Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tvůrci videí na YouTube měli podle smlouvy nutit lidi k nákupu her

aktualizováno 
Fenomén videorecenzí a komentovaných průchodů hrou má i své stinné stránky. Marketingové společnosti totiž za některé příspěvky platí a snaží se autory přimět, aby o titulech mluvili pouze pozitivně.

Smlouva s autory Youtube videí se týkala například hry Shadow of Mordor | foto: Petr Zelený, iDNES.cz

Zajišťovat to mají utajované smlouvy a jedna taková vyplula na povrch v souvislosti s vydáním hry Shadow of Mordor. Zveřejnil ji autor videí na YouTube Jim Sterling, který uvádí: „Videa musí podporovat pozitivní smýšlení o hře. A nemohou ukazovat případné technické chyby.“ Sterlinga prý oslovila marketingová společnost Plaid Social Labs, najatá firmou Warner Brothers Games.

A dokument obsahoval věty jako je tato: „(Autor musí) přesvědčovat diváky, aby hru zakoupili, získat si pozornost občasných i hardcore hráčů, kteří již znají a zbožňují Středozemi.“

Smlouva dále nabádá, aby se tvůrce videí výrazně zaměřil na konkrétní herní systém. Ten má být totiž jednou z hlavních inovací titulu, a marketingová firma tak usiluje o jeho citelnou propagaci.

„Videa musí zahrnovat popis akce a soubojů, které se ve hře odehrávají. Například brutálních zakončovacích útoků, poprav a sil přízraků. Finální schválení videa je na společnosti (...), a to alespoň 48 hodin před jeho zveřejněním.“

Server Kotaku však uvádí, že nabídku k uzavření podobných smluv dostali pouze tvůrci videí. Autoři z tradičních médií totiž v souvislosti s kopiemi hry komunikovali s jinou společností.

Do záležitosti se tak opřel Brit známý jako TotalBiscuit. Ten si totiž při představování her ve svých videích nebere servítky, a podle svých slov tak mnohdy nemá šanci titul vyzkoušet před jeho vydáním.

„Problém je, že nemůžete recenzovat, zveřejňovat první dojmy, či jakkoliv kritizovat hry před vydáním, či během něho. Tedy pokud nesouhlasíte s nabídkou, která říká, že nemůžete zmiňovat negativní věci. Nepřijde vám to jako problém? Je to nejhorší varianta, ve které společnost pozdrží recenzní kopie, aby maximalizovala viditelnost a zároveň udržela kritiku na obojku. Je to tak antizákaznické, jak to jen lze,“ napsal TotalBuscuit.

Někteří youtubeři tvrdí, že situaci nevnímají jako zásadní za specifických podmínek. Těmi je absence finálního hodnocení a snaha přimět hráče, aby si titul koupili. „Někteří si hru pouze zahrají, ukážou vám ty zábavné části a pak vám řeknou, ať to sami vyzkoušíte,“ reaguje Američan známý pod pseudonymem Francis.

Zároveň však tvrdí, že pro autory videorecenzí je podobná situace nepřijatelná. Sám si prý sjednal podmínky, za kterých by od nabídky mohl odstoupit v případě, že by ho titul nebavil. Pomáhat s propagací prý chce jen v případě, že titul opravdu považuje za dobrý.

Autoři videí však upozorňují, že situaci komplikuje i přístup herních společností. Na rozdíl od tradičních médií se na ně totiž neobracejí zástupci PR divizí, kteří tituly nabízejí k recenzi bez dalších podmínek. Až na výjimky s nimi totiž komunikují výhradně zástupci marketingu a ti pochopitelně vyžadují pozitivní reakce.

Tato dynamika však vedla k paradoxní situaci, kdy tvůrci videí na YouTube měli díky smlouvě možnost hru Shadow of Mordor získat již před vydáním. Pro tradiční herní média smlouva chyběla, stejně tak i možnost titul recenzovat před uvedením do prodeje.

Situaci také ovlivňují zákony jednotlivých zemí. Například ve Spojených státech a Británii totiž tvůrci na podobné dohody musí upozorňovat. Ale někdy se to děje jen na konci informací o videu, které řada lidí jednoduše přehlédne.

Autor:




Nejčtenější

Need for Speed Payback
VIDEO: Need for Speed Payback fanoušky tunningu určitě nezklame

Nově zveřejněný trailer pro Need for Speed Payback ukazuje široké možnosti úprav automobilů. Největší novinkou oproti předešlým dílům bude možnost kompletně...  celý článek

S tímto trikem se na veřejnosti objevil jeden ze zaměstnanců společnosti Valve.
I kdyby Half-Life 3 vyšel, stejně by asi neměl konec, prozradil vývojář

Scénárista série Half-Life Marc Laidlaw prozradil, že slavná značka byla zamýšlena tak, aby se na ni vždy dalo navázat dalším dílem. Pokud se tedy někdy...  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice
Pět nejočekávanějších srpnových her

Po slabém červenci přichází velmi slušný srpen. Vybrali jsme pět kousků, u kterých věříme, že budou stát za zahrání. V anketě pod článek ovšem můžete hlasovat...  celý článek

Mass Effect: Andromeda
Mass Effect Andromeda s odstupem a slevou, má to smysl? Pohled čtenáře

Rozporuplné reakce na sci-fi Mass Effect Andromeda řadu lidí odradily od koupě. Patřil mezi ně i čtenář Michal Dvořák, který si hru nakonec pořídil později a...  celý článek

Postava Oduly z Shadow of War
Co by na to řekl Tolkien? Shadow of War udělá z obludy sexy krásku

Postava pavoučí Oduly v chystané fantasy rubačce Shadow of War bude mít na rozdíl od knihy humanoidní postavu. Hodně sexy humanoidní postavu nutno říct.  celý článek

Další z rubriky

Uncharted: The Lost Legacy
VIDEO: Jsi to ty, Indy? Třináct minut hraní Uncharted: The Lost Legacy

Podívejte se, jak se hraje samostatně spustitelný přídavek Uncharted: The Lost Legacy k dobrodružné akci Uncharted 4. Lákadlem jsou nevšední spojení dvou...  celý článek

DmC: Devil May Cry
Spousta akce za málo peněz. Nový Humble Bundle má DmC a Resident Evila

Oblíbený obchod Humble Bundle nabízí s obrovskou slevou skvělé akční hry od firmy Capcom. Doplňte si sbírku o hry ze série Resident Evil, Dead Rising nebo...  celý článek

Dying Light
Zombie akci Dying Light stále hraje půl milionu lidí, bude nový obsah

Díky početné a aktivní komunitě se parádní zombie akce Dying Light dočká dalšího roku bezplatných aktualizací.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.