xenogears neexistuje (nicméně série má mít na Xenogears návaznost). Dříve sice panovaly jisté Xenosaga Episode I dohady, ale ty byly již dávno rozptýleny. Nyní už je jasné, že Xenosaga Ep.1 je časově umístěna před události popsané v Xenogears. Připravovanou Xenosagou Ep.2 a dalšími plánovanými díly (kterých má být celkově šest) se zde zabývat nehodlám, protože je to běh na dlouhou trať a v jeho průběhu se může stát prakticky cokoli. Série může být přerušena, tvůrci mohou změnit své postoje atd., atd. Možností je mnoho, věnujme se tedy pouze Episodě č.1, která - ačkoli nemá s Xenogears nic společného, obsahuje na toto RPG spoustu odkazů. Důvod je nad slunce jasný. Tvůrci Xenosagy jsou totiž zároveň tvůrci Xenogears, kteří nespokojeni s přístupem Square opustili řady tohoto giganta a založili vlastní vývojový tým. Nemá cenu zde konkrétní odkazy na Xenogears vypisovat. Pečlivý hráč si jich všimne při prvním, či druhém hraní. A pokud ne, stačí si zadat patřičné výrazy v kterémkoli internetovém vyhledávači a vyjede vám několik odkazů na velmi zajímavé zdroje informací. Navíc nechci zkazit proces objevování těm, kteří se ke hraní Xenosagy Ep. 1 někdy dostanou.

Příběh Xenosagy se odehrává tisíce let v budoucnosti, kdy lidstvo opustilo planetu zemi (nyní nazývanou Lost Jerusalem), rozptýlilo se po vesmíru a zformovalo UMN - Unus Mundus Network s řídícím centrem situovaným aktuálně na planetě Second Miltia. Původně byla centrem UMN planeta Miltia. Zhruba před 14 lety však zde vypukl krvavý konflikt, což byl nevyhnutelný důsledek experimentů šíleného vědce Joachima Mizrahiho. Tento Xenosaga Episode I experimentátor a šílenec zapříčinil průnik hrůzných příšer známých jako Gnosis z jiné dimenze do našeho vesmíru, kde je lákal a láká mimozemský artefakt známý jako Zohar (ti, co hráli Xenogears vědí, o čem je řeč, ostatní nechť si to s prominutím zjistí sami). Vedení UMN před strachem z Gnosis nechalo planetu Miltia uvrhnout do Černé díry a centrum přestěhovalo na výše zmíněnou Second Miltia.

Konflikt na Miltii byl sice radikálně vyřešen, ale útoky Gnosis s hrozivými účinky pokračovaly. UMN hledalo cestu, jak se jim bránit a jedním z prvních bojových prostředků se stal AGWS - obrovský bitevní robot pilotovaný vojákem lidského původu. Dalším krokem UMN byl vývoj a produkce nové řady Realianů (což jsou geneticky vytvoření lidé, upravení pro vykonávání specifické činnosti pomocí nanoimplantátů) typ 100, kteří dokáží vycítit přítomnost Gnosis na velkou vzdálenost. Ovšem ani tohle nemohlo Gnosis zastavit.

Do výzkumu se naštěstí pustily i ryze soukromé obchodní organizace jako například Vector Industries, která ve svém vývojovém oddělení stvořila pod vedení Shion Uzuki androida KOS-MOS - ultimátní zbraň proti Gnosis. Vývoj KOS-MOS je sám o sobě zahalen tajemstvím a ani Shion jako její stvořitelka neví, co všechno se v tomto androidovi vlastně ukrývá. KOS-MOS, kterou hráč ve hře ovládá, je totiž druhá verze androida, jehož vývoj Xenosaga Episode I započal na troskách vývoje verze první, který vyústil v hroznou tragédii a smrt Shionina předchůdce včetně jeho spolupracovníků.

