Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tvůrci videí na YouTube měli podle smlouvy nutit lidi k nákupu her

aktualizováno 
Fenomén videorecenzí a komentovaných průchodů hrou má i své stinné stránky. Marketingové společnosti totiž za některé příspěvky platí a snaží se autory přimět, aby o titulech mluvili pouze pozitivně.

Smlouva s autory Youtube videí se týkala například hry Shadow of Mordor | foto: Petr Zelený, iDNES.cz

Zajišťovat to mají utajované smlouvy a jedna taková vyplula na povrch v souvislosti s vydáním hry Shadow of Mordor. Zveřejnil ji autor videí na YouTube Jim Sterling, který uvádí: „Videa musí podporovat pozitivní smýšlení o hře. A nemohou ukazovat případné technické chyby.“ Sterlinga prý oslovila marketingová společnost Plaid Social Labs, najatá firmou Warner Brothers Games.

A dokument obsahoval věty jako je tato: „(Autor musí) přesvědčovat diváky, aby hru zakoupili, získat si pozornost občasných i hardcore hráčů, kteří již znají a zbožňují Středozemi.“

Smlouva dále nabádá, aby se tvůrce videí výrazně zaměřil na konkrétní herní systém. Ten má být totiž jednou z hlavních inovací titulu, a marketingová firma tak usiluje o jeho citelnou propagaci.

„Videa musí zahrnovat popis akce a soubojů, které se ve hře odehrávají. Například brutálních zakončovacích útoků, poprav a sil přízraků. Finální schválení videa je na společnosti (...), a to alespoň 48 hodin před jeho zveřejněním.“

Server Kotaku však uvádí, že nabídku k uzavření podobných smluv dostali pouze tvůrci videí. Autoři z tradičních médií totiž v souvislosti s kopiemi hry komunikovali s jinou společností.

Do záležitosti se tak opřel Brit známý jako TotalBiscuit. Ten si totiž při představování her ve svých videích nebere servítky, a podle svých slov tak mnohdy nemá šanci titul vyzkoušet před jeho vydáním.

„Problém je, že nemůžete recenzovat, zveřejňovat první dojmy, či jakkoliv kritizovat hry před vydáním, či během něho. Tedy pokud nesouhlasíte s nabídkou, která říká, že nemůžete zmiňovat negativní věci. Nepřijde vám to jako problém? Je to nejhorší varianta, ve které společnost pozdrží recenzní kopie, aby maximalizovala viditelnost a zároveň udržela kritiku na obojku. Je to tak antizákaznické, jak to jen lze,“ napsal TotalBuscuit.

Někteří youtubeři tvrdí, že situaci nevnímají jako zásadní za specifických podmínek. Těmi je absence finálního hodnocení a snaha přimět hráče, aby si titul koupili. „Někteří si hru pouze zahrají, ukážou vám ty zábavné části a pak vám řeknou, ať to sami vyzkoušíte,“ reaguje Američan známý pod pseudonymem Francis.

Zároveň však tvrdí, že pro autory videorecenzí je podobná situace nepřijatelná. Sám si prý sjednal podmínky, za kterých by od nabídky mohl odstoupit v případě, že by ho titul nebavil. Pomáhat s propagací prý chce jen v případě, že titul opravdu považuje za dobrý.

Autoři videí však upozorňují, že situaci komplikuje i přístup herních společností. Na rozdíl od tradičních médií se na ně totiž neobracejí zástupci PR divizí, kteří tituly nabízejí k recenzi bez dalších podmínek. Až na výjimky s nimi totiž komunikují výhradně zástupci marketingu a ti pochopitelně vyžadují pozitivní reakce.

Tato dynamika však vedla k paradoxní situaci, kdy tvůrci videí na YouTube měli díky smlouvě možnost hru Shadow of Mordor získat již před vydáním. Pro tradiční herní média smlouva chyběla, stejně tak i možnost titul recenzovat před uvedením do prodeje.

Situaci také ovlivňují zákony jednotlivých zemí. Například ve Spojených státech a Británii totiž tvůrci na podobné dohody musí upozorňovat. Ale někdy se to děje jen na konci informací o videu, které řada lidí jednoduše přehlédne.

Autor:




Nejčtenější

Československo 38-89: Atentát
Hra českých vědců o atentátu na Heydricha bojuje o přízeň ve světě

Vylepšená verze edukativní hry Československo 38-89: Atentát se pod novým jménem Attentat 1942 uchází o přízeň hráčů na digitální distribuci Steam v rámci...  celý článek

Battlefield 1 - They Shall Not Pass
Zažijte verdunský mlýnek na maso v Battlefieldu 1. Recenze přídavku

Balíček They Shall not Pass je první ze čtveřice chystaných rozšíření úspěšné válečné hry Battlefield 1. Konečně v něm máte možnost bojovat za vojáky...  celý článek

Šéf vývojářské společnosti InXile Entertainment, kterým je Brian Fargo.
Brian Fargo vedl vývoj Wastelandu i Falloutu. Pracuje na poslední hře

Ostřílený návrhář s více než 35 lety zkušeností plánuje svůj odchod ze světa videoher. Nejprve však dokončí Wasteland 3, jehož vydání je naplánované na rok...  celý článek

Gears of War 4
Microsoft: Před uvedením nové konzole budeme mít několik exkluzivit

Skromně působící nabídka Microsoftu by se do zahájení prodeje konzole Scorpio měla zlepšit. Společnost si prý uvědomuje význam exkluzivních titulů, a chce jim...  celý článek

Zaklínač 3: Srdce z kamene
Nechte hráče na pokoji, obořil se australský politik na vládu

Australská cenzura přiměla senátora David Leyonhjelma k razantnímu vystoupení. Kritizoval v něm přístup státu k videohrám a volal po změnách.  celý článek

Další z rubriky

World of Warcraft: Legion
Blizzard se po více než dvaceti letech rozloučil se sítí Battle.net

Společnost Blizzard Entertainment dostála svému prohlášení z loňského roku a službu Battle.net přejmenovala. Nově se aplikace jmenuje jednoduše Blizzard a...  celý článek

Československo 38-89: Atentát
Hra českých vědců o atentátu na Heydricha bojuje o přízeň ve světě

Vylepšená verze edukativní hry Československo 38-89: Atentát se pod novým jménem Attentat 1942 uchází o přízeň hráčů na digitální distribuci Steam v rámci...  celý článek

Ryse: Son of Rome
Dubnové hry zdarma s Xbox Live Gold: akce Ryse a seriál Walking Dead 2

V dubnu se majitelé s aktivním předplatným Xbox Live Gold mohou zdarma vydat ve hře Ryse: Son of Rome v kůži římského generála zabíjet barbary. Ale i zbylé hry...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.