Xenosaga Ep.1 je bohatá na události, informace a zajímavé postavy hned od začátku. A věřte, že předchozí odstavce jsou pouze zlomkem informací, které bude nezbytně nutné zpracovat během prvních několika hodin hraní. Tudíž je vysoce pravděpodobné, že díky tomuto náporu bude spousta hráčů značnou část hry ve stádiu lehčího informačního chaosu, což je vzhledem k rozsahu celého projektu Xenosaga i pochopitelné. Jednotlivé postavy mají navíc pořádně zamotanou minulost, problémovou přítomnost a velmi nejistou budoucnost, což zmatek jenom zvyšuje. Prakticky každá významnější postava skrývá malé či velké tajemství, které ve spojení se specifickou událostí tvoří malou, ale nesmírně důležitou část obrovské tajenky, kterou je samotný příběh. Bylo by bláhové domnívat se, že tvůrci nabídnou hráči odpověď na všechny vznesené otázky, které jsou v Epizodě č. 1 předestřeny. To v žádném případě. Konec Xenosagy Ep. 1 přijde a odejde a spousta věcí zůstane nevysvětlených, ponechávaje tak tvůrcům dostatek tvůrčího potenciálu pro Epizodu č.2, jejíž vydání se kvapem blíží.

Skutečnost, že Xenosaga Ep.1 obsahuje menší množství náboženských odkazů než Xenogears s sebou přináší hnedle několik pozitivních skutečností. Hra je mnohem více přijatelná i pro Xenosaga Episode I osoby jako moje maličkost, které se v podobných věcech zrovna nevyžívají (i když o nich mají přehled). Neméně podstatnou výhodou je mnohem snazší orientace v příběhu bez nutného studia externích zdrojů. S tímto souvisí i velmi užitečná herní funkce, kterou je databáze výrazů a názvů, jež se ve hře v průběhu hraní objeví. Tato databáze je zpočátku téměř prázdná a postupně se naplňuje, až se ke konci hry promění v nepostradatelnou pomůcku každého hráče. Kromě výrazů zmíněných ve hře obsahuje databáze i popis a obrázky každého nepřítele z řad Gnosis, což je věc užitečná pro zvolení správné bojové taktiky. Databáze nepřátel se rovněž postupně doplňuje při každém střetnutí s novým druhem Gnosis. Pro někoho bude možná až příliš obtěžující kontrolovat databázi pokaždé, když se dozví něco nového, ale určitě se to vyplatí.

Potěšující je rovněž mnohem větší vážnost celého příběhu, než tomu bylo v Xenogears, kde se tvůrci snažili příběh odlehčit mnoha nepřijatelnými a někdy až trapnými narážkami na současnou kulturu, ostatní herní tituly a svět celkově. Xenosaga Ep. 1 je těchto odkazů až na výjimky prosta a hře to jenom prospívá. Z toho těží hlavně atmosféra celé hry, která by se v některých okamžicích dala doslova krájet, zejména během četných a opravdu dlouhých animací, jež byly vytvořen povětšinou v enginu hry a v hojné míře doplněny různými FMV efekty. Díky této kombinaci mají všechny animace unikátní charakter a navíc to umožňuje Xenosaga Episode I plynulý vizuální přechod z animace do hry. S výbornou kvalitou animací úzce souvisí i kvalita grafického zpracování hry samotné. Je to logické, když obě části používají stejný engine. Připomínky rozhodně nelze mít ke zpracování postav a jejich pohybů. Ani při pohybu po lokaci, kdy je z celé party vidět pouze jedna hlavní postava, ani v soubojích, o nichž budeme hovořit později.

Prakticky žádné připomínky nemám ani ke grafickému ztvárnění lokací nebýt toho, že se v nich velmi často opakují textury. Je to sice vynahrazeno specifickou architekturou každého místa, ale i tak je to poznat a rozhodně to nepůsobí dobře. Je zřejmé, že motivem k používání stejných textur byla snaha o šetření místa na DVD. Určitě to však mělo být řešeno jinak. Obzvláště proto, že hra vyšla unikátně na dvouvrstvém DVD, kde je místa dostatek. Ani tak velké množství dabingu jaké Xenosaga obsahuje nemůže dvouvrstvé DVD zaplnit. I přes několik malých grafických nedostatků je však možné Xenosagu Ep.1 jako celek označit za jedno z nejlépe vypadajících PS2 RPG. V mém osobním žebříčku hravě překonává Final Fantasy X, Final Fantasy X-2 a samozřejmě i další mé oblíbené RPG Suikoden III. Navíc je třeba zmínit fakt, že hra v USA vyšla už před více než rokem a tím více je třeba přetrvávající grafickou kvalitu ocenit.

Xenosaga Episode I

Podobně je na tom zvuk i hudba. Rád bych zde vyzdvihnul hlavně skvělý dabing, který je mnohem lepší, než anglický dabing Final Fantasy X, hlavně co se výběru správných hlasů pro jednotlivé postavy týče. Zvukové efekty jsou standardní. To znamená, že hráč slyší přesně to, co vidí. Pokud v lokaci hoří oheň, slyší hořet oheň, pokud uniká pára, je tu syčení páry, atd. A vzhledem k tomu, že velká část lokací ve hře není prázdná, ale něco se tam děje, není prakticky nikdy úplné ticho. Navíc je zvuk prostorový, což v mnoha situacích usnadňuje orientaci. S hudbou už je to o poznání horší, tedy co se frekvence jejího výskytu týče. Hudba ve hře se, kromě soubojů, spouští velmi sporadicky, zejména v důležitých dramatických a dějově významných situacích. Při běžném hraní je ticho, zřejmě kvůli tomu, aby si hráč uvědomil, jaký dělá jeho postava hluk při běhu po různém povrchu. Na míře hluku totiž často závisí, zda si nepřítel postav všimne, či nikoliv. Tímto jsme se dostali k jedné z hlavních částí hry, kterou jsou souboje. Ještě než se jim budu věnovat naplno dodám, že i když se hrou hudba rozezní sporadicky, určitě stojí za poslech. Na svědomí ji má Yasunori Mitsuda, který (jak jistě víte) zkomponoval hudbu pro Xenogears. A svoji práci tento člověk odvedl na výbornou. Vzpomenete si na to při poslechu nádherné zpívané skladby Kokoro.

Nyní již k bojovému systému, který může na první pohled vypadat příliš složitě. Po prostudování manuálu, projití tutoriálu a absolvování několika bitev však zjistíte, že systém Xenosaga Episode I není složitý a překombinovaný, ale komplexní a logicky uspořádaný. Každý jeho prvek má své opodstatnění a nic zde není jen pro okrasu.

Ti, co hráli Xenogears, budou prakticky ihned v obraze. Hned zpočátku je třeba zmínit, že souboje nejsou náhodné, ale nepřátelé jsou vidět a tudíž je možné se jim vyhnout. Každá postava má na počátku souboje k dispozici čtyři akční body (AP), které lze využít na fyzický útok zblízka, či útok zbraní z dálky, přičemž oba druhy útoků spotřebují dva AP. Jedna postava tak může během jednoho svého kola provést dva útoky. Bohužel pouze na jednoho nepřítele. Není možné zaútočit na jednoho a pak druhého soka. Jedinou možností je zaútočit jednou a pak se stáhnout, čímž postava ušetří 2 AP, které se budou hodit v dalším kole. Stejně jako útoky funguje i magie (Ether), používání předmětů a magická obrana. Pokud se vám zdá divná přítomnost magie - neboli Etheru - ve sci-fi světě, budete se s tím muset smířit. Některé věci zkrátka vysvětlit nejdou a je dobré je přejít a zbytečně na nich nelpět. Zpět k soubojům.

Mezi novinky oživující celkový koncept soubojů patří níže uvedené prvky. První z nich je Boost, který funguje následovně. Každá postava má svůj vlastní Boost ukazatel, který se postupně plní s tím, jak postava útočí, nebo dostává rány. Jakmile se ukazatel naplní, je možné Boost aktivovat, což zapříčiní, že se postava dostane na řadu hned po skončení Xenosaga Episode I aktuálního kola jiné postavy. Jakkoli je tento prvek užitečný a jeho strategické využití v ten pravý moment nedocenitelné, jde o dvojsečnou zbraň. Stejnou možnost Boostu má totiž i soupeř, který ji neváhá často využít a souboje tak pěkně zdramatizovat.

Další novinkou jsou tzv. Events, které však oproti Boostu hrají minoritní roli. Během bitvy je na obrazovce ukazatel, který indikuje události, jež mohou během každého kola nastat. Mezi tyto události patří vyšší počet bodů za útok, vyšší šance na provedení kritického útoku, rychlejší naplnění Boost ukazatele a žádná změna. Myslím, že není třeba funkci jednotlivých události vysvětlovat. A i přesto, že se vyšší množství získaných bodů za obyčejný útok často hodí, není tento prvek až tak důležitý.

Mnohem důležitější je povědomí o bodech, které postavy za vítězství v soubojích dostávají a k čemu slouží. Každá postava ve hře získává Talent Points (TP), Ether Points (EP) a Skill Poinst (SP). TP jsou určeny pro zvyšování účinnosti, rychlosti a přesnosti speciálních útoků, SP jsou k získávání pasivních schopností z předmětů, přičemž každý předmět ukrývá specifickou schopnost určité úrovně. A EP slouží k expanzi magických schopností postav.

Nezbytnou součástí soubojů, o níž zatím ještě nebyla řeč, jsou A.G.W.S., neboli obrovští Xenosaga Episode I bitevní roboti, které mohou některé postavy (pouze ty lidského původu) používat. S použitím A.G.W.S. je však spojeno mé mírné zklamání. Jejich útoky jsou ve většině případů příliš slabé a pomalé. Dá a musí se to řešit zakoupením nového vybavení, ale i přesto je nemožné učinit z A.G.W.S. dokonalou vraždící mašinu. Některé souboje se však bez použití AGWS neobejdou. Důvody proto jsou různé, ale většinou to má něco společného s druhem útoku, které postavám v normální formě ubírá velké množství zdraví, zatímco AGWS téměř neublíží.

Co se týče obtížnosti soubojů je na tom Xenosaga Ep.1 vcelku dobře. Obtížnost je vyvážená a i nepříliš zkušený hráč bude schopen hru projít bez nutnosti dodatečného trénování. Podmínkou však je studium a odhalení taktiky. Průměrný hráč by měl Xenosagu dokončit zhruba na 35 úrovni. Hra však nabízí jakýsi simulátor dříve navštívených lokací, který je možné použít k vypracování postav a sbírání předmětů za účelem pozdějšího prodeje.

Ovládání a navigace v menu je v této hře bezproblémová. Menu sice obsahuje spoustu položek, ale navigace v nich je snadná.

Je nesmírně těžké hodnotit hru, na kterou je možné pohlížet hned z několika úhlů. Pro fanoušky Xenogears je to samozřejmě naprostá nutnost a hra si v jejich očích zaslouží maximální stobodové hodnocení. Pro fanoušky silně příběhově orientovaných her se jedná také o jasnou koupi, i když budou jistě mít několik výhrad. Nicméně hodnocení se v jejich případě vyšplhá přinejmenším na devadesát bodů. Pro ty, kteří kromě příběhu vyžadují i dostatečnou dávku volnosti k prozkoumávání herního světa, bude Xenosaga možná trošku tvrdým oříškem. Hlavně dlouhé animace, kdy hráč třeba třicet minut pouze sleduje děj bez jakékoli činnosti. Pro ty je Xenosaga tak na sedmdesát bodů. Osobně se přikláním spíše ke skupině nadšenců, kteří se pídí po skvělém příběhu a tudíž je pro mě Xenosaga Ep. 1 jedno z nejlepších RPG všech dob. Musím však brát ohled i na ostatní hráče a proto se mé hodnocení ustálilo toliko v kolonce vynikající hra ;o)

Xenosaga Episode I: Der Wille zur Macht
Výrobce/Vydavatel Monolith Soft/Namco
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: ano, 163kB
Verdikt: Příběhově neuvěřitelně kvalitně zpracované RPG!
Hodnocení: 85% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

Ze strojů krev neteče. Roboti jsou oblíbenými nepřáteli i z důvodu ratingu

Zatímco zabíjení nepřátel z masa a kostí ve videohrách vzbuzuje ve společnosti kontroverze a debaty...

85 %

RECENZE: Planet Zoo přináší stavitelskou nirvánu i na konzole

Není žádným tajemstvím, že zlatá éra tycoonů už dávno skončila. Zatímco před dvaceti lety...

Blíží se beta World of Warcraft: The War Within, vstup zajistí epická edice

Populární MMORPG World of Warcraft se ještě během letošního roku dočká rozšiřující expanze The War...

Fanoušci oživují prokleté LawBreakers, střílečku, kterou skoro nikdo nehrál

Po pěti letech od vypnutí oficiálních serverů je opět možné zahrát si online střílečku LawBreakers...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...